متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

نامه درباره جنگ صفین افشای حوادث جنگ صفین



ترجمه فارسی نهج البلاغه
درباره جنگ صفین
افشای حوادث جنگ صفین
آغاز کار چنین بود ما با مردم شام دیدار کردیم، که در ظاهر پروردگار ما یکی، و پیامبر ما یکی، و دعوت ما در اسلام یکی بود، و در ایمان به خدا و تصدیق کردن پیامبرش، هیچ کدام از ما بر دیگری برتری نداشتیم، و با هم وحدت داشتیم جز در خون عثمان که ما از آن برکناریم، پس به آنان گفتیم: بیایید با خاموش ساختن آتش جنگ، و آرام کردن مردم، به چاره‏جویی و درمان بپردازیم، تا کار مسلمانان استوار شود، و به وحدت برسند، و ما برای اجرای عدالت نیرومند شویم، اما شامیان پاسخ دادند: (چاره‏ای جز جنگ نداریم.) پس سر باز زدند، و جنگ درگرفت، و تداوم یافت، و آتش آن زبانه کشید. پس آنگاه که دندان جنگ در ما و آنان فرو رفت، و چنگال آن سخت کارگر افتاد، به دعوت ما گردن نهادند، و بر آنچه آنان را خواندیم، پاسخ دادند. ما هم به درخواست آنان پاسخ دادیم، و آنچه را خواستند زود پذیرفتیم، تا حجت را بر آنان تمام کنیم، و راه عذرخواهی را ببندیم. آنگاه آنکه بر پیمان خود استوار ماند، از هلاکت نجات یافت، و آن کس که در لجاجت خود پا فشرد، خدا پرده ناآگاهی بر جان او کشید، و بلای تیره‏روزی گرد سرش گردانید.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کِتابٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) کَتَبَهُ إِلى أَهْلِ الْأَمْصارِ، یَقْتَصُّ فِیهِ ما جَرى بَیْنَهُ وَ بَیْنَ أَهْلِ صِفِّینَ: وَ کانَ بَدْءُ أَمْرِنا أَنَّا الْتَقَیْنا وَ الْقَوْمُ مِنْ أَهْلِ الشّامِ، وَ ‏الظّاهِرُ ‏أَنّ‏ ‏رَبَّنا ‏واحِدٌ، وَ نَبِیَّنا واحِدٌ، وَ دَعْوَتَنا فِى الْإِسْلامِ واحِدَةٌ، وَ ‏لا ‏نَسْتَزِیدُهُمْ‏ ‏فِى‏ ‏الْإِیمانِ‏ بِاللَّهِ وَ التَّصْدِیقِ ‏لِرَسُولِهِ‏ وَ لا یَسْتَزِیدُونَنا وَ الْأَمْرُ واحِدٌ إِلّا مَا اخْتَلَفْنا فِیهِ مِنْ دَمِ ‏عُثْمانَ‏، وَ نَحْنُ مِنْهُ بَراءٌ! فَقُلْنا: تَعالَوْا نُداوِى ما لا یُدْرَکُ الْیَوْمَ بِإِطْفاءِ ‏النَّائِرَةِ وَ تَسْکِینِ الْعامَّةِ، حَتّى یَشْتَدَّ الْأَمْرُ وَ یَسْتَجْمِعَ، فَنَقْوى عَلى وَضْعِ الْحَقِّ فِى مُواضِعِهِ، فَقالُوا: بَلْ نُداوِیهِ ‏بِالْمُکابَرَةِ! فَأَبَوْا حَتّى ‏جَنَحَتِ‏ ‏الْحَرْبُ‏ وَ ‏رَکَدَتْ‏، وَ ‏وَقَدَتْ‏ نِیرانُها وَ ‏‏حَمِشَتْ‏‏، فَلَمَّا ‏ضَرَّسَتْنا وَ إِیَّاهُمْ، وَ وَضَعَتْ مَخالِبَها فِینا وَ فِیهِمْ، أَجابُوا عِنْدَ ذلِکَ إِلَى الَّذِى دَعَوْناهُمْ إِلَیْهِ، فَأَجَبْناهُمْ إِلى ما دَعَوْا، وَ ‏سارَعْناهُمْ‏ إِلى ما طَلَبُوا، حَتَّى اسْتَبانَتْ عَلَیْهِمُ الْحُجَّةُ، وَ انْقَطَعَتْ مِنْهُمُ الْمَعْذِرَةُ، فَمَنْ تَمَّ عَلى ذلِکَ مِنْهُمْ فَهُوَ الَّذِى أَنقَذَهُ اللَّهُ مِنَ الْهَلَکَةِ، وَ مَنْ لَجَّ وَ تَمادى فَهُوَ ‏الرَّاکِسُ‏ الَّذِى ‏رانَ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏عَلى ‏قَلْبِهِ‏، وَ صارَتْ دائِرَةُ السَّوْءِ عَلى رَأْسِهِ.


