متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
در خطاب به خوارج
در خطاب به خوارج (خوارج عقیده داشتند: کسی که گناه کبیره انجام دهد کافر و از اسلام خارجشده است، مگر توبه کند و دوباره مسلمان گردد) افشاء گمراهی خوارج پس اگر چنین میپندارید که من خطا کرده و گمراه شدم، پس چرا همه امت محمد (ص) را به گمراهی من گمراه میدانید؟ و خطای مرا بحساب آنان میگذراید؟ و آنان را برای خطای من کافر میشمارید؟ شمشیرها را بر گردن نهاده، کورکورانه فرود میآورید و گناهکار و بیگناه را به هم مخلوط کرده همه را یکی میپندارید؟ در حالی که شما میدانید، همانا رسول خدا (ص) زناکاری را که همسر داشت سنگسار کرد، سپس بر او نماز گزارد، و میراثش را به خانوادهاش سپرد و قاتل را کشت و میراث او را به خانوادهاش باز گرداند، دست دزد را برید و زنا کاری را که همسر نداشت تازیانه زد، و سهم آنان را از غنائم میداد تا با زنان مسلمان ازدواج کنند، پس پیامبر (ص) آنها را برای گناهانشان کیفر میداد، و حدود الهی را بر آنان جاری میساخت، اما سهم اسلامی آنها را از بین نمیبرد، و نام آنها را از دفتر مسلمین خارج نمیساخت (پس با انجام گناهان کبیره کافر نشدند) شما خوارج، بدترین مردم و آلت دست شیطان، و عامل گمراهی این و آن میباشید. پرهیز از افراط و تفریط نسبت به امام علی (ع) به زودی دو گروه نسبت به من هلاک میگردند، دوستی که افراط کند و به غیر حق کشانده شود، و دشمنی که در کینهتوزی با من زیادهوری کرده به راه باطل درآید، بهترین مردم نسبت به من گروه میانهرو هستند، از آنها جدا نشوید، همواره با بزرگترین جمعیتها باشید که دست خدا با جماعت است، از پراکندگی بپرهیزید، که انسان تنها بهره شیطان است آنگونه که گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود، آگاه باشید هر کس که مردم را به تفرقه و جدایی دعوت کند او را بکشید هر چند که زیر عمامه من باشد. علل پذیرش (حکمیت) اگر به آن دو نفر (ابوموسی و عمروعاص) رای به داوری داده شد، تنها برای این بود که آنچه را قرآن زنده کرد زنده سازند، و آنچه را قرآن مرده خوانده، بمیرانند، زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به آن عمل نمایند، و میراندن، از بین بردن پراکندگی و جدایی است، پس اگر قرآن ما را به سوی آنان بکشاند آنان را پیروی میکنیم، و اگر آنان را به سوی ما سوق داد باید اطاعت کنند، پدر مباد شما را! من شری براه نیانداخته، و شما را نسبت به سرنوشت شما نفریفته، و چیزی را بر شما مشتبه نساختهام، همانا رای مردم شما بر این قرار گرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند، ما هم از آنها پیمان گرفتیم که از قرآن تجاوز نکنند، اما افسوس که آنها عقل خویش را از دست دادند، حق را ترک کردند در حالی که آن را بخوبی میدیدند، چون ستمگری با هواپرستی آنها سازگار بود با ستم همراه شدند، ما پیش از داوری ظالمانهشان با آنها شرط کردیم که به عدالت داوری کنند و بر اساس حق حکم نمایند، اما به آن پایبند نماندند. