متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

ذبح دام در خیابان و انتقال تب کریمه کنگو


مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: ذبح دام در خیابان و در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری می‌تواند باعث انتقال عامل ابتلاء به تب کریمه کنگو شود.

خبرگزاری تسنیم: مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: ذبح دام در خیابان و در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری می‌تواند باعث انتقال عامل ابتلاء به تب کریمه کنگو شود.

عبدالرزاق پاکزاد در این باره اظهار کرد: ناقل بیماری تب کریمه کنگو می‌تواند سالیان طولانی در خاک بماند و ممکن است گوشت گوسفند ذبح شده در خیابان به آن آلوده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان گفت: لازم است در صورت ذبح در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری، امحاء و احشاء و فضولات در محل رها نشود و قصابان حداقل تماس را با لاشه و ترشحات دام داشته باشند.

پاکزاد همچنین با اشاره به پخش نذورات توسط عزاداران حسینی، عنوان کرد: پخش نذری ادای همان تکلیفی است که فرد بر عهده خود می‌گذارد تا ارادت و سپاس خود را مستقیم یا از طریق خاص‌هایی که رابطه‌ای شفاف و مستحکم بین ایشان و خداوند وجود دارد به خدا ابراز کند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان بیان کرد: رعایت ضوابط و نکات بهداشتی و توجه به حفظ سلامت عزاداران در توزیع نذورات بسیار حائز اهمیت است به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که در توزیع آب، چای و غذا مشارکت دارند ضمن رعایت بهداشت فردی، باید به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: هر گونه پخت و پز نیز باید در مکانی انجام شود که حداقل شرایط بهداشتی را دارا باشد و مدیر هیئت موظف است نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی اقدام کند.


ویدیو مرتبط :
‫تب کریمه کنگو‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشانه‌های تب کریمه کنگو/ مراقب گوشت نذری و خون دام باشید



اخبار,اخباراجتماعی  ,نشانه‌های تب کریمه کنگو

برنامه گفتگوی ویژه خبری دیشب، موضوع موج تازه ابتلا به بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به بحث گذاشت.

به گزارش  خبرآنلاین، مجری برنامه ویژه گفتگوی شبکه 2 در ساعت 22 و 30 دقیقه، مقدمه میزگرد دیشب خود را اینطور شروع کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این روزها باز هم در اخبار مطرح شده و گفته می شود حدود 9 نفر مبتلا شدند که 3 نفر از آنها فوت کردند. استانهای مازندران، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، کرمان و کرمانشاه بیشتر از سایر استانها در معرض خطر هستند. بیمار به مرحله خونریزی این بیماری که می رسد دیگر نمی شود کاری برایش کرد و تلف می شود. درباره علایم و پیشگیری نیز باید به مردم هشدار داد. برای همین امشب مسئولانی را دعوت کردیم که توضیح بدهند درباره کنترل این بیماری چه کرده اند و باید مردم چه نکاتی را رعایت کنند.

سپس گزارشی پخش شد که در آن نشانه های ابتلا به این تب مطرح شد: در فصول گرم، بدن درد و تب و سردرد شروع می شود و پس از 4 تا 5 روز خونریزی زیرجلدی، خونریزی در بینی و دستگاه گوارش آغاز می شود که به مرگ بیمار منجر می شود.سازمان دامپزشکی نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده مصرف کنندگان گوشت تازه باید حداقل 24 ساعت گوشت را در دمای 0 تا 4 درجه قرار دهند و بعد استفاده کنند.

مهمان حضوری این برنامه دکتر داریوش جهان پیما، نماینده سازمان دامپزشکی کشور بود که در استودیوی خبر به سئوالات پاسخ داد و به صورت ارتباط تصویری نیز، دکتر نبوی از وزارت بهداشت و همچنین به صورت تلفنی نیز با نخعی نماینده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق دام گفتگو کردند. البته مجری این را نیز تذکر داد که با نمایندگان جهاد کشاورزی نیز صحبت کرده تا در این برنامه حضور داشته باشند ولی آنها قبول نکردند پاسخگوی مردم در این زمینه باشند.

