متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

در آداب جنگ



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در آداب جنگ
ای گروه مسلمانان، لباس زیرین را ترس خدا، و لباس رویین را آرامش و خونسردی قرار دهید، دندانها را برهم بفشارید تا مقاومت شما برابر ضربات شمشیر دشمن بیشتر گردد، زره نبرد را کامل کنید، پیش از آنکه شمشیر را از غلاف بیرون کشید چند بار تکان دهید، با گوشه چشم به دشمن بنگرید و ضربت را از چپ و راست فرود آورید، و با تیزی شمشیر بزنید، و با گام برداشتن به پیش، شمشیر را به دشمن برسانید، و بدانید که در پیش روی خدا و پسر عموی پیغمبر (ص) قرار دارید. پی در پی حمله کنید و از فرار شرم دارید، زیرا فرار در جنگ، لکه ننگی برای نسلهای آینده و مایه آتش روز قیامت است، از شهادت خرسند باشید و به آسانی از آن استقبال کنید. به آن گروه فراوان اطراف خیمه پر زرق و برق و طناب در هم افکنده (فرماندهی معاویه) به سختی حمله کنید، و به قلب آنها هجوم برید که شیطان در کنار آن پنهان شده، دستی برای حمله در پیش، و پایی برای فرار آماده دارد. مقاومت کنید تا ستون حق بر شما آشکار گردد. شما برترید، خدا با شماست، و از پاداش اعمالتان نمی‏کاهد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) کانَ یَقُولُهُ لِأَصْحابِهِ فِى بَعْضِ أَیَّامِ صِفِّینَ: مَعاشِرَ الْمُسْلِمِینَ، ‏اسْتَشْعِرُوا ‏الْخَشْیَةَ، وَ ‏تَجَلْبَبُوا السَّکِینَةَ، وَ عَضُّوا عَلَى ‏النَّواجِذِ، فَإِنَّهُ ‏أَنْبى ‏لِلسُّیُوفِ‏ عَنِ ‏الْهامِ‏، وَ أَکْمِلُوا ‏اللَّأْمَةَ، وَ ‏قَلْقِلُوا ‏السُّیُوفَ‏ فِى ‏أَغْمادِها قَبْلَ سَلِّها، وَ الْحَظُوا ‏الْخَزْرَ، وَ اطْعَنُوا ‏الشَّزْرَ، وَ ‏نافِحُوا ‏بِالظُّبَا، وَ ‏صِلُوا ‏السُّیُوفَ‏ ‏بِالْخُطا، وَ اعْلَمُوا ‏أَنَّکُمْ‏ بِعَیْنِ اللَّهِ، وَ مَعَ ابْنِ عَمَّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ، فَعاوِدُوا الْکَرَّ، وَ اسْتَحْیُوا مِنَ ‏الْفَرِّ. فَإِنَّهُ ‏عارٌ ‏فِى‏ ‏الْأَعْقابِ‏، وَ نارٌ یَوْمَ الْحِسابِ، وَ طِیبُوا عَنْ أَنْفُسِکُمْ نَفْساً، وَ امْشُوا إِلَى الْمَوْتِ مَشْیاً ‏سُجُحاً، ‏وَ عَلَیْکُمْ بِهذَا السَّوادِ الْأَعْظَمِ، وَ ‏الرِّواقِ‏ ‏الْمُطَنَّبِ‏، فَاضْرِبُوا ‏ثَبَجَهُ‏، فَإِنَّ الشَّیْطانَ کامِنٌ فِى ‏کِسْرِهِ‏، قَدْ ‏قَدَّمَ‏ ‏لِلْوَثْبَةِ ‏یَداً، ‏وَ ‏أَخَّرَ ‏لِلنُّکُوصِ‏ ‏رِجْلًا ‏فَصَمْداً صَمْداً، حَتّى یَنْجَلِىَ لَکُمْ عَمُودُ الْحَقِّ ‏وَ ‏أَنْتُمُ‏ ‏الْأَعْلَوْنَ‏ ‏وَ ‏اللَّهُ‏ ‏مَعَکُمْ‏ ‏وَ ‏لَنْ‏ ‏یَتِرَکُمْ‏ ‏أَعْمالَکُمْ‏.


