متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

معده هم به آنفلوآنزا مبتلا می‌شود !



بیماریهای گوارشی, آنفلوآنزای معده

بیماری التهاب معده یک بیماری مسری است.

گاستروآنتریت(به انگلیسی: Gastroenteritis) یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای بیماری است دارای مشخصه‌های التهاب ("-itis") در دستگاه معدی روده‌ای که در برگیرندهٔ معده ("gastro"-) و رودهٔ کوچک ("entero"-) می‌باشد، و منجر به ترکیبی از اسهال، استفراغ، و درد شکمی و گرفتگی عضلات می‌شود

گاستروآنتریت یا آنفلوآنزای معده یک بیماری التهاب معده است که می‌تواند موجب بروز اسهال، استفراغ، تهوع و تب شود.
گاستروآنتریت نوعی بیماری است که به دلایل مختلف از قبیل علت‌های باکتریایی، ویروسی، مسمومیت غذایی و دارویی بروز می‌کند و به راحتی و به سرعت حتی از طریق هوا به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند و موجب بروز تظاهرات گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ، تهوع و تب می‌شود.

 

گاستروآنتریت یا بیماری التهاب معده به دلیل اینکه همانند بیماری آنفلوآنزا با تب همراه است و به سرعت به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند به بیماری «آنفلوآنزای دستگاه گوارش» نیز نامیده می‌شود.

 

راههای پیشگیری از آنفولانزای معده
یک گفته قدیمی می گوید هر اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان را دارد. برخی از راه های اساسی برای جلوگیری از گرفتن آنفلوآنزای معده ( و به طور کلی بیماری ) شامل شستن دست های خود را به طور منظم و گرفتن مقدار زیادی استراحت می باشد. دست ها را اغلب با صابون و آب گرم به ویژه هنگام استفاده از حمام، تغییر پوشک و قبل و بعد از غذا بشویید. تمام میوه ها و سبزیجات را قبل از خوردن بشویید.

از خوردن غذا و آب آلوده اجتناب کنید.
فرزند خود را در برابر روتاویروس، شایع ترین علت اسهال و استفراغ واکسینه کنید.

 

درمان آنفلوآنزای معده, اسهال و استفراغ

اسهال یکی از علائم بیماری التهاب معده‌ای است

 

علائم بیماری آنفلوآنزای معده چیست؟
علائم این بیماری شامل تهوع یا استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و احساس نفخ است.
در برخی موارد مبتلایان ممکن است تب خفیف نیز داشته باشند و علائم از یک روز تا بیشتر از یک هفته ادامه می یابد.

 

برای بهبود علائم چه باید کرد؟
اگر علائم این بیماری را در خود دیدید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:
- برای چند ساعت خوردن و نوشیدن را قطع کنید تا معده استراحت کند.

 

- به منظور جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات فراوانی بنوشید.

 

- به تدریج شروع به خوردن موادغذایی سریع الهضم مانند نان تست، موز، برنج و مرغ کنید.

 

- برای تسکین درد یا تب می توانید استامینوفن بخورید.

 

پیشگیری از آنفولانزای معده, درمان آنفلوآنزای معده

برای درمان آنفلوآنزای معده باید به اندازه کافی استراحت کرد.

 

درمان آنفلوآنزای معده :
استراحت
استراحت اولین و مهمترین است اگر شما آنفولانزا معده دارید بدن شما به منظور مبارزه با ویروس به استراحت نیاز دارد. شما نیاز به مقدار زیادی از خواب و کاهش میزان فعالیت به طور معمول در طول روز دارید. این به این معنی است که زمانی که شما در رختخواب نیستید روی نیمکت لم بدهید به یاد داشته باشید که شما در حالی که دراز کشیده اید تنبل نیستید و بدن شما برای مبارزه با ویروس و تعمیر آسیب در سطح سلول سخت در تلاش است.


مایعات
مصرف مایعات در هنگام مبارزه با آنفلوآنزای معده مهم است. اطمینان حاصل کنید که شما در حال نوشیدن مقدار زیادی مایعات هستید به خصوص اگر شما یک تب یا استفراغ دارید هنگامی که شما به آنفولانزا معده دچار شوید این بسیار آسان است که دچار کم آبی بدن شوید مایعات تمیز  مانند آب و غذاهای مایع، بهترین نوع مصرف هستند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان نیز می توانند نوشیدنی های ورزشی را برای کمک به جایگزینی الکترولیت در طول آنفلوآنزای معده داشته باشند.


