متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

سیدحسن خمینی ذخیره باقی می‌ماند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

فضاسازی تندروها در مورد عدم احراز صلاحیت خمینی جوان بی‌حکمت نبود. دیروز خبر قطعی عدم عبور وی از فیلتر شورای نگهبان برای حضور در مجلس خبرگان منتشر گردید.

 

به هر حال با توجه به تکاپوی دلواپسان و آنچه در خروجی رسانه‌های تندرو قرار گرفته بود این موضوع چندان دور از ذهن نبود. یعنی همان‌طور که ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس قابل پیش‌بینی بود عدم احراز صلاحیت علمی حاج سیدحسن خمینی نیز نکته عجیب و غریبی تلقی نمی‌شد. فرزند وی هم اتفاقاً این نکته را تایید می‌نماید چرا که گفته این عدم احراز قابل پیش بینی و دلیل آن محرز است. از همین رو، به نظر می‌رسد اعلام خبر عدم احراز صلاحیت نوه بنیانگذار انقلاب را نبایستی «شوک» تفسیر و تحلیل کرد.


 شاید اکنون این پرسش مطرح شود در چنین شرایطی طی روزهای آینده چه پیش می‌آید؟ به هر حال این موضوع محتمل است که سیدحسن خمینی نسبت به اعلام نظر شورای نگهبان از کانال قانونی شکایت نماید.

 

از دو حال این موضوع خارج نیست یا این شکایت رد می‌شود و یا تایید. اگر رد شود با توجه به شناختی که از وی وجود دارد قطعا خمینی جوان سکوت خواهد کرد و اگر هم به لطایف الحیلی تایید شود او راهی انتخابات و مجلس خبرگان خواهد شد. ضمن آنکه عدم احراز اولیه وی تاثیر بسزایی در افزایش محبوبیت او خواهد داشت و تحقیقا خمینی جوان را حتی می‌تواند به عنوان نفر اول تهران راهی ساختمان مجلس خبرگان نماید. البته در این میان یک تبصره هم وجود دارد که درباره چگونگی شکل گرفتن آن نمی‌توان آنچنان سخن گفت و نوشت چرا که تابع عوامل متعددی است و براساس مصلحت‌هایی شکل می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است فعلا وارد مقوله حکم حکومتی نشویم.

اما در میان تمام این گمانه‌زنی‌ها یک موضوع به یقین نزدیک است و آن افزایش محبوبیت حاج سیدحسن خمینی است. در واقع صرفنظر از نظر شورای نگهبان مبنی بر عدم احراز صلاحیت وی و تاکید برخی از علما مبنی بر تایید اجتهاد او، خمینی جوان در جامعه و علی‌الخصوص بین قشر جوان به شدت محبوب و دارای پایگاه محکمی است. پیش از اعلام نظر شورای نگهبان بسیاری از عقلای قوم معتقد بودند که حاج سیدحسن خمینی ذخیره انقلاب و جریان معقول و عقلگرای جامعه است. آنان معتقد بودند این ذخیره قطعا در آینده بسیار به کار خواهد آمد و وزنه‌ای قابل اعتماد است.

اکنون به نظر می‌رسد اینکه برخی تصور ‌نمایند با تصمیم شورای نگهبان او به مهره‌ای سوخته بدل شده سرتاسر اشتباه است. چرا که وی همچنان به عنوان ذخیره‌ای ارزشمند و چه بسا ارزشمندتر و گرانبهاتر از دیروز حضور دارد. پایگاه اجتماعی او در جامعه از یکسو و مقبولیت وی میان دلسوزان و بزرگان نظام از سوی دیگر، گواه این مهم است.

 

اخبار انتخابات - آفتاب یزد

 


ویدیو مرتبط :
آنچه از غزه باقی ماند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سیدحسن خمینی: مبارزه با تحجر با رحلت امام(ره) بر زمین ماند / اختلافات قومیتی را ملی نکنید



اخبار,اخبار سیاسی , حسن خمینی

آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان اینکه جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد، اظهار داشت: اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است.

