متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

طرح انگلیس برای افشای اسرار مالی پوتین


وزیر امور خارجه انگلیس از طرح خود به منظور افشای اطلاعات درباره ثروت پنهانی مقامات نزدیک به ولادیمیر پوتین پرده برداشت و هشدار داد: روسیه بزرگترین تهدید علیه انگلیس است.

ایسنا: فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، لندن قصد دارد اسرار مالی نخبگان حاکم در روسیه را در راستای جنگ اطلاعاتی علیه حکومت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور فاش سازد.

فیلیپ هاموند گفت که ایده انتشار واقعیت‌های مربوط به ثروت افراد نزدیک به رئیس جمهوری روسیه برای آنکه او را در مقابل مردم کشورش شرمنده کند، مورد توجه او قرار گرفته است.

وزیر خارجه انگلیس هشدار داد که پوتین به سرعت در حال مدرنیزه کردن نیروهای مسلح روسیه است و تهدید این کشور به منظور از بین بردن ثبات شرق اروپا، بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی انگلیس است.

هاموند همچنین گفت: انگلیس باید بپذیرد که تلاش‌ها برای آنکه روسیه جایگاه درستی در نظم پس از جنگ سرد پیدا کند شکست خورده‌اند.

این اظهارات فیلیپ هاموند در حالی مطرح شده‌اند که پیش‌تر دیوید کامرون بارها گفته بود که درصورت پایان یافتن تهاجم روسیه به اوکراین، در به روی این کشور برای عادی‌سازی روابط با انگلیس باز است.

هاموند همچنین هشدار داد، اقدامات روسیه به منظور تقویت سریع نیروهای مسلح این کشور دلیل بزرگی برای نگرانی ما بوده و همچنین تایید کرد، سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس برای مقابله با روسیه اکنون مشغول به خدمت‌گیری افراد روس‌زبان هستند.

بر اساس این گزارش، ثروت افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین دارای ابهام است اما بی‌تردید بالغ بر ده‌ها میلیارد دلار پول که در حساب‌های باز شده در کشورهای خارجی و همچین در قالب اموالی در لندن و نیویورک هستند، می‌شوند. همچنین بسیاری از افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین در دهه 1990 و در دوران آشوب اقتصادی در روسیه به سبب خصوصی‌سازی دارایی‌های دولتی، ثروت خود را به دست آورده‌اند.

فیلیپ هاموند در پاسخ به این‌که آیا تمهیدات مالی جالب توجه اعضای حلقه نزدیک به ولادیمیر پوتین از سوی دولت انگلیس فاش خواهد شد، پاسخ داد: ممکن است چنین کاری انجام شود.

وی افزود: هنگامی که ما درباره اقدامات بیشتری که می‌توانیم به منظور افزایش فشار بر روسیه، انجام دهیم، صحبت می‌کنیم یکی از مواردی که مرتبا بررسی می‌کنیم برقراری ارتباط راهبردی است. اینکه ما چطور می‌توانیم به مردم کشور روسیه و مردمی که روسیه می‌خواهد بر آنها تاثیر بگذارد، بگوییم که حقیقتا چه چیزی در حال رخ دادن است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین تاکید کرد: تلاش‌های سخاوتمندانه‌ای که برای ادغام روسیه در جهان پس از جنگ سرد انجام شدند، شکست خوردند.

هاموند در سخنان خود در موسسه خدمات متحد سلطنتی انگلیس گفت: ما در دو دهه پس از جنگ سرد به همراه همپیمانانمان به دنبال آن بودیم تا رقیب قدیمی خود(روسیه) را وارد نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین کنیم. ما در فضایی باز و با سخاوتمندی و شراکت، تلاش داشتیم تا به روسیه کمک کنیم جایگاه درست خود را در این نظام بین‌المللی به عنوان ابرقدرتی که در نظم و ثبات جهانی شریک است پیدا کند. اکنون ما باید بپذیریم که این تلاش‌ها پس زده‌ شده‌اند.

وی همچنین افزود: ما با رهبری در روسیه مواجه هستیم که نمی‌خواهد به نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانینی که صلح را بین کشورها حفظ می‌کند، بپیوندد، بلکه می‌خواهد آن را براندازد.

هاموند همچنین گفت: اقدامات پوتین از جمله در الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و همچنین استفاده از سربازان روسی برای ازبین بردن ثبات شرق اوکراین، از اساس امنیت کشورهای مستقل شرق اروپا را تضعیف کرده‌اند.

