متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پند گرفتن از سخن خدا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
پند گرفتن از سخن خدا
ضرورت اطاعت از دستورات الهی
مردم! از آنچه خداوند بیان داشته بهره گیرید، و از پند و اندرزهای خدا پند پذیرید، و نصیحتهای او را قبول کنید، زیرا خداوند با دلیلهای روشن راه عذر را به روی شما بسته، و حجت را بر شما تمام کرده است. و اعمالی که دوست دارد بیان فرموده، و از آنچه کراهت دارد معرفی کرد، تا از خوبیها پیروی و از بدیها دوری گزینید، همانا رسول خدا (ص) همواره می‏فرمود: (گرداگرد بهشت را دشواریها (مکاره) و گرداگرد آتش جهنم را هوسها و شهوات گرفته است.) آگاه باشید! چیزی از طاعت خدا نیست جز آن که با کراهت انجام می‏گیرد و چیزی از معصیت خدا نیست جز اینکه با میل و رغبت عمل می‏شود، پس رحمت خداوند بر کسی که شهوت خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند، زیرا کار مشکل، باز داشتن نفس از شهوت بوده که پیوسته خواهان نافرمانی و معصیت است. بندگان خدا! بدانید که انسان باایمان، شب را به روز، و روز را به شب نمی‏رساند جز آنکه نفس خویش را متهم می‏داند، همواره نفس را سرزنش می‏کند، و گناهکارش می‏شمارد، پس در دنیا چونان پیشینیان صالح خود باشید، که در پیش‏روی شما درگذشتند و همانند مسافران، خیمه خویش را از جا درآورند و به راه خود رفتند.
ویژگیهای قرآن
آگاه باشید! همانا این قرآن پنددهنده‏ای است که نمی‏فریبد، و هدایت‏کننده‏ای است که گمراه نمی‏سازد، و سخنگویی که هرگز دروغ نمی‏گوید. کسی با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست، افزودن در هدایت و کاهش از کوردلی و گمراهی. آگاه باشید کسی با داشتن قرآن، نیازی ندارد، و بدون قرآن بی‏نیاز نخواهد بود، پس درمان خود را از قرآن بخواهید، و در سختیها از قرآن یاری بطلبید، که در قرآن درمان بزرگترین بیماریها یعنی کفر و نفاق و سرکشی و گمراهی است، پس به وسیله قرآن خواسته‏های خود را از خدا بخواهید، و با دوستی قرآن بخدا روی آورید، و به وسیله قرآن از خلق خدا چیزی نخواهید، زیرا وسیله‏ای برای تقرب بندگان بخدا، بهتر از قرآن وجود ندارد. آگاه باشید، که شفاعت قرآن پذیرفته‏شده، و سخنش تصدیق می‏گردد، آن کس که در قیامت، قرآن شفاعتش کند بخشوده می‏شود، و آن کس که قرآن از او شکایت کند محکوم است، در روز قیامت ندادهنده‏ای بانگ می‏زند که: (آگاه باشید امروز هر کس گرفتار بذری است که کاشته و عملی است که انجام داده، جز اعمال منطبق با قرآن.) پس شما در شمار عمل‏کنندگان به قرآن باشید، از قرآن پیروی کنید، با قرآن خدا را بشناسید، و خویشتن را با قرآن اندرز دهید، و رای و نظر خود را برابر قرآن متهم کنید، و خواسته‏های خود را با قرآن نادرست بشمارید.
تشویق به اعمال نیکو
عمل صالح! عمل صالح! سپس آینده‏نگری! آینده‏نگری! و استقامت! استقامت! آنگاه، بردباری! بردباری! و پرهیزکاری! پرهیزکاری! برای هر کدام از شما عاقبت و پایان مهلتی تعیین‏شده، با نیکوکاری بدانجا برسید، و همانا پرچم هدایتی برای شما برافراشتند، با آن هدایت شوید، و برای اسلام نیز هدف و نتیجه‏ای است به آن دسترسی پیدا کنید، و با انجام واجبات، حقوق الهی را ادا کنید، که وظائف شما را آشکارا بیان کرده و من گواه اعمال شما بوده و در روز قیامت از شما دفاع می‏کنم و به سود شما گواهی می‏دهم. آگاه باشید! آنچه از پیش مقررشده بود، به وقوع پیوست، و خواسته‏های گذشته الهی انجام شد، و همانا من با تکیه به وعده‏های الهی و براهین روشن او سخن می‏گویم که فرمود: (کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس استقامت ورزیدند، فرشتگان بر آنها فرود می‏آیند و می‏گویند، نترسید و محزون نباشید که بشارت باد بر شما بهشتی که به شما وعده داده‏اند.) و همانا شما گفتید: که پروردگار ما خداست، پس در عمل به دستورات قرآن خدا، و در ادامه راهی که فرمان داد، و بر روش درست پرستش بندگان او، استقامت داشته باشید. و پایدار مانید، و از دستورات خدا سرپیچی نکنید، و در آن بدعتگذار مباشید، و از آن منحرف نگردید، زیرا خارج‏شوندگان از دستورات الهی در روز قیامت از رحمت خدا دورند.
