گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

آشنایی با بازار جهرم



بازار جهرم که از جمله آثار به جا مانده از دوران زندیه و قاجاریه است، در مرکز این شهر در استان فارس قرار دارد

 موازی با خیابان منوچهری جهرم، یک بازار تاریخی وجود دارد که بیشتر حجره‌های آن به پارچه‌فروشی اختصاص دارد. این بازار شباهت زیادی به بازار وکیل شیراز دارد و در اواخر دوران زندیه ساخته شده و در دوره‌های بعد مرمت شده است.

 

 بازار جهرم به وسیله حاج محمدحسین خان جهرمی در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه ساخته شده است.

 بازار جهرم,آشنایی با بازار جهرم

 این بازار از ارزنده‌ترین و بهترین نمونه‌های معماری دوره زندیه محسوب می‌شود به طوری که گنبد مرتفع چهارسوق آن از نمونه‌های جالب و کم‌نظیر طاق‌زنی است.

بازار جهرم 3 کاروانسرای تقریبا مخروبه و یک چهارسوق وسیع و زیبا دارد. نور این بازار در گذشته از طریق دریچه‌های تعبیه شده در بالای حجره‌ها تامین می‌شده است.

  بازار جهرم,آشنایی با بازار جهرم

تمام قسمت‌های بازار جهرم در محل چهار سوق به 4 جهت اصلی شمال، جنوب، غرب و شرق ارتباط دارد و اکثر مغازه‌ها در همین قسمت جمع بوده و فقط یک قسمت از آن به بازار مسگرها متصل می‌شود.

بازار مسگرها نیز در شرق بازار اصلی قرار دارد، در گذشته این بازار مسقف نبوده است. در این قسمت مسگران و آهنگران به تولید صنایع دستی اشتغال دارند ولی تعداد آنها اندک است.

قسمت اصلی بازار که قدیمی‌ترین قسمت آن نیز است، دارای 4 درب ورودی می‌باشد و سقف آن گنبدی شکل و دکان‌های آن در سطح بالاتری از سطح بازار قرار گرفته‌اند.

  بازار جهرم,آشنایی با بازار جهرم

 مهمترین کاروان‌سراهای جهرم در جنب بازار واقع شده‌اند و از نظر کیفیت کم کم به مخروبه تبدیل شده‌اند.

از بازار جهرم به‌عنوان خواهر دوقلوی بازار وکیل شیراز نام برده می‌شود. این بازار از نوع بازارهای صلیبی است که یک چهارسوق در وسط آن وجود دارد. این بنا دارای چندین کاروانسرا، مسجد و حمام متصل به خود است.

بازار جهرم در سال 1352 از سوی وزارت فرهنگ و هنر با شماره 950 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار جهرم,آشنایی با بازار جهرم

    منبع:hamshahrionline.ir


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با تبلت های برتر بازار +قیمت



علاقمندان به خرید تبلت با طیف گسترده از گزینه ها را پیش رو دارند، اینکه آیا به دنبال یک تبلت هفت اینچی هستید تا بتوانید در تمامی مکان ها از آن استفاده کنید و یا تبلتی ده اینچی دوست دارید تا در خانه و جاده از آن استفاده کنید.

اگر از اندازه تبلت ها صرف نظر کنیم، باید بدانیم که این دستگاه ها تنها برای گشت و گذار در وب و انجام بازی نیستند. برنامه های کاربردی زیادی می توانند تبلت شما را به نوبه خود به یک نیروگاه بهره وری تبدیل کنند.

در هر حال اگر شما یکی از طرفداران سیستم عامل های آندروید و یا IOS هستید پس با برترین تبلت های موجود دربازار آشنا شوید.

Google Nexus 7
تبلت های برتر بازار , تبلت

Nexus 7 بهترین تبلت هفت اینچی حال حاضر است. عملکردی سریع و چهارهسته ای داشته و از طراحی حیرت انگیزی برخوردار است. گوگل بر روی این تبلت  قیمتی شگفت انگیز گذاشته است.ضمنا سیستم عامل موجود بر روی Nexus 7 آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید با نام Jelly Bean می‌باشد که برای اولین بار بر روی یک تبلت ارائه می‌گردد.اگرچه جنس بدنه Google Nexus 7 از پلاستیک ساخته شده است اما بسیار مقاوم و باکیفیت به نظر می‌رسد و به دلیل شکل کاملا مستطیلی آن، به راحتی می‌توان با یک دست با آن کار کرد. این تبلت با قیمت حدود یک میلیون تومان به فروش می رسد.