هاموند تصریح کرد: سرعت خیره‌کننده‌ مدرنیزه سازی نیروهای مسلح و تسلیحات روسیه در کنار موضع تهاجمی ارتش روسیه از جمله اقدامات جنگنده‌های روس در اطراف حریم هوایی مستقل کشورهای ناتو، دلایل مهمی برای نگرانی هستند.

هاموند همچنین گفت: ما با ادامه دادن به جمع آوری اطلاعات درباره مقاصد و ظرفیت‌های مقامات روسیه، نقش مهمی در تلاش‌های اطلاعاتی در آینده نزدیک ایفا خواهیم کرد. این تصادفی نیست که سازمان‌های اطلاعاتی ما در حال استخدام افراد روس‌زبان هستند.


ویدیو مرتبط :
دلیل افشای اسرار فراماسونها و صهیونیزم توسط خودشان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افخم: بازگشایی سفارت انگلیس تا 8 روز آینده/ عمان حافظ منافع ایران در کانادا شد/ واکنش به افشای طرح ایران برای تل آویو



بازگشایی سفارت انگلیس

افخم خبر داد: عمان و ایتالیا حافظان منافع ایران و کانادا/ زمان مذاکرات کارشناسی مشخص نیست

خبرنگار دیگری درباره اظهارات وندی شرمن مبنی بر این که فریب‌کاری در DNA ایرانی‌ها وجود دارد و آن‌ها باید پس از شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌یی‌شان، موضوع حقوق بشر و تروریسم را حل کنند پرسید که افخم پاسخ داد: مذاکرات هسته‌یی به گونه‌ای است که دو طرف باید با هوشمندی و هوشیاری سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از مباحث و موضوعات غیرمرتبط که کمک‌کننده نیست خودداری کنند. اگر اظهارات سیاسی خانم شرمن دقتش مشابه این بحثی باشد که از سوی ایشان اعلام شده باید نسبت به سایر اظهارنظرهای ایشان هم ابراز تردید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم صبح سه‌شنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به ایسنا اظهار کرد: عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

او گفت: این اقدام پس از انجام مکاتبات سیاسی و یادداشت‌ها بین نمایندگی‌های ایران و کانادا که در سازمان ملل مبادله شد، صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه، با بیان این‌که «طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور و مقام معظم رهبری قرار دارد»، تصریح کرد: دولت با صعه‌صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی در حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌یی پیش رود.

وی در پاسخ به پرسش که آیا پیش از مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی ایران به 1+5 در اختیار مقامات کشور به ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفته است؟ گفت: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هم‌چنین همه‌ چارچوب‌ها و سیاست‌ها در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و در همین‌جا باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط تشکر کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که فشار رسانه‌ای از سوی برخی رسانه‌ها و نیز جریان‌های سیاسی درباره‌ انتشار جزییات پیشنهاد ایران در روزهای گذشته وجود داشته است، تا چه اندازه ورود بازی‌های سیاسی به مذاکرات هسته‌یی در پیشبرد موضوع تاثیرگذار است؟ گفت: من فکر نمی‌کنم انتقادهای مطرح شده در این‌باره را باید در چارچوب بحث‌های جناحی قرار دهیم. همه‌ حرکت‌های کلان در کشور موافقان و مخالفان خاص خود را دارند. اما آن‌هایی هم که نقد می‌کنند به دنبال تامین منافع ملی هستند.

افخم گفت: دولت با سعه صدر نقدها را می‌شنود و امیدواریم فضا به سمت یک اجماع ملی برای حمایت از تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ی پیش رود.ما معتقدیم بهترین موضع اجماع ملی است اما راه بر نقد بسته نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ‌امیدواریم نقد‌ها واقع‌بینانه و توام با صبر و همراهی تیم مذاکره کننده باشد نه این که به طور افراطی خوش‌بین و یا بدبین باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم همه‌ طیف‌های سیاسی اجتماعی در مسیر تامین منافع ملی کشور حرکت کند.

افخم همچنین درباره‌ زمان مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 گفت: این دیدار در یک فاصله‌ زمانی با مذاکرات بعدی انجام خواهد شد و هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده است.

وی افزود: ‌نتایج نشست کارشناسی به طور منظم و دقیق به مقامات کشور منتقل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عمان به عنوان حافظ منافع تهران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران مشخص شد.

