متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

سرزنش مردم بصره



ترجمه فارسی نهج البلاغه
سرزنش مردم بصره
عوامل سقوط جامعه (روانشناسی اجتماعی مردم بصره)
شما سپاه یک زن بودید، و پیروان حیوان (شتر عایشه) تا شتر صدا می‏کرد می‏جنگیدید، و تا دست و پای آن قطع گردید فرار کردید، اخلاق شما پست، و پیمان شما از هم گسسته، دین شما دورویی، و آب آشامیدنی شما شور و ناگوار است، کسی که میان شما زندگی کند به کیفر گناهش گرفتار می‏شود، و آن کس که از شما دوری گزیند مشمول آمرزش پروردگار می‏گردد، گویا مسجد شما را می‏بینم که چون سینه کشتی غرق‏شده است، که عذاب خدا از بالا و پایین او را احاطه می‏کند، و سرنشینان آن همه غرق می‏شوند. و در روایتی است: سوگند به خدا، سرزمین شما را آب غرق می‏کند، گویا مسجد شما را می‏نگرم که چون سینه کشتی یا چونان شترمرغی که بر سینه خوابیده باشد بر روی آب مانده است. و در روایت دیگر: مانند سینه مرغ روی آب دریا. و در روایت دیگری آمده: خاک شهر شما بد بوترین خاکها است، از همه جا به آب نزدیکتر و از آسمان دورتر، و نه دهم شر و فساد در شهر شما نهفته است، کسی که در شهر شما باشد گرفتار گناه، و آنکه بیرون رود در پناه عفو خداست گویی شهر شما را می‏نگرم که غرق‏شده، و آب آن را فرا گرفته، چیزی از آن دیده نمی‏شود، مگر جاهای بلند مسجد، مانند سینه مرغ بر روی امواج آب دریا!
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فِى ذَمِّ الْبَصَرَةِ وَ أَهْلِها: کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ، وَ ‏أَتْباعَ‏ ‏الْبَهِیمَةِ، ‏رَغا فَأَجَبْتُمْ، وَ ‏عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ، ‏أَخْلاقُکُمْ‏ ‏دِقاقٌ‏، وَ عَهْدُکُمْ شِقاقٌ، وَ دِینُکُمْ نِفاقٌ، وَ ماؤُکُمْ ‏زُعاقٌ‏، وَ الْمُقِیمُ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ ‏مُرْتَهَنٌ‏ بِذَنْبِهِ، وَ الشَّاخِصُ عَنْکُمْ مُتَدارَکٌ بِرَحْمَةٍ ‏مِنْ‏ رَبِّهِ، کَأَنِّى بِمَسْجِدِکُمْ ‏کَجُؤْجُوءِ ‏سَفِینَةٍ، قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَیْهَا الْعَذابَ مِنْ فَوْقِها وِ مِن تَحْتِها، وَ غَرِقَ مَنْ فِى ضِمْنِها. و فى روایة: وَ ایْمُ اللَّهِ لَتُغْرَقَنَّ بَلْدَتُکُمْ حَتّى کَأَنِّى أَنْظُرُ إِلى مَسْجِدِها ‏کَجُؤْجُوءِ ‏سَفِینَةٍ ‏أَوْ ‏نَعامَةٍ ‏‏جاثِمَةٍ‏. و فى روایة: کَجُؤْجُوءِ طَیْرٍ فِى ‏لُجَّةِ ‏بَحْرٍ.


ویدیو مرتبط :
سرزنش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در نکوهش مردم بصره



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در نکوهش مردم بصره
نقش عوامل محیط در انسان
سرزمین شما به آب نزدیک و از آسمان دور است، عقلهای شما سست و افکار شما سفیهانه است پس شما نشانه‏ای برای تیرانداز، و لقمه‏ای برای خورنده، و صیدی برای صیاد می‏باشید.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فِى مِثْلِ ذلِکَ: أَرْضُکُمْ قَرِیبَةٌ مِنَ الْماءِ، بَعِیدَةٌ مِنَ السَّماءِ، خَفَّتْ عُقُولُکُمْ، وَ ‏سَفِهَتْ‏ ‏حُلُومُکُمْ‏، فَأَنْتُمْ ‏‏غَرَضٌ‏‏ ‏‏لِنابِلٍ‏‏، ‏وَ ‏أُکْلَةٌ ‏لِآکِلٍ‏، ‏وَ ‏‏فَرِیسَةٌ‏ ‏‏لِصائِلٍ‏‏.