متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

هنگام به خاکسپاری فاطمه شکوه‏ها از ستمکاری امت



ترجمه فارسی نهج البلاغه
هنگام به خاکسپاری فاطمه
شکوه‏ها از ستمکاری امت
سلام بر تو ای رسول خدا (ص)، سلامی از طرف من دخترت که هم اکنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسیده است، ای پیامبر خدا، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (ع) کم‏شده، و توان خویشتنداری ندارم اما برای من که سختی جدایی تو را دیده، و سنگینی مصیبت تو را کشیدم، شکیبایی ممکن است، این من بودم. که با دست خود تو را در میان قبر نهادم، و هنگام رحلت جان گرامی تو میان سینه و گردنم پرواز کرد پس همه ما از خداییم و به خدا باز می‏گردیم. پس امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده‏داری است، تا آن روز که خدا خانه زندگی تو را برای من برگزیند. به زودی دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امت تو چگونه در ستمکاری بر او اجتماع کردند، از فاطمه (ع) بپرس، و احوال اندوهناک ما را از خبر گیر، که هنوز روزگاری سپری‏نشده، و یاد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوی شما، سلام وداع‏کننده‏ای که از روی خشنودی یا خسته‏دلی سلامی نمی‏کند، اگر از خدمت تو باز می‏گردم از روی خستگی نیست، و اگر در کنار قبرت می‏نشینم از بدگمانی بدانچه خدا صابران را وعده داده نمی‏باشد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) رُوِىَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِندَ دَفْنِ ‏سَیِّدَةِ ‏النِّساءِ ‏فاطِمَةَ -عَلَیْهَا السَّلامُ- کَالمُناجِى بِهِ رَسُولَ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- عِنْدَ قَبْرِهِ: السَّلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّى وَ عَنِ ابْنَتِکَ النّازِلَةِ فِى جِوارِکَ، وَ السَّرِیعَةِ اللَّحاقِ بِکَ، قَلَّ یا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِى، وَ رَقَّ عَنْها تَجَلُّدِى، إِلّا أَنَّ لِى فِى ‏التَّأَسِّى‏ بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ، وَ ‏فادِحِ‏ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ ‏تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُکَ فِى ‏مَلْحُودَةِ ‏قَبْرِکَ‏، وَ فاضَتْ بَیْنَ نَحْرِى وَ صَدْرِى نَفْسُکَ. ‏إِنَّا ‏لِلَّهِ‏ ‏وَ ‏إِنَّا ‏إِلَیْهِ‏ ‏راجِعُونَ‏، فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَةُ، أَمَّا حُزْنِى فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَیْلِى ‏فَمُسَهَّدٌ إِلى أَنْ یَخْتارَ اللَّهُ لِى دارَکَ الَّتِى أَنْتَ بِها مُقِیمٌ، وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ ‏بِتَضافُرِ ‏أُمَّتِکَ‏ ‏عَلى ‏‏هَضْمِها‏، ‏فَأَحْفِهَا ‏السُّؤالَ‏، وَ اسْتَخْبِرْها الْحالَ. هذا وَ لَمْ یَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ یَخْلُ مِنکَ الذِّکْرُ وَ السَّلامُ عَلَیْکُما سَلامَ مُوَدِّعٍ لا ‏قالٍ‏ وَ لا ‏سَئِمٍ‏، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلا عَن مَلالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِما وَعَدَ اللَّهُ الصّابِرِینَ.


ویدیو مرتبط :
کلام امیر | پرهیز از ستمکاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حضرت فاطمه (س) مادر امت، مادر مهربانی


رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت: حضرت فاطمه(س) در بعد مهر و محبت نسبت به همه امت اسلامی فوق العاده بوده اند و باید به ایشان لقب مادر امت داد، چرا که ایشان مادر مهربان و واسعه وجودی همه مسلمانان تا آخر قیامت هستند.