افخم در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اقدامات ایران در خصوص تسهیل امور کنسولی برای ایرانیان مقیم کانادا، خاطرنشان کرد: با توجه به نامشخص بودن مناسبات سیاسی دو کشور در آینده نزدیک و به منظور روان‌سازی مکاتبات سیاسی یادداشت‌هایی بین نمایندگی‌های ایران و کانادا در سازمان ملل مبادله شد و ایران موافقت خود را با تعیین عمان به عنوان حافظ منافع ایران و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در تهران اعلام کرد.

وی افزود: بر این اساس حفاظت از اموال و منافع دو کشور و انجام مکاتبات سیاسی بر این روند انجام می‌شود.

وی همچنین درباره سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب به تهران برای رایزنی درباره حل بحران سوریه، گفت: اخضر ابراهیمی سفرهای منطقه‌ای خود را دنبال می‌کند. به منظور رایزنی درباره مباحث مربوط به سوریه دیدارهایی انجام داده است. اول هفته آینده وی به تهران سفر خواهد کرد و مذاکراتی با مقامات کشورمان انجام خواهد داد.

افخم درباره زمان و مکان مذاکرات کارشناسی بین نمایندگان ایران و 1+5، گفت: در نشست ژنو توافق شد قبل از برگزاری دور بعدی مذاکرات در ژنو گروه کارشناسی مذاکراتی داشته باشند. هنوز درباره زمان و مکان آن تصمیم‌گیری نشده است. طبعا مذاکرات کارشناسان با فاصله زمانی قبل از مذاکرات بعدی در ژنو خواهد بود. گفت‌وگوهای کارشناسان به طور منظم و دقیق باید منتقل شود و پس از آن نشست ژنو برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره برخی انتقادات مطرح شده در خصوص محرمانه بودن مذاکرات ایران و 1+5، خاطرنشان کرد: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 به طور کامل در هماهنگی دائمی با مقامات عالی کشور است و این هماهنگی از طریق رییس‌جمهور با مقام معظم رهبری انجام می‌شود. هم‌چنین همه‌ چارچوب‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری می‌شود و در همین‌جا باید از نقش شورای عالی امنیت ملی در ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط تشکر کنیم.

او افزود: ما نباید موضوعات مطرح شده در این باره را در چارچوب مباحث جناحی تلقی کنیم. همه حرکت‌های کلانی که صورت می‌گیرد مخالفان و موافقانی دارند اما حتی کسانی که نقدهایی هم داشته‌اند به دنبال تامین منافع ملی کشور هستند و در همین چارچوب اظهارنظرها و ابراز نگرانی‌ها و نقدها صورت گرفته است و دولت هم با سعه صدر نقدها را می‌شنود و تحلیل می‌کند.

افخم گفت: امیدواریم فضا به سمت اجماع ملی برای حمایت از مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده پیش رود چرا که در هر حال بهترین موضع در مقابل مذاکره‌کنندگان اجماع ملی است. در عین حال باب نقدها و مطالبی که گفته می‌شود بسته نیست اما امیدوار هستیم که نقدها واقع‌بینانه باشد. نه نقدهایی که با خوش‌بینی افراطی همراه باشد و نه نقدی که با بدبینی افراطی همراه است کمک‌کننده نیست. در این مسیر به واقع‌بینی، صبر و همراهی تیم مذاکره‌کننده به عنوان عقبه محکم نیاز داریم و امیدواریم همه دوستان و طیف‌ها در مسیر تامین منافع ملی کشور این بحث‌ها را دنبال کنند.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات معاون دبیرکل اتحادیه عرب درباره حضور ایران در نشست افتتاحیه نشست بین‌المللی ژنو 2 پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: تغییری در روند تماس‌ها و ارتباطات ایجاد نشده است. اخبار متفاوتی در این زمینه منتشر می‌شود. ما مواضع رسمی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

 