ویدیو مرتبط :
تعزیه جنگ صفین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افشای جنگ پیتزای دو سرمربی مشهور فوتبال/ مغز ونگر املت شده بود!



جنگ پیتزای دو سرمربی مشهور فوتبال ,زندگینامه سرآلکس فرگوسن

افشای جنگ پیتزای دو سرمربی مشهور فوتبال/ مغز ونگر املت شده بود!

سرمربی پیشین تیم فوتبال منچستریونایتد از ماجرای جنگ پیتزا که بین بازیکنان دو تیم من یونایتد و آرسنال در سال 2004 در اولدترافورد رخ داد پرده برداشت.

 "سرآلکس فرگوسن" در کتاب جدید خود تحت عنوان "زندگینامه من" از مشت‌های گره کرده "آرسن ونگر" همتای آرسنالی خود در جنگ معروف به "واقعه پیتزا" در اکتبر سال 2004 سخن گفته است. در آن بازی تیم منچستریونایتد به رکورد 49 بازی بدون شکست آرسنال در ورزشگاه اولدترافورد پایان داد. این اتفاق در اکتبر سال 2004 روی داد و روابط سرد دو مربی تا نیمه نهایی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا در سال 2009 ادامه پیدا کرد.

سرمربی بازنشسته من یونایتد در بخشی از خاطرات خود نوشته است: آرسن ونگر کبود شده و مشت های خود را گره کرده بود. به نظرم مغزش املت شده بود.

درگیری بازیکنان دو تیم از تونل ورزشگاه اولدترافورد آغاز شد. "رود فن نیستلروی" به رختکن منچستر می‌آید و از آنچه ونگر به هنگام ترک زمین به وی گفته لب به اعتراض می‌گشاید. فرگوسن بیدرنگ از رختکن خارج می‌شود و به ونگر می‌گوید بر روی رفتارش تمرکز داشته باشد.

فرگوسن نوشت: ونگر مشت‌های خود را گره کرده و از شدت ناراحتی سرخ شده بود اما من کنترل خود را حفظ کردم.

فرگوسن سپس می‌نویسد که در همان زمان یک پیتزا به سمت او پرتاب شده است. او می‌گوید در همان زمان می شنود که شخص پرتاب‌کننده کسی نبوده جز "سسک فابرگاس". با این حال مطمئن نیست که متهم، این بازیکن اسپانیایی بوده باشد. فرگوسن می‌گوید پس از اینکه این اتفاق برای وی رخ می‌دهد بیرون از راهرو به یک صحنه نزاع تبدیل می‌شود.

البته روابط این زوج مربیگری در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2009 رو به بهبود می‌گذارد. جایی که ونگر از فرگوسن می‌خواهد تا به رختکن این تیم در ورزشگاه امارات بیاید و  پیروزی 3 بر یک رقیب را به آنها تبریک بگوید.

پیروزی 8 بر 2 یونایتد در سال 2011 مقابل آرسنال از روابط نزدیک این دو مربی حکایت می‌کند تا آنجا که فرگوسن می‌گوید دلش نمی‌خواسته منچستریونایتد بیش از این گل بزند و مایه تحقیر ونگر شود./مهر