یادگار امام(ره) با تأکید بر اینکه نواندیشی را باید در چارچوب دینی دنبال کنیم، گفت: یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد.

به گزارش انتخاب، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان اینکه جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد، اظهار داشت: اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است.

وی با اشاره به سخنان حضار در جلسه در خصوص مشکلات و محرومیت های اهالی عرب خوزستان، افزود: موضوع عرب‌های خوزستان اساسا بحث ملی ندارد، زیرا ملیت ما ملیت قومی نبوده و ملیت پیامبر و امیرالمومنین(ع) است.

وی ادامه داد: شیعه بودن به معنی عدم اختلاف نیست و در استانهای مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد؛ اما این اختلافات را ملی نکنید، بلکه ارتباطات خود را افزایش دهید تا حل شوند.

یادگار امام گفت: اختلافات قومیتی را خود مردم خوزستان باید حل کنند؛ البته اگر واقعا در استان برای رشد منزلتی گروه خاصی محدودیت وجود دارد، آن تصمیم باید لغو شود و مسئول مربوطه هم عزل شود یا حتی اگر قانون نانوشته ای وجود دارد باید با آن برخورد کرد؛ اما در افق ملی من تصور نمی کنم که چنین تصمیماتی اتخاذ شده باشد.

وی تأکید کرد: نگذارید در مساله محدودیت امکانات، موضوع قومی شود؛ اما اگر واقعا در مواد خاصی مسأله قومیتی است، موضوع را در حد خودش ببینید و آن را تشدید نکنید، زیرا تشدید یک امر غلط، بعضا راه حل آن نیست.

آیت الله سید حسن خمینی با اشاره به سفر خود به استان خوزستان یادآور شد: استان خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی برای پیشرفت دارد که باید از آنها استفاده کرد و عزم دولت بر پیگیری و حل این مشکلات است.

«آزاد اندیشی دینی» و دیدگاههای امام در این زمینه، دیگر موضوعی بود که یادگار امام در پاسخ به دغدغه های برخی حضار در جلسه به آن پرداخت.

وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از بحث های بسیار مهم امام در سال پایانی عمر شریفشان مبارزه با تحجر است که متأسفانه با رحلت ایشان روی زمین ماند.

آیت الله سید حسن خمینی افزود: اساسا اغلب انقلاییون مسلمانی که وارد مبارزه شدند، از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاهشان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل داد و تا آخر نیز امام روی این جریان فکری تأکید داشتند.

یادگار امام به یکسال پایانی عمر امام اشاره کرده و یادآور شد: ایشان در آن سال سد های بزرگی را شکستند که بعضا اکنون هم بحث از آنها غیر ممکن است.

وی در آسیب شناسی جریان فکری نواندیشی دینی گفت: نواندیشی به معنای آن نیست که هیچ اصولی وجود ندارد؛ بلکه اصول باید تعریف شود و شاید یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد. لذا این عرصه رشد ناهمگونی پیدا کرد و عده ای آن را به سمتی بردند که از بین برود؛ طبیعتا در چنین شرایطی طرف مقابل به خوبی سوء استفاده می کند و ایرادات جزئی در این طرف را به کل آن تعمیم میدهد؛ لذا موضوع نواندیشی را در چارچوب دینی باید دنبال کنیم.

وی در پایان با محکوم کردن آنچه به عنوان جنایت در یمن واقع می شود کلام امام خمینی درباره آل سعود را یاد آور شد و گفت: یمن مرز حق طلبی و ایستادگی است و همه وظیفه داریم به این امر مهم کمک کنیم.

در این دیدار محمد کیانوش راد، ولی الله شجاع پوریان، جاسم شدید زاده، قمیشی، عمویی، جمشیدی، دکتر کهرام و... در محورهای مختلفی نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند. 

 

اخبار سیاسی - انتخاب