متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

کنترل شهوت از نظر قرآن



شهوت, شهوت جنسی, شهوتی, شهوت انگیز,

شهوت

 

چه راه کارهایی برای کنترل شهوت و هوای نفس وجود دارد؟

 

پاسخ :

بی‌تردید یكی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزة جنسی است كه از ابتدای زندگی در وجود آدمی نهفته است این غریزه تا زمان بلوغ همچنان دوران آرام و بی‌تحركی را پشت سر می‌گذارد، امّا به مجرد شروع دوران نوجوانی، آرام آرام زمان بیداری و طغیان آن فرا می‌رسد و رفته رفته تمام وجود نوجوان و جوان را در برمی‌گیرد. و همه جوانان كما بیش با این وضعیت روبرو می‌شوند، بزرگترها نیز این دوره را پشت سر گذاشته‌اند. آنچه افراد با هم تفاوت دارند، در این است كه برخی با ایمان قوی و عزم و ارادة استوار در برابر نیروی شهوت می‌ایستند و مقاومت می‌كنند، یعنی به شخصیت خود احترام قایل‌اند و لذا خود را به كارهای زشت و ناپسند آلوده نمی‌سازند، امّا عده‌ای هم وجود دارند كه نمی‌توانند مقاومت كنند و نیروی شهوت را در خود كنترل نمایند. اگر در دوران جوانی نیروی شهوت قوی است، ارادة جوانان قوی‌تر از آن است.

 

علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: «من كرمت علیه نفسُه، هانت علیه شهواته»[1] كسی كه كرامت و ارزش خود را بشناسد، شهوت نمی‌تواند بر او غلبه كند.

 

علاوه بر آنكه از نظر شرع حرام است و آبروی انسان را نزد خدا از بین می‌برد، چه پیامدهای در زندگی فرد به دنبال دارد؟ که به برخی از آثار آن اشاره كنیم: تحقیقات روان شناختی نشان می‌دهد كه فكر بیش از حدّ در مورد مسایل جنسی و گرفتار شدن در دام اینگونه اعمال باعث اختلالات روانی در فرد می‌شود. ضعف ایمان، بیماری جسمی و روحی، گوشه گیری و انزوا، شكست در زندگی، ضعف اعصاب و... برخی از آثار و پیامدهای آن می‌باشد. یكی از دانشمندان می‌گوید: این كار جوان را بسیار خسته می‌كند به طوری كه همواره خجل و شرمسار است و خود را مجرم و گناهكار می‌پندارد.[2]

 

افرادی كه این پیامدها را نمی‌دانند ممكن است ناخواسته به دام شهوت مبتلا شوند امّا وقتی این مسایل را درك كنند،‌قطعاً از آن دست برمی‌دارند. شاید برخی افراد ابتدا باور نكنند امّا وقتی تجربه كردند و پس از مدتی دیدند كه واقعاً احساس گناه سراپای وجود انسان را فرا می‌گیرد، جداً تصمیم می‌گیرند كه از آن دست بردارند، توبه كردن هم اینجاها كاربرد دارد.[3]

 

چند راهکار می تواند شهوترانی را کنترل کند که به چهار نمونه اشاره می شود:

 

1. تقویت ایمان

اگر معنویت و ایمان را در خویشتن تقویت شود، ملكه‌ای در انسان ایجاد می‌شود كه از انجام هر گونه گناه باز می‌دارد و به انسان اجازه نمی‌دهد كه ارزش و منزلت خود را با این كارها از بین ببرد. بسیاری از مشكلات ما و اساساً مشكل عصر ما و جوانان جامعه همین كمبود معنویت و ایمان مذهبی است كه اگر این مشكل حل شود، بسیاری از مشكلات دیگر حل خواهد شد. در عمل و رفتار نیز باید تجدید نظر شود و از رفتارهایی كه میل جنسی و شهوت را در انسان تحریك می‌كند، تا حد امکان بایستی دوری کرد.[4]

 

2. یكی دیگر از عوامل مؤثر در جلوگیری و كنترل شهوت كار مداوم است. كارهای بدنی از رنج روحی می‌كاهد و از شهوت نیز جلوگیری می‌كند. كار هم از لحاظ آنكه باعث صرف انرژی و نیروی بدنی در این می‌شود و هم از لحاظ آنكه فكر و ذهن انسان را به خود مشغول می‌كند، می‌تواند از افكار ناسالم و كارهای نادرست و نابهنجار جلوگیری كند.

