متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

چگونگی کنترل شهوات از دیدگاه اسلام



کنترل شهوات,کنترل شهوات از دیدگاه اسلام,شهوت

چگونگی کنترل شهوات از دیدگاه اسلام

 

منشأ تمام اعمال و حرکات و گفتار و خوبی‌ها و بدی‌های انسان نفس است. اگر نَفْس اصلاح شد، در دنیا و آخرت سعادت انسان تأمین خواهد شد. و اگر به فساد کشیده شد، منشأ بدی‌ها خواهد بود و هلاکت دنیوی و اخروی را در پی خواهد داشت. اگر در راه انسانیت قدم نهاد، می‌تواند از فرشتگان مقرب الهی نیز بالاتر رود و اگر گوهر شریف انسانیت را نادیده گرفت و در طریق حیوانیت و اطاعت شهوات قرار گرفت از حیوانات پست تر می‌شود بلکه به مقام شیطنت سقوط می‌کند. اسباب و وسایل پیمودن هر یک از این دو راه در نهاد انسان نهفته است. هم عقل دارد و می‌تواند از طریق متابعت آن به کمال برسد و هم غرایز و قوای شهوانی دارد که اگر از آنها به طور غیر متعارف و افراط آمیز متابعت کند و از چهارچوب شرع مقدس خارج شود به ضلالت و هلاکت خواهد رسید.

 

با توجه به این مقدمه‌ برای حل مشکل می‌توان چند راهکار مبنایی و اصولی ارایه داد و چند راهبرد عملی بیان نمود.

 

الف. راهکارهای مبنایی و اصولی:


1. تفکر و اندیشه: یکی از موانع مهم تهذیب نفس و یکی از علل انجام گناه غفلت و بی‌خبری است. اگر ما در شبانه روز سرگرم زندگی دنیا باشیم و یاد خدا و مرگ را فراموش کنیم و اگر ساعتی در کارهای خود و عواقب آن اندیشه نداشته باشیم، به احتمال قوی گرفتار گناه و معصیت می‌شویم و اگر به دستورات الهی توجه داشته باشیم و حساب و کتاب قیامت را همواره در نظر داشته باشیم، مسلماً خود را آلوده به گناه و معصیت نخواهیم کرد.

 

2. حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: هر کس که قلبش را با تداوم فکر و اندیشه، آباد سازد، افعالش در باطن و ظاهر خوب خواهد شد.[1]

 

2. تأدیب و مجازات: برای این که در تهذیب نفس و ترک گناه پیروز شویم می‌توانیم از تنبیه و مجازات استفاده کنیم. در آغاز نفس خودمان را مورد خطاب و تهدید قرار دهیم که: من تصمیم گرفته‌ام که فلان گناه را ترک کنم، اگر در این کار با من همکاری نکنی و مرتکب گناه شوی فلان مجازات را درباره‌ات اجرا می‌کنم، مثلاً اگر به نامحرم نگاه کنی، 3 روز روزه می‌گیرم.

 

اگر مدتی انسان به این برنامه ادامه دهد و مقید به انجام آن باشد راه شیطان را می‌تواند محدود کند و نفس امّاره را مهار کند، یعنی اینکه راه ورود شیطان بسته می‌شود. علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «گرسنگی برای به اسارت در آوردن نفس و شکستن عادت‌های بد، کمک خوبی است.»[2]

 

3. توجه به کرامت ذات و تقویت ارزش‌های انسانی: اگر انسان توجه کند که موجود گرانبهایی است و از علم و کمال و جمال الهی برخوردار است و مقامی بس بلند و رفیع دارد، اخلاق رذیله و ارتکاب گناه را دون شأن خویش می‌داند و طبعاً از آنها بیزار خواهد بود. وقتی فهمید روح انسان، موجودیت حقیقی انسان الهی است و از عالم بالا آمده، شهوت‌ها و خواسته‌های حیوانی در نظرش بی‌ارزش و تمایل به فضایل اخلاقی در وجودش احیاء خواهد شد.

 

علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: هر کس که نفس خودش را گرامی بدارد، شهوت‌های برایش کوچک و بی‌ارزش خواهد بود.[3]

 

4. ترک معاشرت با دوستان بد: انسان موجودی است اثر پذیر و مقلّد، بسیاری از صفات و آداب و رفتارش را از انسان های دیگر که با آنها در ارتباط است فرا می‌گیرد، مخصوصاً دوستان نزدیک تأثیری شگرف بر رفتار انسان می‌گذارند و دوستی با افراد فاسد باعث یادگیری رفتارهای زشت آنان و افتادن در دام گناه و معصیت خواهد شد.

