متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

درباره خلافت خود ،نکوهش اصحاب جمل



ترجمه فارسی نهج البلاغه
درباره خلافت خود
ستایش خداوندی را سزاست که نه آسمانی مانع آگاهی او از آسمان دیگر، و نه زمینی مانع او از زمین دیگر می‏شود.
گفتگو در روز شورا
شخصی در روز شورا به من گفت: (ای فرزند ابوطالب نسبت به خلافت حریص می‏باشی) در پاسخ او گفتم، بخدا سوگند! شما با اینکه از پیامبر اسلام دورترید، حریصتر می‏باشید، اما من شایسته و نزدیکتر به پیامبر اسلامم، همانا من تنها حق خود را مطالبه می‏کنم که شما بین من و آن حائل شدید، و دست رد بر سینه‏ام زدید. پس چون در جمع حاضران، با برهان قاطع او را مغلوب کردم، درمانده و سرگردان شد و نمی‏دانست در پاسخم چه بگوید؟
شکوه از قریش
بار خدایا! از قریش و از تمامی آنها که یاریشان کردند به پیشگاه تو شکایت می‏کنم، زیرا قریش پیوند خویشاوندی مرا قطع کردند، و مقام منزلت بزرگ مرا کوچک شمردند، و در غصب حق من، با یکدیگر هم‏داستان شدند، سپس گفتند: برخی از حق را باید گرفت و برخی را باید رها کرد. (یعنی خلافت حقی است که باید رهایش کنی)
شکوه از ناکثین
طلحه و زبیر و یارانشان بر من خروج کردند، و ناموس رسول خدا (ص) را به همراه خود می‏کشیدند چونان کنیزی را که به بازار برده‏فروشان می‏کشانند، به بصره روی آوردند، در حالی که همسران خود را پشت پرده نگهداشتند. پرده‏نشین حرم پیامبر (ص) را در برابر دیدگان خود و دیگران قرار دادند. لشکری را گرد آوردند که همه آنها به اطاعت من گردن نهاده، و بدون اکراه، و با رضایت کامل با من بیعت کرده بودند، پس از ورود به بصره، به فرماندار من و خزانه‏داران بیت‏المال مسلمین و به مردم بصره، حمله کردند، گروهی از آنان را شکنجه و گروه دیگر را با حیله کشتند. بخدا سوگند! اگر جز به یک نفر دست نمی‏یافتند و او را عمدا بدون گناه می‏کشتند کشتار همه آنها برای من حلال بود، زیرا همگان حضور داشتند و انکار نکردند، و از مظلوم با دست و زبان دفاع ننمودند، چه رسد به اینکه ناکثین به تعداد لشکریان خود از مردم بیدفاع بصره قتل عام کردند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى ‏لا ‏تُوارِى‏ عَنْهُ سَماءٌ سَماءً، وَ لا أَرْضٌ أَرْضاً.
مِنْها: ‏وَ ‏قالَ‏ ‏لِى‏ قائِلٌ: إِنَّکَ ‏عَلى ‏هذَا ‏الْأَمْرِ ‏یَا ‏ابْنَ‏ ‏أَبِیطالِبٍ‏ لَحَرِیصٌ! فَقُلْتُ: بَلْ أَنْتُمْ وَ اللَّهِ لَأَحْرَصُ وَ أَبْعَدُ، وَ أَنَا أَخَصُّ وَ أَقْرَبُ، وَ إِنَّما طَلَبْتُ حَقّاً لِى وَ أَنْتُمْ تَحُولُونَ بَیْنِى وَ بَیْنَهُ، وَ ‏تَضْرِبُونَ‏ ‏وَجْهِى‏ دُونَهُ، فَلَمَّا ‏قَرَعْتُهُ‏ ‏بِالْحُجَّةِ فِى الْمَلَإِ الْحاضِرِینَ ‏بُهِتَ‏ لا یَدْرِى ما یُجِیبُنِى بِهِ! اللَّهُمَّ إِنِّى ‏أَسْتَعْدِیکَ‏ عَلى قُرَیْشٍ وَ مَنْ أَعانَهُمْ، فَإِنَّهُمْ قَطَعُوا رَحِمِى، وَ صَغَّرُوا عَظِیمَ مَنزِلَتِى، وَ أَجْمَعُوا عَلى مُنازَعَتِى أَمْراً هُوَ لِى، ثُمَّ قالُوا: أَلا إِنَّ ‏فِى‏ ‏الْحَقّ‏ أَنْ تَأخُذَهُ وَ فِى الْحَقِّ أَنْ تَتْرُکَهُ.
مِنْها فِى ذِکْرِ أَصْحابِ الْجَمَلِ: فَخَرَجُوا یَجُرُّونَ حُرْمَةَ رَسُولِ اللَّهِ- صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- کَما تُجَرُّ الْأَمَةُ عِنْدَ شِرائِها، مُتَوَجِّهِینَ بِها إِلَى الْبَصْرَةِ، فَحَبَسا نِساءَهُما فِى بُیُوتِهِما وَ أَبْرَزا ‏حَبِیسَ‏ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لَهُما وَ لِغَیْرِهِما فِى جَیْشٍ ما مِنْهُمْ رَجُلٌ إِلَّا وَ قَدْ أَعْطانِى الطَّاعَةَ، وَ سَمَحَ لِى بِالْبَیْعَةِ طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ. فَقَدِمُوا عَلى عامِلِى بِها وَ ‏خُزّانِ‏ بَیْتِ مالِ الْمُسْلِمِینَ وَ غَیْرِهِمْ مِنْ أَهْلِها فَقَتَلُوا طائِفَةً ‏صَبْراً، وَ طائِفَةً غَدْراً، فَوَاللَّهِ لَوْ لَمْ یُصِیبُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ إِلَّا رَجُلًا واحِداً ‏مُعْتَمِدِینَ‏ لِقَتْلِهِ بِلا جُرْمٍ جَرَّهُ لَحَلَّ لِى قَتْلُ ذلِکَ الْجَیْشِ کُلِّهِ، إِذْ حَضَرُوهُ فَلَمْ یُنْکِرُوا وَ لَمْ یَدْفَعُواْ عَنْهُ بِلِسانٍ وَ لا ‏یَدٍ، دَعْ ما أَنَّهُمْ قَدْ قَتَلُوا مِنَ الْمُسْلِمِینَ مِثْلَ الْعِدَّةِ الَّتِى دَخَلُوا بِها عَلَیْهِمْ.