ایران خواهان حل و فصل موضوع سوریه از راه سیاسی است و از همه راه‌حل‌هایی که به این بحران کمک می‌کند استقبال می‌کند. در عین حال برای حضور در نشست ژنو 2 اعلام کرده‌ایم هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیریم. اگر ایران دارای این نقش و توان است که بر روند رسیدن به حل و فصل مسائل و یافتن راه‌حل سوری - سوری و ایفای نقش مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودشان تاثیر بگذارد، طبعا تعیین پیش شرط در این مسیر کمک‌کننده نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین پیگیری‌های ایران نسبت به سرنوشت نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا، اظهار کرد: بر اساس آخرین اطلاعاتی که داریم وضعیت سلامتی ایشان خوب است. در عین حال از دولت یمن می‌خواهیم بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی و دیپلماتیک به مسوولیت‌های خود عمل کند. هیات‌های پیگیری در یمن و تهران موضوع را دنبال می‌کنند و ما جزییات را با حساسیت دنبال می‌کنیم و تماس‌هایی هم با دولت یمن در این زمینه داشته‌ایم که امیدواریم به اطلاعات بیش‌تر و در نهایت به آزادی ایشان منجر شود.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انصراف دولت عربستان سعودی از پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: البته روند مربوط به این موضوع باید به طور رسمی طی شود. این تصمیمی است که در چارچوب مسائل سیاسی و تصمیمات دولت سعودی انجام گرفته و قطعا در چارچوب مصالح و منافع این کشور این تصمیم‌گیری انجام شده است. در عین حال ما هم نسبت به عملکردها و سیاست‌های تبعیض‌آمیزی که در شورای امنیت اعمال شده همواره نگرانی‌هایی را اعلام کرده‌ایم.

افخم درباره اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در تخریب برخی اماکن مربوط به مقدسات ادیان الهی، گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی با تخریب اماکنی که مربوط به مقدسات ادیان الهی است به اقدامات تجاوزگرانه خود ادامه می‌دهد. ما ضمن محکوم کردن این اقدام اعتراض شدید خود را اعلام کردیم و مجامع اسلامی و نهادهای بین‌المللی را نسبت به آن حساس کردیم. امیدواریم با تحرک جدی مجامع بین‌المللی و از جمله سازمان همکاری‌های اسلامی سریع‌تر اقدامی برای توقف این روند صورت گیرد.

خبرنگار دیگری پرسید قرار است بعد از مذاکرات ایران و آژانس، کمیته‌های کارشناسی توافق شده در ژنو مذاکرات خود را آغاز کنند و اعلام شده بعیدی‌نژاد سرپرست این کمیته هستند، اعضای این کمیته به طور کامل مشخص شده‌اند؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ داد: نمایندگان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است ششم آبان‌ماه جلسه‌ای داشته باشند. صحبت‌هایی مطرح است که جلسه کارشناسی بعد از این نشست باشد اما زمان دقیق آن پس از هماهنگی و تفاهم با خانم اشتون نهایی خواهد شد.

او ادامه داد: گروه کارشناسی علمی، هسته‌یی و تحریمی پیش‌بینی شده که نشستی داشته باشند. تماس‌ها با نهادها و مراجع رسمی که مسوول آن هستند آغاز شده تا اعضای کارشناسی خود را به ویژه در بحث تحریم که بخش‌های مختلفی را در بر می‌گیرد معرفی کنند که در تیم حضور داشته باشند. ان‌شاءالله با تعیین زمان و مکان دقیق مذاکرات اسامی گروه کارشناسی در صورت لزوم اعلام خواهد شد.

افخم هم‌چنین درباره اظهارات رییس پارلمان سوسیالیست اتحادیه اروپا درباره ایجاد دفتری دائم در تهران نیز گفت: ایران کشور مهم منطقه است و تاثیرات ارتباط با ایران برای اطلاع از روندهای منطقه‌یی و دیدگاه‌های ایران برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌یی و بین‌المللی از موضوعاتی است که همواره طرف‌های مقابل نسبت به آن توجه داشته‌اند؛ بنابراین از گذشته موضوع ایجاد یک دفتر از سوی پارلمان اروپا در تهران مطرح بوده است و در صورتی که این موضوع رسما منتقل شود ما هم آن را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات ژنو و موضع‌گیری‌های محافل مختلف رسانه‌یی غرب در این باره، خاطرنشان کرد: همان‌طور که در پایان طرف‌های مذاکره‌کننده نظرات‌شان را بیان کردند مذاکرات ژنو حاوی یک نقطه نظر مشترک بود که آن این است که اکنون مسیری برای انجام گفت‌وگوها در حال شکل‌گیری است و این مسیر می‌تواند مسیر مشترک باشد که بر آن اساس بستر مدیریت اختلافات و یافتن راه‌حل برای آن و حل آن‌ها در حال فراهم شدن است. باید کاملا واقع‌بینانه با موضوع برخورد کنیم. مذاکرات ژنو از این جهت از نظر ما مفید و سازنده اعلام شد کما این که چنین خوش‌بینی‌ای را هم در طرف‌ها دیدیم.

