گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

از موزه ملی تا موزه لوور؛ تفاوت از زمین تا آسمان است


جایگاه موزه‌داری تنها محدود به نگهداری و نمایش اشیاء نیست بلکه نحوه ارائه خدمات و اطلاعات به طیف‌های گوناگون مخاطب مهمتر است. مقایسه‌ای کوتاه بین موزه ملی ایران با موزه ملی فرانسه در ارائه خدمات به گردشگران، گواه این نکته است که موزه‌های ایران چقدر در ارائه خدمات با استاندارهای جهانی فاصله دارند.

ملت‌ها سعی می‌كنند پیشینه و فرهنگ خود را معرفی كرده و حافظ هویت خویش باشند تا از یك طرف فرزندان هر سرزمین، از آن آگاه بوده و در نتیجه نسبت به پاسداری آن كوشا باشند و از طرف دیگر آنها كه در سراسر جهان نسبت به این موضوع علاقه داشته و در حفظ آن تلاش می‌كنند نیز آگاه باشند. یكی از محل‌هایی كه به عنوان بهترین منبع آگاهی، عمل كرده و به آنها مراجعه می‌شود موزه‌ها هستند یعنی جایی كه روند یا شاخص‌های هر رشته اعم از تاریخ،‌ هنر،‌ فرهنگ، تكنولوژی و سایر موارد را به طور تخصصی به نمایش می‌گذارند.



در این میان یكی از موضوعاتی كه روند شكل‌گیری تمدن و سیر تاریخی و فرهنگی هر ملت را نشان می‌دهد، باستان‌شناسی یا به عبارت دیگر یافته‌های باستان‌شناسی است كه همواره نقاط مبهم و تاریك تمدن بشر را روشن كرده‌اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و سال‌ها از كاوش‌های باستان‌شناسی به دست گروه‌های خارجی و ایرانی می‌گذرد و حدود 70 سال است كه یافته‌ها در موزه ملی ایران به نمایش درآمده‌اند.

پس موزه ملی معرف و بازگوكننده‌ی سابقه تمدن در ایران‌زمین بوده و از جایگاه خاصی برخوردار است. اما با توجه به این جایگاه،‌ موزه ملی چه امكاناتی داشته و چه خدماتی به بازدیدكننده‌ها ارائه می‌دهد و از طرف دیگر نسبت به هم‌ترازان خود در سطح بین‌المللی كجا قرار گرفته و چه اقداماتی انجام می‌دهد.



تاریخچه
ناصرالدین شاه قاجار با سفر به فرنگ شیفته برخی امور از جمله موزه شد و پس از بازگشت فرمان می‌دهد تا در كاخ گلستان تالاری با این هدف برای نمایش هدایا و جواهرات ساخته شود. اما سال‌ها بعد و با انجام كاوش‌های گروه‌های باستان‌شناسی فرانسوی و برخی دیگر از كشورها،‌ اشیاء باارزش بی‌شماری یافت شد و لزوم بنای موزه‌ای علمی و با رعایت شرایط استاندارد نگهداری، احساس شد. به این ترتیب آندره گدار فرانسوی رئیس وقت اداره عتیقات و موزه برنامه‌ریزی و اقدام كرد و با طرحی براساس معماری ایرانی،‌ سال 1316 بنای موزه ایران باستان نهاده شده و پس از مدتی با گردآوری اشیا‌ی دوران اسلامی لزوم تغییر نام پیش آمده و موزه ملی نام گرفت هر چند امكان بازدید از این بخش همچنان میسر نیست.



موزه ملی
موزه ملی با داشتن 300هزار شیء و وسعتی در حدود 20هزار مترمربع بزرگترین موزه تاریخ و باستان‌شناسی در ایران محسوب می‌شود كه البته بخش اعظم اشیاء در گنجینه بوده و تنها تعداد معدودی به نمایش گذاشته شده‌اند. نكته حائز اهمیت در موزه ملی قدمت اشیاء است كه تا هزاره هفتم پیش از میلاد نیز عقب می‌رود و بازدیدكنندگان را متحیر می‌كند.

اما نحوه نمایش و معرفی این اشیاء، چگونه است؟ و موزه با وجود این گنجینه گرانبها چگونه خدمات ارائه می‌دهد؟

پس از گذر از سردر باشكوه موزه ملی و در بدو ورود در سمت چپ، اشیائی متعلق به دوره ابزارسازی بشر جای دارد و در مسیر اصلی در ردیف‌های سه‌گانه اشیاء كوچك و بزرگی از زندگی پیش از تاریخ تمدن‌های مختلف موجود در ایران دیده می‌شود. در ادامه نمادهایی از هنر،‌ مهارت و باورهای ایرانیان در سلسله‌های هخامنشی،‌ اشكانی و ساسانی قرار دارد. در راهروی میانی نیز گنجینه لرستان را می‌توان دید. باید توجه داشت كه هیچ توضیحات مكتوبی بازدیدكننده را متوجه تفكیك این بخش‌ها به استثنای گنجینه لرستان نمی‌سازد.



