متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مطمئن باشید قهر نمی‌كنیم!



اخبار,اخبارانتخابات ,انتخابات مجلس

 پاسخ اصلاح‌طلبان به تلاش اصولگرایان برای القای تحریم انتخابات:
مطمئن باشید قهر نمی‌كنیم!


«اصلاح‌طلبان قهر ‌كنند و كنار بکشند.» این آرزوی این روزهای مخالفان اصلاحات و پروژه جدیدی است كه از چندی قبل آغاز كرده‌اند اما غافلند كه حنای آنها دیگر نزد افكار عمومی رنگی ندارد. در این پروژه ناصواب كه از سوی تندروهای اصولگرا تنظیم شده بر این اصل نادرست استوار است كه اصلاح‌طلبان به دلیل ردصلاحیت اغلب كاندیداهای خود و به گفته حسین مرعشی تایید تنها یك‌درصد نامزدهایشان برای انتخابات، برای نشان دادن نارضایتی خود قهر كرده و حامیان خود را به عدم‌حضور در پای صندوق‌های رای دعوت کنند و برای اثبات این ادعا به مجلس هفتم اشاره می‌کنند كه در آن دوره هم طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شدند و شركت گسترده‌ای در انتخابات نداشتند اما پیش كشیدن آنچه درزمان برگزاری انتخابات مجلس هفتم رخ داد با شرایط امروز امری كاملا مضحك و غیرواقعی است. برای درك این موضوع باید نگاهی اجمالی به شرایط دو دوره انتخابات داشت.

تفاوت مجلس ششم با مجلس دهم
مجلس هفتم قرار بود در شرایطی تشكیل شود كه در انتهای مجلس ششم اتفاقاتی مانند تحصن برخی نمایندگان اصلاح‌طلب رخ داده بود و شورای نگهبان بر اساس همین موضوع، تعدادی از نمایندگان آن مجلس را كه برای حضور در مجلس هفتم نام‌نویسی كرده بودند را رد صلاحیت كرد. از سوی دیگر شرایط سیاسی آن دوره به دلیل برخی تضارب آرای سیاسی میان اصلاح‌طلبان چندان خوشایند نبود و آنها آمادگی كسب وحدت حداكثری را نداشتند بنابراین این دو مولفه به علاوه شرایطی دیگر سبب شد تا انتخابات مجلس هفتم با استقبال كم اصلاح‌طلبان برگزار و اكثر كرسی‌های مجلس هفتم به اصولگرایان برسد. اما اكنون فضا قابل مقایسه با زمان برگزاری انتخابات مجلس ششم نیست چرا كه بزرگانی مانند آیت‌ا... هاشمی به همراه سیدحسن خمینی فرمان اعتدال را در دست دارند و اجازه تندروی به گروه‌های سیاسی نمی‌دهند و از سوی دیگر باید اذعان داشت اصلاح‌طلبان به خوبی دریافته‌ند كه از تحریم و قهر در زمان انتخابات مجلس هفتم چه صدماتی متوجه خود كرده و میدان را سال‌ها به حریف تقدیم كردند.

تخریب با پوشش هدایت
نگاهی به تیترها و اظهارات طیف رقیب اصلاحات به خوبی نشان می‌دهد كه آنها چه برنامه‌هایی با پیش‌فرض قهر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم دارند؛ البته آنها در عمل به این تصور خود شك دارند چنان كه مشرق چندی پیش نوشت: «مهم‌ترین نقاط آسیب و چالش‌های اصلاح‌طلبان، راهكارهای آنها برای غلبه بر این چالش‌ها و میزان موفقیت احتمالی این راهكارها و در نهایت هدف‌گذاری آنها برای تركیب مجلس دهم و خبرگان پنجم است از جمله حضور در انتخابات و كنار گذاشتن ایده قهر یا تحریم انتخابات.

 

در انتخابات مجلس هفتم، راهبرد اصلاح‌طلبان در مواجهه با مساله ردصلاحیت چهره‌های ساختارشكن آنها، پس از اعتراض و تحصن راهبرد عدم‌شركت و تحریم انتخابات بود كه به شكست انجامید. رصد رویكردهای اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد، آنها برای هر دو انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، استراتژی قهر و تحریم را كنار گذاشته‌اند و با هیاهو و سر و صدا خواهند آمد و با اقدامات عملی و فعالیت‌های رسانه‌ای خود برای پیروزی حداكثری در انتخابات آتی تلاش خواهند كرد.» از سوی دیگر رقیب اصلاحات اگر تبلیغ برنامه اصلاح‌طلبان برای تحریم انتخابات را نكند اما اصرار دارد اتفاقات پس از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان برای مجلس هفتم را بازخوانی كند و به افكار عمومی اینچنین القا كند كه اصلاح‌طلبان قابل اعتماد نیستند. مثلا محسن كوهكن، نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: «من حداقل فكر نمی‌كنم اصلاح‌طلبان بخواهند انتخابات را تحریم كنند، چون می‌دانند شرایطی در دولت برای ورود آنها فراهم شده است كه با یك حركت رادیكالی مجددا به دوران قبل از انتخابات مجلس هفتم برمی‌گردند و آسیب بزرگی می‌خورند؛ یعنی عقلانیت به آنها اجازه نمی‌دهد كه به این سمت و سو بروند.»

