گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

این موزه ها را در عید از دست ندهید !


ما ایرانی‌ها در كل زیاد اهل موزه رفتن نیستیم، این را لازم نیست آمارها بگویند واقعیتی است كه می‌بینیم و می‌شنویم.





صبح بخیر:  ما ایرانی‌ها در كل زیاد اهل موزه رفتن نیستیم، این را لازم نیست آمارها بگویند واقعیتی است كه می‌بینیم و می‌شنویم. این در حالی است كه به واسطه تاریخ چند هزارساله سرزمین‌مان و تنوع آب و هوایی و تعدد اقوامی كه در ایران زندگی می‌كنند، موزه‌های ایران گنجینه‌های شگفت‌انگیز، زیبا، قیمتی و غرور آفرین هستند كه تماشای‌شان احساس خوبی به بازدیدكننده‌ها می‌دهد. این 5 موزه تنها 5 پیشنهاد است برای مسافران نوروزی 5 شهر، اما شمار موزه‌های دیدنی ایران بسیار بیشتر از این 5 موزه است.





گنجینه‌ای از هدایای عاشقان

مشهد؛ موزه آستان قدس رضوی

بیشترین تعداد گردشگران داخلی، در ایام نوروز مسافر مشهد هستند. گردشگرانی كه نام زیباتری برای‌شان هست؛ «زائر». زائران حرم رضوی زمان حضورشان را در این شهر بیش از هر چیز صرف زیارت می‌كنند كه اساسا هدف‌شان از این سفر همین بوده اما بازدید از موزه آستان امام رضا(ع) در خلال یك زیارت شیرین می‌تواند سفر را برای‌شان كامل‌تر كند؛ موزه‌ای كه گنجینه‌ای‌ است از هدایای گران‌بهایی كه عاشقان به امام‌شان هدیه كرده‌اند. از آنجا كه این موزه تماما با همت مومنانه جمع‌آوری و بنا شده، به معنویت این سفر می‌افزاید.  موزه‌های آستان قدس‌رضوی شامل موزه‌های قرآن، فرش و منسوجات، ساعت، گنجینه سلاح، گنجینه تمبر، اسكناس و مسكوكات، گنجینه مدال، گنجینه تاریخ مشهد، گنجینه نقاشی، گنجینه صدف و حلزون، گنجینه ظروف و‌... است. در موزه قرآن، قرآن‌هایی است به دست‌خط امام‌علی(ع)، امام‌حسن(ع)، امام‌حسین(ع) و حضرت ثامن‌الحجج امام رضا(ع) و همچنین نسخ خطی و نفیس دیگری نیز از قرآن موجود است. در موزه فرش مجموعه متنوعی از فرش‌های نفیس و قدیمی است. در موزه ساعت، ساعت‌های آفتابی، كره‌های جغرافیایی، ساعت‌های شنی، آتشی و ... دیده می‌شود. در گنجینه سكه، سكه‌های متعلق به عصر پادشاهان مختلف و البته سكه ولایت عهدی علی‌بن‌موسی‌الرضا‌(ع) به نمایش گذاشته شده است.





اسكلت‌های 4 هزار ساله

تبریز؛ موزه عصر آهن

یكی از دیدنی‌های بسیار زیبای تبریز، مسجد كبود است با كاشی‌های لاجوردی و گنبد آجری‌اش كه بی‌همتاست. مسجد كبود در محدوده تاریخی شهر واقع شده. این‌كه این محدوده تا چه حد ریشه در دل تاریخ دارد را هیچ‌كس  تا چند سال پیش نمی‌دانست اما در جریان گودبرداری برای ساخت یك پاساژ در محدوده شمال شرقی مسجد كبود، آثاری با قدمت 35 قرن یافت شد؛ جایی كه به نام «گورستان عصر آهن» معروف است و یك سایت باستان‌شناسی بوده كه حالا تبدیل به موزه شده است. شما با ورود به این موزه، نواری را می‌بینید كه به‌طور عمودی به دیوار نسب شده و با مشخص كردن عمق حفاری روی آن آثاری كه در آن عمق مربوط به یك دوره تاریخی كشف شده، مشخص شده است. با نگاه به این راهنما متوجه می‌شوید كه هیچ دوره تاریخی بر این سرزمین نگذشته مگر آن‌كه اثری از آن‌را در این محوطه كشف كرده‌اند؛ از دوران معاصر در اعماق كمتر از نیم متر تا گورستانی 3500 ساله متعلق به عصر آهن در اعماق نزدیك به 4 متری كشف كرده‌اند. همه اسكلت‌های كشف شده در این محل به‌صورت جنینی یا چمباتمه‌‌ای مدفون شده‌اند كه جهت بدن و صورت‌شان متفاوت است. در این كاوش‌ها در مجموع 38 گور، متعلق به نوزاد، نوجوان، زن و مرد كشف شده كه اجساد با انواع زیورآلات فلزی و ظروف سفالی به خاك سپرده شده‌اند.







