گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

آشنایی با باغ عمارت بیگلر بیگی



باغ عمارت بیگلر بیگی

باغ شاهزاده کرمان

 

باغ عمارت بیگلر بیگی(فتح آباد) باغی مربوط به دوره قاجار است که در ۲۵ کیلو متری شهر کرمان، روستای اختیار آباد واقع شده است.این باغ الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان است.

در قسمتی از سریال جذاب «شهرزاد»، از زبان یکی از شخصیت‌های سریال که می‌توان ایشان را با توجه به کلیت داستان نقشی بیشتر منفی تلقی کرد، اظهارنظری منفی دربارهٔ کرمان گفته شد. پس از سفر ایشان به کرمان در سریال و در بستر سال‌های نخستین دههٔ سی هجری شمسی، شخص مذکور از آب و هوا و گرد و خاک کرمان در قالب فیلمنامه گلایه کرد.

این گلایه واکنش گروهی از مردم مهربان استان کرمان و حتی رجل سیاسی و اداری آن خطهٔ پهناور ایرانمان را برانگیخت. البته با احترام به همهٔ سلیقه‌ها و با توجه به طبیعت فیلمنامه و گفته‌های بعدی عوامل فیلم که هیچ گونه قصدی در بین نبوده و حتی در بخش‌های بعدی سریال از کرمان و مردمانش تعریف و تمجید هم به میان آمده است، ماجرا ختم به خیر شد.

به هر روی این ماجرا که به خیر و خوشی فیصله پیدا کرد، من را بر آن داشت تا در تهیهٔ گزارش‌های تاریخی، باستانی و اجتماعی نوشتاری و تصویری شهر به شهر میهن عزیزمان کار را با «کرمان» شهر کریمان آغاز کنم.

ایران ما در ردهٔ بالای فهرست ده کشور هزاره‌ای جهان قرار دارد. این جاودانه ماندن در گذر هزاره‌ها به هزاران سبب خرد و کلان است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها را شاید بتوان در تنوع همراه با تعامل تاریخی اقوام ساکن این گسترهٔ بزرگ جغرافیایی جهان یافت.

اخیرا چه خوش گفتند و عالمانه، استاد دکتر داریوش شایگان که ایران تنها کشور واقعی خاورمیانه است. این «واقعی بودن ایران» به عنوان یک کشور بزرگ را می‌توان در لحظهٔ به لحظهٔ این هزاره‌ها، در تک تک بیت‌های شاهنامهٔ فردوسی بزرگ و کلام رودکی و سعدی و خیام و مولانا و عشق ورزی حافظ، علم و فضیلت ابوعلی سینا و خواجه نصیرالدین طوسی و ابوریحان بیرونی و ظرافت سرستون‌های تخت جمشید و نوشته‌های سنگ نگاره‌هایش و عظمت راستین شکوه معماری و فریاد بلند مسجد جامع یزد آن و سیاست ورزی مردانهٔ میرزا تقی خان امیرکبیر و قائم مقام فراهانی و حتی اقتدار خرابه‌های طاق کسری و ایوان مدائنی که اکنون آن سوی مرز جغرافیایی ماست و بر دانه دانه غبارهای نشسته یا پاک شده بر مزار شهیدان میهن در مزار‌هایشان آشکارا دید.

نیازی به چشم بصیرت هم نیست. تنها کمی و ذره‌ای انصاف و احساس کافی است تا لبخند رضایت را بر لب پدر عزیزی که پا‌هایش را سال‌ها پیش به مین دشمن نشانه رفته است، درک کنیم... یا هشت سال اشک چشم مادری برای جوان جاویدالاثر خود در راه دفاع از میهن و دین و شرف را دوخته بر در خانه ببینیم و پس از آن آه خرسندی او را که فرزندش اگر چه نیامد اما اعتبار و شرف دفاع از میهن و آرمان‌هایش را برای خانه و چشمان مادرش حتی به اندازهٔ یک تکه استخوان یا پلاک و‌گاه حتی یک لبخند در خواب از بهشت برین فرستاد.

گوشه‌های از این بزرگی را در جغرافیای ایران و مردمان آن می‌توانیم بیابیم.

در این مقال زمانی را به گشتی و گذاری در کرمان اختصاص داده‌ام، با حکایت عکس‌هایی که درست است حرفه‌ای نیستند اما عاشقانه‌اند و غرور آفرین، امید است از دیدن آن‌ها خرسند شوید.

