گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

بی خوابی با شفق قطب شمال


شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند...

شفق یا سرخی قطبی یکی از پدیده‌های جوی کرهٔ زمین است. (به زبان پارسی: سرخی خورشید در سپیده دم - سرخی کرانه آفتاب) شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. آنها در [یونوسفر] تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام بر گرفته از نام ایزدگونه رومی سپیده‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال ۱۶۲۱ توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد. به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها فقط در نیم کرهٔ شمالی رویت می‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که بتوانید آنها را ببینید به طور مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است.


ویدیو مرتبط :
شفق های قطبی در قطب شمال-فوق العاده رویایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشت نگران كننده متان از قطب شمال



 

نشت نگران كننده متان از قطب شمال

 

متان دومين گاز گلخانه عمده‌اي است كه بشر توليد مي‌كند (پس از دي‌اكسيد كربن). اين گاز با سرعتي بيشتر از حد پيش‌بيني، از منطقه يخ زده قطب شمال نشت كرده است و راهي اتمسفر زمين مي‌شود.


پژوهشگراني كه اين مطالعه جديد را انجام داده‌اند معتقدند با اين شرايط بايد گاز متان را داراي نقشي پررنگ‌تر از تصورات قبلي در بر هم خوردن تعادل زيست محيطي زمين به شمار آورد.


پژوهشگران دانشگاه فيربنكس در آلاسكا در تحقيقات خود نشان داده‌اند در گذر زمان، گاز متان قابل توجهي در لايه يخ‌زده دائمي زمين به دام افتاده است و سالانه بالغ بر ? ميليون تن از آن به دليل گرمايش زمين كه عمدتا ناشي از فعاليت‌هاي بشري است، رها شده و راهي اتمسفر مي‌شود.


به عقيده پژوهشگران اين مطالعه، شدت انتشار اين گاز تا به آن حد نگران‌كننده است كه رها شدن كسر كمي از آن مي‌تواند تبعات نگران‌كننده زيست‌محيطي را براي زمين و ساكنان آن به همراه داشته باشد.


اين مطالعه نشان مي‌دهد لايه يخ‌زده دائمي زمين بتدريج در حال از دست دادن توانايي خود به عنوان دامي نفوذناپذير در نگه داشتن مقادير عظيمي از متان است.


بخشي از نتايج اين مطالعه نشان مي‌دهد حجم گاز متاني كه هم‌اكنون از صفحه يخي شرق سيبري نشت پيدا مي‌كند، قابل مقايسه با گازي است كه از اقيانوس‌هاي سراسر زمين منتشر مي‌شود. اين محققان هشدار مي‌دهند بايد هرچه سريع‌تر براي توقف اين فرآيند دست به كار شد.


البته در كنار اين محققان، دانشمنداني نيز هستند كه شرايط را چندان نگران كننده و حاد توصيف نمي‌كنند. پژوهشگران انستيتوي ماكس پلانك آلمان از جمله اين افراد هستند.


به عقيده آنها، دليل روشني وجود ندارد مبني بر اين‌كه وضعيت به مرحله بحران نزديك شده است. آنها مي‌گويند اين احتمال وجود دارد كه نشت گاز متان در قالب يك فرآيند هميشگي و از آخرين دوران عصر يخ يعني زماني حدود ??هزار سال پيش در زمين وجود داشته است.


برخي پژوهشگران بر اين عقيده هستند كه انتشار سالانه ? ميليون تن گاز متان در برابر آلايندگي جهاني ???ميليون تن گاز متان رقم قابل توجهي نيست!


در حال حاضر حدود ?? درصد از گاز متان موجود در اتمسفر زمين ناشي از فعاليت‌هاي انساني است و منابع طبيعي نظير تالاب‌ها سهم باقيمانده را به خود اختصاص داده‌اند.


از سوي ديگر، حجم گاز متاني كه در منطقه قطب شمال وجود دارد، بيشترين ميزاني است كه در ??? هزار سال گذشته بوده است.... / یادداشت : جام‌جم آنلاین