گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

آشنایی با استانبول



استانبول تنها شهر واقع در بین دو قاره آسیا و اروپا در جهان می باشد. همین امر باعث شده که در طول تاریخ از اهمیت و توجه خاص قدرت های روزگارهای قدیم قرار بگیرد از مرکز حکمت روم شرقی تا لشگر کشی های امپراطوری ساسانی و جولانگاه خلفای عثمانی همواره در حال ساخت و ساز و تغییر بوده ودارای بناهای متعدی می باشد حال به معرفی دو بنای این شهر مهم دنیای باستان می پردازیم

معرفی مسجد سلیمانیه
مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد.

 

استانبول,شهر استانبول,مکان های دیدنی استانبول

 استانبول تنها شهر واقع در بین دو قاره آسیا و اروپا در جهان می باشد


این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا به‌دستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر است. بنا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار دارد که نشانه مسجدهایی است که به امر شاهان ساخته می‌شد. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است. بر پایهٔ رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمان‌های جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بوده‌است.


این مسجد در سال 1660 در آتش ویران شد و از سوی سلطان محمد چهارم مورد مرمت قرار گرفت. همچنین بخشی از گنبد آن در سال 1766 براثر زلزله فروریخت. مرمت‌های بعدی به نوعی صورت گرفت که تزئینات اصلی آن حفظ شود.مسجد در حیاط بزرگی احاطه شده است. حیاط داخلی سنگفرش مرمر است که در بزرگ و باشکوهی داشته و در حیاط حوض دیده می‌شود. بر خلاف دیگر مساجد 4 مناره این مسجد در 4 گوشه حیاط واقع شده‌اند. مناره‌ها و گنبد مسجد تناسب خاص و چشم نوازی دارند که از زیبایی‌های خاص سلیمانیه محسوب می‌شود.در باغ پشت این مسجد آرامگاه‌های سلیمان یکم و همسر و دخترش نیز آرامگاه‌های سلیمان دوم و احمد دوم قرار دارد.

 

جاهای دیدنی استانبول,تور لحظه آخری استانبول,دیدنیهای استانبول

 مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است


برج گالاتا یکی از دیدنی های شهر استانبول است بهترین نمای شهر استانبول از برج گالاتا به چشم میخورد  برج گالاتا در سال 1349 میلادی به دست جنو والی ها که در اطراف گالاتا دیوارهای بلند کشیده بودند به عنوان برج اصلی ساخته شد.  داخل قلعه پلکان سنگی مارپیچی که تا محوطه بزرگی ادامه می یابد وجود دارد.

 

مکان های دیدنی استانبول,جاهای دیدنی استانبول,تور لحظه آخری استانبول

 بهترین نمای شهر استانبول از برج گالاتا به چشم میخورد


معرفی برج گاتالا
برج گاتالا برج 9 طبقه ای است به ارتفاع 66.90 متر است و بدون  آذین بالای سر برج 62.59 متر است . این برج یکی از قدیمی ترین و بلندترین برج های سنگی در جهان است که ارتفاع آن از سطح  دریا 35 متر است . قطر خارجی برج 16.45 متر است و قطر داخلی برج 8.95 متر و دیوارهای برج 3.75 متر ضخامت دارد . رستوران ها و کافه های در طبقه فوقانی برج وجود دارد که منظره زیبایی را به سمت شهر استانبول دارد . این برج 9 طبقه ای در سال 1967 بازسازی شد و برای 7 طبقه نخستین آن دو دستگاه آسانسور کار گذاشتند . طبقه آخر این برج هم کلوب  شبانه است . این برج از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر به روی بازدیدکنندگان باز است.ورودی آن 11 لیره ترک است.

 

سفرنامه استانبول,تور ارزان استانبول,سفر به استانبول

برج گاتالا برج 9 طبقه ای است

 

 آژانس الفبای سفر مجری تخصصی تور استانبول , بلیط استانبول نوروز 95، تور استانبول نوروز 95  و  تور لحظه آخری استانبول نوروز 95  شما را دعوت به دیدن این شهر زیبا می نماید.
www.alefbatour.com


ویدیو مرتبط :
تور استانبول بلیط هواپیما استانبول هتل استانبول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) در استانبول +تصاویر



عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد کبود,مسجد سلطان احمد در ترکیه

مسجد سلطان احمد

 

آشنایی با مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) در استانبول +تصاویر
مسجد سلطان احمد (که در زبان ترکی «Sultanahmet Camii» نام دارد) مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده‌است. این شهر که در زمان امپراطوری عثمانی طی سالهای ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳ پایتخت این کشور بوده‌است، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» نیز شهرت دارد.

 

عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد سلطان احمد در استانبول,مسجد سلطان احمد در ترکیه

مسجد سلطان احمد در استانبول

 

مسجد سلطان احمد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل پس از مرگ وی مسجد را مسجد سلطان احمد نامیدند. وی در همین مسجد دفن شده‌است. مسجد سلطان احمد در قدیمی‌ترین بخش استانبول واقع شده که این منطقه در قبل از سالهای ۱۴۵۳ (میلادی) مرکز قسطنطنیه، پایتخت امپراطوری بیزانس، محسوب می‌شده‌است. این مسجد در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه واقع شده‌است و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا فاصله اندکی دارد.