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لِلْخَوارِجِ أَیْضاً: فَإِنْ أَبَیْتُمْ إِلا أَنْ تَزْعُمُوا أَنِّى أَخْطَأْتُ وَ ضَلَلْتُ فَلِمَ تُضَلِّلُونَ عامَّةَ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ بِضَلالِى، وَ تَأْخُذُونَهُمْ بِخَطائِى، وَ تُکَفِّرُونَهُمْ بِذُنُوبِى، سُیُوفُکُمْ عَلى عَواتِقِکُمْ تَضَعُونَها مَواضِعَ الْبُرْءِ وَ السُّقْمِ، وَ تَخْلِطُونَ مَنْ أَذْنَبَ بِمَنْ لَمْ یُذْنِبْ. وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ رَجَمَ الزّانِىَ الْمُحْصَنَ ثُمَّ صَلّى عَلَیْهِ، ثُمَّ وَرَّثَهُ أَهْلَهُ، وَ قَتَلَ الْقاتِلَ وَ وَرَّثَ مِیراثَهُ أَهْلَهُ، وَ قَطَعَ السَّارِقَ وَ جَلَدَ الزّانِىَ غَیْرَ الْمُحْصَنِ، ثُمَّ قَسَّمَ عَلَیْهِما مِنَ الْفَىءِ، وَ نَکَحَا الْمُسْلِماتِ، فَأَخَذَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- بِذُنُوبِهِمْ، وَ أَقامَ حَقَّ اللَّهِ فِیهِمْ، وَ لَمْ یَمْنَعْهُمْ سَهْمَهُمْ مِنَ الْأسْلامِ، وَ لَمْ یُخْرِجْ أَسْماءَهُمْ مِنْ بَیْنِ أَهْلِهِ، ثُمَّ أَنتُمْ شِرارُ النّاسِ وَ مَنْ رَمى بِهِ الشَّیْطانُ مَرامِیَهُ، وَ ضَرَبَ بِهِ تِیهَهُ. وَ سَیَهْلِکُ فِىَّ صِنْفانِ: مُحِبٌّ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلى غَیْرِ الْحَقِّ، وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ یَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلى غَیْرِ الْحَقِّ: وَ خَیْرُ النّاسِ فِىَّ حالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ، فَالْزَمُوهُ، وَ الْزَمُوا السَّوادَ الْأَعْظَمَ، فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ عَلَى الْجَماعَةِ، وَ إِیّاکُمْ وَ الْفُرقَةَ.! فَإِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاسِ لِلشَّیْطانِ، کَما أَنَّ الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ. أَلا مَنْ دَعا إِلى هذَا الشِّعارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ کانَ تَحْتَ عِمامَتِى هذِهِ. وَ إِنَّما حُکِّمَ الْحَکَمانِ لِیُحْیِیا ما أَحْیَا الْقُرانُ، وَ یُمِیتا ما أَماتَ الْقُرانُ، وَ إِحْیاؤُهُ الْاِجْتِماعُ عَلَیْهِ، وَ إِماتَتُهُ الْاِفْتِراقُ عَنْهُ. فَإِن جَرَّنَا الْقُرانُ إِلَیْهِمِ اتَّبَعْناهُمْ، وَ إِنْ جَرَّهُمْ إِلَیْنَا اتَّبَعُونا، فَلَمْ اتِ -لا أَبالَکُمْ- بُجْراً، وَ لا خَتَلْتُکُمْ عَنْ أَمْرِکُمْ، وَ لا لَبَّسْتُهُ عَلَیْکُمْ، إِنَّمَا اجْتَمَعَ رَأْىُ مَلَئِکُمْ عَلَى اخْتِیارِ رَجُلَیْنِ، أَخَذْنا عَلَیْهِما اَنْ لا یَتَعَدَّیَا الْقُرانَ فَتاها عَنْهُ، وَ تَرَکَا الْحَقَّ وَ هُما یُبْصِرانِهِ، وَ کانَ الْجَوْرُ هَواهُما فَمَضَیا عَلَیْهِ وَ قَدْ سَبَقَ اسْتِثْناؤُنا عَلَیْهِما فِى الْحُکُومَةِ بِالْعَدْلِ وَ الصَّمْدِ لِلْحَقِّ سُوءَ رَأْیِهِما، وَ جَوْرَ حُکْمِهِما. |