خبرگزاری مهر: رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد گفت: حضرت فاطمه(س) در بعد مهر و محبت نسبت به همه امت اسلامی فوق العاده بوده اند و باید به ایشان لقب مادر امت داد، چرا که ایشان مادر مهربان و واسعه وجودی همه مسلمانان تا آخر قیامت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد و استاد حوزه و دانشگاه در مورد مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا(س) از نگاه ایات و روایات گفت: در ذیل آیه شریفه  واذ قالت الملائكه یا مریم ان الله اصطفاك وطهرك واصطفاك علی نساء العالمین روایات مکرری از پیامبر (ص) و اهل بیت(ع)  رسیده که این آیه اگر چه اشاره به حضرت مریم است و اشاره به این شده که خدا حضرت مریم را بر همه زنان عالم برگزید اما آیه درواقع نازل بر برتری حضرت مریم بر زنان عصر خودش است. اما درباره حضرت زهرا(س) گفته شده ایشان برتری و سروری بر تمام زنان عالم دارند "من الاولین و والآخرین" حتی سرور زنان بهشت است.

نصیری در ادامه سخنانش اظهار داشت: اما خود این ایه، فلسفه برتری ایشان را هم بیان کرده است. در این ایه از سه واژه اصطفاک و طهرک و اصطفاک  و اصطفاک دوم یعنی برتری بر دیگران استفاده شده است. اصطفاک اول درواقع اشاره به آن آورده معنوی و اخلاقی شخص یعنی چه حضرت مریم چه حضرت فاطمه و یا هر کس که می خواهد به مقامی برسد باید یک مراتب اخلاقی، معنوی و رفتاری از خودش بروز دهد است. مطالعه زندگانی آن بانو نشان می دهد که ایشان از همان آغاز طفولیت شخصیت برتر، انسانی و اخلاقی دینی خودش را داشتند. مرحله طهرک یا تطهیر درواقع همان اراده الهی است. مثلاً اگر حضرت فاطمه(س) به مرتبه اخلاقی رسیده باشد، خداوند این تربیت را به کمال رساند و به پاکی نهایی رساند که آیه تطهیر به آن اشاره دارد. انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت ویطهركم تطهیرا ، وقتی که آورده اولیه معنوی و اخلاقی بود و تطهیر الهی اتفاق بیافتد آن وقت می شود اصطفاک علی نساء العالمین یعنی برتری بر همه زنان عالم دارند.



این محقق و استاد دانشگاه افزود: این مطلب بسیار مهمی است، یعنی با توجه به اینکه حضرت فاطمه(س) طبق منابعی که در شیعه وجود دارد 19 سال و در برخی از منابع اهل سنت تا 25 سال هم گفته اند که عمر شریفشان بوده به هر حال سن زیادی نیست، نشان می دهد ایشان در این فرصت کوتاه چه مراتب اخلاقی و دینی را طی کرده اند. وقتی که ما شخصیت ایشان را واکاوی می کنیم می بینیم که در حوزه اخلاق بندگی یعنی آن چه که مربوط به پروردگار است ایشان یک کارنامه درخشانی دارند. عبادات ایشان چنان بوده که در برخی از روایات آمده که روزی حضرت امیر(ع) وارد خانه شدند و دیدند که قوت ها و غذاهای بهشتی در منزل وجود دارد. یا امام حسن مجتبی(ع) نقل می کنند  که در خردسالی شاهد بودم که مادرم از سر شب تا صبح عبادت می کرد و نماز می خواند و الجار  ثم الدار فرموده بود. یعنی دعا برای همسایه و بعد خودش.

نصیری ادامه داد: حضرت فاطمه (س) در بُعد اخلاق اقتصادی فوق العاده اند. زندگی حضرت زهرا(س) یک زندگی ساده و در سطح پائین تر از متوسط بوده است. سلمان می گوید وقتی جهاز حضرت زهرا را می آوردند چادر ایشان 17 وصله داشت. در تاریخ است که ایشان خانه را جارو می کرد و غذا برای همسرو فرزندانش درست می کرد و حتی یکبار حضرت امیر(ع) که به ایشان گفت نزد پدرت برو و کنیزی از غنائم جنگی برای خودت بگیر، پیامبر(ص) به جای کنیز به او تسبیحات حضرت فاطمه (س) را یاد دادند و گفتند برای سبک شدن کارهایت این تسبیحات را ذکر کن. این روایات و مطالبی دیگر درباره حضرت فاطمه(س) را در کتابم «فاطمه(س) بانوی بی مثال »به خوبی توضیح داده ام.