ضرورت کنترل زبان
سپس مواظب باشید که اخلاق نیکو را در هم نشکنید و به رفتار ناپسند مبدل نسازید، زبان و دل را هماهنگ کنید، مرد باید زبانش را حفظ کند، زیرا همانا این زبان سرکش، صاحب خود را به هلاکت می‏اندازد، بخدا سوگند! پرهیزگاری را ندیده‏ام که تقوی برای او سودمند باشد مگر آنکه زبان خویش را حفظ کرده بود، و همانا زبان مومن در پس قلب او، و قلب منافق از پس زبان اوست. زیرا مومن هرگاه بخواهد سخنی گوید، نخست می‏اندیشد، اگر نیک بود اظهار می‏دارد، و چنانچه ناپسند است پنهانش می‏کند، در صورتیکه منافق آنچه بر زبانش آمد می‏گوید، و نمی‏داند چه به سود او، و چه حرفی بر ضرر اوست؟ و پیامبر اسلام (ص) فرمود: (ایمان بنده‏ای استوار نگردد تا دل او استوار شود، و دل استوار نشود تا زبان استوار گردد) پس هر کس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک، و زبانش از عرض و آبروی مردم سالم ماند باید چنین کند.
پرهیز از بدعتها
ای بندگان خدا! آگاه باشید مومن کسی است که حلال خدا را هم‏اکنون حلال، و حرام خدا را هم‏اکنون حرام بشمارد و آنچه را مردم با بدعتها تغییر دادند چیزی از حرام را حلال نمی‏کند، زیرا حلال همان است که خدا حلال کرده و حرام همان چیزی است که خدا حرام شمرده است. پس شما در امور و حوادث روزگار تجربه آموختید و از تاریخ گذشتگان پند گرفتید، مثلها برای شما زده‏اند، و به امری آشکار دعوت شده‏اید، جز ناشنوایان کسی ادعای نشنیدن حق را ندارد، و جز کوران و کوردلان کسی ادعای ندیدن واقعیتها نمی‏کند، آن کس که از آزمایشها و تجربه‏های خدادادی سودی نبرد از هیچ پند و اندرزی سود نخواهد برد و کوته‏فکری دامنگیر او خواهد شد تا آنجا که بد را خوب، و خوب را بد می‏نگرد، و همانا مردم دو دسته‏اند، گروهی پیرو شریعت و دین، و برخی بدعت گذارند که از طرف خدا دلیلی از سنت پیامبر، و نوری از براهین حق ندارند.
ویژگیهای قرآن
همانا خداوند سبحان! کسی را به چیزی چون قرآن پند نداده است، که قرآن ریسمان استوار خدا، و وسیله ایمنی‏بخش است، در قرآن بهار دل، و چشمه‏های دانش است، برای قلب جلائی جز قرآن نتوان یافت، بخصوص در جامعه‏ای که بیداردلان در گذشته و غافلان و تغافل کنندگان حضور دارند. پس هرجا کار نیکی دیدید یاری کنید، و هرگاه چیز بد و ناروایی مشاهده کردید دوری گزینید، زیرا پیامبر اسلام (ص) همواره می‏فرمود: (ای فرزند آدم، کار نیک را انجام ده، و کار بد را واگذار، اگر چنین کنی در راه راست الهی قرار خواهی داشت.)
اقسام ظلم و ستم
آگاه باشید که ظلم بر سه قسم است، ظلمی که نابخشودنی است، و ظلمی که بدون مجازات نمی‏ماند، و ظلمی که بخشودنی و جبران‏شدنی است. اما ظلمی که نابخشودنی است، شرک به خدای سبحان است که فرمود: (خداوند هیچگاه از شرک به خود درنمی‏گذرد.) و اما ظلمی که بخشودنی است، ستمی که بنده با گناهان بر خویشتن روا داشته است، و ظلمی که بدون مجازات نیست، ستمگری بعضی از بندگان بر بعض دیگر است که قصاص در آنجا سخت است، مجروح کردن با کارد، یا تازیانه زدن نیست بلکه اینها در برابرش کوچک است، پس مبادا در دین دورویی ورزید، که همبستگی و وحدت در راه حق گرچه (کراهت داشته باشید) از پراکندگی در راه باطل (گرچه مورد علاقه شما باشد) بهتر است. زیرا خداوند سبحان نه به گذشتگان و نه آیندگان چیزی را با تفرقه عطا نفرموده است.
