متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

کاش از خدا چیز دیگری می خواستم!



 

دعا

 

به یقین برای شما عزیزان هم به کرات اتفاق افتاده است که چیزی را از ته دل میخواهید و چیزی نمیگذرد که خواسته شما تحقق می یابد و شما شگفت زده می شوید.

 

مثلا از جلوی نانوائی عبور کرده‌اید که بوی نان باعث شود که آرزوی یک تکه نان را بکنید و بعد با کمال تعجب وقتی به خانه برسید مشاهده کنید همسایه نان داغ و تازه خواسته شده را به شما تعارف کند و شما بگوئید کاش از خدا چیز دیگری می‌خواستم و یا در کنار خیابان در جائی که در زیر باران منتظر تاکسی هستید بگوئید چه خوب بود که یک دوست از راه برسد و ما را به مقصد برساند و باز هم با کمال تعجب یکی از دوستان قدیمی برای شما بوق بزند و شما را هم به مقصد برساند.

 

در این حالات متوجه این دو نکته باشید:


1- نکته ای که میتواند قابل توجه باشد این است که در بیشتر مواقعی که این خواست ها کوچک و بزرگ به وقوع می پیوندد این است که ما از ته دل بدون پرداختن به جوانب و نتایج و احتمالات و غیره چیزی را طلب میکنیم دقت کنید و این شیوه را بیاموزید که میتوان در همه زمینه از چنین تمرکزی استفاده کنیم که امروزه نویسندگان و دانشمندان زیادی در صدد هستند این حس را به گونه ای تشریح کنند و در قالب کلمات به دیگران القا کنند اما هیچ چیز مثل یک تجربه شخصی نمیتواند اعتقادی را به وجود آورد. ما در آموزه های دینیمان هم داریم که: هنگامی که خواسته ای داری آنرا طوری بخواه که انگار اجابت شده است و الان در شرایطی هستی که دعایت اجابت شده به عبارت دیگر با باور قلبی چیزی را بخواه بدون شک و شبهه که آیا میشود یا نه ؟ و اگر بشود چه میشود ؟

 

خلاصه در این باب بارها نوشته اند و ما تحت عناوین زیادی با آن ها بر خورد داشته ایم .

 

2- نکته ای که بسیار جای دقت دارد این است که بسیاری از ما هر گاه به این قبیل آروزهای سریع الاجابة میرسیم جمله ای ناشایست را به زبان می آوریم که "کاش از خدا چیز دیگری میخواستم" به جای اینکه با دنیایی از سپاس سر ذوق آییم که چقدر خدا بزرگ است و به این زودی پاسخمان را داد با حرص و طمع و حتی گاه یأس که انگار دیگر فرصت آرزو کردن تمام شده میگوییم کاش چیز دیگری میخواستم . در این مواقع باید خداوند متعال را از عمق جان شاکر بود سپاسی شایسته به جا آورد و دوباره چیزی در خواست کرد خداوند کریم و غنی است از بخشیدن هیچ ابایی ندارد این را داد هزار و یک چیز دیگر هم که شما بخواهید میدهد. پس اینبار قبل از اینکه غمباد بگیری که "چیز دیگری نخواسته ای" آن را بگیر تشکر کن و چیز دیگری هم بخواه هر چقدر بزرگ باشد و یقین بدار که خواهد داد .


وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ ؛

پروردگارتان اعلام کرد که اگر مرا سپاس گویید ، بر نعمت شما می افزایم .

 



ویدیو مرتبط :
من از خدا خواستم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: نمی‌خواستم بین مردم، وجدانم و بارگاه الهی شرمنده شوم و خدا را شکر به وظیفه‌ام عمل کردم



