متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟



 

خیانت زن به مرد چه حکمی دارد؟

 

خیانت زن به مرد، صورت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد; مانند: خیانت اقتصادی و مالی‌; یعنی زن در غیاب مرد، بی‌اذن او در اموال مرد تصرف کند و در جایی که مرد رضایت ندارد، مصرف نماید و بعداً به مرد نگوید، و خیانت عرضی و آبرویی‌; یعنی زن اسرار مرد را افشا نماید و او را نزد دیگران بی‌آبرود کند. یکی از خیانت‌های زن به مرد این است که با مرد اجنبی رابطة نامشروع داشته باشد. اگر این رابطة نامشروع با چهار شاهد عادل و دیگر شرایط آن ثابت شود، حکم زنا بر زن جاری می‌شود.

 

اگر چهار شاهد عادل وجود نداشت‌، حکم آن در قرآن این گونه بیان شده است‌: "

 

والَّذین‌َ یَرمون‌َ اَزوَجَهُم ولَم یَکُن لَهُم شُهَدأُ اِلاّ اَنفُسُهُم فَشَهـَدَة‌ُ اَحَدِهِم اَربَع‌ُ شَهـَدَت‌ٍ بِاللّه‌ِ اِنَّه‌ُ لَمِن‌َ الصّـَدِقین # والخـَمِسَة‌ُ اَن‌َّ لَعنَت‌َ اللّه‌ِ عَلَیه‌ِ اِن کان‌َ مِن‌َ الکـَذِبین‌; (نور، 6 و 7)


کسانی که همسران خود را متهم ]به عمل منافی عفت می‌کنند[ و گواهانی جز خودشان ندارند، هر یک از آنان باید چهار مرتبه به نام خدا شهادت دهند که از راست گویان است‌; و در پنجمین بار بگوید: لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گویان با شد." پس از این پنج شهادت مرد، زن می‌تواند این اتهام را با پنج شهادت دیگر از خود نفی نماید. این شهادت‌ها در محکمة عدل و در حضور قاضی انجام می‌گیرد، که در اصطلاح فقه به آن "لعان‌" گفته می‌شود. در صورتی که مرد و زن در حضور قاضی این شهادت‌ها را اجرا کنند، زن و مرد بدون نیاز به صیغة طلاق فوراً از هم جدا می‌شوند. زن برای همیشه بر مرد حرام می‌شود و ازدواج مجدد میان آن دو امکان ندارد. حد قذف (مجازات اتهام زنا به زن پاک دامن‌) از مرد و حد زنا از زن برداشته می‌شود، و اگر از این ماجرا فرزندی به وجود آمده باشد از مرد منتفی و به او نسبتی نخواند داشت‌; ولی نسبتش با زن محفوظ است‌. البته اگر زن از پنج شهادت خود داری کرد، حد زنا بر او جاری می‌شود. موضوع "لعان‌" احکام و مسائل دیگری دارد که برای آگاهی از آن‌ها باید به کتاب‌های فقهی رجوع نمود.(ر.ک‌: تحریر الوسیله‌، امام خمینی‌، ج 2، ص 359 ـ 362، مؤسسة اسماعیلیان / تفسیر نمونه‌، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 14، ص 377 ـ 385، دارالکتب الاسلامیة‌.)

 