ضرورت خودسازی
ای مردم! خوشا به حال کسی که عیب‏شناسی نفس، او را از عیبجویی دیگران باز دارد، و خوشا به حال کسی که به خانه و خانواده خود پردازد، و غذای حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهای خویش بگرید، همواره به خویشتن خویش مشغول و مردم از او در امان باشند.
متن عربی نهج البلاغه


ویدیو مرتبط :
پند و نصیحت های خدا به موسی (1) قسمت دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در ستایش خدا و پیامبر و پند و اندرز



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در ستایش خدا و پیامبر
نشانه‏های آشکار الهی
ستایش خداوندی را سزاست که نشانه‏های قدرت و بزرگی و عظمت خود را چنان آشکار کرد که دیده‏ها را از شگفتی قدرتش به حیرت آورده، و اندیشه‏های بلند را از شناخت ماهیت صفاتش باز داشته است، و گواهی می‏دهم که جز خدای یکتا خدایی نیست، شهادتی برخواسته از ایمان و یقین و اخلاص و اقرار درست. و گواهی می‏دهم که محمد (ص) بنده و فرستاده اوست، خدا پیامبرش را به هنگامی فرستاد که نشانه‏های هدایت از یاد رفته، و راه‏های دین ویران شده بود، او حق را آشکار، و مردم را نصیحت فرمود، همه را به رستگاری هدایت، و به میانه‏روی فرمان داد (درود خدا بر او و خاندانش باد.)
خداشناسی
و بدانید ای بندگان خدا! که خداوند شما را بیهوده نیافرید، و بی‏سرپرست رها نکرد، از میزان نعمتش بر شما آگاه، و اندازه نیکیهای خود بر شما را می‏داند، از خدا درخواست پیروزی و رستگاری کنید، از او بخواهید و عطای او را درخواست کنید، که میان او و شما پرده و مانعی نیست، و دری بروی شما بسته نمی‏گردد. خدا در همه جا، و در هر لحظه، و هر زمان، با انسان و پریان است، عطای فراوان از دارایی او نمی‏کاهد، و بخشیدن در گنج او کاستی نیاورد، و درخواست کنندگان، سرمایه او را به پایان نرسانند، و عطاشدگان، سرمایه او را پایان نمی‏دهند و کسی مانع احسان به دیگری نخواهد بود، و آوازی او را از آواز دیگر باز ندارد، و بخشش او مانع گرفتن نعمت دیگری نیست، و خشم گرفتن او مانع رحمت نمی‏باشد، و رحمتش او را از عذاب غافل نمی‏سازد، پنهان بودنش مانع آشکار بودنش نیست، و آشکار شدنش او را از پنهان ماندن باز نمی‏دارد. نزدیک و دور است، بلندمرتبه و نزدیک است، آشکار پنهان، و پنهان آشکار است، جزادهنده همگان است و خود جزا داده نمی‏شود، پدیده‏ها را با فکر و اندیشه نیافریده، و از آنان برای خستگی و زحمات کمکی نخواسته است.
یاد آخرت
ای بندگان خدا! شما را به پرهیزکاری سفارش می‏کنم، که مهار شما در عبادت، مایه استواری شماست، پس به رشته‏های تقوا چنگ آویزید، و به حقیقت‏های آن پناه آورید، تا شما را به سرمنزل آرامش، و جایگاه‏های وسیع، و پناهگاههای محکم و منزلگاههای پرعزت برساند، در روزی که چشمها خیره می‏شود، و همه جا در نظر انسان تاریک و گله‏های شتر و مال و اموال فراوان فراموش می‏گردد. زیرا در صور اسرافیل می‏دمند، که قلبها از کار می‏افتد، زبانها باز می‏ایستد، کوههای بلند و سنگهای محکم فرو می‏ریزد، و قسمتهای سخت آن نرم چون سرابی می‏ماند، کوهستانها با زمین هموار می‏گردد چنان که نه پستی و نه بلندی موجود است، پس در آن هنگام نه شفاعت‏کننده‏ای است که شفاعت کند و نه دوستی که نفع رساند و نه پوزش خواستن سودی دارد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى أَظْهَرَ مِنْ اثارِ سُلْطانِهِ، وَ جَلالِ کِبْرِیائِهِ، ما حَیَّرَ ‏مُقَلَ‏ الْعُیُونِ مِنْ ‏عَجائِبِ‏ قُدْرَتِهِ، وَ رَدَعَ خَطَراتِ ‏هَماهِمِ‏ ‏الْنُّفُوسِ‏ عَنْ عِرْفانِ کُنْهِ صِفَتِهِ. وَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ شَهادَةَ إِیمانٍ وَ إِیقانٍ وَ إِخْلاصٍ وَ إِذْعانٍ. وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، أَرْسَلَهُ، وَ أَعْلامُ الْهُدى دارِسَةٌ، وَ مَناهِجُ الّدِینِ ‏طامِسَةٌ، ‏فَصَدَعَ‏ بِالْحَقِّ، وَ نَصَحَ لِلْخَلْقِ، وَ هَدى إِلَى الرُّشْدِ، وَ أَمَرَ ‏بِالْقَصْدِ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ.