دام بیمار، قابل تشخیص نیست
در ابتدای پاسخ به پرسشها، داریوش جهان پیما نماینده دامپزشکی گفت: این بیماری یا CCHF از دیرباز در کشور بوده که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نامیده می شود. این بیماری برای اولین بار در کریمه دیده شد و پس از آن در سال 1996 این علایم در کنگو نیز مشاهده شد. منطقه این بیماری در دنیا شرق اروپا، آسیای میانه، خاور میانه و غرب چین، هند و کشورهای آفریقایی است.

مجری پرسید: پارسال شنیدیم این بیماری بیشتر تلفات گرفته است. الان شیوع جدید این بیماری جای نگرانی ندارد؟

جهان پیما گفت: این بیماری خیلی نگران کننده نیست. کنه عامل اصلی انتقال است ولی دامها اگر آلوده شوند، علایم ندارند و قابل تشخیص توسط دامپزشک و دامدار نیستند مگر با آزمایش خون. در انسان نیز این بیماری واکسن ندارد و دارویی دارد که در بیماران استفاده می شود. سازمان بهداشت جهانی انسانی و دامی، تنها راه جلوگیری از شیوع بیماری را آموزش می داند. باید آموزش به مردم داده شود و در این زمینه وزارت بهداشت و دامپزشکی به مردم و مشاغلی که درگیر این بیماری هستند، آموزش می دهند. رفتار پرخطر در ارتباط با دام را باید کاهش داد. باید برای کارگران دامداری و کشتارگاه لباس کار در دامداری و کشتارگاه با منزل متفاوت باشد. لوازم ایمنی باید در حین کشتار و دامپروری استفاده شود.

امسال 9 مورد ابتلا داریم
در این بخش از برنامه دکتر محمود نبوی، نماینده وزارت بهداشت به صورت تصویری وارد بخش شد و نظرش را درباره این سئوال اظهار کرد: آیا شیوع این بیماری در کشور مسئله جدی است؟

نبوی توضیح داد: این بیماری 1000 سال پیش توسط ابن سینا توضیح داده شده و قبلا نیز در منطقه آسیای مرکزی بوده. هر گاه کنه زیاد شود، این بیماری بروز می‌کند و الان نیز در خاورمیانه این بیماری شایع است. در سال 40 اپیدمی این بیماری در آذربایجان اتفاق افتاد و الان می شود تشخیص داد کریمه کنگو بوده است. در سال 70 نیز موارد دیده شد که ابتدای شیوع بود و سیستم گزارش گیری و آزمایشها را از همان سال، در کشور راه اندازی کرده ایم. در سالهای اخیر هر سال بین 24 تا 50 مورد ابتلای انسانی در داشتیم. مثلا در سال قبل 39 مورد بیماری و 6 مورد تلفات داشتیم. امسال نیز از اول سال 9 مورد ابتلا داشتیم. 3 مورد در سیستان و بلوچستان، یکی در یزد، خراسان رضوی، کرمانشاه، مازنداران داشتیم که 3 مورد از بیماران در استانهای کرمانشاه، خراسان رضوی و مازندران از بین رفته اند.

مجری پرسید: چرا این بیماری در شرق کشور شیوع دارد؟ گوشت قاچاق عامل است؟ اصلا عنوان شد این بیماری نیاز به آموزش به دامداران و کارگران کشتارگاه دارد. آیا به آنها آموزش دادید؟

جهان پیما، نماینده دامپزشکی گفت: ما این کارها را کردیم. ما هر 6 ماه یکبار به صورت رایگان در جایگاه های پرخطر عشایری و روستایی، سم پاشی می کنیم. مدیریت این بیماری بر عهده خود دامدار است. از سوی دیگر باید الزام کنیم که گوشت باید 24 ساعت در سردخانه های کشتارگاه ها بماند. این مسئله را خیلی اصرار داریم و با وزارت بهداشت نیز تفاهم نامه ای درباره اجرای این مسئله امضا کردیم. کشتارگاه های سنتی باید تعطیل شود و کشتارهای صنعتی توسعه یابد.

