متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

غسلهای واجب ویژه دختران



احکام

غسلهاى واجب هفت غسل هستند. يكى از آنها ((غسل حيض)) است.

غسل حيض:


1- حيض خونى است كه غالبا در هر ماه چند روزى از رحم زنها خارج مى شود, و زن را در موقع ديدن خون حيض حائض مى گويند.

2- خون حيض (1) در بيشتر اوقات غليظ و گرم و رنگ آن (2) سرخ مايل به سياهى يا سرخ تيره است و با فشار و كمى سوزش بيرون مىآيد.

3- مدت حيض كمتر از سه روز و بيشتر از ده روز نمى شود, و اگر مختصرى هم از سه روز كمتر باشد حيض نيست .(3)

4- بايد (4) سه روز اول حيض پست سر هم باشد, پس اگر مثلا دو روز خون ببيند و يك روز پاك شود و دوباره يك روز خون ببيند حيض نيست.

توجه

هنگامى كه خون حيض بيرون مىآيد, دختر و يا زن در حالت ((رِگل)) يا ((عادت ماهانه)) و يا ((پِريود)) به سر مى برد. پس از آنكه دختران از عادت ماهانه و خون حيض پاك شدند, بايد براى كارهايى مانند نماز كه نياز به طهارت و پاكيزگى داند غسل كنند و وضو هم بگيرند.

نمازهاى يوميه اى (5) كه زن در حال حيض نخوانده قض ندارد, ولى روزه هاى واجب را بايد قضا نمايد.

چيزهايى كه بر حائض حرام است


چند چيز بر حائض حرام است. برخى از آن ها عبارتند از:

اول: رساندن جايى از بدن به خط قرآن يا به اسم خدا و اسامى مباركه پيامبران و امامان (6)عليهم السلام كه بنابر احتياط واجب(7) حكم اسم خدا را دارد. (8)

دوم: رفتن در مسجد الحرام (در مكه) و مسجد پيغمبر صلى الله على و اله (در مدينه) (9) اگر چه از يك در داخل و از در ديگر خارج شود.(10)

سوم: توقف (11) در مساجد ديگر, ولى اگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود, يا براى برداشتن چيزى برود (12) مانعى ندارد. و احتياط واجب آن است كه در حرم امامان هم توقف نكند.(13)

چهارم: (14) گذاشتن چيزى در مسجد.(15)

پنجم: خواندن (16) سوره اى كه سجده واجب دارد و آن چهار سوره است:

اول: سوره سى و دوم قرآن (,, (=الف, لام, ميم, تنزيل يا همان سوره سجده)).

دوم: سوره چهل و يكى (حم سجده (=حائ, ميم, سجده يا همان سوره فصلت)).

سوم: سوره پنجاه و سوم (و النجم (يا همان سوره نجم)). و اگر يك حرف (17) از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.

ششم: عبادتهايى كه مانند نماز بايد ب وضو يا غسل يا تيمم به جا آورده شود, (18) ولى به جا آوردن عبادتهايى كه وضو و غسل و تيمم براى آن ها لازم نيست, مانند نماز ميت مانعى ندارد .

براى دانستن موارد ديگر به رساله ی توضيح المسائل مرجع تقليد خود مراجعه كنيد.


1- زنجانى: خون حيض در بيشتر اوقات, زياد و گرم و تازه و رنگ آن سياه يا سرخ تيره است و با فشار و سوزش بيرون مىآيد.

2- بهجت: رنگ آن سرح مايل به سياه يا سرخ است.تبريزى: رنگ آن سياه يا سرخ است. مكارم: رنگ آن تيره يا سرخ است.

3- زنجانى: و مراد از روز در اينجا مدت 24 ساعت است, نه روز در مقابل شب .

4- زنجانى: در اين مسائله توضيح مفصلى دارند كه مقلدان ايشان به مسائله 447 رساله شان مراجعه كنند.

5- نمازهاى يوميه, نمازهاى شبانه روزى كه در پنج نوبت صبح, ظهر, عصر, مغرب, عش خوانده مى شود.