راهنمای موزه تنها به زبان فارسی و در صورت درخواست
موزه ملی تمام روزهای هفته به استثنای روزهای دوشنبه و برخی مناسبت‌های دینی و ملی مانند عاشورا و اول فروردین از ساعت 9 صبح تا 17 باز است كه البته لازم به ذكر است در زمان نمایش منشور كوروش موزه ملی ساعت كار خود را به صورت 9 تا 20 در تمام روزهای هفته حتی دوشنبه تغییر داد. اما از همان زمان بهای بلیت نیز از مبلغ 500 تومان به 1000 تومان افزایش یافت. این بها برای دانشجویان و دانش‌آموزان نیم‌بها محاسبه می‌شود. تغییر دیگری كه در روند كار پیش آمد، ‌بخش امانت است كه تمامی وسایل بازدیدكنندگان اعم از كیف دستی و گوشی همراه گرفته می‌شود.

اما در بروشور یا راهنمای موزه تغییری حاصل نشد؛ همچنان تنها به زبان فارسی موجود است و در صورت درخواست در اختیار بازدیدكننده قرار می‌گیرد و این در شرایطی است كه موزه ملی و مجموعه كاخ گلستان در برنامه بازدید بسیاری از گردشگران خارجی قرار دارند.

موزه ملی فرانسه یا موزه لوور
موزه لوور به عنوان موزه عمومی و با تمركز بر هنر و فرهنگ و تاریخ بشر از سال 1793 فعالیت می‌كند و در یكی از كاخ‌های سلطنتی كه بعدها به مردم فرانسه اهدا شد، شكل گرفت. موزه شامل مجموعه‌های مختلفی است كه می‌توان به بخش‌های ایران و مصر و یونان و افریقا با آثار شاخصی چون اصل لوح حمورابی و مجسمه رامسس دوم و همچنین سیر هنر نقاشی و مجسمه‌سازی با آثاری چون مونالیزا اثر داوینچی و ونوس میلو یا كاری نیمه تمام از میكل‌آنژ اشاره كرد. این آثار هر ساله 8 میلیون نفر را برای بازدید جذب می‌کند.

موزه لوور 5هزار و 600 مترمربع وسعت دارد و 35هزار اثر آن در 8 بخش شامل آثار شرقی، مصر، یونان و روم، بخش نقاشی، بخش مجسمه سازی، بخش هنرهای تزئینی، آثار چاپی و طراحی و هنر اسلامی در 4 طبقه به نمایش گذاشته شده‌اند. وسعت و تنوع کار به حدی است که امکان بازدید تمام موزه در یک روز میسر نیست و بازدیدکنندگان براساس علاقه خود بخش‌هایی را انتخاب می‌کنند. این موزه همه روزه به استثنای سه‌شنبه‌ها از ساعت 9 صبح تا 17 باز است و بازدید در اولین یک‌شنبه هر ماه رایگان است.

راهنما، معرف قوانین، فعالیت و بخش‌های مختلف موزه
در موزه لوور انتخاب با توجه به راهنما و نقشه‌ای که به بیش از 10 زبان مختلف در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد به راحتی ممکن است. در این راهنما بخش‌های مختلف موجود در هر طبقه با رنگ‌های متفاوت مشخص شده و برای هر بخش، آثار شاخص و محل آنها نیز معین شده است تا بازدیدکنندگان آسان‌تر تصمیم‌گیری کرده و راه خود را پیدا کنند. در راهنمای موزه، ضمن معرفی کوتاه، قوانین، فعالیت‌ها و امکانات مختلف موزه نیز به زبان نوشتاری و تصویری قید شده است.

در ورودی هر سالن تابلوی راهنما نصب شده و علاوه بر آن راه خروج از موزه نیز با نماد هرم شیشه‌ای بازدیدکنندگان را هدایت می‌کند. و تمام این موارد جدای از راهنمایانی است که در هر سالن با لباس مخصوص دیده می‌شوند.

موزه لوور برای بازدیدکنندگان در رده‌های متفاوت از خانواده، دانشجو و همچنین متخصصان مختلف در حوزه‌های روزنامه‌نگاری یا گردشگری راه‌کارهای متنوعی ارائه داده و امکان بازدید ناتوانان جسمی را نیز فراهم آورده است.

در قسمت‌های مختلف خروجی غرفه‌های فروش کتاب و سی‌دی و یادگاری‌های مختلف با تصویر آثار موزه دیده می‌شود. راه دسترسی به مترو  به عنوان وسیله عمومی رایج به راحتی ممکن است و تابلوهای راهنما راه را نشان می‌دهد.

منبع : CHN.ir


ویدیو مرتبط :
موزه ی لوور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گشتی در موزه لوور پاریس +عکس


موزه لوور در شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه واقع شده‌ است. بیش از ۳۵ هزار اثر هنری در هشت بخش مختلف موزه لوور نگهداری می‌شود.