او ادامه داد: در بحث آموزش باید تایید کرد ذبح دام در اعیاد مذهبی به درستی صورت گیرد، باید این را توجه داشت این ذبح باید در کشتارگاه باشد و باید گوشت 24 ساعت در دمای پایین بماند تا تغییر اسیدی گوشت انجام شود و میکروب ها از بین برود. احشایی مانند جگر، منع مصرفی ندارد ولی باید 48 ساعت در یخچال باشد. خوردن احشایی مانند جگر و قلوه هیچ مشکلی هم ندارد و میکرب با پخت کامل از بین می رود.

مجری پرسید: این که می گویند جگر مصرف نکنید، درست است؟

جهان پیما گفت: نه اینطور نیست.

گوشت عرضه شده در فروشگاه ها سالم است؟

مجری پرسید: گوشتهایی که از فروشگاه ها خرید شده، نیز مشکل دارد و باید این مسایل را رعایت کرد؟ یا اینکه چون آنها در یخچال بوده اند، مشکلی ندارند؟

جهان پیما گفت: بسته هایی که مارک دامپزشکی دارد، این مراحل را طی کرده و سالم است. ولی باید مردم دقت کنند در نذری دریافت کردن، گوشت را 24 ساعت در یخچال نگهدارند. یا اگر سابقه گوشت برای کسی مبهم است، باید گوشت را 24 ساعت در یخچال بگذارد. باید مخاط دهان و بینی و چشمها را در زمان ذبح پوشش داد و به لاشه دام تازه ذبح شده با دست بدون پوشش تماس پیدا نکنند.

مجری از نبوی، نماینده وزارت بهداشت پرسید: نشانه ابتدایی ابتلا به این بیماری چیست؟

دکتر نبوی گفت: مصرف گوشت برای بدن ضروری است و توصیه می کنیم مردم گوشت قرمز و سفید را به اندازه کافی مصرف کنند. منتهی با رعایت موارد بهداشتی این مصرف خوب است. این بیماری، همراه با تب و ویروسی است. اول مانند سرماخوردگی ویروسی، با تب و لرز و درد بدن -ولی در فصل گرما- شروع می شود. بعد از چند روز خونریزی از دهان، بینی و مقعد بیمار شروع می شود. بعد بیمار وارد شوک می شود و از بین می رود. توصیه می کنیم اگر کسی دامی را ذبح کرده و بدنش علایم تب نشان داد، باید به پزشک مراجعه کند و سابقه ذبح دام را نیز بگوید.

مجری باز پرسید: امسال نگرانی درباره شیوع این بیماری در کشور دارید؟

نبوی گفت: نه، پارسال 39 نفر مبتلا داشتیم. امسال کمتر موارد ابتلا داریم. الان اقدامات ما هم بیشتر شده و نظارت بهتر شده و موارد کمتر شده اند.

او گفت: مردم می توانند گوشتی که مهر دامپزشکی دارد، با خیال راحت کباب کنند و بخورند.

قاچاق و نقش آن در بیماری CCHF
مجری از نماینده دامپزشکی درباره گوشت قاچاق و مشکلات آن پرسید.

جهان پیما گفت: ما با دوستان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری بسیار نزدیکی داریم. حتی سیستمهای نظارتی مان را به اشتراک گذاشتیم. البته قاچاق دام هر زمان دور از چشم ناظران ممکن است رخ دهد. هشدارها را به مردم می دهیم و موارد را کم می کنیم. حتی امسال دو گله قاچاق را توانستند وارد کشور کنند که جلوی آن نیز گرفته شد.