هاشمی رفسنجانی,دیدار هاشمی با اعضای شورای مرکزی معاونت تبلیغات ستاد انتخاباتی

هاشمی رفسنجانی: ریاکاری و سوءاستفاده از احساسات دینی مردم، سیاسی‌کاری است

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز در دیدار اعضای شورای مرکزی معاونت تبلیغات ستاد انتخاباتی خود، در تشریح روند حضور خود در همه انتخابات نظام اسلامی اظهار کرد: در هیچ مقطعی مثل این دوره از سوی اقشار مختلف مردم تحت فشار نبودم که وارد عرصه شوم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه «فبشّر عباد الذین یستمعون القول و یتبعون احسنه» گفت: با استناد به اقوال مفسران «عبادی» بندگان خاص خدا هستند که همه حرف‌ها را می‌شنوند و از بهترین‌ها پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم از مردم بزرگوار در سراسر کشور و همه بزرگان علمی و دینی، علما و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به ویژه بیت معزز امام راحل(ره) که طی این مدت مرا از طریق نامه، پیغام، بیانیه و تلفن مورد لطف و محبت خود قرار دادند، خاضعانه تشکر کنم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: طبع اسلام و منطق قرآن، تبادل آرا و انتخاب احسن است و من هم در این مقطع وقتی پیام‌های مراجع، علما و سخنان گروه‌ها و اصناف مختلف جامعه از زنان و مردان، کارگران و کشاورزان، دانشگاهیان و حوزویان و به خصوص شوق و اشتیاق جوانان را دیدم و شنیدم، با علم به موانع آشکار و پنهان پیش رو و آگاهی از مشکلات کشور در ابعاد داخلی و خارجی، نمی‌خواستم بین مردم، وجدان خودم و بارگاه الهی شرمنده شوم و خدا را شکر که به وظیفه‌ام عمل کردم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مشکلات و معضلاتی که طی سالهای اخیر برای کشور و مردم ایجاد شد، گفت: بیداری عمومی و هوشیاری مردمی که طی سالهای اخیر و در مواجهه با شعارهای بدون پشتوانه ایجاد شد، یکی از بهترین سرمایه‌های نظام اسلامی برای ضرورت حاکمیت عقل و تدبیر در امور اجرایی است.

هاشمی رفسنجانی، ریاکاری‌ها و تمسک به خرافات و سوءاستفاده از احساسات پاک مردم در مسائل دینی و فرهنگ انتظار را از شیوه‌های نخ‌نما شده را سیاسی‌کاری دانست و افزود: مردم در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که تلفیق تمدن ایرانی و فرهنگ اسلامی، نمی‌گذارد دروغ و تهمت، حاکمیت پایدار داشته باشند. وقتی موج‌سازی‌ها فرو نشست و حباب‌ها از بین رفت، دریا به ذات خویش که رجوع به قطرات آب است، برمی‌گردد.

وی با اشاره به افراط‌کاری‌های خوارج در زمان حضرت علی(ع) که منجر به شهادت ایشان در محراب مسجد کوفه و هنگام نماز شد، گفت: تحجر وقتی سبک و سیاقی در تفکرات شد، در طول تاریخ تداوم یافت و در انقلاب اسلامی هم با اینکه شخصیتی چون امام(ره) آن را رهبری می‌کرد، بقایای این تفکر زمانی و حتی الان در سطح جامعه هستند و کارهای خود را برخی آگاهانه و گروهی دیگر ناآگاهانه، قربةالی‌الله انجام می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خود با تشکر از زحماتی که افراد و اشخاص مختلف برای تهیه مقدمات برگزاری ستاد و خلق حماسه سیاسی کشیده‌اند، گفت: یکی از اهداف حضور من در بُعد سیاست خارجی، کم کردن کینه‌های مذهبی و تقویت وحدت بین شیعه و سنی در جهان اسلام بود که همین هدف، اجر ما و شما را در دنیا و آخرت خواهد داد.

بر اساس این گزارش، در آغاز این دیدار، معاون تبلیغات ستاد انتخابات هاشمی رفسنجانی گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد و پس از آن چند تن از حاضران به بیان دیدگاه‌های خویش درباره مسائل مختلف پرداختند.

حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در منزل مادر شهید کاظم داودزاده

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین شب گذشته با حضور در منزل شهید سرافراز اسلام کاظم داودزاده، ضمن دیدار با اعضای خانواده آن شهید، درگذشت ام‌الشهید مرحومه حاجیه ملکه خانم هاشمی شریف‌آباد را به بازماندگان تسلیت گفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با خانواده این شهید هشت سال دفاع مقدس از خداوند متعال برای آن مرحومه مغفوره علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد./ایسنا