متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

دیگه با فقر خداحافظی کن!



 

دعا برای رفع فقر

 

یكى یكى از اصحاب رسول اكرم صلى الله علیه و آله و سلم نزد آن حضرت از تنگدستى شكایت كرد. آن حضرت صلى الله علیه و آله و سلم فرمود:



«ادم الطهارة یدیم علیك الرزق‏»1


اگر دائما با طهارت باشى، روزى تو ادامه مى‏یابد.

 

خداوند كه رازق است‏ بر طبق مصلحت، براى برخى، روزى زیاد و براى بعضى، روزى كم مقدر مى‏كند; ولى انسان طاهر و پاكدامن را تهى‏ دست نمى‏گذارد و روزى او را تامین مى‏كند. البته از آن جا كه آلودگى «دركات‏» دارد، طهارت نیز «درجات‏» خواهد داشت; بنابراین، رزق هم اقسامى پیدا مى‏كند.

 


این حدیث، معارف زیادى را در بر دارد. معناى دوام طهارت تنها این نیست كه انسان، همیشه با وضو باشد; وضوى دائم یكى از اقسام طهارت است; مثلا، كسى كه اهل كار و كسب نیست، طاهر نیست. چون براى كسى كه بخواهد خود و عایله خود را تامین كند كسب، واجب است و او هرگز آلودگى ترك كسب را نمى‏تواند با وضوى دایمى ترمیم كند. چون دائم الوضو بودن، كارى مستحب و ترك كسب، كارى حرام است و حرام را نمى‏شود با مستحب جبران كرد. اگر كسى دائم الطهاره باشد، اولا وظیفه‏هاى فقهى خود را مى‏شناسد و آنگاه به آنها عمل مى‏كند. كاسب طاهر، حلال مى‏خرد و حلال مى‏فروشد و احتكار، گران‏فروشى و كم فروشى نمى‏كند:



«وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ الَّذِینَ إِذَا اكْتَالُواْ عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ وَإِذَا كَالُوهُمْ أَو وَّزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ »2

 


قرآن كریم هشدار مى‏دهد كه روزى وافر و فراوان، مصلحت همه نیست:

 

« وَلَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ »3:

 


اگر وضع مالى گروه خاصى در جامعه، رو به «تكاثر» برود، فساد آنان دامنگیر عده‏اى مى‏شود.

 

انسان، طغیان مى‏كند و طغیانش بر اثر بى‏نیاز دیدن خود از خدا یا از خلق است. «تكاثر» زمینه‏اى براى طغیان است. پس مصلحت نیست كه همگان با تكاثر به سر برند



در جاى دیگر می فرماید:


«ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ »4

 

 

یا می‏فرماید:


«كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَیَطْغَى أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى »5


انسان، طغیان مى‏كند و طغیانش بر اثر بى‏نیاز دیدن خود از خدا یا از خلق است. «تكاثر» زمینه‏اى براى طغیان است. پس مصلحت نیست كه همگان با تكاثر به سر برند; ولى كوثر كه مال حلال كافى، براى اداره یك زندگى متوسط آبرومندانه است ‏با مواظبت ‏بر طهارت، تحصیل مى‏شود.


... نكته مهم آن است كه روا نیست نیت ‏شخص طاهر از طهارت، رسیدن به روزى فراوان باشد، چون او طهارت جان را وسیله رفاه تن قرار مى‏دهد. به عبارت دیگر اگر كسى سعى كند، گناه نكند و جانش را از آلودگى برهاند به این منظور كه روزى مادى او زیاد بشود، او هدف والایى را وسیله چیزى پست قرار داده و درست مانند این است كه به حكیم فرزانه‏اى دستور دهند اتاقى را رفت و روب كند. پس انسان باید بكوشد این طهارت را وسیله رزق مادى قرار ندهد.6





1. بحار،ج 105،ص 16; «ففعل ذلك فوسع علیه الرزق‏»(مستدرك الوسائل،ج 1،ص 300).

2. سوره مطففین، آیات 1-3.

3. سوره شورى، آیه 27.

4. سوره روم، آیه 41.

5. سوره علق، آیه 6-7.

6. تفسیر موضوعى قرآن كریم، جوادی آملی

 


ویدیو مرتبط :
خداحافظی با سریال دیگه چه خبر....!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهدوی کیا: این بحث ها چیست؟ فساد را ریشه کن کنید/ یک بازی آبرومندانه خداحافظی در آلمان خواهم داشت



مهدی مهدوی کیا ,فوتبال ایران

مهدوی کیا: این بحث ها چیست؟ فساد را ریشه کن کنید/ یک بازی آبرومندانه خداحافظی در آلمان خواهم داشت

مهدی مهدوی کیا می گوید مشکل فوتبال ایران همین جنجال های بازی سپاهان و پرسپولیس است.