به شكل سنتی زندگی كنید

رشت؛ موزه میراث روستایی گیلان

بعید به‌نظر می‌رسد كه مسافران نوروزی شمال، به فكر تماشای دیدنی‌های این منطقه –البته به جز جنگل و دریا- بیفتند. اگرچه در سال‌های اخیر همه دوست دارند در روستا زندگی كنند و آشكارا میل به تجربه زندگی در طبیعت و فضا‌های بكر در بین مردم افزایش یافته اما حقیقت این است كه برای همه، امكان تجربه زندگی روستایی وجود ندارد. پس گشتن در این موزه برای شما بسیار جالب و تازه خواهد بود. موزه میراث روستایی گیلان را می‌شود یك روستای بزرگ نامید كه در زمینی به مساحت 260 هكتار در پارك جنگلی سراوان، در كیلومتر 18 جاده رشت – تهران قرار دارد. این موزه نخستین اكو موزه‌ای است كه در رابطه با معرفی تاریخچه، نوع فرهنگ و زندگی مردم در فضای باز ایجاد شده است و در آن معیشت، كار، مسكن، صنایع‌دستی و انواع فضاهایی كه در یك حوزه خانوادگی وجود دارد، بازسازی و به نمایش در آمده است. فكر تاسیس موزه، پس از زمین لرزه‌ خرداد، سال ١٣٦٩‌ گیلان كه روند تخریب بناهای سنتی را شدت بخشید، شكل گرفت. حالا این موزه، نمونه‌ای كوچك اما واقعی، از نحوه‌ زندگی و فرهنگ سنتی روستاهای گیلان است. در طراحی سایت، محل‌های جداگانه برای رستوران‌ها، چای‌خانه‌ها، بازارها، مسجدها، مزارع و باغ‌های چای، شالیزار، كارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی،  محوطه بازی‌ها و نمایش‌های سنتی برای برگزاری كشتی‌گیله‌مردی، ورزاجنگ، لافندبازی و...، مراكز تحقیقات كشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارك كودك، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی و 2 مجموعه‌ مهمان‌پذیر با الهام از معماری روستایی به ظرفیت ١٥٠ واحد ٣ تا ٥ نفر در نظر گرفته شده كه می‌تواند اقامت دلپذیر روستایی را برای‌تان فراهم كند.





تاریخ قوم كرد این‌جاست

سنندج؛ خانه كرد

اگرچه استان كردستان دیدنی‌های بسیاری دارد و زیباتر از همه آن‌ها طبیعت زاگرس است‌ اما شاید ندانید در این استان بناهایی با قدمت 500 سال موجودند كه خانه كرد یا همان عمارت آصف یكی از آن‌هاست. احتمالا تازه بعد از دیدن موزه مردم‌شناسی كردستان كه بزرگ‌ترین موزه اقوام در ایران است، می‌فهمید تمدن در سرزمین كردستان به ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. خانه كرد در مركز شهر سنندج در خیابان امام خمینی و به فاصله بسیار كمی از میدان انقلاب قرار دارد. یكی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احتمالا ساخت بنای اولیه آن‌كه ضلع شمالی عمارت را در برمی‌گیرد، مربوط به دوره صفویه است و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجاریه و اوایل پهلوی تكمیل شده است. مجموعه عمارت حدود 4000 متر مربع عرصه و اعیانی دارد و علاوه بر سر در و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب 4 حیاط شامل حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمان و حیاط مطبخ دارد كه زیبایی هر كدام آن‌ها حیرت‌انگیز است. از جمله فضاها و غرفه‌های خانه كرد سنندج، نگارخانه و حیاط ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مكتب خانه، قالی بافی، آثار چوبی استاد بهزادیان، غرفه‌های مشاغل و فنون، بخش اسناد و عكس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاك، زیورآلات، غرفه‌های صنایع‌دستی، غرفه‌های زندگی روستایی و مركز اسناد است.







