متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

در سفارش به یاران خود ره‏ آورد نماز



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در سفارش به یاران خود
ره‏آورد نماز
مردم! نماز را برعهده گیرید، و آن راحفظ کنید، زیاد نماز بخوانید، و با نماز خود را به خدا نزدیک کنید، (نماز فریضه واجبی است که در وقتهای خاص بر مومنان واجب گردیده است)، آیا به پاسخ دوزخیان گوش فرانمی‏دهید، آن هنگام که از آنها پرسیدند: چه چیز شما را به دوزخ کشانده است؟ گفتند: (ما از نمازگزاران نبودیم.) همانا نماز! گناهان را چونان برگهای پاییز فرو می‏ریزد، و غل و زنجیر گناهان را از گردنها می‏گشاید، پیامبر اسلام (ص) نماز را به چشمه آب گرمی که بر در سرای مردی جریان داشته باشد، تشبیه کرد، اگر روزی پنج بار خود را در آن شستشو دهد، هرگز چرک و آلودگی در بدن او نماند. همانا کسانی از مومنان حق نماز را شناختند که زیور دنیا از نماز بازشان ندارد، و روشنایی چشمشان یعنی اموال و فرزندان مانع نمازشان نشود. خدای سبحان می‏فرماید: (مردانی هستند که تجارت و خرید و فروش، آنان را از یاد خدا، و برپا داشتن نماز، و پرداخت زکات باز نمی‏دارد) رسول خدا (ص) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می‏انداخت، زیرا خداوند به او فرمود: (خانواده خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش.) پس پیامبر (ص) پی در پی خانواده خود را به نماز فرمان می‏داد، و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود.
ارزش و ره‏آورد زکات
همانا پرداخت زکات با نماز، عامل نزدیک شدن مسلمانان با خداست، پس آن کس که زکات را با رضایت خاطر بپردازد. کفاره گناهان او می‏شود، بازدارنده و نگهدارنده انسان از آتش جهنم است، پس نباید به آنچه پرداخته با نظر حسرت نگاه کند، و برای پرداخت زکات افسوس خورد، زیرا آن کس که زکات را از روی رغبت نپردازد، و انتظار بهتر از آنچه را پرداخته داشته باشد، به سنت پیامبر (ص) نادان است، و پاداش او اندک، و عمل او تباه و همیشه پشیمان خواهد بود.
مسوولیت ادای امانت
یکی دیگر از وظائف الهی، ادای امانت است، آن کس که امانتها را نپردازد زیانکار است، امانت الهی را بر آسمانهای برافراشته، و زمینهای گسترده، و کوههای بپا داشته، عرضه کردند، که از آنها بلندتر، بزرگتر، وسیع‏تر یافت نمی‏شود، اما نپذیرفتند اگر بنا بود که چیزی به خاطر طول و عرض و توانمندی و سربلندی از پذیرفتن امانت سر باز زند آنان بودند، اما از کیفر الهی ترسیدند، و از عواقب تحمل امانت آگاهی داشتند، که ناتوانتر از آنها آگاهی نداشت، و آن انسان است، که خدا فرمود: (همانا انسان ستمکار نادان است.)
دانش الهی
