گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (3)


در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید.

 
 
 

صبح بخیر: در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی و گشتنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید و از زیبایی های ایران زیبایمان غرق در لذت بشوید.

مطلب مرتبط:

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (2)

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (1)


سراب گاماسیاب - همدان

سراب گاماسیاب همدان رودخانه جادویی است که در نزدیکی شهر نهاوند از میان سنگ ها بیرون آمده است. شاید با شنیدن نام «سراب» به یاد کویر، عطش و بی آبی بیفتید اما این سراب سراب دیگری است؛ پر آب ترین چشمه ایران که در 20 کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

مسیر دسترسی

برای رسیدن به سراب گاماسیاب، شهر نهاوند را به سمت سراهی «نهاوند-ملایر-بروجرد» طی می کنیم، پس از 10 کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد می رسیم. از این محل یک راه آسفالته فرعی منشعب می شود که نهایتا به نوراباد می رسد. با طی مسافت 10 کیلومتر و گذشتن از روستاهای قلعه قباد و وراینه، به راه فرعی خاکی در سمت چپ می رسید که تابلویی با عنوان «پارک جنگلی گاماسیاب» در ابتدای آن قرار دارد. از این نقطه تا سرچشمه گاماسیاب کمتر از 500 متر فاصله است.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

شهر نهاوند یکی از شهرهای استان همدان است که در فاصله تقریبی 400 کیلومتر از تهران واقع شده است .  فاصله سراب گاماسیاب از نهاوند نیز 20 کیلومتر است.

سراب گاماسیاب بزرگ ترین چشمه ایران است. این چشمه به قدری بزرگ است که نام چشمه برای آن کوچک است چرا که با شنیدن نام چشمه، حفره کوچکی در کوه در ذهن تداعی می شود اما میزان آبدهی این چشمه به قدری زیاد است که در بدو ورود خود به سطح زمین رودخانه ای عظیم پدید می آورد.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

در هر دقیقه چیزی در حدود 60 تانکر 5000 لیتری آب از این چشمه خارج می شود.

پارک جنگلی گاماسیاب شامل مجموعه چشمه های اصلی، غار گاماسیاب، دریاچه، کانال های انتقال آب و محدوده جنگلی است.

چشمه های اصلی که در کنار یکدیگر و به هم چسبیده اند در حدود 100 متر مربع وسعت دارند که توسط نرده هایی محصور شده اند. ساخت این نرده های فلزی احتمالا به دلیل جلوگیری از تخریب و همچنین آلوده شدن آب خروجی از چشمه ها است. بخشی از آب چشمه در این محل احتمالا برای مصارف آشامیدنی منتقل می شود.

بخش عظیم آب خروجی هم در نزدیکی آن ایجاد دریاچه ای کرده است که چشم انداز دریاچه و همچنین درختانی که در کنار آن روییده اند منظره ای زیبا را پدید می آورد.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

شنا کردن در این دریاچه ممنوع است. کنار دریاچه و در میان جنگل های گامسیاب مکان مناسبی برای برپایی چادر و اقامت است.

در بالادست چشمه ها، دهانه زیبای غاری طبیعی به چشم می خورد. فضای داخل غار شامل دهلیز ها و راهروهای به هم پیوسته ای است که حرکت در آنها نیازمند ابزار روشنایی و غار نوردی است. در کنار غار نیز نقش کتیبه ای به چشم می خورد که به دستور ناصرالدین شاه حک شده است.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

این غار احتمالا مسیر قدیمی عبور آب های چشمه های گاماسیاب بوده است.

آب این چشمه ها توسط کانال هایی برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی منتقل می شود. در کنار سراب گاماسیاب هم عملیات عمرانی ساخت سد مخزنی 120 میلیون متر مکعبی در حال اجرا است.


