متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

چرا گاهی از عبادت لذت نمی بریم؟



 

 

چرا گاهی از عبادت لذت نمی بریم؟

 

اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید از مال حرام به شدّت بپرهیزیم.پ رستش، نوعی رابطه است که بین انسان و معبود او تحقق پیدا می کند. انسان، این نوعِ خاص از رابطه را که ستایشگرانه و سپاسگزارانه است، تنها با خدای خود برقرار می کند. چنین رابطه‌ای بین انسان و غیر خدا، نه شدنی است و نه جایز؛ چرا که صورت کامل این ارتباط عبادی، آگاهانه و دارای ملاک و معیار بودن آن است.



شناخت خدای یگانه، به عنوان کاملترین ذات، با کاملترین صفات و منزّه از هر گونه عیب و نقص و نیز شناخت رابطه او با جهان، واکنشی را در انسان ایجاد می‌کند که از آن به پرستش و عبادت تعبیر می‌شود و با توجه به این ویژگی است که هیچ مخلوقی در مقام پرستش، نمی تواند معبود انسان واقع شود. از این رو، قرآن کریم تأکید می کند و اصرار می ورزد که پرستش، مخصوص خداست و باید برای خدا باشد و هیچ گناهی هم مانند شرک به خدا نیست.



حسّ پرستش و نیاز به عبادت یکی از اصیل ترین تجلّیات روح و مهم ترین ابعاد وجود آدمی است. مطالعه آثار به جا مانده از زندگی انسان در طول تاریخ، نشان می دهد که هر جا انسان بوده، پرستش هم وجود داشته است؛ گرچه شکل و نوع و روش عبادت و پرستش و معبودها، تغییر یافته است.



بر این اساس، می توان گفت پرستش و عبادت، در وجود انسان ریشه دارد و پیامبران الهی هم اصل پرستش را نیاورده‌اند؛ بلکه نوع پرستش را به انسان آموختند و آنها را از پرستش و عبادت غیرخدا باز داشتند. بر این اساس، پیام قرآن این است که ای انسان، ربّ خود و پروردگارت را بپرست که او تو و جهانیان را آفریده است و زمام امورشان را به دست دارد.



اما با تمام این گزاره‌ها سوال اینجاست که با توجه به اینکه انسان به صورت فطری عبادت را دوست دارد، چرا ما از عبادت خود لذت نمی‌بریم؟



کسی که جز حلال نمی‌خورد و جز به حلال نمی‌اندیشد، حتما از عبادت لذت می‌برد.



حضرت آیت الله جوادی آملی در پاسخ این سوال می‌فرمایند:

گرایش به خدا فطری است؛ ولی شهوت و غضب هم، به عنوان ابزار کار در نهاد ما وجود دارد. انسان عاقل این دو را تعدیل می‌کند؛ نه تعطیل؛ ولی انسان جاهل شهوت و غضب را امیر فطرت خویش می‌سازد و به این ترتیب، فطرت در میان غرایز دفن می‌شود و از فطرت مدفون نیز کاری ساخته نیست: "وَ قَد خَابَ مَن دَسَّیهَا1. هر که نفس خویش را با گناه پرورید، ناکام ماند".



اگر کسی نفس ملهمه را که به توحید گرایش دارد، دفن کند، دیگر اثر آن را نمی‌بیند و از عبادت خود لذت نمی‌برد.


اگر بخواهیم از عبادت لذت ببریم، باید از مال حرام به شدّت بپرهیزیم. کسی که جز حلال نمی‌خورد و جز به حلال نمی‌اندیشد، حتما از عبادت لذت می‌برد.



همان‌طور که انسان گرفتار سرماخوردگی و گرفتگی بینی، از بوی خوش لذت نمی‌برد، و چشم ضعیف و کم نور، لذت مشاهده مناظره زیبا را در نمی‌یابد، انسان گنه‌کار نیز از عبادت لذت نمی‌برد. تنها فطرت شفاف و شکوفا، از عبادت لذت می‌برد.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
‫چرا از ترسیدن لذت می‌بریم؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرمربی سئول: از صدای آزادی لذت می‌بریم!


چوی یونگ سو می‌گوید بازیکنان سئول فردا از سر و صدا تماشاگران ایرانی لذت خواهند برد!