 

3. ورزش یكی دیگر از راهكارهای جلوگیری از فشارهای جنسی است. علاوه بر اینها سعی كنید، در مواقعی كه تنها هستید، ذهن و فكر خود را از مسایل كه سرانجام به بروز نیاز جنسی منجر می‌شود،‌باز داشته و بیشتر به یاد خدا باشید. به این نكته توجه داشته باشید كه خداوند ناظر بر تمامی اعمال ماست، حتی در جاهای خلوت كه هیچ كسی نیست، خداوند ما را می‌بیند، اگر خدای ناكرده گناه كنیم علاوه بر آثار و پیامدهای منفی كه در جسم و روح ما می‌گذارد، آبروی ما نزد خدا هم می‌رود.

 

4. ازدواج؛ راهكار دیگر این است كه زمینه ازدواج را فراهم شود.[5] ازدواج با توجه به ملاك‌ها و معیارهایی كه اسلام معرفی كرده است، چندان سخت و مشكل نیست.

 

البته باید مقدمات ازدواج را كم كم فراهم شده، و در زمان مناسب عقد انجام گردد. اگر به مقدمات ازدواج اقدام كنید، ذهن و فكر جوان بیشتر روی آن متمركز می‌شود و به امید فردای بهتر و زندگی آبرومندانه از هر كار دیگری منصرف خواهد شد. خداوند متعال كه آفرینندة‌ انسان است و خصوصیات و فطریات و غرایز او را می‌داند، آفریدن زن و مرد و قرار گرفتن آنها در كنار یكدیگر را سبب مودت و رحمت و آرامش انسان و نیز ارضای غرایز به صورت صحیح آن می‌داند. در این باره می‌فرماید: از آیات و نشانه‌های حكیمانة خداوند این است كه برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد، تا در كنار آنان آرامش یابید و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد، به درستی كه در این كار خداوند دلایل حكیمانه‌ای است.[6]

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1. عوامل كنترل غرایز در زندگی انسان، آیت الله حسین مظاهری، موسسه ذكر، چاپ یازدهم، 1378.

2. گناه از نگاه قرآن، دكتر عباس طاهر، ترجمه حمید رضا آژیر، آستان قدس رضوی، چاپ اوّل، 1377.

3. دریچه‌ای به آسمان، (راه‌های پیشگیری از گناه) زین العابدین دست داده، مجتمع فرهنگی مصلی نژاد، چاپ اوّل، 1377.

 

 



ویدیو مرتبط :
راه کنترل شهوت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمانو: فتوای آیت الله خامنه ای چیزی نیست که ما از نقطه نظر فنی بتوانیم آنرا کنترل و بررسی کنیم!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آمانو: فتوای آیت الله خامنه ای چیزی نیست که ما از نقطه نظر فنی بتوانیم آنرا کنترل و بررسی کنیم!

آمانو با این وجود امیدواراست که موافقت بازدید از سایت پارچین را به دست آورد. وی می گوید که این بازید می تواند در روشن کردن پرونده ایران کمک فراونی بکند.