کارمانیا (کرمان)، ایالت تاریخی ایران، در جنوب غربی کویر لوت و در جنوب شرقی ایران فعلی قرار دارد، جغرافی نویسان قدیم این ایالت را به پنج بخش کرمان، سیرجان، جیرفت، بم و نرماشیر تقسیم می‌کردند.

در زمان ساسانیان (آخرین سلسلهٔ قدرتمند پادشاهی باستانی ایران پیش از ظهور اسلام) کرسی این ایالت سیرجان بود. پس از فتح ایران به دست مسلمانان و چیرگی خلافت اعراب، بسیاری از مردم کرمان به سیستان و خراسان و کوهپایه‌ها پناه بردند... ساکنان کوهستان‌ها نزدیک به سه قرن استقلال خود را حفظ کردند و چون کرمان از مرکز خلافت دور بود، زیر بار خلافت حکام عرب نرفتند. البته طبق معمول و بر پایهٔ تحقیقات آکادمیک و بدون تعصب، بحث اسلام را در شکل دینی پذیرفته شده در آن زمان در دیارمان و چیرگی ظالمانهٔ اعراب را به ویژه در زمان خلافت امویان و تا حد بسیاری عباسیان که ارتباطی با اسلام و آزادگی آن ندارد، در تجزیه و تحلیل تاریخی از هم جدا می‌کنیم.

مردم کرمان در طول تاریخ دستخوش حوادث بسیار شدند که از دردناک‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها روایاتی است که از قتل‌ها و خونریزی‌های آغا محمد خان قاجار، بنیان گذار سلسلهٔ قاجاریه، پس از اشغال این شهر گفته‌اند و نوشته‌اند.

نام قدیم کرمان، گواشیر (بردشیر) ماخوذ از اردشیر بوده است زیرا در روایات تاریخی بنای آن را به اردشیر ساسانی هم نسبت داده‌اند. در دوران باستان و سلسله‌های هخامنشی و ساسانی کرمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. در منابع معتبر تاریخی همچنان آمده است که کرمان از مسیرهای مهم تجاری دوران باستان به ویژه دروهٔ ساسانیان بوده است. کاروان‌ها فارس را به سوی هند ترک می‌کردند و در مسیر جای‌هایی در شرق فارس مانند آباده، بردنکان و جاهک توقف می‌کردند و سپس به سوی کرمان و نواحی آن سو‌تر رهسپار می‌شدند.

  باغ عمارت بیگلر بیگی

 حمام وکیل

   
 همچنین مکرر در منابع ذکر شده است که بیشتر بازرگانان و پیشه وران فارس در سواحل خلیج فارس و در کرانه‌های کرمان می‌زیستند که راه‌های آن‌ها به دبیل در سند و کرانه‌های هند و چین ختم می‌شد. در این دوران با فراز و فرودهایی تجارت ایران و بیزانس (روم شرقی) برقرار بود.

باغ عمارت بیگلر بیگی

 بازار کرمان

 

 وجود مهرهایی با نام کرمان در آق تپه ما را متقاعد می‌کند که پارس با دور‌ترین نواحی شاهنشاهی روابط بازرگانی و اقتصادی داشته است. هم اینک نیز اکثر هم میهنان زردشتی ایرانی ما که حافظان تاریخ و آیین‌های نیک نیاکان باستانی ما هستند، نسل پس از نسل، در دو استان کرمان و یزد ساکن هستند و بسیاری نیز در طول تاریخ در قامت نام پارسیان از ایران و این دو استان به هندوستان مهاجرت کرده‌اند.

اکنون نیز استان کرمان، پهناور‌ترین استان ایران، از لحاظ کشاورزی (پسته) و معادن (مس) و صنایع دستی (فرش و پته و صنایع مس) و آثار و بناهای گردشگری و تاریخی و میراث معنوی اهمیت فراوان دارد. 

 باغ عمارت بیگلر بیگی

  حمام تاریخی گنجعلی خان

  باغ عمارت بیگلر بیگی

 حمام تاریخی گنجعلی خان

 
 با توجه به وسعت استان کرمان، جاذبه‌های اجتماعی و مردم‌شناسی آن و متقابلا از سوی دیگر آسیب‌های اجتماعی در جغرافیای آن در طول تاریخ مشهود بوده است.   