آبشار کندر - البرز

آبشار کندر یکی از زیبایی های کشور ایران است که در نزدیکی شهر کرج قرار دارد. آبشار کندر در شمال شرقی شهر کرج در استان البرز واقع شده است. نام این آبشار از نام روستایی در همان نزدیکی گرفته شده است. روستایی به همین نام هم در جنوب کرمان قرار دارد. همچنین کندر نام صمغ گیاهی است که خاصیت درمانی زیادی دارد.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

مسیر دسترسی :

•    مسیر اول (مسیر کوتاه تر،از روستای پورکان)

برای رسیدن به این آبشار باید از شهر کرج وارد مسیر جاده چالوس شوید .اگر روستای بیلقان (میدان امیر کبیر) که در ابتدای جاده چالوس قرار دارد را مبدا در نظر بگیرید بعد از طی حدود 8 کیلومتر به روستای پورکان می رسید،کمی بعد از روستای پورکان جاده ای فرعی به سمت راست (شرق) منشعب می شود که در نقشه زیر با رنگ سبز مشخص شده است. این جاده آسفالت است و سربالایی تندی دارد، اگر حدود 3.5 کیلومتر در این جاده طی کنید در یک پیچ به آبشار کندر می رسید.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

•    مسیر دوم (با گذشتن از روستای کندر)

چنانچه همان روستای بیلقان (میدان امیر کبیر) را مبدا حرکت در نظر بگیرید دقیقا بعد از 1300 متر به یک مسیر فرعی به سمت راست (شرق) میرسید که با گذشتن از یک پل فلزی وارد جاده دسترسی روستای کندر می شوید. مسیر دوم در نقشه زیر با رنگ آبی نشان داده شده است. این جاده نسبت به جاده قدیم کندر کیفیت بالاتر و امنیت بیشتری دارد. اگر این جاده را 8 کیلومتر ادامه دهید به روستای سرسبز کندر می رسید. با ادامه مسیر 12 کیلومتری از این روستا در سرازیری به آبشار کندر خواهید رسید.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)

در مجموع برای رسیدن به آبشار از میدان امیر کبیر کرج در مسیر اول باید حدود  12 کیلومتر و در مسیر دوم حدود 21 کیلومتر را طی کنید.

آبشار از جاده قابل رویت است و با راهپیمایی کوتاهی می توانید به زیر آبشار برسید. چنانچه بخواهید به بالادست آبشار هم برسید باید مسیر کوتاهی را کوهپیمایی کنید.در کل رسیدن به این آبشار خیلی سخت نیست.

منطقه کندر طبیعت زیبایی دارد،کوه های زیبایی از رشته کوه های البرز در این منطقه کنار هم قرار گرفته اند،گونه های گیاهی هم هر جا که خبری از آب باشد خودی نشان می دهند.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (3)


ویدیو مرتبط :
جاذبه های گردشگری، احداث مجتمع بوم گردی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران‌گردی با راهنمای گردشگری برترین‌ها (1)


در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید و از زیبایی های ایران غرق در لذت بشوید.

 
 
 

صبح بخیر: در این مطلب سریالی تصمیم داریم جاهای دیدنی ایران را برایتان معرفی کنیم. در هر مطلب، دو تا سه مکان که به هم نزدیک هستند را معرفی می کنیم که بتوانید در عرض یک یا دو روز از آنها دیدن کنید و از زیبایی های ایران غرق در لذت بشوید.

باداب سورت - مازندران

یکی از کم نظیرترین جاذبه های ایران بی شک چشمه های زیبای بادابسورت است که در سال 1387 به عنوان دومین اثر طبیعی ایران ثبت شد. این چشمه ها در استان مازندران شهرستان ساری بخش چهاردانگه دهستان پشتکوه و در نزدیکی روستای اروست قرار دارد.

برای دیدن این چشمه های زیبا از دو مسیر می شود استفاده کرد:

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

•    از سمنان:

بعد از طی 25 کیلومتر از شهر سمنان به سمت شمال به شهمیرزاد میرسید جاده را به سمت ساری طی کنید پس از طی مسافت تقریبی 110 کیلومتر و گذشتن از فولاد محله قبل از پمپ بنزین به ورودی جاده اروست می رسید. مسیر جاده را 22 کیلومتر ادامه دهید تا در ورودی روستا به یک دوراهی برسید. راه سمت چپ به روستای اروست و راه سمت راست پس از 3.5 کیلومتر به کوهپایه تپه های چشمه می رسد.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

•    از ساری:

پس از طی مسافت 23 کیلومتر از ساری به سمت سمنان به دوراهی روستای تاکام می رسید. راه سمت چپ را تقریبا 60 کیلومتر ادامه دهید و پس از گذشتن از شهر کیاسر و بلافاصله بعد از پمپ بنزین به ورودی روستای اروست می رسید. مسیر جاده را 22 کیلومتر ادامه دهید تا در ورودی روستا به یک دوراهی برسید. راه سمت چپ به روستای اروست و راه سمت راست پس از 3.5 کیلومتر به کوهپایه تپه های چشمه می رسد.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

فاصله کوهپایه تا چشمه مسیری با شیب زیاد است که میتوانید با کمی کوهنوردی به پای چشمه برسید. یا اینکه این مسیر ا با اتومبیل با طی مسافت تقریبی 2 کیلومتر  تا کنار چشمه ها طی کنید.

این مکان در فاصله تقریبی 80 کیلومتری «دریاچه میانشه» و فاصله تقریبی 100 کیلومتری «سد سلیمان تنگه» واقع شده است.

تپه ماهور های اطراف چشمه پر از گیاهان معطر و دارویی بهاری است. منظره کوه های روبه‌روی دشت و ابرها واقعا جذاب است.

چشمه های باداب سورت شامل دو چشمه  با رنگ، طعم و ترکیب متفاوت است .چشمه پرآب از چندین حوضچه به صورت پلکانی تشکیل شده است و در هر حوضچه آب به رنگ های مختلف وجود دارد؛ سفید و شفاف، کرم تا زرد و حتی مشکی.در طی زمان طولانی رسوب این آب ها قندیل های زیبایی را در بخش هایی از این چشمه به وجود آورده اند.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

یکی از چشمه  های این مجموعه سبب تشکیل برکه ای در بالادست حوضچه ها شده است. در قسمت شمال غرب چشمه پرآب چشمه دیگری نیز هست که رنگ آن از نارنجی تا قرمز متغیر و مزه آن ترش است. این چشمه، دو دهانه دارد که میتوانید جوشیدن آن از زمین را ببینید. این آب به یک حوضچه کوچک ریخته می شود و در داخل آن میتوانید جوشش آب را ببینید.

این چشمه ها در ارتفاع 1840 متری واقع شده اند. جالب است بدانید، فقط در کشور ترکیه شبیه این چشمه ها به نام باموک کاله وجود دارد که به زیبایی و بزرگی چشمه باداب سورت نیست. اطراف این چشمه ها زرشک وحشی و درختهای سوزنی بسیار یافت می شوند.

نکته قابل تامل این است که متاسفانه، این جاذبه طبیعی در حال تخریب و از بین رفتن است. دلیل آن نیز ورود افراد به داخل حوضچه ها و تخریب  و آتش‌سوزی در آن مکان است.


دریاچه میانشه - مازندران

دریاچه میانشه بسیار زیبا است و از نگاه کردن به منظره آن سیر نخواهید شد. باید کنار دریاچه باشید و در سکوت بکر آن قدم بزنید تا ببینید که دل کندن از این منظره منحصر به فرد و زیبا تا چه اندازه دشوار است.

برای دیدن دریاچه میانشه از دو مسیر می شود استفاده کرد:

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

•    از سمنان :

برای دسترسی از مسیر سمنان ابتدا با طی مسیر 25 کیلومتر به سمت شمال به شهر شهمیرزاد می رسید. از شهر شهمیرزاد مسیر جاده را به سمت ساری طی کنید. پس از طی مسافت تقریبی 150 کیلومتر و گذشتن از فولاد محله و کیاسر و بلافاصله بعد از پلی که از روی رودخانه می گذرد به ورودی جاده روستای چورت می رسید. پس از طی مسافت 15 کیلومتر به روستای چورت می رسید. فاصله روستای چورت تا دریاچه 10 کیلومتر و خاکی است .

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

•    از ساری :

جهت دسترسی از ساری پس از طی 23 کیلومتر به روستای تاکام می رسید. مسیر سمت چپ (که به سمت شرق می رود) را 19 کیلومتر ادامه دهید تا قبل از پل روی رودخانه به ورودی جاده برسید. پس از طی مسافت 15 کیلومتر به روستای چورت می رسید. فاصله روستای چورت تا دریاچه 10 کیلومتر و خاکی است .