انتخاب  : روزنامه لیبراسیون در وین، مصاحبه ای انجام داده با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ فرستاده لیبراسیون در وین موضوع فتوای اخیر آِیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب را مطرح می کند که اعلام کرده بود سلاح اتمی در اسلام حرام است، وی از یوکیا آمانو میپرسد، آیا این فتوا میتواند ضمانت معتبری باشد که ایران در تلاش برای دست یابی به سلاح اتمی نیست؟

یوکیا آمانو پاسخ میدهد که فتوا، چیزی نیست که ما از نقطه نظر فنی بتوانیم آنرا کنترل و بررسی کنیم. وی در این رابطه توضیح میدهد که وظیفه ومأموریت آژانس صرفاً در چهارچوب فنی تبیین میگردد.

آمانو توضیح می دهد که در این چهارچوب، مواردی همچون اندازه گیری و محاسبه مواد هسته ای قرار دارند که میتوانند به ما ضمانت دهند که این مواد هسته ای صرفاً در برنامه غیر نظامی مورد استفاده قرار میگیرند.

فرستاده لیبراسیون از آمانو میپرسد که ظرف چه مدتی ایران میتواند به بمب اتمی دست یابد؟

وی پاسخ میدهد که آژانس متخصص بمب نیست و در این باره نمی تواند هیچ اظهار نظری نماید.

وی تصریح می کند که وظیفه بنیادین آژانس ارائه داده های واقعی و قابل اندازه گیری در باره غنی سازی اورانیوم می باشد.وی می گوید که هر کشوری آزاد است که روی این داده ها، ارزشیابی ها و نتیجه گیری های خاص خود را داشته باشد.

آمانو تأکید می کند که تأسیسات غنی سازی اورانیوم ایران در قم(فوردو) و نطنز تحت ضمانت آژآنس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند و آژانس میتواند مقدار اورانیوم غنی شده در این تأسیسات را کنترل کند.

لیبراسیون از آمانو میپرسد، که اگر ایران در های این سایت را برای بازرسی آژانس باز کند، آیا فکر میکند که هنوز چیزی برای دیدن در آنجا باقی مانده است؟

آمانو در پاسخ می گوید که آژانس وسایل و ابزاری در اختیار دارد که میتوانند هرگونه آثارفعالیت های هسته ای، حتی بسیار کوچک و میکروسکوپی را رد یابی کند.

وی مدعی شد که پس از در خواست آژانس برای بازدید از این سایت، ماهواره ها فعالیت های بسیار شدیدی را در پشت درهای بسته در پارچین مشاهده کردند.

آمانو با این وجود امیدواراست که موافقت بازدید از سایت پارچین را به دست آورد. وی می گوید که این بازید می تواند در روشن کردن پرونده ایران کمک فراونی بکند.

فرستاده لیبراسیون می گوید که گزارش آینده آژانس در باره برنامه هسته ای ایران که قرار است درنیمه فوریه آینده ارائه گردد، اولین گزارشی است که پس از انتخاب مجدد باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو ارائه میگردد. وی از آمانو میپرسد که با توجه به این موضوع، فکر نمی کند که مطرح کردن عدم همکاری لازم  ایران با آژانس میتواند مقدمه ای باشد برای انتخاب گزینه نظامی وبمباران تأسیسات هسته ای ایران؟

آمانو یک بار دیگر بر مأموریت آژانس در ایران که صرفاً جنبه فنی دارد تأکید می کند و می گوید که آژانس یک وظیفه و مأموریت فنی را انجام میدهد و اما به این موضوع کاملاً آگاهی دارد که این مأموریت و وظیفه فنی آژانس می تواند نتایج سیاسی در بر داشته باشد.

وی می گوید بدین لحاظ، آژنس در بررسی ها و گزارش های خود بسیار با احتیاط عمل می کند و از واژه های تند علیه اعضای خود به هیچوجه استفاده نمیکند.

آمانوتأکید میکند آژانس بیطرفی خود را به روشنی نشان میدهد. بدین ترتیب، این رفتار آژانس بهترین وسیله است که در صورت وقوع یک مداخله نظامی، آژانس مسئولیتی در قبال این مداخله نداشته باشد./انتخاب