باغ عمارت بیگلر بیگی

موزه ضرابخانه

 

 در تصاویر به برخی از آثار و بناهای تاریخی و مذهبی مهم شهر کرمان و اطراف آن شامل: بازار تاریخی شهر که خود در برگیرندهٔ حمام تاریخی گنجعلی خان و مکان‌های جذاب تا یخی همچون ضرابخانه و بادگیر تاریخی و مسجد است، عمارت و باغ شاهزاده از دوران قاجار که نمونهٔ زیبا و طبقاتی هنر باغ ایرانی است در حومهٔ شهر، امارت و باغ فتح آباد از دوران قاجار، آرامگاه عارف گرانقدر شاه نعمت الله ولی در ماهان و همچنین زوایایی از زندگی و گذران روزگار مردم مهربان این دیار در بازار و دیگر جای‌های فضای شهر می‌پردازیم.    

باغ عمارت بیگلر بیگی

 باغ شاهزاده کرمان

 
لازم به ذکر است که تمدنی با قدمتی بیش از پنج هزار سال در جیرفت و حوزهٔ رود هلیل رود در استان کرمان وجود دارد که از شگفتی‌های روزگار کهن است که شواهد فراوانی از آن به جا مانده است.

امید است، در برنامه‌های تفریحی و گردشگری خود و خانواده‌مان، دیدن ایرانمان را در وهلهٔ نخست به دیگر جای‌های گیتی برتری دهیم... نخست شناسنامهٔ تاریخی و فرهنگی خود را ورق بزنیم و پس از شناخت خویشتن خویش و خویشان و تبار خویش، به تورق حال و روز دیگر ممالک دنیا بپردازیم.

در ادامه تصاویری از عمارت «فتح آباد» کرمان را میبینیم:     

باغ عمارت بیگلر بیگی

 عمارت فتح آباد

    باغ عمارت بیگلر بیگی

      باغ عمارت بیگلر بیگی

 عمارت فتح آباد در کرمان

    باغ عمارت بیگلر بیگی

    باغ عمارت بیگلر بیگی


* کار‌شناس ارشد فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران، مؤلف و مدرس دانشگاه

  منبع:tabnakbato.ir


ویدیو مرتبط :
موزه رختشویخانه-عمارت ذوالفقاری-عمارت دارایی-کبریت سازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با تاریخچه ی حلقه ازدواج



 

حلقه ازدواج

 

در یونان مدرن دو حلقه مورد استفاده قرار میگیرد، حلقه ی طلایی برای داماد و نقره برای عروس كه به نشانه یگانگی و برابری مبادله می شود ولی در واقع ارزش بیشتر حلقه ی مردان نشاندهنده ی برتری موقعیت آنهاست.در دوره ای نیز حلقه ی آهنی مرسوم بود كه به نشانه ی تعهد برای نامزد (عروس) فرستاده می شد.

 

 

این حلقه ی آهنی به عنوان نماد دوام و پایداری پیمان ازدواج ساخته می شد. در دوره های قبل حلقه هایی از جنس برنج و مس نیز دیده شده است. از نظر شكلی نیز یك حلقه ی  ساده همیشه تنها شكل حلقه ی ازدواج نبوده و گاهی اشكال مختلفی روی آن تراشیده و كندهكاری شده مثل یك كلید برای نشان دادن اقتدار خانگی زن.

 

 

در قرنهای 15 و 16 ایتالیاییها از حلقه ی ازدواج استفاده میكردند كه عمدتاً از جنس نقره بوده و با مینای سیاه_مینا كاری می شد. اروپاییان قرون وسطی نیز از الماس برای حلقه ی ازدواج استفاده می كردند و قدرت آن را حافظ پیمان ازدواج میدانستند. دهقانان ایرلندی نیز بر این عقیده بودند كه ازدواج بدون حلقه ای از جنس طلا قانونی و مشروع نیست. در اركنی (منطقهای در اسكاتلند) دو میدان بزرگ به احترام ماه و خورشید وجود داشت.