وی ادامه داد: امیدواریم مذاکرات مبتنی بر اراده سیاسی با جدیت تداوم پیدا کند و نگرانی‌های دو طرف مرتفع شود و حقوق مسلم ایران در داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی حفظ شود و در نهایت به سمت لغو تحریم‌ها حرکت کنیم.

افخم افزود: مسیر فعلی مذاکرات تفاوت محتوایی مشخصی دارد که تلاش می‌کند نقشه راه و صحنه برای کار کاملا تعریف شود. بر اساس این هدف مشترک دو طرف گام‌های اول و آخر تعریف شود و در این مسیر مبتنی بر برنامه روشن و تنظیم شده دو طرف گام‌ بردارند.

 

امیدواریم این مسیر به دور از تبلیغات منفی، حاشیه‌سازی‌ها و با هوشیاری کامل دو طرف طی شود. در هر حال بدخواهانی هستند که نمی‌خواهند توافقاتی صورت گیرد، همان‌طور که پس از پایان مذاکرات شاهد بودیم تبلیغات مختلفی از سوی رژیم صهیونیستی شکل گرفت. امیدواریم این مسیر مذاکرات به دور از فشارهای سیاسی و تحرکات و تبلیغات منفی در یک فضای سالم مسیر خود را ادامه دهد که آن نیازمند اراده جدی طرف مقابل و مصون نگه داشتن مسیر مذاکرات از هرگونه خدشه و خللی که می‌تواند این مسیر را تحت تاثیر خود قرار دهد، است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین درباره تصمیم ایران و انگلیس برای تعیین کاردار غیرمقیم و رایزنی‌های دو کشور در این باره نیز گفت: تفاهم شد بحث تعیین کاردار غیرمقیم برای از سرگیری روابط در دستور کار قرار گیرد. مقرر است ظرف هشت روز آینده کارداران غیرمقیم از سوی دو کشور معرفی شوند که این نیازمند طی شدن مراحل تعیین سفیر از جمله تایید آگرمان‌ها و مباحث فنی دیگر ندارد.

 

آن‌ها در پایتخت‌ها به طور ثابت مستقر نمی‌شوند و در تردد خواهند بود و به این ترتیب با معرفی آن‌ها و فعالیت کاردار غیرمقیم سفارت‌های دو کشور بازگشایی می‌شوند و بحث حافظ منافع پایان پیدا می‌کند.

افخم درباره اظهارات روز گذشته وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این که ایران بدون پذیرش طرح آمریکا در خصوص سوریه نمی‌تواند در نشست ژنو 2 شرکت کند و ریاست‌جمهوری مجدد بشار اسد باعث طولانی‌تر شدن جنگ در این کشور می‌شود، گفت: این اظهارات غیرواقع‌بینانه است.

 

بحث بحران سوریه را باید کاملا واقع‌بینانه ارزیابی کرد. مداخله خارجی بحران سوریه را شکل داده است و این مداخله خارجی و حمایت از گروه‌های معارض و شکل‌گیری گروه‌های مختلف افراطی در داخل سوریه بحران را به سمت پیچیده‌تر شدن برد.

 

امیدواریم موضوع با واقع‌بینی کامل بررسی شود و اگر مشکلاتی بر سر راه مذاکرات وجود دارد فرافکنی صورت نگیرد بلکه به سمت حل بحران پیش روند. ایران طبعا در سوریه نقش سازنده‌ای دارد اما حضور ایران در هر مذاکره‌ای موکول بر این است که هیچ پیش‌شرطی تعیین نشود و روندهای تعیین شده در یک مسیر سوری - سوری با حفظ نقش و تعیین سهم مردم سوریه برای مشخص کردن سرنوشت خودشان در نظر گرفته شود.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات وندی شرمن مبنی بر این که فریب‌کاری در DNA ایرانی‌ها وجود دارد و آن‌ها باید پس از شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌یی‌شان، موضوع حقوق بشر و تروریسم را حل کنند پرسید که افخم پاسخ داد: مذاکرات هسته‌یی به گونه‌ای است که دو طرف باید با هوشمندی و هوشیاری سلامت فضای مذاکرات را حفظ کنند و از مباحث و موضوعات غیرمرتبط که کمک‌کننده نیست خودداری کنند. اگر اظهارات سیاسی خانم شرمن دقتش مشابه این بحثی باشد که از سوی ایشان اعلام شده باید نسبت به سایر اظهارنظرهای ایشان هم ابراز تردید کرد.