ویدیو مرتبط :
اصحاب جمل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس از پیروزی بر اصحاب جمل



ترجمه فارسی نهج البلاغه
پس از پیروزی بر اصحاب جمل
شرکت آیندگان در پاداش گذشتگان (نقش نیت در پاداش اعمال)
امام (ع) پرسید: آیا فکر و دل برادرت با ما بود؟ گفت: آری امام (ع) فرمود: پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریکند آنهایی که حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران می‏باشند، ولی با ما هم‏عقیده و آرمانند، به زودی متولد می‏شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می‏گردد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) لَمَّا ‏أَظْفَرَهُ‏ ‏اللَّهُ‏ بِأَصْحابِ الْجَمَلِ وَ قَدْ قالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحابِهِ: وَدِدْتُ أَنَّ أَخِى فُلاناً کانَ شاهِدَنا لِیَرى ما نَصَرَکَ اللَّهُ بِهِ عَلى أَعْدائِکَ فَقالَ ‏لَهُ‏ ‏عَلَیْهِ‏ ‏السَّلامُ‏: ‏أَهَوى ‏أَخِیکَ‏ مَعَنا؟ فَقالَ نَعَمْ، قالَ فَقَدْ شَهِدَنا: وَ لَقَدْ شَهِدَنا فِى عَسْکَرِنا هذا أَقْوامٌ فِى أَصْلابِ الرِّجالِ وَ أَرْحامِ النِّساءِ، ‏‏سَیَرْعَفُ‏‏ ‏‏بِهِمُ‏‏ ‏‏الزَّمانُ‏‏، وَ یَقْوى بِهِمُ الْإِیمانُ.