پاسخ اصلاح‌طلبان به خواب تحریم
اما اصلاح‌طلبان پاسخ درخوری به رویای تحریم انتخابات دادند. آنها مشتاقانه وارد انتخابات دهمین دوره مجلس شدند و در تهران بیش از 120 چهره شناخته شده خود را به عرصه انتخابات وارد كردند، اما از این تعداد فقط 4 نفر در تهران تاییدصلاحیت شدند. استراتژی اصلاح‌طلبان هم در برابر رد صلاحیت‌ها تعامل با شورای نگهبان و استفاده از ظرفیت‌های موجود قانونی است اما با این وجود خوب می‌دانند كه مهره‌های تاثیرگذار كافی برای بستن لیست خود در تهران را نخواهند داشت. محسن رهامی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تایید كرده است كه اصلاح‌طلبان حتما لیست انتخاباتی ارائه خواهند كرد. ولی با شرایط فعلی نامزدهای درجه 2 و 3 تایید صلاحیت شده در تهران دارند كه اولویت اصلاح‌طلبان تلاش برای تایید صلاحیت چهره‌های اصلی آنهاست. دبیركل حزب كارگزاران هم می‌گوید: تنها ابزار حل مسالمت‌آمیز اختلاف‌های درون كشور انتخابات است و اگر آن را حذف كنیم معنی آن این است كه اختلاف سلیقه‌ها باید با روش‌های غیردموكراتیك حل شود.

 

غلامحسین كرباسچی درباره رد صلاحیت‌ها هم تاکید می‌کند: امیدواریم بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد كه شركت مردم در انتخابات را كاهش ندهد. در هیچ شرایطی حتی اگر نیروهای اصلاح‌طلب رد صلاحیت شوند در مقابل ناملایمتی‌ها نباید قهر كرده و انتخابات را‌‌ رها كرد. نمایندگی برای هیچ كسی معصومیت نمی‌آورد؛ ممكن است برخی نمایندگان طی سال‌های گذشته تخلفاتی مرتكب شده باشند اما این طبیعی است كه از شورای نگهبان بخواهیم دلیل رد صلاحیت‌ها بیان شود و در افكار عمومی مشخص شود كه عدم التزام به اسلام و نظام و ولایت فقیه یعنی چه؟


 اخبار انتخابات  مجلس  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
مطمئن باشید بخت شما را کسی نبسته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خلعتبری: مطمئن باشید عراق را شكست می‌دهیم



 

 

خلعتبری: مطمئن باشید عراق را شكست می‌دهیم

 

مهاجم تیم ملی فوتبال گفت: مطمئن باشید که در بازی اول جام ملت های 2011 آسیا عراق را شکست خواهیم داد.

محمدرضا خلعتبری در خصوص شرایط تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: رقابت‌های بسیار سختی است و همه تیم‌ها با قوای تمام در این مسابقات حاضر می‌شوند تا بتوانند جام را از آن خود کنند.

وی ادامه داد: ایران نیز از این موضوع مستثنی نیست و با برگزاری اردوها و تمرینات خوب آماده رقابت با حیفان قدرتمند هستیم. تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم به مقامی دست یابیم، هرچند که باید این امر محقق شود.

مهاجم تیم ملی درباره شرایطش عنوان کرد: شرایط آماده‌ای دارم، البته حضورم در ترکیب بستگی به نظر سرمربی دارد. اگر حتی یک دقیقه هم به میدان بروم مطمئن باشید با تمام قوا ظاهر خواهم شد. بهترین نفرات در تیم ملی حضور دارند و امیدوارم بتوانم به ترکیب تیم راه یابم.

خلعتبری با اشاره به بازی اول برابر عراق یادآور شد: با توجه به اینکه عراق در دوره گذشته قهرمان رقابت‌ها شده بود، بازی سختی برابر آنها خواهیم داشت، اما مطمئن باشید مقابل عراق به برتری دست خواهیم یافت و گام اول را محکم بر می‌داریم.

بازیکن ذوب‌آهن راجع به تکرار دیدار با مس تصریح کرد: هیچ مشکلی وجود ندارد و مطمئن باشید اگر ما بار دیگر با آنها بازی کنیم باز هم به پیروزی دست می‌یابیم.