دریاچه میانشه در فاصله تقریبی 80 کیلومتری «چشمه های بادابسورت»، فاصله تقریبی 50 کیلومتری «سد سلیمان تنگه» و فاصله تقریبی 120 کیلومتر از «دریاچه  عباس آباد» واقع شده است.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

دریاچه میانشه در میان دره ای با شیب نسبتا زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را جنگل های تقریبا بکر و پوشش گیاهی متراکم در بر گرفته است. این دریاچه در اثر رانش زمین و حدود 100 سال قبل ایجاد شده است. می توانید در دریاچه شنا کنید اما با توجه به اینکه کف دریاچه هنوز پوشش گیاهی جنگلی شامل درخت و بوته است باید مواظب بود. شنا کردن در این دریاچه کمی خطرناک است.

اگر قصد عزیمت به این دریاچه را دارید حتما تجهیزات کامل شامل چادر، وسایل گرمایشی، خوراک و سایر وسایل ضروری را همراه خود داشته باشید. سعی کنید از ماشین شاسی بلند و پر قدرت استفاده کنید و زنجیر چرخ هم همراه داشته باشید.

جاذبه های این محل بسیار زیاد است؛ درختان سر به فلک کشیده، پوشش گیاهی و سبز رنگ آرامش دهنده، سکوت، مه، آب، صدای حیوانات و پرندگان، هوای دل انگیز و نم دار، شاخه های خم شده در آب و درختان از آب بیرون زده، جاده خاکی زیبا و آسمان زیباتر، همه و همه تنها بخشی از زیبایی های این منطقه هستند.


سد سلیمان تنگه-مازندران

سد سلیمان تنگه، از معدود سازه های عمرانی کشور است که برای بازدید و استفاده گردشگران و مسافران بهسازی شده است. این سد که رسما به نام «سد شهید رجایی» نام‌گذاری شده حدودا از 10 سال پیش با اتمام عملیات بهسازی جهت بازدید آماده شد و هم اکنون یکی از اقامت گاه های جذاب منطقه به شمار می رود.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

دسترسی

جهت دسترسی به این منطقه پس از طی مسافت 23 کیلومتر در خروجی جنوبی شهر ساری (به سمت سمنان) به روستای تاکام می رسید. از دوراهی تاکام راه سمت راست را 25 کیلومتر ادامه دهید تا به سد برسید. این مسیر بعد از طی مسافتی از میان رشته کوه های البرز  و گذشتن از شهر «فریم» به جاده فیروزکوه متصل می شود.

مسافران میتوانند روی تاج سد پیاده قدم بزنند و از مناظر و سازه های سد دیدن کنند. این موقعیت در هیچ سد دیگری ای وجود ندارد. در صورتی که خوش شانس باشید میتوانید خروج آب از دهانه خروجی سد را هم مشاهده کنید که منظره بدیع و زیبایی است.

وقتی از بالای سد به پایین نگاه می کنید ارتفاع به قدری زیاد است که حتی با محکم گرفتن میله های محافظ سد که امکان پرت شدن را به صفر میرساند باز هم وحشت ارتفاع و تصور پرت شدن از آن فاصله ترسناک است. اینجا جایی است که میتوانید بی واسطه ارتفاع بیش از 100 متر از زمین را ببینید.

ایران‌گردی به سبک برترین‌ها (1)

در طرف دیگه دریاچه سد و منظره گستره اون تا جایی که چشم کار می کند ادامه دارد. آب زلال و آبی رنگ که در بعضی جاها به رنگ سبز متمایل می شود و آسمان صاف و آرام منظره ای است که میتوانید از دیدن آن لذت ببرید.

مسیر راهپیمایی در سد حدود 200 متره و با طی این مسافت و رسیدن به نقطه میانی امکان ادامه مسیر وجود ندارد. این قسمت همان بخشی است که سر ریز های سد قرار دارند. شما با خرید بلیط اجازه ورود به تاج سد را دارید اما با تاریک شدن هوا ورود به تاج سد دیگر امکان پذیر نیست .

دریاچه سد داران ماهی های متنوعه که میتواند اوقات خوبی برای ماهیگیری برای شما ایجاد کند.