متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
در اوج غریزه ، پاکدامن باش !
اسلام به عنوان آیینى جاودانه و آسمانى كه حاوى دستوراتى سعادتبخش براى بشر است، نهاد خانواده را به عنوان كانونىمقدس، پایدار، عاطفى و پاك، ترسیم كرده است تا میهمانى كه به عنوان همسر، وارد عرصه زندگى مىشود ، با آرامش، عزت، محبت و شادمانى، یك مجموعه رو به گسترش را اداره كند.
قرآن مجید به پدران و مادران مسلمان دستور مىدهد تا فرزندانشان را كه هنوز از نعمت تأهل برخوردار نشدهاند ، به این امر مقدس تشویق كرده ، زمینههاى زندگى سالم و حیات طیبه را براى آنان فراهم سازند و اگر شرایط ازدواج براى كسى وجود نداشته باشد ، اسلام راهكار بسیار ارزشمندى را معرفى مىكند. راهكارى كه هم اجرایى است و براى تحقق آن مانعى وجود ندارد و هم پشتوانه بزرگى براى ورود به عرصه حیات اجتماعى در آینده است و آرامش را براى اعضاى خانواده، مهیا مىسازد. این راهكار مهم، عفتورزى است.
عفت ورزیدن براى یك انسان و مخصوصا برای جوان، ضرورت یك زندگى سالم، بانشاط و آرام است. ضرورتى كه تنها در سایه دین به دست مىآید و در سایه خردمندى، رشد و كمال مىیابد.
جوان امروز، نیازمند این آموزههاست و پشت كردن به آنها، موجب سستى پیوند خانوادگى، نفوذ و حضور دیگران در عرصه زندگى، اختلاف، عدم اعتماد به یكدیگر، بیمارىهاى روحى - روانى، وسواس، سوءظن و ... خواهد شد.
1. عفت دل
یكى از موارد بسیار مهمى كه پیوند خانوادگى را پایدار مىسازد ، و قبل از ازدواج به جوان برای حفظ پاکدامنی اش کمک می کند ، رعایت عفت دل است. خانهاى كه تار و پود آن از عشق و محبت ساخته نشود ، خانهاى پایدار در برابر طوفانهاى سهمگین و لرزشهاى فراوان نیست. خانهاى كه در آن، افراد فراوانى حضور یابند و معشوق یا عاشق احساس نكند كه آن خانه براى سكونت وى آماده است، ثبات نخواهد داشت.
مرد شایسته، عرصه دل را در اختیار زن شایسته قرار مىدهد و جز او را به این حرم راه نمىدهد و فضاى اندیشه و دل را معطر به صفاى او مىكند؛ زن شایسته نیز چنین مىكند و اگر چنین شد، خداوند، از فضل خویش، آنان را بىنیاز خواهد كرد و این وعده خدا، حتمى است كه فرمود: زنان پاك، براى مردان پاك هستند.1
2. عفت نگاه
قرآن مجید به دین باوران دستور مىدهد كه چشمان خویش را بىپروا بر هر كس نگشایند. به چشمانت بیاموز كه هر كس، ارزش دیدن ندارد؛ زیرا چشم انسان، عرصه واردات دل و فكر او را فراهم مىسازد.
نگاه به نامحرم كه زمینه فساد را فراهم مىكند ، حرام شمرده شده است . جوان پاکدامن ، بر هر آنچه مىرسد ، بىپروا، چشم نمىگشاید و نگاه خویش را محدود مىسازد. اگر كسى عفتِ نگاه نداشته باشد ، چه بسا كه به بىعفتى در عرصههاى دیگر دچار شود. این عفت، خاص مردان نیست بلكه زن هم باید عفت را رعایت كند.
3. عفت كلام
عفت نگاه، پرهیز از نگاههاى آلوده است كه نتیجه این پرهیز ، پاكى دل و اندیشه ، از واردات ناشایست است ولى عفت كلام، پاك ساختن عرصه صادرات دل است. آنان كه بىمحابا از هر چه بخواهند ، سخن مىگویند ، هر واژهاى را بر زبان مىآورند و در پردازش كلمات خویش، محاسبه دقیقى ندارند، نه ارزش خویش را حرمت مىنهند و نه ارزش مخاطب را.
بسیارى از جوانان ، نمىتوانند برخى از واژههاى ناشایست شنیده شده را بیان كنند و با نگفتن آن، شادمانترند كه این، از سلامت روح و بهداشت روانشان حكایت دارد و در مقابل، كسانى یافت مىشوند كه بسیار مشتاقند تا هر واژگانى را به كار گیرند و از هر موضوعى - حتى ناشایست - سخن گویند كه این، نشان از عدم تربیت درست دارد.