افخم در پاسخ به سوالی درباره ورود مجلس شورای اسلامی به پرونده هسته‌یی ایران، با بیان این که تعامل بسیار خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و رییس مجلس به طور کامل در جریان روند مذاکرات و مباحث مربوطه است، خاطرنشان کرد: مباحث مطرح شده به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تماس‌ها و ارتباطات، فضا را برای اطلاع نمایندگان فراهم کرده است و در هر دوره هم این مکانیزم‌ها وجود داشته و دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره پروتکل الحاقی در دست مجلس است که متناسب با روند مذاکرات و پیشرفت مباحث در این باره قطعا تصمیم‌گیری می‌کند.

افخم درباره روابط ایران و عربستان که به عنوان موضوعی مهم در سیاست خارجی دولت روحانی پیش از این اعلام شده بود، با بیان این که سیاست دولت یازدهم در قبال همسایگان و کشورهای عربی براساس تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: روابط نزدیک و خوب با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در دولت جدید با جدیت دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به پیوندها و اشتراکات زیاد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه، عنوان کرد: امنیت و هم‌گرایی در منطقه نیازمند استحکام هر چه بیش‌تر مناسبات است و وزارت خارجه در راستای تقویت تماس‌ها و افزایش مراودات اقدام می‌کند و امیدواریم فضای مناسبی برای افزایش ارتباطات و حرکت به سمت تامین امنیت منطقه و ایفای نقش‌های بیش‌تر در حل و فصل بحران‌ها ایجاد شود.

وی در خصوص سفر روحانی به عربستان سعودی نیز گفت که فعلا این سفر در برنامه نیست.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در غرب، گفت: مطابق پایان یافتن مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو برخی اخبار در رسانه‌های غربی و به طور مشخص رسانه‌های آمریکایی درباره آزاد کردن دارایی‌های مسدود شده ایران منتشر شد. این مطالب کاملا گمانه‌ز‌نی رسانه‌یی است. از هیچ کانال سیاسی این موضوع منتقل نشده و در صورتی که از طریق کانال‌های سیاسی این مساله به طور رسمی منتقل و اعلام شود ما به طور طبیعی پس از دریافت این پیشنهاد رسمی آن را بررسی و نسبت به آن اعلام نظر خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره برخی اظهارات مبنی بر این که ایران به دلیل تاثیر تحریم‌ها پای میز مذاکرات آمده است، گفت: این تحریم‌ها کاملا غیرواقع‌بینانه و مبتنی بر ذهنیت‌های غربی است و نشانه روشن و مشخص آن که امیدواریم پیام آن را به درستی دریافته باشند موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بود.

 

مشارکت بالای مردمی و شکل‌گیری حماسه سیاسی پاسخی بر این بود که تحریم‌ها کارآیی ندارد و مردم ایران هوشمندانه نسبت به تداوم حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های اصولی نظام پایبند هستند. این پیام مهم انتخابات بود که امیدوار هستیم تحلیل غیرواقعی که حتی از سوی تحلیلگران غربی هم ناکارآمدی‌اش مورد تاکید قرار گرفته است کنار گذاشته شود و سیاست فشار و مذاکره عملا تداوم نیابد.

افخم اضافه کرد: هیچ‌گونه تغییری در مواضع ایران در داشتن فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی و دفاع از حقوق ملت ایران رخ نداده و تحریم‌ها به تغییر سیاست‌های ایران منجر نشده است.

او هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره شعار مرگ بر آمریکا و تلاش برای کم‌رنگ کردن آن، گفت: این شعاری است که برخواسته از احساسات عمیق ملت ایران نسبت به دشمنی‌هایی است که در طول تاریخ ایران از سوی دولت‌های مختلف آمریکا اعمال شده است.

 

در هر حال دیوار بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا دیوار بلند و قطوری است. تغییر لحن گامی نیست که بتوانیم بگوییم با آن ذهنیت، احساسات و تمام تاریخ مناسبات می‌تواند تغییر یابد بنابراین بحث شعار مرگ بر آمریکا بحثی برخواسته از عمق احساسات ملت ایران است و چنان چه بخواهد تغییری در این شعار رخ دهد نیازمند برداشتن گام‌های اساسی از سوی دولت آمریکا و دنبال کردن سیاست جدید و جدی نسبت به ایران است و بسیاری از مسوولان کشور هم در این باره صریح و روشن دیدگاه‌های خود را مطرح کرده‌اند و محافل مردمی هم نظرات و دیدگاه‌های خود را در این باره گفته‌اند. تغییر شعار مردم هم بحثی نیست که بخواهد از سوی دولت به مردم دیکته شود و بخواهد از این طریق تغییری صورت گیرد.