یکی از عواملی که بنیان هر جامعه‌ای را متزلزل کرده و حتی می‌تواند فروپاشد، همانا "سوء ظن‌" افراد نسبت به یکدیگر است‌، به خصوص این که این عنصر زهرآگین به جامعه کوچک خانوادة مسلمانان راه پیدا کند; قرآن مجید در رابطه با اجتناب از این صفت زشت اخلاقی می‌فرماید: "یَـََّأَیُّهَا الَّذِین‌َ ءَامَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّن‌َ الظَّن‌ِّ إِن‌َّ بَعْض‌َ الظَّن‌ِّ إثم‌ٌ; (حجرات‌، 12) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید; چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است‌." (ر.ک‌: فتح‌، 12) گمان بد، نه تنها به طرف مقابل و "حیثیت و آبروی‌" او، لطمه وارد می‌کند و روح "بی‌اعتمادی‌" را در جامعه کوچک خانواده سایه افکن می‌نماید، بلکه برای صاحب آن نیز بلای بزرگی است که همانند خوره او را آزار می‌دهد و دنیائی وحشت ناک و آکنده از غربت را برای او فراهم می‌سازد. اسلام اجازه نمی‌دهد هر کسی با این کار با آبروی دیگران بازی می‌کند و جهنمی نیز برای خویش به وجود آورد. رسول گرامی اسلام‌در حدیثی می‌فرماید: "خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن را"(ر.ک‌: مهجّة البیضأ، فیض کاشانی‌;، ج 5، ص 268، دفتر انتشارات اسلامی‌.)

 


اما راه مقابله با این گناه‌:

 

اولاً: گمان بد را، انسان از خود دور سازد، به این ترتیب که به راههای حمل بر صحت بیندیشد و احتمالات صحیحی را که در مورد آن عمل وجود دارد، در ذهن خود مجسم سازد تا به تدریج بر "گمان بد" غلبه کرده "گمان نیک‌" و خیر را جایگزین آن نماید. قرآن می‌فرماید: "چرا هنگامی که این (تهمت‌) را شنیدند، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آن‌ها است‌) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است‌؟! (نور، 12) به همین جهت است که در آموزه‌های روایی اهل‌بیت‌: چنین دستور داده‌اند، که اعمال برادران و خواهران ایمانیت را بر نیکوترین وجه ممکن حمل کن تا وقتی که دلیلی بر خلاف آن قائم شود.(ر.ک‌: تفسیر نمونه‌، آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگران‌، ج 14، ص 396 و ج 22، ص 181، دارالکتب الاسلامیة / اصول کافی‌، کلینی‌;، ج 2، ص 363، دارالکتب الاسلامیة‌.)

 

ثانیاً: اگر گمان بدی‌، بدون اختیار در ذهن پیدا شد، در عمل کوچکترین اعتنائی به آن نکنید و ترتیب اثری به آن ندهید و طرز رفتار خویش را دگرگون نسازید. در حدیثی از پیامبر اکرم‌می‌خوانیم‌: سه چیز است که وجود آن در مؤمن پسندیده نیست و راه فرار دارد، از جمله سوء ظن است (فمخرجه من سوء الظن ان لا یحققه‌) که راه فرار از آن این است‌، که به آن جامه عمل نپوشاند."(ر.ک‌: بحارالانوار، علامه مجلسی‌;، ج 72، ص 201، مؤسسة الوفأ، بیروت / معراج السعاده‌، ملااحمد نراقی‌، ص 161، انتشارات جاویدان)

 

مرا پیر دانای مرشد شهاب دو اندرز فرمود بروی آب‌

یک آن‌که بر خویش‌، خوش بین مباش دگر آن‌که بر خلق بدبین مباش‌


منبع:emammahdi

 


ویدیو مرتبط :
frozen/جابجایی: مرد ها زن، زن ها مرد میشوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنایت مرد به خیانت زن پایان داد



محاکمه متهم برای دومین بار
جنایت مرد به خیانت زن پایان داد

مردی که به دلیل خیانت همسرش او را با سلاح به قتل رسانده ‌بود، پس از صدور حکم قصاص یک‌بار دیگر پای میز محاکمه رفت.

حوادث- به گزارش شرق: متهم که احمد نام دارد شش‌سال قبل، بعد از اینکه همسرش مریم را مقابل چشمان فرزندانش به قتل رساند، با درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم به قصاص محکوم شد و رای صادره مورد تایید دیوان‌عالی کشور قرار گرفت اما از آنجایی که متهم به‌خاطر حمل و نگهداری سلاح نیز محکوم شده بود، این قسمت رای نقض و پرونده برای رسیدگی به شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده ‌شد.