4. عفت دامن
یكى از مؤلفههاى مهم عفت، عفت دامن است. پاكدامنى، از نوجوانى و جوانى سرچشمه مىگیرد و در دوران میانسالى و كهنسالى، ثمرهاش به بار مىنشیند. بدترین خیانتها، خیانت در این عرصه است و غریزه جنسى، اگر درست در اختیار قرار نگیرد ، انسان را به ورطههاى خطر مىكشاند. در قرآن آمده است: به زنا، نزدیك نشوید؛2 نه این كه زنا نكنید یعنى حتى باید از لغزشگاههاى این خطر مهلك، پرهیز كرد.
5. عفت شكم
یكى از عوامل بدبختى انسانها، بىپروایى در خوراك است یعنى این كه انسان هر چه بیابد ، بخورد و از هر راهى، كسب ثروت كند. غذاى حرام موجب شد كه مسلماننمایان، در كربلا، در مقابل فرزند رسول خدا صلىاللَّهعلیهوآله صفآرایى و به كشتن او افتخار كنند. امام حسین علیهالسلام فرمود: اگر نبود طعامهاى حرامى كه شكمهایتان پر از آن گشته است، چنین بىپروا، در قتل من تلاش نمىكردید.
عفت شكم نیز در عفت دل، تأثیر فراوانى دارد. طعام آلوده، جسم را مىآزارد و طعام ناپاك، روح را. غذاى حرام، روح را از پرواز باز مىدارد و حریم زندگى را بر خطرها مىگشاید؛ پس باید در غذایى كه مىخوریم، دقت كنیم.
پرهیز از گشادهدستى در چشم دوختن، اجتناب از سخن ناروا گفتن یا شنیدن، دورى از اختلاط بىجا و بىمورد، خوددارى از خودنمایى و بدننمایى، مواظبت از جسم، روزهدارى براى تقویت اراده و كنترل نفس و تربیت جنسى صحیح، راهكارىهایى هستند كه غفلت از آنها، در همه زمانها، انسان را به سقوط مىكشاند.
جامعه امروز، هم در سن ازدواج ، هم در نوع زندگى اجتماعى و تحصیلى، هم در بافت خانوادگى و هم در زمینه فراوانى زمینههاى گناه، با جامعه دیروز، متفاوت است. نوجوان دیروز، مىتوانست بدون شغل و تحصیلات عالى، ازدواج كند و در كنار خانواده خویش، روزگار بگذراند. دیروز، زمینههاى آلودگى صوتى و تصویرى و... آن قدر فراوان نبود؛ شرایط دورى از خانواده و اختلاط میان دو جنس، این قدر شایع و دسترسى به نامحرم، بدین صورت آسان نبود.
دوست عزیز! انسان شایسته، در هر عصر و زمینه، باید در مقابل آسیبها و خطرها، قد برافرازد و ناملایمات را هموار سازد. راهكار عفت براى جامعه امروز، دیروز و فردا، كارگشاست.
راهكار اصلى، پرهیز از شیطان و تلاش دائمى در بندگى خداست كه این، صراط مستقیم سعادت و نجات است؛الا تعبدوا الشیطان و ان اعبدونى هذا صراط المستقیم3.
منبع:پایگاه فرهنگی تفریحی ایران ناز
.............................................
پی نوشت ها :
1. نور، آیه 26.
2. اسراء، آیه 32.
3. یس، آیه 60.
ویدیو مرتبط :
استاد رائفی پور-پاکدامن باش
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
نامه فیلمبردار "آرام باش و تا هفت بشمار" به...
رضا تیموری فیلمبردار فیلم سینمایی "آرام باش و تا هفت بشمار" از پذیرفته نشدن این فیلم در بخش مسابقه فیلمهای سینمایی جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.
تیموری در این نامه نوشته: بعد از چند سال کار کردن تصمیم گرفتم فارغ از جنجالها و حاشیههای سینمای داستانی، در کنار مستند سازان از کار کردن لذت ببرم و سالهاست که در کنار مستند سازانی چون فرهاد ورهرام، ارد عطارپور، پیروز کلانتری و مهرداد اسکویی و... به عنوان فیلمبردار کار میکنم.
در این نامه آمده: به همین دلیل پیشنهادهای فیلمبرداری فیلمهای داستانی و تله فیلمهایی را که داشتم رد میکردم. تا اینکه رامتین لوافی فیلمبرداری "آرام باش و تا هفت بشمار" را به من پیشنهاد کرد. با خواندن فیلمنامه تصمیمم تغییر کرد. فرم و ساختاری که در ذهن رامتین بود نزدیک به سینمای مستند و سینمای داستانی که دوست داشتم بود واین اجازه را میداد تا آن طور دوست دارم کار کنم و صرفا" یک ثبت کننده نباشم و آغازی شد تا پیشنهادهای پروژههای دیگر سینمایی را هم بپذیرم که اتفاقا در جشنواره امسال نیز حضور دارند.