ویدیو مرتبط :
آداب معاشرت (آداب مهمانی رفتن)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اگرعملکردمطبوعات درقبال جنگ نرم درست بود




 

 

دیروز ظهر، محمدعلی رامین خبرنگاران را به دفتر کار خود فراخواند تا با آنها از همایشی که قرار است به زودی برگزار شود سخن بگوید و در لابه لای اطلاع رسانی درباره «همایش استراتژی رسانه های داخلی مقابل جنگ نرم» آخرین تحلیل ها را در باب بحث داغ «جنگ نرم» به رسانه ها ارائه کند.

به گزارش «اعتماد» معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در مقدمه صحبت های خود، جنگ نرم را مسبوق به سابقه تاریخی دانست و از حضرت آدم(ع) به عنوان نخستین قربانی این شیوه تهاجم شیطان و دشمنان شیطانی یاد کرد؛ «در خلقت انسان، زمانی که ابلیس متوجه شد از پس مقابله با آدم(ع) برنمی آید و نمی تواند جایگاه او را تنزل دهد، با نوعی ظاهر خیرخواهی و زبان لین و نرم به حوا روی می آورد و از این طریق آدم(ع) را تسلیم می کند.» او نه تنها قصه حضرت آدم(ع) را، بلکه سرتاسر قرآن را «فصل عظیمی از دشمن شناسی و بعضاً دشمن ستیزی» تعبیر و تفسیر کرد. او روایات نقل شده از ائمه و اولیا الله را منبع دیگری برای رجوع در زمینه چگونگی مقابله با دشمن خواند و گفت؛ «ما بنا داریم در این همایش به این روش ها رجوع کنیم و چگونگی مقابله با جنگ نرم دشمنان را در لابه لای قرآن و روایات جست وجو کنیم.»محمدعلی رامین در شروع صحبت های خود گفت؛ «هنوز هستند کسانی که می گویند کدام جنگ؟

اینها کسانی هستند که آنچنان مجذوب یا مرعوب یا مغلوب جنگ نرم رسانه یی شده اند که البته اصل جنگ را به عنوان واقعیتی اجتناب ناپذیر که باید تسلیم آن شد، پذیرفته اند و قائل به هیچ مقاومتی در این زمینه نیستند.» او از این سخن چنین نتیجه گرفت که «بنابراین لازم است جنگ نرم را برای رسانه های خودمان تبیین کنیم.» رامین ادامه داد؛ «در سال جاری - حداقل بعد از انتخابات که یک نقطه پرشکوه در تاریخ انتخابات آزاد و مستقل جهانی است-مشاهده می کنیم توطئه های عجیب و غریبی را که این حقیقت زیبا را به دروغی بزرگ تبدیل کرد و با جنگ رسانه یی، زیباترین حقیقت زمانه را به یک دروغ بزرگ بدل کرد و افراد زیادی را فریب داد.» او گفت؛ «ما باید نقش رسانه یی داخل و خارج کشور را دقیق بررسی کنیم و می توانیم این کار را در همایش استراتژی رسانه های داخلی مقابل جنگ نرم انجام دهیم.» معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد سپس از توطئه های مثلث شیطانی امریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس، به عنوان سرکردگان جنگ نرم رسانه یی نام برد و گفت؛ «نباید این گونه باشد که آنها خود جنگ روانی و رسانه یی راه بیندازند و خود مختصات آن را ترسیم کنند و ما و رسانه هایمان حرفی برای گفتن نداشته باشیم. ما می خواهیم بگوییم صاحبان فکر و رسانه در کشور ما، فکرهای تازه یی دارند و با آشنایی و تسلط بر ویژگی ها و نحوه مقابله با آن و بررسی سابقه آن، چه در تاریخ خلقت انسان و چه در تجربه یی که در کشورهای دیگر پیاده شده است، می توانند از پس تهدیدات بربیایند.»