ویدیو مرتبط :
سگ کشی خوارج داعشی توسط خوارج النصره-حلب
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
خطاب به خوارج
خطاب به خوارج (پس از پافشاری خوارج در شورشگری، امام (ع) به قرارگاهشان رفت و فرمود:) آیا همه شما در جنگ صفین بودید؟ گفتند: بعضی بودیم و برخی حضور نداشتیم فرمود: به دو گروه تقسیم شوید، تا متناسب با هر کدام سخن گویم. دو دسته شدند، امام ندا درداد که: ساکت باشید، به حرفهایم گوش فرا دهید و با جان و دل به سوی من توجه کنید، و هر کس را برای گواهی سوگند دادم با علم گواهی دهد آنگاه سخنان طولانی مطرح فرمود که: (برخی از آن خطبه این است) سیاست استعماری قرآن بر سر نیزه کردن آنگاه که شامیان در گرماگرم جنگ، و در لحظههای پیروزی ما، با حیله و نیرنگ، و مکر و فریبکاری قرآنها را بر سر نیزه بلند کردند شماها نگفتید که: (شامیان، برادران ما و همآیین ما هستند؟ از ما میخواهند از خطای آنان بگذاریم. و راضی به حاکمیت کتاب خدا شدهاند، نظر ما این است که حرفشان را قبول کنیم و از آنان دست برداریم؟)، اما من به شما گفتم که: این توطئه ظاهرش ایمان و باطن آن دشمنی و کینهتوزی است، آغاز آن رحمت و پایان آن پشیمانی است، پس در همین حال به مبارزه ادامه دهید، و از راهی که در پیش گرفتهاید منحرف نشوید، و در جنگ دندان بر دندان فشارید، و به هیچ ندایی گوش ندهید، زیرا اگر پاسخ داده شوند گمراهکنندهاند، و اگر رها گردند خوار و ذلیل شوند، که همواره چنین بود، اما دریغ! شماها را دیدم که به خواستههای شامیان گردن نهادید، و حکمیت را پذیرفتید، سوگند بخدا! اگر از آن سر باز میزدم مسوول پیامدهای آن نبودم، و خد گناه آن را در پرونده من نمیافزود بخدا سوگند! اگر هم حکمیت را میپذیرفتم به این کار سزاوار پیروی بودم زیرا قرآن با من است، از آن هنگام که یار قرآن گشتم از آن جدا نشدم. وصف یاران جهادگر پیامبر (ص) ما با پیامبر (ص) بودیم، و همانا جنگ و کشتار گرداگرد پدران، فرزندان، برادران و خویشاوندان ما دور میزد، اما از وارد شدن هر مصیبت و شدتی جز بر ایمان خود نمیافزودیم، و بیشتر در پیمودن راه حق، و تسلیم بودن برابر اوامر الهی، و شکیبایی بر درد جراحتهای سوزان، مصمم میشدیم. هدف مبارزه با شامیان. اما امروز با پیدایش زنگارها در دین، کژیها و نفوذ شبههها در افکار، تفسیر و تاویل دروغین در دین، با برادران مسلمان خود به جنگ خونین کشانده شدیم، پس هرگاه احساس کنیم چیزی باعث وحدت ماست و به وسیله آن با یکدیگر نزدیک میشویم، و شکافها را پر و باقیمانده پیوندها را محکم میکنیم، به آن تمایل نشان میدهیم، آن را گرفته و دیگر راه را ترک میگوییم. