متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
در باب زیانهای زبان فصاحت و بلاغت اهل بیت (ع)
در باب زیانهای زبان فصاحت و بلاغت اهل بیت (ع) آگاه باشید، همانا زبان پارهای از وجود انسان است، اگر آمادگی نباشد سخن نمیگوید، و به هنگام آمادگی، گفتار او را مهلت نمیدهد، همانا ما امیران سخن میباشیم، درخت سخن در ما ریشه دوانده، و شاخههای آن بر ما سایه افکنده است. علل سقوط جامعه انسانی خدا شما را رحمت کند، بدانید که همانا شما در روزگاری هستید که گوینده حق اندک، و زبان از راستگویی عاجز، و حق طلبان بیارزشند، مردم گرفتار گناه، و به سازشکاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق، و پیرانشان گناهکار، و عالمشان دورو، و نزدیکشان سودجویند، نه خردسالانشان بزرگان را حرمت مینهند و نه توانگرانشان دست مستمندان را میگیرند. |
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) أَلا إِنَّ اللِّسانَ بَضْعَةٌ مِنَ الْإِنْسانِ، فَلا یُسْعِدُهُ الْقَوْلُ إِذَا امْتَنَعَ، وَ لا یُمْهِلُهُ النُّطْقُ إِذَا اتَّسَعَ، وَ إِنَّا لَأُمَراءُ الْکَلامِ، وَ فِینا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ، وَ عَلَیْنا تَهَدَّلَتْ غُصُونُهُ. وَ اعْلَمُوا -رَحِمَکُمْ اللَّهُ- أَنَّکُمْ فِى زَمانٍ الْقائِلُ فِیهِ بِالْحَقِّ قَلِیلٌ، وَ اللِّسانُ عَنِ الصِّدْقِ کَلِیلٌ، وَ اللَّازِمُ لِلْحَقِّ ذَلِیلٌ، أَهْلُهُ مُعْتَکِفُونَ عَلَى الْعِصْیانِ، مُصْطَلِحُونَ عَلَى الْإِدْهانِ فَتاهُمْ عارِمٌ، وَ شائِبُهُمْ اثِمٌ وَ عالِمُهُمْ مُنافِقٌ، وَ قارِؤُهُمْ مُماذِقٌ، لا یُعَظِّمُ صَغِیرُهُمْ کَبِیرَهُمْ، وَ لا یَعُولُ غَنِیُّهُمْ فَقِیرَهُمْ. |
ویدیو مرتبط :
اعجاز فصاحت و بلاغت از زبان یک زن نماینده (عربی)
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
در فضائل اهلبیت
در فضائل اهلبیت ضرورت پیروی از امامان دوازدهگانه عاقل با چشم دل سرانجام کار را مینگرد، و پستی و بلندی آن را تشخیص میدهد، دعوتکننده حق، (پیامبر (ص)) دعوت خویش را به پایان رسانید، و رهبر امت به سرپرستی قیام نمود، پس دعوتکننده حق را پاسخ دهید و از رهبرتان اطاعت کنید. گروهی در دریای فتنهها فرو رفته، بدعت را پذیرفته، و سنتهای پسندیده را واگذاردند، مومنان کنارهگیری کرده و گمراهان و دروغگویان به سخن آمدند. مردم! ما اهل بیت پیامبر (ص) چونان پیراهن تن او، و یاران راستین او، و خزانهداران علوم و معارف وحی، و درهای ورود به آن معارف، میباشیم، که جز از در، هیچ کس به خانهها وارد نخواهد شد، و هر کس از غیر در وارد شود، دزد نامیده میشود، مردم! درباره اهل بیت پیامبر (ص) آیات کریمه قرآن نازل شد، آنان گنجینههای علوم خداوند رحمانند، اگر سخن گویند، راست گویند، و اگر سکوت کنند بر آنان پیشی نجویند. شرایط امامت و رهبری پس باید امام و راهنمای مردم به مردم راست بگوید، و راه خرد پیماید و از فرزندان آخرت باشد که از آنجا آمده و بدانجا خواهد رفت، پس آن که با چشم دل بنگرد، و با دیده درون کار کند، آغاز کارش آن است که بیندیشد آیا عمل او به سود او باشد یا زیان؟ اگر به سود است ادامه دهد، و اگر زیانبار است توقف کند، زیرا عملکننده بدون آگاهی چون روندهای است که بیراهه میرود، پس هر چه شتاب کند از هدفش دورتر میماند، و عملکننده از روی آگاهی، چون روندهای بر راه راست است، پس بیننده باید به درستی بنگرد آیا رونده راه است یا واپسگرا؟ روانشناسی انسانی (تاثیر جسم و روح در یکدیگر) و بدان که هر ظاهری باطنی متناسب با خود دارد، آنچه ظاهرش پاکیزه، باطن آن نیز پاک و پاکیزه است، و آنچه ظاهرش پلید، باطن آن نیز پلید است، و پیامبر راستگو (ص) فرمود: همانا خداوند بندهای را دوست اما کردار او را دشمن میدارد، و کردار بندهای را دوست اما شخص را ناخوش میدارد. آگاه باش هر عملی رویش دارد، و هر رویندهای از آب بینیاز نیست، و آبها نیز گوناگون میباشند، پس هر درختی که آبیاریش به اندازه و نیکو باشد شاخ و برگش نیکو و میوهاش شیرین است، و آنچه آبیاریش پاکیزه نباشد درختش عیبدار و میوهاش تلخ است. |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ ناظِرُ قَلْبِ اللَّبِیبِ بِهِ یُبْصِرُ أَمَدَهُ، وَ یَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ، داعٍ دَعا، وَ راعٍ رَعى، فَاسْتَجِیبُوا لِلدَّاعِى، و اتَّبِعُواْ الرَّاعِى. قَدْ خاضُوا بِحارَ الْفِتَنِ، وَ أَخَذُواْ بِالْبِدَعِ دُونَ السُّنَنِ، وَ أَرَزَ الْمُؤمِنُونَ، وَ نَطَقَ الضّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ، نَحْنُ الشِّعارُ وَ الْأَصْحابُ، وَ الْخَزَنَةُ وَ الْأَبْوابُ، وَ لا تُؤتَى الْبُیُوتُ إِلّا مِنْ أَبْوابِها، فَمَنْ أَتاها مِنْ غَیْرِ أَبْوابِها سُمِّىَ سارِقاً. مِنْها: فِیهِمْ کَرائِمُ الْإِیمانِ، وَ هُمْ کُنُوزُ الرَّحْمنِ، إِنْ نَطَقُواْ صَدَقُوا، وَ إِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا، فَلْیَصْدُقْ رائِدٌ أَهْلَهُ، وَلْیُحْضِرْ عَقْلَهُ، وَلْیَکُنْ مِنْ أَبْناءِ الاخِرَةِ، فَإِنَّهُ مِنْها قَدِمَ وَ إِلَیْها یَنقَلِبُ، فَالنّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعامِلُ بِالْبَصَرِ یَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ یَعْلَمَ، أَعَمَلُهُ عَلَیْهِ أَمْ لَهُ؟ فَإِنْ کانَ لَهُ مَضى فِیهِ، وَ إِنْ کانَ عَلَیْهِ وَقَفَ عَنْهُ، فَإِنّ الْعامِلَ بِغَیْرِ عِلْمٍ کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ طَرِیقٍ، فَلا یَزِیدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِیقِ إِلّا بُعْداً مِنْ حاجَتِهِ، وَ الْعامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى الطّرِیقِ الْواضِحِ، فَلْیَنظُرْ ناظِرٌ أَسائِرٌ هُوَ أَمْ راجِعٌ. وَ اعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ ظاهِرٍ باطِناً عَلى مِثالِهِ، فَما طابَ ظاهِرُهُ طابَ باطِنُهُ، وَ ما خَبُثَ ظاهِرُهُ خَبُثَ باطِنُهُ، وَ قَدْ قالَ الرَّسُولُ الصّادِقُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ: إِنّ اللَّهَ یُحِبّ الْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ یُحِبّ الْعَمَلَ وَ یُبْغِضُ بَدَنَهُ. وَ اعْلَمْ أنّ لِکُلّ عَمَلٍ نَباتاً، وَ کُلُّ نَباتٍ لا غِنى بِهِ عَنِ الْماءِ، وَ الْمِیاهُ مُخْتَلِفَةٌ، فَما طابَ سَقْیُهُ طابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ، وَ ما خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ أَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ. |