رامین ماموریت رسانه های داخلی را نه تنها مصونیت بخشی افکار عمومی در داخل کشور که مصونیت بخشی افکار عمومی جهان تعریف کرد.معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد سپس در جریان پاسخ به پرسش های خبرنگاران هم ادامه صحبت های خود را چنین پی گرفت؛که «غربی ها به این دلیل که سیاست شان را خارج از دیانت و اخلاق تعریف کرده اند و حتی اخلاق را ابزاری دست و پاگیر می دانند، برای ایجاد هر فناوری، بیشتر هدف های استعمارگرایانه و سلطه طلبانه دارند. مثلاً هواپیمایی که تولید می کنند، اول برای این است که سلطه شان را با بمباران بر ملت های دیگر تحمیل کنند، بعد اگر شد از آن برای حمل و نقل استفاده کنند.

اگر فیلم می سازند برای این است که فرهنگ سلطه شان را گسترش دهند، بعد جنبه های دیگر آن را مد نظر بگیرند. اما این ابزار مال غربی ها نیست. اینها محصول دانش بشری است و ما باید از این ابزار تعریفی انسانی و اخلاقی و خیرخواهانه و خداپسندانه ارائه دهیم.» او سپس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران رسانه های اصولگرا که از معاون وزیر درباره چگونگی مواجهه با واگرایی رسانه یی در مطبوعات داخلی پرسید، پاسخ داد؛ «دلیل این واگرایی این است که برخی رسانه ها جنگ نرم را به رسمیت نمی شناسند و به جای توجه و مقابله با آن، مشغول رقابت های خصم آلود در داخل اند. اما اگر دشمن مشترک ملت ایران برای همه آشکار شود، آن وقت همه مقابل دشمن مشترک خواهیم ایستاد و سوءتفاهم ها را برطرف می کنیم.»

او سپس گفت؛ «نه مصلحت است و نه مناسب است که من این را بگویم، اما بدانید اگر عملکرد مطبوعات و رسانه های ما در مقابل جنگ نرم درست بود، بنده به این معاونت نمی آمدم.»محمدعلی رامین در بخشی از صحبت های خود، به وضعیت خبری منطقه خاورمیانه اشاره کرد و با بیان اینکه منطقه ما خبرسازترین منطقه دنیا است، پرسید؛ «چرا مردم منطقه ما خبرهایشان را از رسانه های بیگانه امریکایی و انگلیسی و صهیونیستی می گیرند؟ ما باید خودمان خبرهایمان را از رسانه های منطقه یی بگیریم.» او در پاسخ به سوال خبرنگاری که در این رابطه از او پرسید وضعیت رسانه های منطقه یی نظیر العربیه در صحبت های او چیست، پاسخ داد؛ «وقتی می گوییم رسانه های مثلث شوم و شیطانی امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، منظورمان زبان و عنوان کشور این رسانه ها نیست. ما باید ماهیت دشمن را با ارزش های توحیدی بشناسیم و در مقابل دشمن جبهه خبرخواهان را تشکیل دهیم.»به گفته معاون وزیر ارشاد، همایش یک روزه «استراتژی رسانه های داخلی مقابل جنگ نرم»، ششم بهمن در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می شود. دبیر این همایش «دکتر امینی» است که رامین در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره سابقه او، به این اکتفا کرد که «دکتر امینی مدیرعامل خبرگزاری موج است و جزء صاحب نظران عرصه رسانه و از متخصصان و اندیشمندان حوزه رسانه و تحقیقات و مطالعات و کارهای گسترده در این زمینه است که همه اش قابل شرح در این جلسه مطبوعاتی نیست.»