وی یادآورشد: روایت است حضرت امیر(ع) وارد منزل شد و دید اتاق غبار آلود است و لباس حضرت زهرا(س) از پختن نان و جاروی اتاق کثیف شده است از ایشان خواست نزد پدرشان بروند و از بیت المال، قدری از پدرشان بگیرند اما نه تنها ذره ای از بیت المال به خانه حضرت امیر(ع) وارد نشد حتی از مال و اموالی که داشتند مرتب به فقرا و مسکینان انفاق و بخشش می کردند. از نکته های اخلاقی ایشان اینکه به حضرت امیر(ع) وصیت کرد که بدنم را از زیر لباس غسل دهید  یعنی نهایت ادب را پیش همسرش رعایت می کرد. تابوت هایی که آن زمان وجود داشت بدن متوفی را نمایان می ساخت ولی حضرت زهرا(س) سفارش کرده بودند از تابوت سازان یمنی برای تابوت ایشان استفاده شود که درپوش داشت و اولین تابوتی که درست شد به سفارش ایشان بود. یعنی فکر پس از مرگشان را هم کرده بود.

نصیری در ادامه سخنانش اظهار داشت:  در جنگ هایی که حضور داشتند در تاریخ خطابه هایی به ایشان منسوب است که نکات بسیار آموزنده در بر دارد. در نهایت حجاب و عفاف و پوشش و پاکدامنی بود که برای زنان امروزی این موارد می تواند الگوی خوبی باشد. در وصف مقامات معنوی ایشان، مقام تحدیث است. در اصول کافی آمده که که حضرت فاطمه محدثه بوده ، در روایات آمده که فرشتگان یا جبرئیل بعد از درگذشت پیامبر آمدند به ایشان تسلیت گفتند و هم اخبار و گزارشات فرزندانشان و امت اسلامی را به ایشان تا روز قیامت می گفتند و حضرت فاطمه به زبان می آورد و حضرت علی(ع) می نوشت. این همان چیزی است که به مصحف حضرت امیر(ع) یاد شده به این ترتیب که در آن اخبار و گزارشات امت اسلامی تا روز قیامت به اهل بیت تذکر دادند که این مصحف جزء  سرمایه های ویژه اهل بیت(ع) است و همیشه اهل بیت به آن افتخار می کردند.

وی بیان کرد: مسیحیان به حضرت مریم(ع) خیلی اعتقاد دارند درواقع  او را مادر خودشان تلقی می کنند آنچه که ما درباره حضرت زهرا(س) داریم از جمله همین مصحف که به ایشان حوادث امت اسلامی خبرداده می شود و این نگرانی ها و غصه ها و اندوه ها که ایشان را فرا گرفته بود و ایشان با آنها از دنیا رفت و آنچه که در روایات آمده که ایشان وصیت کرد سلام من را به محبان من برسانید و نیز در روایات نقل شده که ایشان وقتی در روز قیامت وارد شوند خداوند به خاطر مقام ایشان  از ایشان می خواهد که چه چیزی از من می خواهی ایشان برای همه محبان و همه فرزندانشان شفاعت از خدا می خواهد.

نصیری یادآورشد: این جنبه ها چه در آغاز راه که همه اسرار به ایشان گفته شد و چه پایان کار که شفاعت همه مسلمانان را می کند نشان می دهد که  ایشان در بعد مهر و محبت نسبت به همه امت اسلامی فوق العاده بوده اند. ما هم باید به ایشان لقب مادر امت بدهیم مادر مهربان و واسعه وجودی همه مسلمانان تا آخر قیامت هستند.