 

تصاویر مسجد سلطان احمد,مسجد کبود,مسجد سلطان احمد در ترکیه

مسجد سلطان احمد طی سالهای ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول بنا شد

 

مسجد سلطان احمد در چند قدمی سرای توپقاپی قرار دارد، کاخی که محل اقامت پادشاهان عثمانی تا سال ۱۸۳۵ بود و فقط تا ساحل بسفور چند دقیقه‌ای فاصله دارد. اگر از دریا به مسجد نگاه کنید، قبه‌ها و مناره‌های مسجد در بخش قدیمی شهر برجسته هستند و هدف سازندگان هم ایجاد چنین چشم انداز زیبایی بوده‌است.

 

عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد کبود,مسجد سلطان احمد در استانبول

ساختار اصلی مسجد سلطان احمد تقریباً شبیه مکعب است که طول و عرض آن ۵۳ و ۵۱ است

 

مسجد سلطان احمد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشان دهد که معماران عثمانی و مسلمان می‌توانند رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خود باشند. با این وجود، معمار نتوانسته قبه‌هایی بزرگتر از قبه عمارت ایا صوفیا بسازد و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت قبه‌ها، شبه قبه‌ها و مناره‌ها جلوه‌ای زیبا را پدید آورد. علی‌رغم تلاش معمار، ابعاد ساختمان کوچکتر از ابعاد عمارت ایا صوفیا است که این مساله سلطان احمد را بسیار خشمگین کرد. بنابراین دو عمارت آثار تاریخی و معماری بسیار ارزنده‌ای هستند که جلوه‌ای منحصربه‌فرد را به این بخش از شهر می‌دهند.

 

عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد کبود,مسجد سلطان احمد در ترکیه

نمای داخلی مسجد سلطان احمد

 

در غرب این مسجد را با نام مسجد کبود می‌شناسند چرا که در نقاشی‌های طرح داخلی از رنگ آبی استفاده زیادی شده‌است. با این وجود، این نقاشی داخل مسجد بخشی از دکور داخلی اصلی نبوده و امروزه آنرا از دکور داخلی حذف کرده‌اند. بنابراین دکور داخلی مسجد دیگر منحصراً آبی رنگ نیست.

 

مسجد کبود,عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد سلطان احمد در ترکیه

نمای داخلی مسجد سلطان احمد

 

سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زیباترین و مجلل‌ترین مکان عبادت مسلمانان در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نکند. ساختار اصلی مسجد تقریباً شبیه مکعب است که طول و عرض آن ۵۳ و ۵۱ است. جهت گیری مسجد به گونه‌ای است که وقتی مسلمانان نماز به پا می‌کنند، رو به سمت مکه داشته باشند و «محراب» در روبرویشان قرار داشته باشد. در واقع در بالای مکعب مجموعه‌ای از قبه‌ها و شبه قبه‌ها فضا را تسخیر می‌کنند و به سمت قبه اصلی اوج می‌گیرند، قبه اصلی ۳۳ متر قطر و ۴۳ متر ارتفاع دارد. جلوه نهایی یک هماهنگی بینایی زیباست که چشم را به سمت انتهای قبه هدایت می‌کند.

 

عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد سلطان احمد در ترکیه,مسجد سلطان احمد در ترکیه

تصاویر مسجد سلطان احمد در ترکیه

 

مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) تنها مسجد ترکیه‌است که شش مناره دارد. وقتی تعداد مناره‌ها اعلام شد، عده‌ای از سلطان انتقاد کردند و وی را به علت تقلید از شش مناره مسجد الحرام در مکه سرزنش نمودند. وی با پرداخت مبلغی، مناره هفتم مسجد کعبه را ساخت تا این انتقادها را آرام کند.

 

دور تا دور صحن مسجد کبود در پایین‌ترین قسمت توسط ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیک دست ساز تزیین شده‌است که این سرامیک‌ها در ازنیک (نیشای باستان) ساخته شده‌اند. بخش بالایی نقاشی شده‌است. بیش از ۲۰۰ پنجره شیشه‌ای نور را به درون صحن اصلی هدایت می‌کنند و از لوسترهای بزرگ نیز برای نورپردازی مسجد کمک گرفته شده‌است. در دکوراسیون مسجد کبود از آیاتی از قرآن استفاده شده‌است که بسیاری از آنها به خط سید کاظم غباری نوشته‌اند که بزرگترین خطاط آن زمان بوده‌است. صحن اصلی فرش شده‌است و این فرش‌ها در زمان مقتضی تعویض می‌شوند.

 

مسجد کبود,عکس های مسجد سلطان احمد,مسجد سلطان احمد در ترکیه

نمای داخلی مسجد سلطان احمد

 

مهمترین بخش صحن داخلی مسجد سلطان احمد، «محراب» است که از مرمری با تراش ظریف و کنده کاری ساخته شده و دیوارهای کناری آن از جنس سرامیک است. در سمت راست محراب «منبر» قرار دارد که امام جماعت در زمان خطابه به هنگام نماز ظهر یا در روز جمعه یا روزهای تعطیل بر روی آن می‌ایستد. طراحی صحن اصلی به گونه‌ای است که حتی در زمان شلوغی همه افراد بتوانند امام جماعت را ببینند و سخنانش را بشنوند.

هر مناره سه بالکن دارد و تا چندی قبل «مؤذن» می‌بایست پنج بار در روز از یک پله مارپیچ باریک عبور می‌کرد تا اذان بگوید. امروزه از یک سیستم بلندگو استفاده می‌شود و صدای اذان که توسط مساجد همجوار نیز اکو می‌شود در اغلب مناطق قدیمی شهر به گوش می‌رسد. عده زیادی از مردم ترک و گردشگران در هنگام غروب در پارک روبروی مسجد جمع می‌شوند تا صدای اذان مغرب را بشنوند و با غروب آفتاب، نورپردازی زیبای صحن مسجد را تماشا کنند.

منبع : fa.wikipedia.org