 

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: از همنشینی با دوست بد جداً اجتناب کن که همنشین خود را به هلاکت می‌رساند و به آبرویش لطمه می‌زند.[4]

 

5. دوری از جاها و مکانهای لغزش انگیز: برای کسانی که در صدد ترک گناه و شهوات هستند ضرورت دارد که چشم و گوششان را از مناظر شهوت انگیز و فساد و انحراف ممنوع سازند، و در مجالسی که احتمال قوی می‌دهند گناه انجام می‌شود شرکت نکنند و لذا در اسلام توصیه شده که انسان در مجالس حرام از قبیل مجلس قمار، شراب، و غیره، شرکت نکند از نگاه به نامحرم و خلوت با زن اجنبی نداشته باشد و با نامحرم خنده و شوخی نکند.

 

حضرت علی ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «اذا ابصرت العین الشهوة عمی القلب عن العاقبة؛ وقتی چشم، شهوت را ببیند، قلب از عاقبت اندیشی نابینا می‌گردد.»[5]

 

6. جلو مقدمة تحریک شهوت را بگیریم و یکی از مقدمات تحریک شهوت نگاه به نامحرم و جنس مخالف است و قرآن کریم می‌فرماید: «قُل للمؤمنین یغضّوا مِن ابصارِهم؛ به مؤمنان بگو چشم‌ها و دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو بندند.[6]

 

از این آیه استفاده می‌شود که نگاه به نامحرم باعث تحریک شهوت می‌شود و لذا باید چشم‌ها را محافظت نمود.

 

شاعر می‌گوید:

ز دست دیده و دل هر دو فریاد هر آنچه دیده بیند دل کند یاد

بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

 

ب.‌ راهبردهای عملی:

1. افکار جنسی را که به افکارتان خطور می‌کند بلافاصله با ذکر خدا و یاد آسیب‌های معنوی گناه از ذهن خود دور سازید.

 

2. اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش،‌زیارت، عبادت و سایر فعالیت‌های مثبت پر کنید.

 

3. از نگاه کردن به مواضع جنسی و برجستگی‌های بدن دیگران پرهیز نمایید.

 

4. ایمان مذهبی خود را تقویت کنیدو توسل و دعا داشته باشید.

 

5. از نگاه کردن به تصاویر و فیلمهای تحریک کننده و لباس جنس مخالف، جدا پرهیز نمایید.

 

6. از فکر کردن و تصور و تخیل جنس مخالف و مسائل جنسی خودداری کنید.

 

7. از مشاهدة اعمال، رفتار و گفتار زوج های جوان خودداری کنید.

 

8. از معاشرت و سخن گفتن و نگاه کردن به جنس مخالف، حتی کودکان جذاب و خوش سیما خودداری ورزید.

 

9. خوردن غذاهای محرک و دارای کالری زیاد، مانند خرما، پیاز، فلفل و غیره را به حداقل برسانید.

 

10. به بدی و عواقب گناه و شهوترانی فکر و اندیشه کنید.[7]

 


--------------------------------------------------------------------------------

[1] . ابراهیم امینی، خودسازی، (قم، انتشارات شفق)، چ دهم، 1380، ص 101.

[2] . منبع قبلی، ص 102.

[3] . منبع قبلی، ص 104.

[4] . منبع قبلی، ص 108.

[5] . منبع قبلی، ص 109.

[6] . سوره نور،‌آیه 29.

[7] . موسسه پژوهشی فرهنگی اشراق، خود ارضایی یا ارضای انحرافی جنسی، (نشر مبعث، چ اوّل، 1379).

 

منبع: talabehyar.parsiblog.com


ویدیو مرتبط :
راه و بی راه | کنترل شهوات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونگی کنترل سلامت هارد دیسک



 

چگونگی کنترل سلامت هارد دیسک

 

گاهی اوقات سیستم هنگ می کند و دلیل آن را نمی دانید. برخی موارد هم پیش می آید که کامپیوتر را روشن می کنید اما بالا نمی آید. پیغام Hard disk failure هم که شاید یکی از بدترین اتفاقاتی است کsه ممکن است برای کامپیوتر یا لپ تاپ شما اتفاق بیافتد. و متاسفانه اکثر اوقات بدون هیچ اخطار و پیش زمینه ای به وقوع می پیوندد. حال شما می مانید و یک سیستم از کار افتاده و حجم بسیار زیادی از اطلاعات که بدون وجود همیچ نسخه پشتیبانی از بین رفته اند. راه حل مقابله با این مشکلات چیست؟

پیشنهاد ما این است که همین الان یک سری تست پیشگیرانه بر روی کامپیوترتان انجام دهید تا شرایط فعلی هارد دیسک تان را بسنجید. این کار کمک خوبی برای تصمیم گیری فوری در خصوص نیاز یا عدم نیاز به تهیه یک هارد جایگزین است. لطفا این کار را تبدیل به یک عادت دوره ای مشخص کنید تا هیچ گاه توسط هارد دیسک تان غافلگیر نشوید.

