متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

پذیرایی ویژه خدا از زنان



 

پذیرایی ویژه خدا از زنان

 

چرا زن‏ها 6 سال زودتر از مردها مجبور به انجام نماز و روزه و سایر تكالیف شده‏اند؟ آیا این ظلم در حق زن‏ها نیست؟

 

این سوالی است که ممکن است در ذهن و زبان خیلی از زنان جامعه طرح شده باشد که براستی آیا این بلوغ زودهنگام زن نسبت به مرد، مطابق با قانون فراگیر عدل خداوندی است؟ مکلف شدن زودهنگام زنان به تکالیف سنگین شریعت، آیا تبعیض ناروا نسبت به او انگاشته نمی شود؟

 

حکیم و مفسر فرزانه قرآن، استاد جوادی آملی در کتاب وزین "زن در آئینه جمال و جلال خداوند" این سوال را چنین پاسخ گفته اند:

 

نه تنها در حق زنها ظلم نشده است بلكه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته‏اند. شما بارگاهی را تصور كنید كه بدون اذن ورود، نمی‏توان وارد آن شد؛ اگر در آن بارگاه رفیع، كسی زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم می‏شود كه این زن بیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است. دین عنایت خاصی نسبت به زن داشته است كه او را زودتر از مرد مشرّف به درگاه حضرت حق نموده است. بلوغ در واقع مشرف شدن است نه مكلّف شدن، بزرگان اهل سلوك می‏گویند ما با بلوغ مشرف شده‏ایم نه مكلف، چون زحمت و مشقتی در كار نیست. بلكه شرف در كار است، امام سجادعلیه السلام در مناجات الذاكرین می‏فرمایند:

 

«یا مَنْ ذِكْرُهُ شَرَفٌ»

یعنی ‏ای خدایی كه نام تو مایه شرافت است. بنابراین اگر كسی به جایی برسد كه لیاقت ذكر خدا را پیدا كند و به یاد خدا باشد و خدا هم به یاد او باشد، شرافتی نصیب او گردیده است و زن شش سال قبل از مرد به این شرافت می‏رسد. زن باید این مطلب را خوب درك كند كه دین صریحاً به مرد می‏گوید تو برو و شش سال دیگر بازی كن، ولی زن را به حضور می‏پذیرد. مثل این‏كه در یك مجمع علمی به بچه‏ها بگویند شما بروید بازی كنید، اینجا جای شما نیست، امّا بزرگترها را اجازه ورود بدهند.

 

این شش سال زودتر مكلف شدن نه برای آن است كه زن ناقص است بلكه برای آن است كه زن ریحانه است و این گل فقط باید به دست باغبان باشد و باغبانِ این گل، فقط قرآن و عترت و ذات اقدس اله است. درست است كه باغبان هر انسانی خداست1 منتها همان باغبان بهتر می‏داند كه كدام گل را بهتر و زودتر از دیگر گلها باید حفظ كرد. كدام نهال را باید بیشتر پذیرائی كرد. این پذیرائی ویژه الهی نشانه عظمت زن است. وقتی زن عظمت خود را می‏یابد كه بداند خدا او را شش سال زودتر از مرد می‏پذیرد. با این بینش در می‏یابیم كه نه تنها در این مورد به زن‏ها ظلمی نشده بلكه آنها مورد عنایت ویژه قرار گرفته‏اند [چون سازنده و تربیت‏كننده زنان و مردان صالح و نمونه هستند.

 



ویدیو مرتبط :
پذیرایی ویژه از داعش اهل حجاز توسط نیروهای بصره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ازغدی: برخی از مداحان به خدا و امام زمان(عج) هم متلک می اندازند/ زنان هم جزو 313 یارامام زمان هستند



 

 

ازغدی: برخی از مداحان به خدا و امام زمان(عج) هم متلک می اندازند/ زنان هم جزو 313 یارامام زمان هستند

 

حسن رحیم پور ازغدی با انتقاد از کج فهمی فلسفه انتظار گفت: برخی از مداحان به خدا و امام زمان(عج) هم متلک می اندازند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهارمین دوره از همایش اندیشه های آسمانی افزود: برخی مداحان با گلایه و شکایت که "آقا نیامدی و من مردم" برای آمدن حضرت و زمان ظهور تعیین تکلیف می کنند.

وی با اشاره به انتظار واقعی و انتظار انگل صفتانه گفت: برخی اهل جهاد نیستند و اکتفا می کنند به سالی یکبار جشن نیمه شعبان گرفتن که ثوابش را ببرند.

رحیم پور با بیان اینکه نخبگان و توده های مردمی، همراه امام زمان(عج) هستند و سران قدرت، دشمن ایشان افزود: یاران حضرت حلقه های مختلف دارند، نخستین حلقه 313 یار ایشان است که در بین شان، زنان هم هستند و در حلقه های بعدی مردم دنیا، پشت ایشانند..../تحلیل:انتخاب