در بخش دیگری از این نامه آمده: "آرام باش تا هفت بشمار" فیلمی است که در میان دیگر کارهایم بیشتر دوستش دارم. اجحاف در حق این فیلم باعث شد تا این یادداشت را بنویسم. فیلمی که میتوانست به راحتی در بخش اصلی جشنواره فجر حاضر باشد ولی در بخش ویدئو قرار داده شد.
تیموری در این نامه نوشته: من اصولا" فلسفه وجودی چنین بخشی را نمیفهمم چرا که من هم مثل خیلیها معتقدم مهم ساختار و ارزش سینمایی یک فیلم است و فرمت آن هیچ اهمیتی ندارد. همان طورکه ممکن است یک فیلم ۳۵ میلی متری با ارفاق درحد یک اثر تلویزیونی باشد که احتمالا همه ما لیست بلندی از این فیلم ها سراغ داریم وحضور آنها در جشنواره همه ساله ارزش جشنواره را نزول داده و چه بسیار فیلمهای دیجیتالی که رونق و زینت جشنواره بوده اند مثل خون بازی و اتوبوس شب و...حتی مهم ترین رویداد سینمایی جهان یعنی جشنواره کن جایزه نخل طلایی خود را به یک فیلم دیجیتالی میدهد و درگیر مسایل فرمت و ... نمیشود.احتمالا" گنجاندن بخش ویدئو در جشنواره فجر برای فیلم هایی بوده که جایگاه اصلی آنها تلویزیون است. و شاید از سر لطف و یا شاخص تر بودن آنها نسبت به دیگر آثار تلویزیونی باعث تدارک این بخش شده است. اما فیلمی "مثل آرام باش و تا هفت بشمار" که ساختاری کاملا" سینمایی و جسورانه دارد و نوع روایت آن هیچ شباهتی به فیلم های تلویزیونی ندارد چرا باید در این بخش قرار گیرد.
در این نامه آمده: معمولا" اهالی سینما نسبت به فیلمهایی که در آن نقشی داشته اند تعصب دارند.اما این نوشته ها حرفهای متعصبانه فیلبردار فیلم نیست. شاهد این حرف لیست موفقیت های بین المللی این فیلم است. آرام باش تا هفت بشمار در بیش از ۳۰ جشنواره معتبر بین المللی حضور داشته و جوایز متعددی را برای سینمای ایران به دست آورده است. حتی چند جشنواره این فیلم را در بخشی به عنوان آثار موفق سینمای جهان دعوت کردهاند.
فیلمبردار "دیگری" نوشته: پس از اعلام فیلمهای جشنواره فجر چند تن از دوستان منتقد و اهالی سینما که این فیلم را در منزل هم دیده بودند تماس گرفتند و اظهار تعجب کردند که چرا این فیلم باید در این بخش باشد و تنها جواب من این بود که انگار قانون است و... اما پس از دیدن نام چند فیلم تلویزیونی در بخش مسابقه فیلم های اول و دوم دیگر نمی دانم اگر کسی سوال کرد چه بگویم . آیا باید بگویم : انگار قانون است البته فقط برای بعضیها. هر چند فکر میکنم اگر قرار بود استثنا یی وجود داشته باشد باید برای فیلمی می بود که جوایز ببر طلایی روتردام، بهترین فیلمبرداری جشنواره دبی، جایزه استعداد تازه سینمای آسیا در جشنواره شانگهای بهترین فیلم جشنواره وایادولید اسپانیا جایزه کلیساهای جهانی از جشنواره فریبورگ سوئیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند سینمایی از جشنواره مستقل رم را گرفته است.
در این نامه آمده: در جایی خواندم که یکی از مدیران فرهنگی گفته بود که چرا باید آثار سینمایی استعدادهای جوان ما توسط جشنواره های بینالمللی کشف شود. من دلم میخواهد بپرسم چرا باید فیلمهای استعدادهای جوان ما لابلای لابیرنتی غیر قابل درک و غیر سینمایی گم شود.آیا وقت آن نرسیده که مانند تمام جشنواره های استاندارد دنیا برخورد کنیم و دست از بدعتهای عجیب و غریب برداریم؟ فیلمها یا سینماییاند یا تلویزیونی. جدا کردن ۳۵ میلی متری از دیجیتال مفهومی ندارد، آن هم با پیشرفتی که دیجیتال در این سال ها داشته است. هر چند که من بخش فیلمهای تلویزیونی را هم در جشنواره فجر نمیفهمم. وقتی که صدا و سیما جشنواره بزرگی برای ارائه و رقابت آثارش دارد.میخواهم بگویم خوشحالم که جای رامتین لوافی کارگردان فیلم نیستم شاید اگر جای او بودم به جای یک یادداشت ساده برای احقاق حق فیلمم تلاشهای دیگری میکردم.