Samsung Galaxy Tab 2 10.1

تبلت های برتر بازار , تبلت

سامسونگ در نمایشگاه MWC سال 2012، نسل جدید تبلت های GALAXY Tab خود را معرفی کرد که پرچم‌دار این تبلت ها، مدل 10.1 اینچی GALAXY Tab 2 10.1 بود. صفحه نمایش درخشان، عمر باطری طولانی و کنترل از راه دور هوشمند این تبلت را به یک انتخاب فوری و فوتی و مقرون به صرفه تبدیل ساخته است. بدنه این تبلت به طور کامل از پلاستیک با کیفیت ساخته شده است.  هنگامی که تبلت را به صورت افقی نگه می‌دارید، در دو طرف آن، بلندگوهای استریو قرار دارند که بسیار خوب طراحی شده‌اند بطوریکه دستان شما جلوی بلندگوها را نمی‌گیرند.این تبلت با قیمت یک میلیون و 470 هزار تومان به فروش می رسد.

Apple iPad 3

تبلت های برتر بازار , تبلت

قریب به یک سال پس از انتشار تبلت iPad 2 توسط کمپانی Apple، این بار، اپل نسل سوم این تبلت را روانه بازار کرده است. برخلاف تصور همگان این تبلت، iPad 3 نام نداشته و اپل تصمیم گرفته است این محصول را تنها آی پد بنامد که البته به نام آی پد جدید یا The New iPad شناخته شده است. آی پد جدید از صفحه نمایش 9.7 اینچی Retina بهره می‌برد که درست است که از همان پنل بی نظیر IPS LCD موجود در آی پد 2 استفاده می‌کند ولی برخلاف رزلوشن 1024x768 موجود بر روی آی پد 2 از رزلوشن فوق‌العاده 2048x1536 استفاده می‌کند این تبلت همچنین دارای پردازنده Cortex-A9 با دو هسته است. این تبلت قیمتی بالاتر از دو میلیون تومان دارد.

Samsung Galaxy Tab 2 7.1

تبلت های برتر بازار , تبلت

تبلت Samsung Galaxy Tab 2 7.0 دارای قیمتی رقابتی بوده و می توانید توسط آن تلویزیون را نیز در کنترل خود بگیرید. این تبلت نمونه ای فوق العاده از سیستم عامل آندروید است. GALAXY Tab 2 همانند مدل های گذشته از صفحه نمایشی هفت اینچی استفاده می کند. این صفحه نمایش از دقت 600x1024 بهره می برد که تراکم پیکسلی 170 را ارائه می دهد. در قلب این تبلت پردازنده دو هسته ای TI OMAP 4430 با فرکانس یک گیگاهرتز به همراه یک گیگابایت حافظه RAM می تپد. این پردازنده همان مدلیست که در گوشی Galaxy Nexus نیز استفاده شده است و پردازنده فوق العاده قدرتمندیست. قیمت این تبلت در حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است.

Apple iPad mini

تبلت های برتر بازار , تبلت

iPad Mini ، تبلتی 7.9 اینچی است که رقیب مستقیم Google Nexus محسوب می‌شود. همانند iPad 2، صفحه نمایش iPad mini دارای دقت 1024x768 بوده و متاسفانه به صفحه نمایش Retina مجهز نیست.پردازنده‌ی این تبلت، چیپ Apple A5 است یعنی همان مدلی که در iPad 2 استفاده شده بود. همچنین پردازنده گرافیکی این تبلت PowerVR SGX MP4+ می‌باشد که در کنار 512 مگابایت حافظه رم، سخت افزاری قدرتمند را با توجه به نرم افزار بی نقص آن تشکیل می‌دهند. این تبلت قیمتی در حدود یک میلیون و 700 هزار تومان دارد.
منبع:yjc.ir