 مردم مهدی مهدوی کیا را دوست دارند به خاطر همین چیزها. به خاطر اینکه نمی تواند مثل برخی بیرون بنشیند و فقط نگاه کند. او جایی که احساس مسئولیت می کند حرف می زند و حتی اقدام می کند. وقتی دید تیم ملی نوجوانان از اردوی خوب و از بازی خوب محروم شده سریعا قدم پیش گذاشت و اردوی آلمان را جور کرد. با مهدی ظهر دیروز دقایقی درباره این مسئله و خیلی چیزهای دیگر حرف زدیم.

*آقای مهدوی کیا همراه با تیم ملی نوجوانان در آلمان هستید. همه چیز رو به راه است؟ اردو به خوبی پیش می رود؟
بله، خدا را شکر. این سفر برای تیم ملی قبل از جام جهانی مهم بود. به هر حال بچه ها می توانند 4،5 بازی خوب انجام بدهند و محک جدی بخورد. واقعا آب و هوای اینجا عالی است. هتل عالی است. زمین خوب است.

*احساس شما چیست؟ این بچه ها می توانند موفق باشند؟
به نظر من اگر تیمی می خواهددر یک تجربه بین الملی موفق باشد، باید بازی های خوبی داشته باشد. اردوهای مناسبی برگزار کند ولی متاسفانه این تیم بازی تدارکاتی زیاد نداشت و معمولا با تیم های دخالی بازی می کرد. چند بازی هم با تیم های آسیای شرقی انجام داد. نیاز بود نوجوانان تجربه بیشتری به دست بیاورند.

 

فدراسیون هم مشکل مالی داشت و نمی توانست برای این تیم بازی دست و پا کند. این بود که تصمیم گرفتیم اردوی آلمان برگزار شود. سطح فوتبال در اینجا بالاست. بچه ها می توانند کنار هم بیشتر بازی کنند و هماهنگ شوند. تیم های حریف یک سال از بچه های ما بزرگتر هستند که این می تواند محکی جدی باشد. من خوشحالم این اردو تشکیل شد. دوستان کمک زیادی کردند اردو برگزار شود. آقای علی دوستی هم واقعا زحمت کشید. بازی با تیم های آلمانی می تواند کمک زیادی به ما بکند.

*برد را در چهره های بچه های تیم نوجوانان می بینید؟
خیلی تلاش می کنند. بعضی از بچه ها حتی سه جلسه هم در روز تمرین می کنند. همه انگیزه دارند. بازیکن مصدوم داریم که دست از تمرین نمی کشد. انگیزه دارد. این تلاش های آنها تحسین برانگیز است. می دانند که می خواهند کجا بروند و بازی کنند. می دانند جام جهانی مهم است. من خیلی امیدوارم این بچه ها موفق شوند. خودشان که به این باور رسیده اند.

*حضور شما هم دلگرمی خاصی به تیم می دهد. به اتاق بچه ها می روید و ظاهرا مدام با آنها حرف می زنید.
هدف من از بودن کنار این تیم، کمک به مسایل روحی و روانی است. دوست دارم تجربیاتم را در اختیار این بچه ها قرار دهم. بالاخره آنها مسابقات بزرگی در پیش دارند اگر ما نتوانیم روی مسایل روحی و روانی شان کار کنیم، دچار مشکل می شوند. بازی با تیم های آلمانی هم واقعا می تواند کمک زیادی به ما کند. من معتقدم تیم های باشگاهی آلمانی حتی قوی تر از تیم های ملی دنیا هستند چون اینها یک سال از نوجوانان بزرگترند.

مثل شما و علی دایی و خداداد عزیزی و.. در این تیم هستند؟
بازیکنان خوبی هستند. مطمئن باشید در آینده از این بچه ها بیشتر خواهید شنید. اگر بچه ها بتوانند تمرکز کنند روی فوتبال و دنبال مسایل دیگر نباشند، موفق خواهند شد.

چرا واقعا امثال مهدوی کیا در این فوتبال دیگر متولد نمی شود؟
فوتبال پایه ما مشکلات زیادی دارد. دیگر استعدادی نمی بینم یکی از دلیل هایش همین بحث هایی است که در فوتبال ما می شود.