6- بهجت: و اسم حضرت زهرا 3 به طورى كه در وضو گفته شد

7- تبريزى: قيد (احتياط واجب) را ندارد, بلكه تمام مسائله به صورت فتواست.

8- زنجانى: رساندن جايى از بدن خود به خط قرآن و بنا بر احتياط به اسم خدا و صفات خاصهئ او (مانند رحمان) به هر لغت كه باشد, مگر پولى كه بر آن, نام خدا نوشته شده باشد كه دست زدن به آن اشكال ندارد, و احتياط مستحب آن است كه به اسم پيغمبران و امامان و حضرت زهر عليه السلام نيز نرساند.

9- زنجانى: و حرم امامان عليهم السلام... و مراد از حرم امامان محوطه اى است كه ضريح مقدس و قبر مطهر در آن قرار دارد نه تمام رواقها يا صحنه ها.

.

10- بهجت: و همچنين داخل شدن به آنجا براى برداشتن چيزى بنا بر احوَط .

11- زنجانى: داخل شدن در مساجد ديگر مگر از يك در داخل و از در ديگر خارج شود.

12- تبريزى: عبارت (براى برداشتن چيزى برود) را ندارد .

13- بهجت: بلكه (در حرم امامان) عبور نيز ننمايد و همچنين در رواقها(ى حرم).

14- مكارم: داخل شدن در مسحد براى گذاشتن چيزى در آن.

15- تبريزى: يا داخل شدن در آن براى برداشتن چيزى.

16- تبريزى: خواندن هر يك از آيات سجده واجب .مكارم: خواندن يكى از آيات سجده, ولى خواندن غير آيه سجده از سورهئ سجده مانعى ندارد. زنجانى: خواندن هر يك از آيات سجدهئ واجب و آن در چهار سوره است:

اول: سوره 32, آيه ;15

دوم: سوره 41, آيه 37 ;

سوم: سوره 53, آيه آخر ;

چهارم: سوره 96, آيه آخر. بلكه بنا بر احتياط خواند آيات ديگر يا قسمتى از يك آيه سوره سحده نيز جايز نيست.

17- بهجت: اگر يك كلمه از اين چهار سوره را هم بخواند حرام است.

18- زنجانى: و در مدتى كه حائض مى باشد يا محكوم به حائض بودن مى باشد, اگر عبادتى - ولَو رَجائَ - به جا آورد معصيت كرده است.


ویدیو مرتبط :
ویژه برنامه دختران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز به کار 4 دانشگاه ویژه دختران از مهر ماه



دانشگاه‌های دخترانه,اسامی دانشگاههای تک‌جنسیتی درداخل کشور
آغاز به کار 4 دانشگاه ویژه دختران از مهر ماه

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به افزایش 11 برابری مراکز آموزش عالی از انقلاب تا کنون، از بررسی مجوز ایجاد 13 دانشگاه تک‌جنسیتی در کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اکبر متکان در نشست خبری، با بیان اینکه در سال 57 تعداد 223 مرکز آموزش عالی در کشور وجود داشت، اظهارکرد: در سال 84 تعداد 1300 مرکز و در سال 88 تعداد 2159 مرکز داشتیم که تعداد مراکز آموزش عالی در سال 91 با افزایش 11 برابری نسبت به سال 57 به 2504 مرکز رسید که ایجاد اکثر این دانشگاه‌ها به دلیل پیگیری نمایندگان مجلس این شهرها بوده است.

جای تاسف است که می‌گویند سیاست وزارت علوم تفکیک جنسیتی است
وی با اشاره به ایجاد دانشگاه‌های ویژه دختران به عنوان یکی از فعالیت‌های خوب دولت دهم، گفت: جای تاسف است که می‌گویند سیاست وزارت علوم تفکیک جنسیتی است، آنچه که دکتر دانشجو به ما دستور داد و بر آن تاکید شد ایجاد دانشگاه‌های دخترانه بود، اما بعضی از دانشگاه‌ها ایده خودشان بود که دانشجوهای خود را تفکیک کنند.