همانا بر خداوند سبحان پنهان نیست آنچه را که بندگان در شب و روز انجام می‏دهند، که دقیقا بر اعمال آنها آگاه است، و با علم خویش بر آنها احاطه دارد، اعضا شما مردم گواه او، و اندام شما سپاهیان او، و روان و جانتان جاسوسان او، و خلوتهای شما بر او آشکار است.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) کانَ یُوصِى بِهِ اَصْحابَهُ: تَعاهَدُوا أَمْرَ الصَّلوةِ، وَ حافِظُوا عَلَیْها، وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْها، وَ تَقَرَّبُواْ بِها، ‏فَإِنَّها ‏کانَتْ‏ ‏عَلَى‏ ‏الْمُؤْمِنِینَ‏ ‏کِتاباً ‏مَوْقُوتاً، أَلا تَسْمَعُونَ إِلى جَوابِ أَهْلِ النّارِ حِینَ سُئِلُوا: ‏ما ‏سَلَکَکُمْ‏ ‏فِى‏ ‏سَقَرَ؟ ‏قالُواْ: ‏لَمْ‏ ‏نَکُ‏ ‏مِنَ‏ ‏الْمُصَلِّینَ‏. وَ إِنَّها لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ ‏حَتّ‏ ‏الْوَرَقِ‏، وَ تُطْلِقُها إِطْلاقَ ‏الرِّبَقِ‏، وَ شَبَّهَها رَسْولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ‏‏بالْحَمَّةِ‏ ‏تَکُونُ‏ ‏عَلى ‏بابِ‏ ‏الرَّجُلِ‏ ‏فَهُوَ ‏یَغْتَسِلُ‏ ‏مِنْها ‏فِى‏ ‏الْیَوْمِ‏ ‏وَ ‏اللَّیْلَةِ ‏خَمْسَ‏ ‏مَرَّاتٍ‏. ‏فَما ‏عَسى ‏أَن‏ ‏یَبْقى ‏عَلَیْهِ‏ ‏مِنَ‏ ‏‏الدَّرَنِ‏‏ وَ قَدْ عَرَفَ حَقَّها رِجالٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذینَ لا تَشْغَلُهُمْ عَنْها زِینَةُ مَتاعٍ، وَ لا قُرَّةُ عَیْنٍ مِنْ وَلَدٍ وَ لا مالٍ، یَقُولُ اللَّهُ سُبْحانَهُ: ‏رِجالٌ‏ ‏لا ‏تُلْهِیهِمْ‏ ‏تِجارَةٌ ‏وَ ‏لا ‏بَیْعٌ‏ ‏عَنْ‏ ‏ذِکْرِ ‏اللَّهِ‏ ‏وَ ‏إِقامِ‏ ‏الصَّلاةِ ‏وَ ‏إِیتاءِ ‏الزَّکاةِ. وَ کانَ رَسُولُ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ اَلِهِ- ‏نَصِباً بِالصَّلاةِ بَعْدَ التَّبْشِیرِ لَهُ بَالْجَنَّةِ، لِقَوْلِ اللَّهِ سُبْحانَهُ: ‏و ‏أْمُرْ ‏أَهْلَکَ‏ ‏بِالصَّلاةِ ‏و ‏اصْطَبِرْ ‏عَلَیْها فَکانَ یَأْمُرُ بِها أَهْلَهُ، وَ یُصَبِّرُ عَلَیْها نَفْسَهُ. ثُمَ إِنَّ الزَّکاةَ جُعِلَتْ مَعَ الصَّلاةِ قُرْباناً لِأهْلِ الْإِسْلامِ، فَمَنْ أَعْطاها طَیِّبَ النَّفْسِ بِها، فَإِنَّها تُجْعَلُ لَهُ کَفارَةً، وَ مِنَ النّارِ ‏حِجازاً وَ وِقایَةً، فَلا یُتْبِعَنَّها أَحَدٌ نَفْسَهُ، وَ لا یُکْثِرَنَّ عَلَیْها لَهْفَهُ، فَإِنَّ مَنْ أَعْطاها غَیْرَ طَیِّبِ النَّفْسِ بِها یَرْجُو بِها ما هُوَ أَفْضَلُ مِنْها فَهُوَ جاهِلٌ بِالسُّنَّةِ، ‏مَغْبُونُ‏ ‏الْأَجْرِ، ضالُّ الْعَمَلِ، طَوِیلُ النَّدَمِ. ثُمَّ أَداءَ الْأَمانَةِ، فَقَدْ خابَ مَنْ لَیْسَ مِنْ أَهْلِها، إِنَّها عُرِضَتْ عَلَى السَّمواتِ الْمَبْنِیَّةِ، وَ الْأَرَضِینَ ‏الْمَدْحُوَّةِ، وَ الْجِبالِ ذاتِ الطُّولِ الْمَنْصُوبَةِ، فَلا أَطْوَلَ وَ لا أَعْرَضَ وَ لا أَعْلى وَ لا أَعْظَمَ مِنْها، وَ لَوِ امْتَنَعَ شَىْ‏ءٌ بِطُولٍ أَوْ عَرْضٍ أَوْ قُوَّةٍ أَوْ عِزٍّ لَامْتَنَعْنَ، وَ لکِنْ أَشْفَقْنَ مِنَ الْعُقُوبَةِ، وَ عَقَلْنَ ما جَهِلَ مَنْ هُوَ أَضْعَفُ مِنْهُنَّ وَ هُوَ الْإِنْسانُ ‏إِنَّهُ‏ ‏کانَ‏ ‏ظَلُوماً ‏جَهُولًا. إِنَّ اللَّهَ -سُبْحانَهُ وَ تَعالى- لا یَخْفى عَلَیْهِ مَا الْعِبادُ ‏مُقْتَرِفُونَ‏ فِى لَیْلِهِمْ وَ نَهارِهِمْ، لَطُفَ بِهِ ‏خُبْراً، وَ أَحاطَ بِهِ عِلْماً، أَعْضاؤُکُمْ شُهُودُهُ، وَ جَوارِحُکُمْ جُنُودُهُ، وَ ضَمائِرُکُمْ عُیُونُهُ، وَ خَلَواتُکُمْ ‏عِیانُهُ‏.