جایی برای كتاب‌های نفیس

اصفهان؛ موزه كلیسای وانك

بی تردید یكی از دیدنی‌های اصفهان، محله جلفاست كه در قرن یازدهم هجری وقتی تعدادی از ارامنه ساكن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل شدند و در آن اقامت گزیدند، دهكده‌ای در جنوب غربی اصفهان بود و حالا یكی از محله‌های تاریخی در دل شهر است. افرادی كه برای سفر نوروزی اصفهان را انتخاب می‌كنند، در پی تماشای جلفا و كلیساهای زیبایش، اگر موزه كلیسای وانك را نبینند، فرصت ارزشمندی از دست‌شان رفته است. این موزه بیش از 100‌سال پیش در كلیسای وانك ساخته شد و از آن وقت محل نگهداری اجناس گران‌قیمت و نایابی است كه در دنیا نظیر آن‌ها وجود ندارد و باید گفت، بیشتر این اموال گران‌قیمت و نایاب به وسیله مردم هدیه شده‌اند. در این موزه انجیل‌های زیبایی نگهداری می‌شوند كه یكی از آن انجیل‌ها كوچك‌ترین انجیل دنیاست كه با 7 زبان نوشته شده و 7 گرم وزن دارد. از جمله آثار بسیار نفیس موزه مجموعه نسخه‌های خطی آن است كه حدود 710جلد كتاب خطی در آن موجود است. حدود 200 جلد از این آثار تورات، انجیل مقدس و كتاب‌های مذهبی‌ هستند و از این مجموعه باارزش تعداد محدودی به نمایش گذاشته شده است. در میان آن‌ها قرآنی است كه در قرن 18 میلادی، حدود 300سال  قبل ترجمه شده است. نمونه‌هایی از تابلوهای گچ‌بری به جا مانده از كاخ‌های صفوی را هم در این موزه می‌بینید كه از دیگر اشیای گران‌بهای این موزه‌اند كه حتی در موزه ایران هم كمتر مشابه آن‌ها را می‌توان یافت. یكی از غرفه‌های آشنای این موزه مربوط به یپرم خان ارمنی است؛ از سرداران بزرگ انقلاب مشروطه. این غرفه شامل وسایل شخصی، عكس‌ها و مكاتبات شخصی یپرم خان است كه در سال 1974 میلادی به موزه اهدا شده‌اند.



ویدیو مرتبط :
موزه بی ام و - این ویدئو رو از دست ندهید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویژه برنامه‌های عید فطر را از دست ندهید


ده‌ها رسانه، ارگان و مجموعه فعال فرهنگی و هنری در تهران و مراکز استان‌های کشور، ویژه برنامه‌های مختلفی برای فرا رسیدن عید سعید فطر تدارک دیده‌اند.

 
 
 
 
صبح بخیر: عید سعید فطر، نزدیک است و بسیاری از هموطنان، به مسافرات یا استراحت می‌پردازند. تعطیلات چند روزه اخیر، فرصتی هست تا بعضی‌ها به گردش در شهر خود بپردازند یا به استان‌های دیگر سفر کنند یا در منزل، فرصت بیش تری برای تماشای تلویزیون یا گوش دادن ویژه برنامه‌های رادیو داشته باشند.

به گزارش صبح بخیر؛ ده‌ها رسانه، ارگان و مجموعه فعال فرهنگی و هنری در تهران و مراکز استان‌های کشور، ویژه برنامه‌های مختلفی برای فرا رسیدن عید سعید فطر تدارک دیده‌اند. اگر علاقمند هستید تا از این ویژه برنامه‌های جالب استفاده کنید، توصیه می‌کنیم، خلاصه اخبار زیر را در نظر داشته باشید.

 ویژه برنامه‌های عید فطر را از دست ندهید

ویژه برنامه «مائده» در روز عید فطر و فردای روز عید از ساعت 10 صبح تا اذان ظهر به طور زنده از شبکه قرآن به روی آنتن می‌رود.