وی با بیان اینکه همه جای دنیا دانشگاه تک جنسیتی دارد، اظهارکرد: ما اقدام به انجام این کار کردیم تا خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندشان در یک دانشگاه دخترانه درس بخواند، قدرت انتخاب داشته باشد.

13 دانشگاه تک‌جنسیتی درداخل کشور دانشجو دارند
متکان با بیان اینکه در حال حاضر 13 دانشگاه تک‌جنسیتی درداخل کشور دانشجو دارند، اظهارکرد: این دانشگاه‌ها شامل دانشکده صنایع غذایی بهار، مرکز آموزش عالی الشتر، مرکز آموزش عالی کوهدشت، دانشگاه فاطمیه نهاوند، دانشگاه الزهراء ساوجبلاغ، دانشگاه کوثر بجنورد، حضرت نرجس رفسنجان، مرکز آموزش عالی حضرت خدیجه اردکان، دانشگاه قائن و دانشگاه حضرت معصومه قم است.

آغاز بکار 4 دانشگاه ویژه دختران از مهر ماه
وی با بیان اینکه چهار دانشگاه ویژه دختران نیز از مهرماه سال جاری پذیرش دانشجو خواهند داشت، تصریح کرد: این مراکز نیز مراکز آموزش عالی میناب، دانشگاه تکنولوژی حضرت زینب سبزه‌وار، دانشگاه ریحانه شاهرود و فرزانگان سمنان هستند.
به گفته وی 13 دانشگاه نیز برای ایجاد دانشگاه تک‌جنسیتی در دست بررسی هستند.

نمایندگان شهرهای مختلف اصرار دارند دانشگاه‌های تک جنسیتی در شهرهایشان ایجاد شود
متکان با بیان اینکه نمایندگان مجلس خودشان پیگیر این موضوع هستند، گفت: نمایندگان شهرهای مختلف نیز از این موضوع استقبال کردند و اصرار دارند که این مراکز در شهرهایشان ایجاد شود. همچنین مراجع عظام نیز از این موضوع استقبال کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوب وزارت علوم ایجاد سازمان دانشجویان بود، گفت: این بحث از سال 79 مطرح بود که عملی نشد، اما در سال گذشته با پیگیری‌های وزارت علوم این موضوع محقق شد، هم اینکه مرکز جذب وزارت علوم، مرکز نظارت و ارزشیابی، شبکه زنان دانشمند جهان اسلام و مرکز راهبری اتحادیه جهانی اساتید مسلمان، مراکز جدید ایجاد شده در سال‌های گذشته است.

متکان با بیان اینکه وزارت علوم تشکیلات متمرکزی برای خیرین نداشت، گفت: ما کمیته خیرین را بنا نهادیم که برای این کار از دانشگاه کاشان کمک گرفتیم که در این حوزه بسیار فعال بود.

معاون مالی وزارت علوم با اشاره به فعالیت‌های خیرین در ایجاد پروژه‌های دانشگاهی، اظهارکرد: خیرین تاکنون در 125 پروژه با مساحتی بالاتر از 392 هزار و 690 متر مربع مشارکت داشتند که از این تعداد 89 پروژه با مساحت 269 هزار و 500 متر مربع ساخته شده و 36 پروژه با مساحت 123 هزار و 190 مترمربع در حال ساخت هستند.

متکان خاطرنشان کرد: از این تعداد پروژه 17 آموزشی و 15 رفاهی و چهار پروژه کمک‌آموزشی بود که مبلغ کل آورده خیرین 190 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه وزارت علوم نیز در این پروژه‌ها شرکت کرده است، اظهار کرد: وزارت علوم نیز از بودجه متمرکز خود در پروژه‌های خیرین 50 درصد را می‌پردازد که در سال 91 وزارت علوم حدود شش میلیارد تومان در 17 پروژه کمک کرد.