 

 خبرنگار دیگری پرسید در نشست ژنو 1 همه شرکت‌کنندگان بر تشکیل دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد تاکید داشتند و امروز نیز جریان‌های مختلف سیاسی به دنبال اجرای این طرح هستند، روسیه نیز اعلام کرده به دنبال حمایت از شخص اسد در سوریه نیست، ایران تشکیل دولت انتقالی در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کند؟ که افخم پاسخ داد: این‌ها فرض‌های پیاپی است. آن چه که مسلم است دولت سوریه دولتی است که با انتخاب مردم روی کار آمده و طبعا با انتخاب مردم هم دوباره درباره تداوم و جابه‌جایی آن تصمیم‌گیری می‌شود. باید در هر راهکاری درباره سوریه نقش مردم و حق آن‌ها در تعیین سرنوشت‌شان در نظر گرفته شود و هر راهکاری که سوری - سوری باشد می‌تواند به نتیجه برسد. راهکارهایی مبتنی بر مداخله خارجی و تعیین نقشه راه‌های از پیش تعیین شده به نتیجه نمی‌رسد. امیدواریم در تعیین راهکارها برای حل بحران سوریه کاملا واقع‌بینانه و با تکیه بر نقش مردم تصمیم‌گیری شود.

خبرنگار دیگری پرسید نمایندگان انگلیس پس از ژنو به تل‌آویو سفر داشته‌اند و گزارش نشست ایران و 1+5 در ژنو را به آن‌ها اعلام کرده‌اند، این با توافقات انجام شده مغایر نیست که افخم پاسخ داد: این اقدام در تداوم روش‌هایی بود که در مذاکرات قبلی نیز صورت گرفته است و در هر حال ما نسبت به حفظ مذاکرات از آسیب‌ها، دخالت‌ها و خدشه‌هایی که بدخواهان برای آن تلاش می‌کنند تاکید داریم و امیدواریم با هوشیاری و هوشمندی مذاکره‌کنندگان مسیر مذاکرات که برای تعیین مسیر واحد حفظ شود و با هوشیاری آن‌ها دخالت‌هایی که انجام می‌شود تاثیری بر روند مذاکرات نگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال کاهش روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین در صورت بهبود روابط ایران با ایالات متحده آمریکا، گفت: روابط ایران با کشورهای مختلف مبتنی بر تعامل سازنده است و برای همه کشورها به جز رژیم صهیونیستی این برنامه دنبال می‌شود. مناسبات با یک کشور و هرگونه ایجاد فضای جدید هیچ ارتباطی به تقویت مناسبات ما با کشورهای دیگر ندارد. ایران تقویت مناسبات با کشورها را دنبال می‌کند و مناسبات با یک کشور خاص هیچ‌گاه تعیین‌کننده برای تاثیرگذاری بر حوزه‌های دیگر نیست و حوزه آمریکای لاتین از حوزه‌هایی است که مشترکات و علائق موجود زمینه‌های خوبی برای تقویت ارتباطات با آن‌ها فراهم کرده است و ما امیدواریم در دولت جدید هم این گام‌ها تداوم یابد.

افخم درباره آخرین وضعیت دو زن ایرانی که در مالزی محکوم به اعدام شده‌اند نیز گفت:‌ متاسفانه تعدادی از اتباع ما در مالزی در شرایطی قرار گرفتند که برخی احکام قضایی برای آن‌ها صادر شد. سفارت ایران در مالزی این موضوع را کاملا دنبال می‌کند و ملاقات‌هایی در این کشور انجام داده است. در حال دنبال کردن تفاهم‌نامه‌ای برای استرداد مجرمین هستیم که چارچوب اولیه آن در حال شکل‌گیری است که امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود و آن‌ها بتوانند دوره محکومیت خود را در تهران بگذارند.

وی درباره آخرین پیگیری‌ها نسبت به تصادف یک دیپلمات سعودی در تهران با یک شهروند که منجر به کشته شدن وی شد، گفت: بر اساس حکمی که دستگاه قضایی صادر کرده دیه‌ای برای این فرد تعیین شده، آن‌ها از شکایت خود صرف‌نظر کرده‌اند و طبق اطلاعی که داریم پذیرفته‌اند که مبلغ دیه را دریافت کنند بنابراین از نظر مراجع قضایی رسمی، پرونده بسته شده اعلام شده است.