ویدیو مرتبط :
یاران ره عشق (سراج)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موسوی اردبیلی:برخی بدون هیچ سابقه ای دم از انقلاب زده و فقط داد می زنند/انقلاب از زبان یاران امام(ره) به مردم منتقل شود



موسوی اردبیلی,مراجع تقلید شیعه در قم,دفاع مقدس

موسوی اردبیلی:برخی بدون هیچ سابقه ای دم از انقلاب زده و فقط داد می زنند/انقلاب از زبان یاران امام(ره) به مردم منتقل شود

 یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با تأکید بر این که باید انقلاب اسلامی و ارزش های آن را از زبان انقلابیون و کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده و در کنار امام(ره) بودند به مردم منتقل کرد، گفت: امروز برخی بدون هیچ سابقه ای دم از انقلاب زده و فقط داد می زنند و فکر هم می کنند همیشه این طور بوده در حالی که در دوران قبل از انقلاب سختی های بسیاری بر روی مردم و مبارزان انقلابی وجود داشت.

به گزارش روزنو به نقل از ایلنا آیت الله العظمی سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی شب گذشته در دیدار سرهنگ حسینی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس که به دفتر ایشان آمده بود، با مهم خواندن کار برای نشر و ترویج ارزش های 8 سال دفاع مقدس، اظهار داشت:‌ کار شما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، کاری بسیار لازم و ضروری است

 

و شکی در اهمیت آن وجود ندارد، چرا که لازم است فداکاری های رزمندگان و ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس به همه مردم گزارش شود تا مردم و نسل جوان بدانند چه کار عظیمی صورت گرفته است و این کار استمرار هم داشته باشد.

وی افزود: جنگ و جهاد و انقلاب اسلامی ایران، کار بسیار مهمی بود و اگر احیانا کسانی فکر کنند دفاع مقدس دوران مهمی نبوده است و بی توجه از کنار آن عبور کنند دچار اشتباه شده اند، چرا که فداکاری های ملت ایران در دوران انقلاب و دفاع مقس دورانی بسیار مهم و با ارزش بود و حتی می توان گفت در کل دنیا بی نظیر است.

این مرجع تقلید گفت:‌ رشادت‌های رزمندگان و ملت ایران در 8 سال دفاع مقدس نشان داد که در بعد مردمی بودن انقلاب اسلامی ایران،‌ چیزی خلاف توقع پیش نیامد؛ نمونه بارز این حرف، فرمایشات و نامه های امام خمینی(ره) بود که وقتی خطاب به مردم نکته ای را در مورد جنگ می فرمودند به خودی خود راه را برای پیشرفت ما در جنگ باز می کرد.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی با بیان این که باید زحمات انقلابیون برای تحقق انقلاب اسلامی ایران همواره بیان و به مردم گزارش شود، تصریح کرد:‌ زحمات فراوانی برای تحقق انقلاب اسلامی ایران کشیده شد تا ملت ایران سرافرازانه زندگی کند، اما متأسفانه به دلیل برخی از مشکلات فعلی کشور، برخی افراد تصویر نادرستی در ذهن خود ساخته و با این که دوران قبل از انقلاب را هم شاید ندیده باشند

 

جملاتی را بر زبان می آورند که انگار مشکلات کمتر از الآن بوده است در حالی که در دوران رژیم ستم شاهی جنایت های بسیاری صورت می گرفت به شکلی که امنیت روحی و روانی مردم از بین رفته بود و مردم حتی جرأت این که با هم حرف بزنند را از دست داده بودند.

وی جایگاه انقلابیون اصیل را مهم توصیف کرده و تأکید کرد: باید انقلاب اسلامی و ارزش های آن را از زبان انقلابیون و کسانی که برای انقلاب زحمت کشیده و در کنار امام(ره) بودند به مردم منتقل کرد نه این که افرادی که نقشی در انقلاب نداشتند بخواهند این جایگاه را پر کنند.

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، بیان داشت: یک کار دیگر شما باید این باشد که آن چیزی که از انقلاب اسلامی و مبارزات با رژیم ستم شاهی و همچنین دوران 8 سال دفاع مقدس در ذهن مردم مانده را استخراج کرده و نگاه دارید تا این خاطرات مردمی از بین نرود.

وی در ادامه با ذکر خاطراتی از حضرت امام خمینی(ره) تأکید کرد:‌ باید این حرف ها و خاطرات مربوط به امام(ره) و انقلاب و دفاع مقدس را به مردم گفت تا بدانند چه زحماتی برای تحقق انقلاب اسلامی ایران کشیده شده است.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تصریح کرد: امروز برخی بدون هیچ سابقه ای دم از انقلاب زده و فقط داد می زنند و فکر هم می کنند همیشه این طور بوده در حالی که در دوران قبل از انقلاب سختی های بسیاری بر روی مردم و مبارزان انقلابی وجود داشت.

قبل از سخنان آیت الله العظمی موسوی اردبیلی، سرهنگ حسینی گزارشی از آخرین فعالیت های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را خدمت این مرجع تقلید ارائه کرد./ایلنا