برنامه "امشب" سیما اعلام کرده است که از جمعه بیست و شش تیر تا چهارشنبه ۳۱ تیرماه برنامه خواهیم داشت. ساعت پخش «امشب» بلافاصله بعد از پایان سریال «پایتخت ۴» است. قرار است از همه کسانی که در شبکه یک و در ماه رمضان امسال برای فراهم کردن اوقات خوب مردم تلاش کردند دعوت کنیم تا به عنوان مهمان در برنامه حاضر باشند. این ترکیب  گسترده است و شامل مجری، بازیگر، کارگردان و … می‌شود. برنامه «امشب» به تهیه کنندگی محمدرضا ماندگاران و با اجرای علی ضیاء سه روز در هفته در ساعت ۲۳ از شبکه اول پخش می‌شود.


گردشگران اهواز توجه کنند. پل معلق این شهر، ویژه برنامه خاصی برای فرا رسیدن عید سعید فطر دارد. عباسی نیا از آمادگی مجموعه پل معلق برای پذیرایی از ۴۰ هزار مسافر در ایام تعطیلات عید سعید فطر خبر داد و گفت در تلاش هستیم در این ایام برنامه‌های خاص و سرگرم کننده ای را برای مسافران و شهروندان مشکین شهری در نظر بگیریم.


شبکه نمایش رادیو،
برنامه‌های ویژه دارد. مجموعه نمایش‌های عیدانه، بی بی شبکه و مجموعه مهمان ناخوانده، عناوین آثاری هستند که از شبکه رادیویی نمایش به مناسبت عید سعید فطر پخش می‌شوند.

شهرداری تهران، نور افشانی تهران را انجام می‌دهد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران مجتبی عبدالهی در خصوص چگونگی برگزاری مراسم باشکوه نماز عید سعید فطر گفت: سازمان زیباسازی با همکاری مناطق 22 گانه نسبت به نورپردازی و آذین بندی معابر و ساختمان‌های شاخص شهر تهران اقدام خواهد کرد.

وی افزود: همچنین چندین نقطه از شهر تهران بعد از اعلام حلول ماه شوال در شب عید سعید فطر نورافشانی می‌شود.

شبکه رادیو تهران اعلام کرد، نماز عید سعید فطر به صورت زنده با عنوان "جشن بندگی" از ساعت 6 و 30 تا 10 همراه با سخنان مقام معظم رهبری در مصلی تهران از این شبکه پخش می‌شود.

تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «خنداونه» از برنامه‌های ویژه این گروه برای عید فطر خبر داد. جواد فرحانی گفت: مثل همیشه چند سورپرایز ویژه برای مخاطبان خوب برنامه «خندوانه» داریم. چهار چهره مطرح سینمایی و یک چهره خاص ورزشی مهمانان ویژه مجموعه برنامه‌های عید فطر «خندوانه» هستند و یکی از آنان همشهری «جناب خان» کاراکتر آبادانی عروسکی و محبوب برنامه است. ویژه برنامه ما ۵ شب ادامه خواهد داشت که از چهارشنبه ۲۴ تیرماه شروع می‌شود و تا یکشنبه ۲۸ تیر ادامه پیدا می‌کند. در شب‌های نخست به دلیل قرار گرفتن در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در ساعت ۱۹ و در روزهای اول ماه شوال مطابق با روال همیشگی در ساعت ۲۳ «خندوانه» روی آنتن می‌رود.

مدیرعامل برج میلاد تهران با تشریح برنامه‌های عید فطر بلندترین برج کشور گفت: نور افشانی، برگزاری جشنواره پرواز رنگ‌ها، مسابقه نقاشی و برگزاری مسابقه فری رانینگ از جمله برنامه‌های ما برای تعطیلات عید فطر است.

معاون سیمای مرکز فارس گفت: فیلم‌های سینمایی خروس جنگی، مجموعه سریع وخشن، دورینکو در تگزاس، آقای سریع، قاضی درد، مسیر سبز، مجموعه جنگ ستارگان از عید سعید فطر به مدت یک هفته پخش خواهد شد و بینندگان سیمای مرکز فارس می‌توانند هر روز ساعت 30/22 این فیلم‌ها را تماشا کنند.

اگر در شهر خود هستید، بازدید از موزه‌ها، تماشای فیلم‌های خنده دار روی پرده این روزهای سینمای ایران و حتی تماشای برخی از تئاترها و لذت بردن از سفرهای نذری به مناسبت روز عید سعید فطر را به شما توصیه می‌کنیم.