بحث های اخیر داوری و اختلاف ها؟
بله، در فوتبال ما فقط به جنجال و حاشیه پرداخته می شود. فقط لازم بود آن صحنه اتفاق بیفتد تا روزنامه ها و تلویزیون همه چیز را ول کنند و فقط به این جنجال ها برپدازند. به خدا فوتبال اینقدر بد نیست، خوبی هایش را هم نشان بدهید. همین چیزهاست که باعث می شود فوتبال ما پیشرفت نکند.

*خود فوتبالی ها بیشتر از رسانه ها به این مسایل می پردازند. قبول دارید فوتبالی ها مقصر اصلی هستند؟
همه مقصر هستند، ما فوتبالی ها هم مقصر هستیم چون چیزهای بد را مدام نشان می دهیم. متاسفام که یکسری برنامه پرطرفدار که اینهمه مخالف جوان و نوجوان دارند، فقط چیزهای منفی فوتبال را نشان می دهند. فوتبال زیباست. چرا به زیبایی هایش نمی پردازیم؟ اینهمه خانواده داریم که به فوتبال علاقمند هستند چرا این کارها را می کنیم؟ ما داریم به فوتبال ضربه می زنیم.

احساس می کنید برنامه 90 همه را نسبت به فوتبال بدبین کرده است؟
بالاخره با این بحث هایی که شد، مردم بدبین می شوند. این هم طبیعی است. وقتی ما منفی ها را نشان می دهیم، به صلاح فوتبال نیست. طرف تخلف کرده با او برخورد کنید. مگر سال 2002 در بازی هامبورگ نبود؟ داور رشوه گرفته بود در بازی جام حذفی ما. به زندان رفت و کلا محروم شد. آقا کسی خلاف کرده، ریشه کن کنید. فساد را ریشه کن کنید و تمام شود. چرا مدام حرف و حدیث مطرح می شود؟ یک بار برای همیشه اقدام جدی کنید و فساد را از بین ببرید نه اینکه مدام مردم را بدبین کنید. یکدفعه برخورد کنید و تمام...

*شما صحنه را دیدید؟ خطایی که قهرمانی به اشتباه گرفت.
خب صحنه که به خوبی مشخص بود. داور اشتباه کرد. نباید پنالتی می گرفت و اخراج می کرد. ولی شما این را در نظر بگیرید که از روی صحنه های تلویزیون نمی شود قضاوت کرد. داور آن موقع در زمین است، در جو استادیوم است. اگر مدرک مستند وجود دارد، داور را متهم کنید و صد در صد برخورد هم صورت بگیرد. اما اگر نیست نباید بباید این حرف ها زده شود.

*راستی بچه های تیم نوجوانان لباس دارند؟
(خنده) با تلاش های کادر فنی تیم ملی مشکل تا حدودیحل شد و فعلا برای اردوی آلمان لباس داریم.

یعنی فدراسیون این کار را نکرده. چطور لباس ها را تهیه کردید؟
یک مقدار را خریدیم و یکمقدار را هم جور دیگر تهیه کردیم.

*آقای نبی دبیر کل فدراسیون گفته اند که مهدوی کیا اطلاعات درستی ندارد و این تیم لباس در اختیارش هست.
لباس هایی که این بچه ها استفاده می کنند، همان لباس هایی که در دور مقدماتی با آن بازی کرده اند. یعنی لباس ها قدیمی است. این بچه ها ساک و گرمکن هم نداشتند که با یکی دو هفته تلاش توانستیم برایشان فراهم کنیم. ولی به هر حال این کار کادر فنی نیست.

این هم از مشکلات فوتبال پایه است.
بالاخره فدراسیون وقتی با یک اسپانسر قرارداد می بنندد باید برای همه تیم ها لباس بگیرد. این نمی شود که فقط برای تیم بزرگسالان بگیرید و بقیه تیم ها لباس نداشته باشند.

حرف خاصی مانده که بزنید.
ما که این اردو را برگزار می کنیم و چهارشنبه هفته آینده به ایران برمی گردیم. امیدوارم حداقل در بازگشت مسئولان توجه بیشتری به این تیم نشان دهند چون بعد از آن فقط دو هفته تا مسابقات زمان خواهد بود.

یک سوال هم درباره بازی خداحافظی تان داریم.
دیگر در این باره از من نپرسید.

چرا؟ ظاهرا در آلمان بازی خواهید کرد.
بله، من در ایران منتظر شدم که بازی برگزار شود ولی اتفاقی نیفتاد. انشاالله در یک بازی آبرومندانه خداحافظی برایمان در آلمان برگزار می شود.

مثل بازی بالاک؟ با حضور ستاره ها؟
حالا ببینیم چه می شود./خبرآنلاین