 

قدم اول: هارد دیسک را تست کرده و ایرادات و خطاهای آن را بیابید

همه نسخه های ویندوز برنامه کمکی به نام Chkdsk.exe دارند که می تواند هارد دیسک را کنترل کرده و سکتورهای خراب (Bad Sector) آن را مشخص می کند.

شما برای استفاده از این برنامه دو راه دارید. یکی اینکه آن را از طریق خط فرمان یا Command line راه اندازی کنید. یا اینکه My Computer را باز کرده، بر روی درایوی که می خواهید آن را تست کنید راست کلیک نموده و گزینه Properties را انتخاب کنید. حال به تب Tools رفته و در باکس Error checking روی دکمه "Check Now" کلیک کنید. اکنون برای تست کامل درایو مورد نظر گزینه "Scan for and attempt recovery of bad sectors" را انتخاب کنید.

 

قدم دوم: صداهای هارد دیسک تان را بشناسید

گاهی اوقات صداهای عجیب و غریبی از درون سیستم تان می شنوید؟ خب، اگر این صداها مربوط به هارد دیسک تان باشند، نشانه خطر جدی به شمار می روند. بهترین کار این است که سریعا کامپیوترتان را خاموش کنید تا هارد دیسک آسیب جدی نبیند.


قدم سوم: ایراد ها را قبل از وقوع شان بیابید

برنامه Disk Checkup یک نرم افزار رایگان مانیتور و کنترل هارد دیسک است که مقادیر بسیار زیادی اطلاعات تشخیصی از هاردتان را در اختیارتان می گذارد. البته جزئیات و اطلاعات فنی که این برنامه در اختیارتان می گذارد می تواند یک کاربر حرفه ای و متخصص را هم دچار سر در گمی کند. پس کاری به آنها نداشته باشید و تنها به برنامه اجازه دهید که در پس زمینه ویندوزتان در حال اجرا باشد.

برنامه دائما دمای هارد دیسک، خطاهای خواندن/نوشتن اطلاعات و دیگر موارد را کنترل می کند. و هنگامی که مشکلات هر بخش و کارکرد از هارد به سطح خطر نزدیک شوند، به شما اخطار می دهد. این اخطار می تواند نشانه ای از از کار افتادن قریب الوقوع هارد دیسک تان باشد. خودتان را برای بک آپ گیری و جایگزینی هاردتان آماده کنید.

 

قدم چهارم: هارد دیسک تان را تست کنید.

SeaTools برنامه تشخیصی رایگانی است که هارددیسک را به صورت کامل و صرف نظر از نوع سیستم عامل نصب شده بر روی آن تست می کند. این برنامه را شرکت Seagate تولید کرده است، اما تقریبا با همه انواع و برندهای هارد کار می کند.

برای شروع کار ابتدا باید فایل ISO این برنامه را دانلود کرده و با رایت آن یک سی دی بوت بسازید. حال سیستم تان را از روی این سی دی بوت کنید. با شرایط استفاده موافقت کرده و تست طولانی (full scan) را انتخاب کنید. اگر نقص یا ایرادی در هارد مشاهده شود، برنامه بعد از اتمام کار آنها را لیست می کند.

البته شما می توانید در سایت مربوط به شرکت سازنده هارد دیسک تان برنامه های تست و کنترل ویژه هاردهای همان شرکت را بیابید. این کنترل دوره ای کمک می کند که علاج واقعه قبل وقوع کنید. با دیدن اولین نشانه های خرابی، خودتان را آماده مهاجرت به هارد جدید کنید.

 

البته توجه داشته باشید که هیچ یک از این موارد جایگزینی برای پشتیبان گیری دوره ای و مطمئن اطلاعات تان نیستند. پس همین الان اولین نسخه بک آپ تان را آماده و در جای امنی ذخیره کنید.

منبع:asandownload.com