اگر نمی توانید مایعات را تحمل نمایید سعی کنید جرعه های کوچک در فواصل منظم مصرف نماید. شما همچنین ممکن است نیاز به چای زنجبیل برای کمک به کاهش تهوع داشته باشید.
برخی از نوشیدنی ها ممکن است آنفلوآنزا معده یا حالت تهوع را بدتر کنند. شما باید از قهوه، الکل، نوشابه، چای و کافئین اجتناب کنند همچنین این نوشیدنی ها به طور بالقوه می توانند سبب ناراحتی معده شما شوند. اگر شما اسهال دارید از نوشیدن آب میوه جلوگیری کنید زیرا می توانند این علامت را بدتر کند. نوشیدن بسیاری از اسیدها مانند ( آب پرتقال ) یا کافئین نیز می تواند مشکلات شکم شود. نوشیدن بیش از حد مایع می تواند استفراغ را بدتر کند سعی کنید 1 قاشق چای خوری هر 4 تا 5 دقیقه مصرف کنید.


غذا
نگه داشتن غذا با داشتن آنفلوآنزای معده می تواند مشکل باشد. اگر شما می توانید بخورید مواد غذایی ساده مانند کراکر، غلات، نان تست، برنج، سیب زمینی و مقدار کمی از ماست، موز و سیب های تازه نیز می تواند به شما در اسهال کمک کند. اگر به اجبار غذا بخورید باعث می شود شما احساس حالت تهوع پیدا نمایید.
شما باید از خوردن غذاهای حاوی کافئین، محصولات لبنی، غذاهای ادویه دار و غذاهای با چربی بالا اجتناب نمایید. این غذاها ممکن است ناراحتی معده شما را تشدید و سپس تهوع و اسهال را بدتر کند.

 

بیماریهای گوارشی, آنفلوآنزای معده

استامینوفن دارویی مناسب برای آنفلوآنزای معده

 

دارو برای درد و سردرد
هنگامی که شما آنفلوآنزای معده دارید می توانید دارو را به مقدار کم مصرف کنید. اگر شما تب، سردرد یا دردهای عضلانی دارید ایبوپروفن تا زمانی که سبب ناراحتی معده نشود می تواند به شما کمک کند. مصرف آن به مقدار کم با مواد غذایی معمولا بهترین روش است.


خوردن استامینوفن ( تیلنول ) معمولا برای آنفلوآنزای معده توصیه می شود مگر اینکه شما بیماری کبدی داشته باشید. اجتناب از مصرف آسپرین نیز خوب است. آنتی بیوتیک ها به آنفلوآنزای معده کمک نخواهد کرد زیرا آنفلوآنزای معده یک بیماری ناشی از ویروس است و آنتی بیوتیک ها قادر به مبارزه با آن نیستند.
قبل از مصرف هر دارو برای آنفلوآنزای معده، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.


دارو برای تهوع و اسهال
اگر شما به دنبال رهایی از حالت تهوع و یا اسهال هستید برخی از داروهای تجویزی که دکتر شما می تواند برای کاهش علائم شما تجویز کند وجود دارد. دکتر شما ممکن است ضد استفراغ مانند پرومتازین، پروکلرپرازین یا متوکلوپرامید برای جلوگیری از تهوع و استفراغ تجویز کند.
شما همچنین می توانید از داروهای بدون نسخه ضد اسهال مانند لوپرامید هیدروکلراید (Imodium) بیسموت ساب سالیسیلات ( Pepto-Bismol ) را برای کاهش علائم اسهال امتحان کنید قبل از استفاده از داروهای بدون نسخه با مراقبین سلامت مشورت نمایید.
کودکان  را از شیر دور نگه دارید. آن می تواند مشکلات معده را بدتر کند. اگر شما پدر و مادر یک کودک هستید با دکتر خود در مورد تغذیه با شیر مادر و یا فرمول آن صحبت کنید.

 

اسهال و استفراغ, دردهای شکمی

سوپ بدون چربی غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزای معده است.

 

غذای بیمار:
در صورتی که بیمار یک یا دو روز اشتها نداشته باشد مهم نیست چون معده و روده بیمار نیازی به غذا ندارند اما بعد از آن اشتها برمی‌گردد و وعده‌های غذایی باید تقسیم شوند؛ در روزهای اول باید غذا بسیار سبک باشد، سوپ بدون چربی، گوشت سفید، ماهی آب پز شده، برنج سفید با کاسنی و هویج همراه باماست برای این بیماران مناسب است.

 

میوه‌هایی که باعث یبوست شوند مانند موز نیز برای بیمار توصیه می‌شود؛ تا مدتی که بیمار به طور کامل خوب نشده است از خوردن آب میوه، میوه‌ها، موادغذایی فیبردار، سبزیجات، گوشت، غلات، غذاهای چرب و خامه باید خودداری کند.

 

توصیه:
* یک فرد سالم هرگز نباید موادغذایی یا ظروفی که فرد بیمار استفاده کرده است را استفاده کند حتی تا چند روز پس از بهبودی کامل بیمار این امر باید رعایت شود.

 

* باید سرویس‌های بهداشتی حتماً ضدعفونی شوند و در هنگام تمیز کردن سرویس‌ها باید از دستکش یک بار مصرف استفاده شود، فرد بیمار به دستگیره‌ها و کلید و پریزها دست نزد و فرد سالم پس از دست زدن به آنها حتماً دست‌های خود را بشوید.