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) قالَهُ لِلْخَوارِجِ، وَ قَدْ خَرَجَ إِلى مُعَسْکَرِهِمْ وَ هُمْ مُقِیمُونَ عَلى إِنکارِ الْحُکُومَةِ فَقالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: أَکُلُّکُمْ شَهِدَ مَعَنا صِفِّینَ؟ فَقالُوْا: مِنَّا مَنْ شَهِدَ وَ مِنَّا مَنْ لَّمْ یَشْهَدْ، قالَ: فَامْتازُوا فِرْقَتَیْنِ، فَلْیَکُنْ مَنْ شَهِدَ صِفِّینَ فِرْقَةً، وَ مَنْ لَمْ یَشْهَدْها فِرْقَةً، حَتّى أُکَلِّمَ کُلّاً مِنکُمْ بِکَلامِهِ وَ نادَى النّاسَ فَقالَ: أَمْسِکُوْا عَنِ الْکَلامِ وَ أَنصِتُوا لِقَوْلِى، وَ أَقْبِلُوْا بِأَفْئِدَتِکُمْ اِلَىَّ، فَمَنْ نَشَدْناهُ شَهادَةً فَلْیَقُلْ بِعِلْمِهِ فِیها، ثُمَّ کَلَّمَهُمْ عَلَیْهِ السَّلامُ بِکَلامٍ طَوِیلٍ مِنْ جُمْلَتِهِ أَنْ قالَ: أَلَمْ تَقُولُوا عِنْدَ رَفْعِهِمُ الْمَصاحِفَ -حِیلَةً وَ غِیلَةً وَ مَکْراً وَ خَدِیعَةً- إِخْوانُنا وَ أَهْلُ دَعْوَتِنا: اسْتَقالُونا، وَ اسْتَراحُوا إِلى کِتابِ اللَّهِ سُبْحانَهُ، فَالرَّأْىُ الْقَبُولُ مِنْهُمْ، وَ التَّنفِیسُ عَنْهُمْ فَقُلْتُ لَکُمْ: هذا أَمْرٌ ظاهِرُهُ إِیمانٌ، وَ باطِنُهُ عُدْوانٌ، وَ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ، وَ اخِرُهُ نَدامَةٌ، فَأَقِیمُوا عَلى شَأنِکُمْ، وَ أَلْزَمُوا طَرِیقَتَکُمْ، وَ عَضُّوا عَلَى الْجِهادِ بِنَواجِذِکُمْ، وَ لا تَلْتَفِتُوا إِلى ناعِقٍ نَعَقَ. إِنْ أُجِیبَ أَضَلَّ، وَ إِنْ تُرِکَ ذَلَّ وَ قَدْ کانَتْ هذِهِ الْفَعْلَةُ، وَ قَدْ رَأَیْتُکُمْ أَعْطَیْتُمُوها، وَ اللَّهِ لَئِنْ أَبَیْتُها ما وَجَبَتْ عَلَىّ فَرِیضَتُها، وَ لا حَمَّلَنِىَ اللَّهُ ذَنْبَها، وَ وَ اللَّهِ إِنْ جِئتُها إِنِّى لَلْمُحِقّ الَّذِى یُتَّبَعُ، وَ إِنّ الْکِتابَ لَمَعِىَ ما فارَقْتُهُ مُذْ صَحِبْتُهُ، فَلَقَدْ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ إِنَّ الْقَتْلَ لَیَدُورُ بَیْنَ الْاباءِ وَ الاَبْناءِ وَ الْإِخْوانِ وَ الْقَراباتِ. فَما نَزْدادُ عَلى کُلِّ مُصِیبَةٍ، وَ شِدَّةٍ إِلّا إِیماناً، وَ مُضِیّاً عَلَى الْحَقِّ، وَ تَسْلِیماً لِلاَمْرِ، وَ صَبْراً عَلى مَضَضِ الْجِراحِ، وَ لکِنَّا إِنَّما أَصْبَحْنا نُقاتِلُ إِخْوانَنا فِى الْإِسْلامِ عَلى ما دَخَلَ فِیهِ مِنَ الزَّیْغِ وَ الْإِعْوِجاجِ وَ الشُّبْهَةِ وَ التَّاْوِیلِ. فَإِذا طَمِعْنا فِى خَصْلَةٍ یَلُمّ اللَّهُ بِها شَعَثَنا وَ نَتَدانى بِها إِلَى الْبَقِیَّةِ فِیما بَیْنَنا، رَغِبْنا فِیها، وَ أَمْسَکْنا عَمّا سِواها. |