ایسنا: چوی یونگ سو می‌گوید بازیکنان سئول فردا از سر و صدا تماشاگران ایرانی لذت خواهند برد!

سرمربی اف‌سی‌سئول کره در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر استقلال گفت: تیم ما در واقع نماینده کی‌لیگ است. این مرحله از مسابقات در سطح بالایی برگزار می‌شود. مثلا حضور تماشاگران در این دیدار کار را برای ما سخت می‌کند. من از بازیکنانمان خواسته‌ام با صبر و شکیبایی کار کنند. ما برای برد به ایران آماده‌ایم اما نمی‌دانیم در طول بازی دچار چه مشکلاتی می‌شویم. تیم استقلال تیم قدرتمندی است که به این مرحله رسیده و امیدواریم بازی خوبی را برابر آنها ارائه دهیم.

یونگ سو در پاسخ به سوال که آیا احتمال دارد تیمش دفاعی برابر استقلال به میدان برود، اظهار کرد: با توجه به اینکه اگر گل اول را بخوریم کار ما سخت می‌شود به فکر گل زدن هستیم تا اینکه بگذاریم حریفمان گل بزند. هر دو تیم برای زدن گل اول تلاش می‌کنند. اگر هم تا این مرحله بالا آمدیم به خاطر بازی هجومی‌مان بوده است.

سرمربی کره‌ای اف‌سی‌سئول در پاسخ به سوالی درباره حضور 100 هزار تماشاگر استقلالی در استادیوم گفت: برای ما که جسورانه بازی می‌کنیم تماشاگران استقلال کار را برای ما سخت می‌کنند. آنها می‌توانند استرس بدهند اما بازیکنان خوب و با تجربه‌ای داریم که این شرایط را قبلا تجربه کرده‌اند. آنها می‌توانند از سروصدای تماشاگران ایرانی لذت ببرند.

او در پاسخ به این سوال که چرا فکر می‌کند تیمش در این دیدار شاید به دلیل حضور تماشاگران عصبی شود و دوم آنکه تاثیر چمن ورزشگاه آزادی را در مقایسه با چمن مقایسه با اف‌سی‌سئول کره چطور ارزیابی می‌کند، گفت: در رابطه با اینکه شاید عصبی بازی خواهیم کرد باید بگویم که استقلالی‌ها به گل زدن نیاز دارند. همین امر می‌تواند برای ما مشکل‌ساز شود. ما در بازی رفت دو بر صفر پیروز شدیم و قطعا استقلالی‌ها هجومی حاضر خواهند شد. در رابطه با چمن آزادی هم هنوز چمن را ندیده‌ام اما در مورد کیفیت چمن خودمان باید بگویم که به دلیل گرمای هوا کیفیتش کمی پایین بود ولی در طول زمان چمن ورزشگاه سئول بهتر می‌شود.

چو یونگ سو در پاسخ به سوالی درباره غیبت نکونام و تیموریان از استقلال و تاثیر آنها در این دیدارچیست و آیا اینکه شما فیسبوک را برای بازیکنانتان ممنوع کرده‌اید صحت دارد و اگر اینچنین است این ممنوعیت تا چه زمانی خواهد بود، اظهار کرد: در رابطه با دو بازیکن استقلال باید بگویم که این به نفع ما خواهد بود. چرا که این دو بازیکنان مهمی هستند اما از سویی می‌تواند دو بازیکن ناشناس به جای آنها بازی کند که به ضرر ما شود. برای ما استقلال تیمی است که تا این مرحله بالا آمده و با بازیکنانی خوب. اما در باره فیس‌بوک باید بگویم که همیشه به آنها گفته ام که باید با هواداران در ارتباط باشند اما من فیسبوک را ممنوع نکرده‌ام.

سرمربی اف‌سی‌سئول در پایان و در پاسخ به این سوال که قلعه‌نویی معتقد است که تیمش مستحق شکست دو بر صفر در کره نبوده و آیا او با این نظر موافق است یا خیر، بیان کرد: ما در کره می‌گوییم شانس جزیی از بازی است. من اصلا به این فکر نمی‌کنم که گل‌هایمان روی شانس بوده یا اتفاق. به این فکر می‌کنم که استقلال می‌توانسته گل‌های بیشتری بخورد. ما با برنامه بودیم و در بازی اول انتظارات من را بازیکنان برآورده کردند.