در این بخش از برنامه عباس نخعی، مدیر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت تلفنی وارد گفتگو شد تا به این سئوال جواب دهد: چرا با وجود نظارتها به نظر می رسد ورود قاچاق دام در شرق کشور هنوز وجود دارد؟

نخعی گفت: واردات دام زنده سنگین به صورت بسیار محدود از بازارچه های محدود مرزی از استان سیستان و بلوچستان ادامه دارد. این دام وارد می شود و تحت نظر دامپزشکی موارد قرنطینه را طی می کند و در همان استان کشتار می شود. به هیچ وجه خروج دام زنده از این استان را نداریم و گوشت به صورت فریز از استان خارج می شود. حتی برای جلوگیری از انتقال بیماری "مرس"، واردات شتر هم ممنوع شده و خروج دام زنده از این استان نداریم و خروج به صورت گوشت فریز شده است. همکاری تنگاتنگی بین ستاد، نیروی انتظامی و دامپزشکی برقرار است. تمام مرزها و محورها تحت کنترل است. در مواردی به محض اینکه از قاچاق اطلاع یافتیم ، محورها را کنترل می کنیم.

او در ادامه گفت: امسال تلفات در سیستان و بلوچستان نیز کمتر بوده. این مطلب در این استان نیز کنترل شده است. ولی باید قبول کرد کشتار غیربهداشتی در سطح استانهای مرزی و سیستان و بلوچستان وجود دارد و باید با اطلاع رسانی و آموزش به نحوی کنترل کرد. به طور کلی از مناطق مرزی دیگر، واردات گوشت و دام زنده نداریم. گوشتی نیز که وارد کشور می رود تحت نظر دامپزشکی و با مجوز قانونی است و سالم است.

مجری پرسید: پس خیالمان راحت باشد؟


نخعی گفت: بله، خیالتان راحت باشد کنترلها انجام می شود.

مجری از او پرسید: آیا وزارت بهداشت نیز با شما به اندازه کافی همکاری می کند؟

نخعی گفت: بله، به محض اینکه موردی را به ما اطلاع بدهند، اقدامات لازم را انجام می دهیم. در سال گذشته نیز مواردی اطلاع رسانی و انجام شده و تجربیات زیادی در این باره داریم.

گوشت قربانی را چه کنیم؟
مجری از نماینده سازمان دامپزشکی پرسید: شما راهنمایی بیشتری برای مردم دارید؟ مثلا مردمی که می خواهند بروند رستوران، سفر یا گوشت بخرند، باید چه کنند؟ در برنامه امشب از استانهایی مانند لرستان، فارس و اراک و کرمانشاه اعلام شده کشتار غیر اصولی زیاد است و ما نگرانیم. مردم در این باره چه کنند؟

جهان پیما گفت: خواهش ما از مردم این است که کشتار را داخل کشتارگاه ببرند. ما حتی در عید قربان نیز کشتارگاه ها را تعطیل نمی کنیم. دکترهای دامپزشک ما و مسئولان ذبح شرعی نیز در کشتارگاه ها حضور دارند. برخی علاقمند به این کار نیستند و رفتارهای پرمخاطره ای دارند. مثلا کشتار گوسفند نذر می کنند و پس از کشتار، خون را به بچه یا در و دیوار می مالند. این اشاعه رفتارهای اشتباه در میان مردم است.

نبوی، نماینده وزارت بهداشت نیز در پایان سخنانش گفت: کنه ها عامل این بیماری هستند و در فصل گرما فعالترند. حتی اگر واردات دام و گوشت را ممنوع کنیم باز هم بیماری ازبین نمی رود. در سالهای اخیر، میزان بیماری کم شده چون نظارت قوی تر شده. در فصول سرد نیز چون کنه کم می شود، میزان بیماری کم می شود.

مجری برنامه به جمع بندی مباحث پرداخت و دوباره توضیح داد در ذبح دام، باید دستها و مخاط پوشیده باشند و ذبح در کشتارگاه با حضور دامپزشک انجام شود. گوشت نیز باید 24 ساعت در یخچال بماند و به صورت کامل پخته شود تا ویروس احتمالی این بیماری از بین برود.


  اخبار اجتماعی  -  خبر  آنلاین