وَ اعْلَمُواْ عِبادَ اللَّهِ، أَنَّهُ لَمْ یَخْلُقْکُمْ عَبَثاً، وَ لَمْ یُرْسِلْکُمْ هَمَلًا، عَلِمَ مَبْلَغَ نِعَمِهِ عَلَیْکُمْ، وَ أَحْصى إِحْسانَهُ إِلَیْکُمْ، ‏فَاسْتَفْتِحُوهُ‏، وَ ‏اسْتَنْجِحُوهُ‏، وَ اطْلُبُواْ إِلَیْهِ، ‏وَ ‏‏اسْتَمْنِحُوهُ‏‏، فَما قَطَعَکُمْ عَنْهُ حِجابٌ، وَ لا أُغْلِقَ عَنْکُمْ دُونَهُ بابٌ، وَ إِنَّهُ لَبِکُلِّ مَکانٍ، وَ فِى کُلِّ حِینٍ وَ أَوانٍ، وَ مَعَ کُلِّ إِنسٍ وَ جانٍّ. لا ‏یَثْلِمُهُ‏ الْعَطاءُ، وَ لا ‏یَنْقُصُهُ‏ ‏الْحِباءُ، وَ لا ‏یَسْتَنْفِدُهُ‏ سائِلٌ، وَ لا ‏‏یَسْتَقْصِیهِ‏‏ نائِلٌ، وَ ‏لا ‏یَلْوِیهِ‏ شَخْصٌ عَنْ شَخْصٍ، وَ لا یُلْهِیهِ صَوْتٌ عَنْ صَوْتٍ، وَ لا تَحْجُزُهُ هِبَةٌ عَنْ سَلْبٍ، وَ لا یَشْغَلُهُ غَضَبٌ عَنْ رَّحْمَةٍ، وَ لا ‏تُوَلِّهُهُ‏ رَحْمَةٌ عَنْ عِقابٍ، وَ لا ‏یُجِنُّهُ‏ الْبُطُونُ عَنِ الظُّهُورِ، وَ لا یَقْطَعُهُ الظُّهُورُ عَنِ الْبُطُونِ. قَرُبَ فَنَأى، وَ عَلا فَدَنا، وَ ظَهَرَ فَبَطَنَ وَ بَطَنَ فَعَلَنَ، وَ ‏دانَ‏ وَ لَمْ یُدَنْ، ‏لَمْ‏ ‏‏یَذْرَءِ‏ الْخَلْقَ ‏بِاحْتِیالٍ‏، وَ لَا اسْتَعانَ بِهِمْ ‏لِکَلالٍ‏.
أُوصِیکُمْ عِبادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ، فَإِنَّهَا ‏الزِّمامُ‏ وَ ‏الْقِوامُ‏، فَتَمَسَّکُوا بِوَثائِقِها، وَ اعْتَصَمُوا بِحَقائِقِها، تَؤُلْ بِکُمْ إِلى ‏أَکْنانِ‏ ‏الدَّعَةِ، وَ أَوْطانِ السَّعَةِ، وَ ‏مَعاقِلِ‏ ‏الْحِرْزِ، وَ مَنازِلِ الْعِزِّ فِى ‏یَوْمٍ‏ ‏تَشْخَصُ‏ ‏فِیهِ‏ ‏الْأَبْصارُ، وَ تُظْلِمُ لَهُ الْأَقْطارُ، وَ تُعَطَّلُ فِیهِ ‏صُرُومُ‏ ‏الْعِشارِ، وَ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ، فَتَزْهِقُ کُلُّ مُهْجَةٍ، وَ تَبْکَمُ کُلُّ لَهْجَةٍ، وَ تَذِلُّ ‏الشُّمّ‏ ‏الشَّوامِخُ‏، وَ ‏الصُّمُ‏ ‏الرَّواسِخُ‏، فَیَصِیرُ ‏صَلْدُها ‏سَراباً ‏‏رَقْرَقاً‏، وَ ‏مَعْهَدُها قاعاً ‏سَمْلَقاً، فَلا شَفِیعٌ ‏یَشْفَعُ‏، وَ لا حَمِیمٌ ‏یَدْفَعُ‏، ‏وَ ‏لا ‏مَعْذِرَةٌ ‏تَنْفَعُ‏.