خبرنگار دیگری درباره برخی انتقادات نسبت به محرمانه بودن مذاکرات ایران با 1+5 در ژنو و انتشار برخی موارد با عنوان جزییات مذاکرات در رسانه‌های غربی پرسید که افخم تاکید کرد: پیش از این اعلام کردیم مطالب رسانه‌یی و گمانه‌زنی‌هایی که اعلام شده هیچ کدام نه در شکل و نه در محتوا با طرح ایران ارتباطی ندارد. بدخواهانی وجود دارند که خواهان لطمه زدن به روند مذاکرات هستند و با فضاسازی‌های مسموم و ایجاد محورهایی که اعتماد افکار عمومی ملت ایران را نسبت به تیم مذاکره‌کننده خدشه‌دار کند فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند. آن چه که مسلم است هوشیاری و هوشمندی ملت ایران و رسانه‌های عمومی به عنوان سازندگان افکار عمومی اهمیت بسیاری دارد که باید این تبلیغات را خنثی کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این که در بخش رسمی مطالب و مواضع از سوی وزارت خارجه و دولت اعلام می‌شود، گفت: جنس تحرکات دستگاه سیاست خارجی و مذاکرات با انتشار نیافتن پیوند ذاتی دارد. آن چه که به عنوان انتقاد از مذاکره‌کنندگان به عنوان شیوه جدید از سوی برخی مطرح شده غیرواقعی و ناشی از بی‌اطلاعی است. در هر حال مذاکراتی در این سطح و در چنین موضوع حساسی که زمان‌بندی‌ها و دوره‌های متعددی را داشته است از جنسی است که باید تدابیر ویژه‌ای نسبت به انتشار نیافتن و حفظ روند مذاکرات صورت گیرد.

افخم تصریح کرد: مسوولان عالی نظام کاملا در جریان روند هستند و همه امور با هماهنگی‌های لازم صورت می‌گیرد و جای نگرانی نیست و مواضع کلان و اصولی نظام در این طرح دیده شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیچ خط قرمزی مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد. ایران در این مذاکرات به طور جدی و براساس اراده سیاسی وارد شد و به دنبال شکل گیری بازی برد - برد است که از یک سو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو و اگر طرف مقابل نگرانی‌های معقول دارد، برطرف شود و البته خیلی‌ها نمی‌خواهند این بازی برد - برد شکل گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان منتقدان داخلی را دلسوزان نظام دانست و افزود: ما آنها را جزو بدخواهان تلقی نمی‌کنیم و امیدواریم با اجماع ملی شاهد مذاکراتی قوی و تامین کننده منافع جمهوری اسلامی باشیم.

افخم درباره این که گفته شده هنوز درباره طرح ایران بین ایران و 1+5 اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، گفت: اختلافات زیادی وجود دارد که در برخی از موارد عمیق است اما نفس این که دو طرف می‌خواهند در یک مسیر این گفت‌وگوها را انجام دهند و چارچوبی برای مذاکرات تعیین کنند مثبت است.

او درباره اخبار منتشر شده درباره احتمال سفر خالد مشعل به تهران نیز گفت: مناسبات ایران با گروه‌های مقاومت بر اساس حمایت از گروه‌های فلسطینی است. ارتباطات با آن‌ها ادامه دارد اما موضوع سفر خالد مشعل صرفا بحثی است که در رسانه‌ها منتشر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره این که آیا با بهبود مناسبات ایران و آمریکا درباره حمایت ایران از گروه‌های فلسطینی تغییری رخ خواهد داد؟ گفت: این که در بحث رابطه ایران و آمریکا تغییر لحنی رخ داده است نیازمند برداشتن گام‌هایی در عرصه عمل است. سیاست‌های اصولی ایران تغییری نکرده، حمایت از مقاومت اسلامی و حقوق ملت فلسطین جزء اصول سیاست خارجی ایران است و هیچ‌گونه تغییری در این سیاست صورت نگرفته است.امیدواریم ملت فلسطین که سال‌ها مورد ظلم و فشار رژیم صهیونیستی هستند بتوانند به حقوق مسلم خود و دستیابی به حق داشتن سرزمین و آنچه از دست داده‌اند، برسند.

/ایسنا