متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

روزه مسافر و احكام آن



روزه مسافر و احكام آن, روزه مسافر, احکام روزه مسافر

یكى از واجبات بسیار با اهمیت در شریعت اسلام، روزه ماه مبارك رمضان است. خداوند در قرآن كریم مى‏فرماید: یا أیها الذین آمنوا كتب علیكم الصیام كما كتب على الذین من قبلكم تتقون (بقره/183)

 

یعنى نوشته شده است (واجب است) بر شما مؤمنان روزه، همان گونه كه بر كسانى كه پیش از شما بودند، نوشته شد. با همه اهمیت و ویژگى روزه در میان احكام شرعى، مسافر نه تنها از این تكلیف سنگین معاف است، بلكه روزه بر او حرام شمرده شده است. كسى كه به علت سفر، از انجام این فریضه بزرگ الهى، محروم شده، مى‏باید پس از آن كه مسافرت خود را به اتمام رساند، قضاى آن را به جا آورد. حتى مى‏توان از سفر براى فرار از روزه نیز استفاده كرد، زیرا روزه یك واجب شرعى است و تنها از طریق شرعى مى‏توان از آن معاف شد. این نوع افطار كه جنبه شرعى دارد، براى كسانى كه به دلایلى نمى‏توانند یا نمى‏خواهند همه ماه مبارك رمضان و یا بعضى از روزهاى آن را روزه بگیرند، هیچ منع شرعى ندارد.

 

مسائل روزه در سفر

مسائل مهمى كه مربوط به روزه مسافر است غیر از آنچه در مسائل قبل گذشت، بدین قرار است:

1 -مسافرى كه باید نمازش را شكسته بخواند، چنانچه قبل از ظهر از شهر خارج شده باشد، بعد از حد ترخص باید روزه‏اش را نیز افطار نماید و بعد از ماه مبارك و اتمام سفر آن را قضا كند. اما اگر مسافرى در ماه مبارك رمضان، بعدازظهر سفرش را آغاز نماید، دیگر نمى‏تواند افطار كند، بلكه باید آن روز را همچنان روزه باشد، زیرا این رخصت و مجوز مخصوص كسانى است كه قبل از زوال ظهر از موطن خود خارج مى‏شوند. از این رو كسانى كه بعدازظهر از شهر خارج مى‏شوند، چنانچه قبل از غروب افطار نمایند، علاوه بر قضاى آن، باید كفاره آن را نیز بپردازند.

 

2. اگر مسافرى قبل از ظهر به وطن یا محلى كه مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند رسید، باید آن روز را روزه بگیرد، البته اگر قبل از آن عملى كه مبطل روزه است، از وى سر نزده باشد. اما اگر قبل از رسیدن به مقصد، كارى كه روزه را باطل مى‏كند (از قبیل خوردن و آشامیدن و غیره) از او صادر شده باشد، دیگر نمى‏تواند آن روز را روزه بگیرد، بلكه باید بعد از ماه مبارك، آن را قضا نماید.

 

3. اگر كسى در شهرى پس از رؤیت هلال شوال (شب عید فطر) به شهر دیگرى سفر نماید كه در آنجا هلال ماه رؤیت نشده و شب آخر ماه رمضان محسوب مى‏شود، وى نیز باید مطابق مردم آن دیار، این روزه را روز آخر ماه رمضان محسوب نموده و روزه بگیرد.

 

4. مواردى كه روزه براى مسافر نه تنها حرام نیست بلكه واجب یا جایز است، از جمله آن موارد:

 

الف. روزه نذرى كه مقید به سفر باشد، لذا واجب است در سفر طبق نذر خود روزه بگیرد.

ب. سه روز، روزه بدل از قربانى حج، یعنى كسى كه در حج قربانى نداده است، واجب است و در سفر حج سه روز و پس از بازگشت به وطن، هفت روز روزه بگیرد.

ج. سه روز روزه در مدینه براى قضاى حاجت، براى مسافرین مستحب است.

د. و موارد دیگر.

 

منابع:

- سایت حوزه

-  تبیان


ویدیو مرتبط :
شیخ عبدالفتاح خدمتی_حکم روزه مسافر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشجویان مسافر، روزه بگیرند یا نگیرند؟


دانشجویی که سفرش سفر کاری محسوب ‌شود،‌ باید روزه بگیرد و نمازش را تمام بخواند.

خبرآنلاین: مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی گفت:‌ دانشجویی که سفرش سفر کاری محسوب ‌شود،‌ باید روزه بگیرد و نمازش را تمام بخواند.

حجت الاسلام حسین وحیدپور، کارشناس احکام فقهی  با اشاره به این‌که دانشجویان یکی از گروه‌هایی هستند که باید روزه بگیرند و نمازشان را تمام بخوانند، به بیان احکام فقهی مرتبط در این زمینه پرداخت و گفت:‌ دانشجویی که سفرش سفر کاری محسوب می‌شود،‌ باید روزه بگیرد و نمازش را تمام بخواند.

وی با یادآوری این مطلب که اگر مرجع تقلیدی«دانشجویی» را شغل نداند، نیاز نیست دانشجو روزه بگیرد و نمازش را تمام خواند، اظهار داشت: در مسأله شاغل بودن دانشجو و شغل بودن دانشجویی اختلاف فتوا وجود دارد، برخی فقها معتقدند دانشجو شاغل است و باید نمازش را تمام بخواند و روزه‌اش را بگیرد و برخی بر این امر نظر ندارند.

این کارشناس احکام فقهی با بیان این‌که ملاک برای محسوب شدن سفر شغلی دانشجویان آن است که هر هفته برای تحصیل، رفت و برگشت حداقل 45 کیلومتر از شهر محل سکونت را تا محل درس طی کند، افزود: حضرات آیات بهجت‌ و شیخ جواد تبریزی(ره) در این زمینه می فرمودند «یک روز کافی است»، رهبر معظم انقلاب و حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی هم می‌فرمایند« یک روز کافی است».

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند «سفر برای درس خواندن حکم سفر برای شغل و کار ندارد»، یعنی«دانشجویی» شغل نیست و وقتی شغل نبود هر روز هم برود سفرش شغلی نیست، روزه را باید بخورد و نمازش هم شکسته است، اما در این زمینه احتیاط می‌کنند مبنی بر این‌که دانشجو باید نمازش را بین کامل و شکسته جمع ببندد، روزه‌اش را بگیرد و بعد قضا کند.

مسؤول پیشین دفتر استفتائات مرحوم حضرت آیت الله شیخ جواد تبریزی با اشاره به احتیاط رهبر معظم انقلاب در زمینه نماز و روزه دانشجویان گفت: ایشان در این زمینه احتیاط می‌کنند و البته فتوا نمی‌دهند، یعنی مقلد می‌تواند در این مسأله به دیگر مراجع تقلید مراجعه کند و وقتی به دیگری مراجعه کرد می‌گویند دانشجویی شغل است و مانعی ندارد روزه بگیرد و نماز را تمام بخواند.

وی ادامه داد: دانشجویی که به دانشگاه می‌رود به فتوای برخی مراجع تقلید مقیم آنجا به حساب می‌آید، این دانشجو هفته یکبار اگر به تهران برود و در طول سال هم یک ترم داشته باشد، سفرش شغلی محسوب می‌شود؛ در این زمینه حضرت آیت‌آلله شبیری زنجانی هفته‌ای یک بار را کافی می‌دانند و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی هفته‌ای سه روز را کافی می‌دانند.