متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

در وصف سالکان پوینده راه خدا



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در وصف سالکان
پوینده راه خدا
عقلش را زنده، و نفس خویش را کشته است، تا آنکه جسمش لاغر، و خشونت اخلاقش به نرمی گرایید، برقی پرنور برای او درخشید، و راه را برای او درخشید، و راه را برای او روشن کرد، و در راه راست او را کشاند، و از دری به در دیگر برد تا به در سلامت، و سرای جاودانه رساند، که دو پای او در قرارگاه امن با آرامش تن، استوار شد، پاداش آن بود که دل را درست بکار گرفت، و پروردگار خویش را راضی کرد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) قَدْ ‏أَحْیا ‏عَقْلَهُ‏، وَ ‏أَماتَ‏ ‏نَفْسَهُ‏، حَتّى ‏دَقّ‏ ‏جَلِیلُهُ‏، وَ ‏لَطُفَ‏ ‏غَلِیظُهُ‏، وَ بَرَقَ لَهُ لامِعٌ کَثِیرُ الْبَرْق، فَأَبانَ لَهُ الطَّرِیقَ، وَ سَلَکَ بِهِ السَّبِیلَ، وَ ‏تَدافَعَتْهُ‏ ‏الْأَبْوابُ‏ إِلى بابِ السَّلامَةِ، وَ دارِ الْإِقامَةِ، وَ ثَبَتَتْ رِجْلاهُ بِطُمَأْنِینَةِ بَدَنِهِ فِى قَرارِ الْأَمْنِ وَ الرَّاحَةِ، بِمَا اسْتَعْمَلَ قَلْبَهُ وَ أَرْضى رَبَّهُ.


ویدیو مرتبط :
جشن تولد شاعر باباعلی جوانمرد -عاشق رضا پوینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وصف خدا و رسول



ترجمه فارسی نهج البلاغه
وصف خدا و رسول
خداشناسی
سپاس خدا را که اول است، و چیزی پیش از او وجود نداشت، و آخر است و پس از او موجودی نخواهد بود، چنان آشکار است که فراتر از او چیزی نیست، و چنان مخفی و پنهان است که مخفی‏تر از او یافت نمی‏شود
ویژگیهای پیامبر (ص)
قرارگاه پیامبر (ص) بهترین قرارگاه و محل پرورش و خاندان او شریفترین پایگاه است، در معدن بزرگواری و گاهواره سلامت رشد کرد، دلهای نیکوکاران شیفته او گشته، توجه دیده‏ها به سوی اوست. خدا به برکت وجود او کینه‏ها را دفن کرد و آتش دشمنیها را خاموش نمود، با او میان دلها الفت و مهربانی ایجاد، و نزدیکانی را از هم دور ساخت. انسانهای خوار و ذلیل و محروم در پرتو او عزت یافتند، و عزیزانی خودسر ذلیل شدند، گفتار او روشنگر، و سکوت او زبانی دیگر بود.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ فَلا شَىْ‏ءَ قَبْلَهُ، وَ الاخِرِ فَلا شَىْ‏ءَ بَعْدَهُ، وَ الظَّاهِرِ فَلا شَىْ‏ءَ فَوْقَهُ، وَ الْباطِنِ فَلا شَىْ‏ءَ دُونَهُ.
مِنْها فِى ذِکْرِ الرَّسُولِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ: مُسْتَقَرُّهُ خَیْرُ مُسْتَقَرٍّ، وَ مَنْبِتُهُ أَشْرَفُ مَنْبِتٍ، فِى مَعادِنِ الْکَرامَةِ، وَ ‏مَماهِدِ السَّلامَةِ، ‏قَدْ ‏صُرِفَتْ‏ ‏نَحْوَهُ‏ أَفْئِدَةُ الْأَبْرارِ، وَ ثُنِیَتْ إِلَیْهِ ‏أَزِمَّةُ الْأَبْصارِ، ‏دَفَنَ‏ ‏اللَّهُ‏ ‏بِهِ‏ ‏‏الضَّغائِنَ‏‏، وَ أَطْفَأَ بِهِ ‏النَّوائِرَ، أَلَّفَ بِهِ إِخْواناً، وَ فَرَّقَ بِهِ أَقْراناً، أَعَزَّ بِهِ الذِّلَّةَ، وَ أَذَلَّ بِهِ الْعِزَّةَ، کَلامُهُ بَیانٌ، ‏وَ ‏صَمْتُهُ‏ ‏لِسانٌ‏.