 

 

قرنها پیش اگر دوشیزهای قصد ازدواج داشت به گردش دور سنگی میپرداخت كه به نام ماه نامگذاری شده بود و پسر نیز به دور حلقه ی خورشید میگشت سپس هر دو در محل سنگی كه به نام آدین (خدای خدایان) نامگذاری شده بود به یكدیگر ملحق شده و دستهای آنها در محل حلقه ی زناشویی كه سوراخی در سنگ بود، به یكدیگر میرسید و آنها به این وسیله وفاداری و تعهد نسبت به یكدیگر را اعلام كرده و زن و شوهر می شدند. مراسم طلاق بسیار ساده تر بود، به گونه ای كه زن و شوهر میتوانستند با یكدیگر وارد كلیسا شده و سپس هر یك از دری متفاوت بیرون بروند. در میان انگلونورمانها حلقه در انگشت میانی دست راست قرار میگرفت، اما در اواخر قرن 17 این رسم تغییر كرد. كویكرها یعنی اعضای كلیسای The Society of Friends حلقه ی ازدواج را به عنوان بقایای برتری مشركان و كافران رد كردند و اكنون نیز برخی پیوریتن ها سعی میكنند به همان دلیل، چنین رسمی را منسوخ كنند. اگرچه حلقه برای ازدواج در كلیسای انگلستان كاملا ضروری بود، اما جنس و سایز آن اهمیتی نداشت.

 

 

در ایسلند كه نامزدی و ازدواج هر دو به وسیله پول پذیرفته می شد، حلقه كمتر ضروری به نظر می رسید چرا كه انتظار میرفت دختر هدایای خود را نقدی دریافت كند. با این حال حلقه در این كشور استفاده میشد، اما به سختی حلقه ی انگشت نام می گرفت چرا كه به اشكال مختلف از استخوان، سنگ، كهربای سیاه، طلا و نقره ساخته می شد و گاهی اوقات به حدی پهن بود كه اجازه نمی داد دست از آن عبور كند. در مراسم نامزدی داماد چهار انگشت و كف دست خود را از این حلقه عبور می داد و با این روش می توانست دست عروس خود را بگیرد. انداختن حلقه در انگشت چهارم دست چپ بر اساس این اعتقاد قدیمی صورت می گیرد كه رگ این انگشت به طور مستقیم به قلب می رسد. البته این واقعیت هم وجود دارد كه فلز كم استقامت تر در انگشت و دستی كه كمتر از دست و انگشتان دیگر استفاده می شود، كمتر دچار صدمه و آسیب می شود . گفته می شود كه حلقه در میان انگلو نورمانها در دست راست انداخته می شد و بعدها به دست چپ تغییر كرد یعنی همان دستی كه از نظر رتبه پایین تر است.

 

 

همچنین عده ای معتقدند این انگشت به دلیل این رسم قدیمی بر دیگر انگشتها مرجح شده كه انگشت اول (شست) را به نام پدر، انگشت دوم به نام پسر و انگشت سوم را به نام روحالقدس نامگذاری كردهاند. بنابراین داماد پس از اینكه این سه انگشت را نام برد و از آنها گذشت حلقه را به دست عروس میاندازد. قدیمی ترین گزارش از تبادل حلقه ی ازدواج از مصر باستان به دست آمده كه مربوط به 4800 سال پیش است. برای رومیها پذیرش حلقه از جانب بانوی جوان پذیرش نوعی محدودیت بود و پذیرش این قانون كه دختر دیگر آزاد نیست. اكنون نیز حلقه و پذیرش آن بخشی از مراسم مذهبی در كلیساست. اكثر مردم اكنون حلقه ی ازدواج را در دست چپ خود میاندازند. گرچه برخی زنان اروپایی در دست راست هم از آن استفاده میكنند.

 

 

در اسكاندیناوی هم رسمی است كه برخی از زنان از سه حلقه استفاده میكنند. یكی برای نامزدی، یكی برای ازدواج و دیگری برای مادری. عروسهای یهودی نیز حلقه ی ازدواج را در انگشت سبابه میاندازند، انگشتی كه با آن طبق آنچه در تورات خواندهاند به این كتاب اشاره میكنند . آیا مردان از حلقه ی ازدواج استفاده میكنند؟ استفاده ی مردان از حلقه نسبتا جدید است.

 

 

تا میانه قرن 20 بیشتر زنان بودند كه حلقه در دست می كردند كه شاید یادآور روزهایی بود كه زنان جزیی از املاك و داراییهای همسر بودند. بعد از جنگ جهانی دوم، بسیاری از مردان با جداییهای طولانی مدت از همسران خود مواجه شدند و از آن زمان آنها نیز شروع به استفاده از حلقه به عنوان نشانه ای از تاهل خود كردند آنچه موجب می شود همواره به یاد همسران خود باشند.

 

 

برای دیدن عکس حلقه ها روی عکس آنها کلیک کنید.

 

 

حلقه ازدواج ساده

 

 

 

حلقه ازدواج

 

 

 

حلقه ازدواج مردانه