اقدامات زیربنایی کمیته خیرین وزارت علوم
معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اقدامات زیربنایی کمیته خیرین وزارت علوم از آبان‌ماه 90 تا خردادماه 92، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به تصویب عضویت خیرین در هیات امنای دانشگاه‌ها، تاسیس جامعه خیرین دانشگاه‌ساز کشور، اخذ مجوز انتشار ویژه‌نامه خیرین آموزش عالی، راه‌اندازی و رونمایی از سامانه اطلاعات خیرین و واقفین آموزش عالی کشور، راه‌اندازی تارنمای کمیته خیرین وزارت علوم، راه‌اندازی کمیته، بنیاد و ستاد خیرین در 27 دانشگاه، برگزاری جشنواره تقدیر و تجلیل از خیرین در 15 دانشگاه و برگزاری اولین نشست رابطین دانشگاهی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین اطلاعات خیرین و واقفین آموزش عالی جمع‌آوری شد که 220 خیر و 25 واقف آموزش عالی شناسایی شدند و اطلاعات 125 پروژه خیرساز و 40 پروژه موقوفه ثبت و ضبط شد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اقدامات این کمیته در حوزه حمایت‌های دانشجویی، تصریح کرد: در این زمینه صندوق‌های قرض‌الحسنه و خیریه دانشجویی در پنج دانشگاه کشور راه‌اندازی شد و از دانشجویان بی‌بضاعت و ازدواج‌های دانشجویی حمایت شد.

افزایش فوق‌العاده حقوق اساتید و کارکنان وزارت علوم در دولت دهم
وی با بیان اینکه ما در سال دوم دولت دهم افزایش فوق‌العاده حقوق اساتید و کارکنان وزارت علوم را داشتیم، اظهارکرد: این افزایش حقوق علاوه بر افزایش سالانه حقوق کارمندان بود که برای مربیان 350 هزارتومان، برای استادیار 500 هزار تومان، دانشیار 600 هزار تومان و استاد تمام 700 هزار تومان افزایش فوق‌العاده حقوق در نظر گرفته شد.

متکان افزود: همچنین حقوق پرسنل وزارت علوم در دانشگاه‌ها از 150 تا 250 هزار تومان افزایش یافت که از اواخر سال 90 اعمال شد.

عملکرد معاونت مالی در حوزه دانشجویی
وی با اشاره به اقدامات معاونت اداری و مالی در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانشجویی در دولت دهم، گفت: یکی از این بحث‌ها طرح ولایت است که در این چهارسال با هماهنگی دانشگاه‌ها این طرح در حجم 3000 نفر برگزار شد که در حال حاضر نیز این طرح در دانشگاه صنعتی اصفهان برای 1500 دانشجوی پسر و دانشگاه شهرکرد برای 1500 دانشجوی دختر در حال برگزاری است.
به گفته متکان در دولت دهم از راهیان نور در سطوح بسیج اساتید و دانشجویی حمایت لازم به عمل آمد.

معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به ایجاد سامانه اتوماسیون اداری در آموزش عالی کشور در دولت دهم، تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط بسیار گسترده‌ای در این زمینه شکل گرفته است. ما در ابتدای سال 88 وضعیت‌مان از لحاظ سامانه بسیار ضعیف بود که با ایجاد سامانه‌های مختلف در حال حاضر ارتباط دانشگاه‌ها، دولت و وزارت علوم و سایر دستگاه‌های اجرایی از طریق اتوماسیون انجام می‌شود که به همین دلیل در جلسه دولت بین دبیرخانه‌های اجرایی کشور وزارت علوم مقام اول را کسب کرد.

متکان با بیان اینکه آموزش ضمن خدمت اساتید در این سال‌ها به خوبی انجام شد، گفت: در سال 88 ،6400 نفرساعت دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای اساتید برگزار شد که در طی سال‌های 89، 90 و 91 این آموزش‌ها 240 هزارنفر ساعت افزایش یافت./ایسنا