 

* پس از تماس با بیمار و قبل از آماده کردن غذا یا خوردن آن باید دست‌ها کاملاً با مواد ضد عفونی کننده شسته شوند.

 

* وسایل بیمار مخصوصاً حوله وی باید مختص او باشد و دیگران استفاده نکنند.

 

* دستکشی که برای تمیز کردن تشک و وسایل بیمار استفاده می‌شود حتماً باید یک بار مصرف باشند.

 

* لباس و ملحفه بیمار باید به طور جداگانه و در دمای بالا شسته شوند. (برای این کار نیز دستکش یک بار مصرف فراموش نشود).

 

گردآوری : بخش سلامت صبح بخیر
منابع: tabnak.ir
foodregime.com
tebyan.net

farsnews.com


ویدیو مرتبط :
نمای لاپاروسکوپیک معده بعد از کارگذاری بالن معده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه به زخم معده مبتلا می شویم؟



 

 

 

 

چگونه به زخم معده مبتلا می شویم؟

 

آیا می دانید چگونه به زخم معده مبتلا می شوید؟چرا این اتفاق رخ می دهد؟

دستگاه گوارش انسان از قسمت‌های مختلفی تشكیل شده است.معده و قسمت ابتدایی روده باریك كه دوازدهه نامیده می‌شود، همواره در معرض غلظت زیاد اسید مترشحه از معده هستند.
پوشش داخلی این اعضا با سیستم بسیار پیچیده و دقیقی در مقابل این اسید محافظت می‌شود. ضعف این سیستم دفاعی یا ترشح بیش از حد اسید عامل به وجود آمدن زخم است. زخم‌هایی كه در معده و دوازدهه ایجاد می‌شوند در بین مردم به زخم معده مشهور هستند. جالب این است كه شیوع زخم در دوازدهه خیلی بیشتر از زخم معده است.


از بین عوامل ایجاد زخم دو عامل مهم‌تر هستند:

میكروبی به نام هلیكوباكتر و داروهای مسكن غیراستروئیدی.
میكروب هلیكوباكتر در جوامعی كه از نظر بهداشتی و اقتصادی وضع بدی دارند در اكثر افراد وجود دارد ولی بهتر شدن سطح بهداشتی در بسیاری از جوامع پیشرفته باعث كاهش شیوع آن حتی تا كمتر از 30 درصد گردیده است. این میكروب با ایجاد التهاب در جدار معده باعث ایجاد زخم در معده و یا دوازدهه می‌شود.
داروهای مسكنی همچون دیكلوفناك، پیروكسیكام، بروفن، ناپروكسن و آسپرین از عوامل بسیار مهم زخم‌های معده و دوازدهه هستند. این داروها در افراد مسن، سیگاری، الكلی و افرادی كه سابقه زخم قبلی دارند یا همزمان از چند نوع از این داروها استفاده می‌كنند یا همزمان از كورتون استفاده می‌كنند احتمال ایجاد زخم را خیلی زیاد می‌كند.
عوامل دیگری نیز در ایجاد زخم مهم هستند. به عنوان مثال افراد دچار استرس بیشتر در معرض زخم هستند. در مورد خوراكی‌ها فقط الكل و قهوه ارتباط قابل توجهی با زخم دارند و سایر غذاها چندان ارتباطی ندارند.
علامت اصلی این زخم‌ها درد در قسمت بالای شكم و زیر جناغ است. دردهای زخم دوازدهه معمولا زمانی شروع می‌شود كه ساعتی از خوردن غذا گذشته و معده خالی شده است ولی درد زخم معده همزمان با خوردن غذا زیادتر می‌شود. دردهایی كه نیمه شب بیمار را بیدار می‌كند احتمال زخم دوازدهه یا معده را خیلی مطرح می‌نماید.
عوارض زخم معده دوازدهه مهم‌ترین عاملی است كه درمان این بیماری را اجباری می‌سازد. خونریزی، سوراخ شدن و بسته شدن مسیر عبور غذا در اثر زخم عوارض این بیماری هستند.
مهم‌ترین وجه درمان زخم‌ها پیدا كردن عامل ایجاد آنها مثلا داروهای مسكن یا میكروب هلیكوباكتر است كه در این صورت باید آنها را حذف كرد. در صورتی كه این دو عامل وجود نداشت مصرف ضداسیدها و داروهایی كه اسید معده را كم می‌كنند اساس درمان را تشكیل می‌دهند. با مصرف این داروها به مدت نسبتا طولانی بسیاری از زخم‌ها بهبودی كامل پیدا می‌كنند.
یكی از نكات مهم در درمان زخم‌های معده و اثنی‌عشر خصوصا در افراد بالای 40 سال این است كه هر گونه درد در شكم كه براحتی به دارو پاسخ نمی‌دهد را باید جدی فرض كرد و با اقدامات تشخیصی مثل آندوسكوپی ابتدا احتمال بدخیمی را رد كرد و سپس درمان را انجام داد.