احمد که پیش از این در شعبه 71 مورد محاکمه قرار گرفته ‌بود، قتل همسرش را پذیرفته و در دفاع از خودش گفته‌ بود: من و مریم ‌سال‌ها بود که با هم زندگی می‌کردیم و دو فرزند داشتیم. بچه‌هایم بزرگ شده ‌بودند که حرف‌های مردم درمورد همسرم شروع شد، آنها می‌گفتند مریم با کسی رابطه دارد اما من باور نمی‌کردم تا اینکه متوجه شدم هزینه تلفن خانه زیاد شده‌است به مریم گفتم چرا این اتفاق افتاده؟

 

جواب داد با مادرش زیاد صحبت کرده ‌است اما یک روز وقتی که سرزده وارد خانه شدم و همسرم را در حال مکالمه دیدم متوجه شدم او با مردی رابطه دارد، رنگ مریم پرید و مدعی شد کسی مزاحم تلفنی شده‌ است اما من می‌دانستم این همه ماجرا نیست. رابطه من و مریم تیره شده‌ بود به او گفتم بهتر است این رابطه را تمام کند. مریم منکر بود و به من می‌گفت رابطه‌ای بین آنها نبوده‌ است تا اینکه یک روز پسرم که آن موقع خیلی بچه ‌بود نام یکی از دوستانم به نام بهنام را آورد، او گفت: وقتی تو نیستی عمو بهنام به خانه ما می‌آید بهنام شریک من بود و به خاطر شراکتی که در دامداری داشتیم به خانه من رفت‌وآمد داشت، درمورد او از همسرم پرسیدم قبول نمی‌کرد می‌گفت رابطه‌ای بین آنها نیست تا اینکه یک شب وقتی از آبیاری باغم برگشتم، مردی را عریان در خانه دیدم او بلافاصله از خانه خارج شد به همسرم گفتم او چه کسی بود اول گفت غریبه بود و متوجه نشده چه کسی است بعد گفت بهنام بود.

 

می‌دانستم دیگر آن زن برایم همسر خوبی نمی‌شود، او را به خانه پدرش فرستادم. موضوع را هم به آنها گفتم و تصمیم گرفتم از همسرم جدا شوم.
متهم ادامه ماجرا را اینطور تعریف کرد: دادخواست طلاق دادیم و همه چیز برای جدایی آماده بود، چند ماهی نیز جدا از هم زندگی کردیم من همسرم را طلاق دادم اما بعد از مدتی دوباره آمد و به من گفت حاضر است همه کارهایی که کرده را جبران کند و دوباره برگردد. من زنم را دوست داشتم واقعا با علاقه زیاد با او زندگی می‌کردم وقتی مریم گفت حاضر است همه کارهایش را جبران کند من هم قبول کردم دوباره با هم زندگی کنیم. او را به مشهد بردم تا توبه کند.

 

این کار را کرد و دوباره به خانه من برگشت. من واقعا به همسرم اعتماد کردم و زندگی‌مان را از سر گرفتیم اما بعد از مدتی دوباره کارهایش را شروع کرد. او مرتب با بهنام ارتباط داشت نمی‌توانستم به آن مرد هم چیزی بگویم چون می‌دانستم همسرم به سمت او می‌رود. روز حادثه همسرم گفت می‌خواهد به خانه مادرش برود.

 

چند ساعت بعد وقتی پسرم آمد به من گفت که مادرش در خانه است من به سمت خانه رفتم دیدم چراغ‌ها روشن است در زدم باز نکرد دیدم کسی در خانه است از درپشتی داخل رفتم چراغ‌ها روشن بود زنم در خانه بود. به خانه مادرزنم رفتم آنجا نبود. همین مساله من را عصبانی کرد همسرم را به باغ بردم سلاحم را هم برداشتم به او گفتم چرا این کارها را می‌کنی؟ گفت می‌خواهد همین راه را برود می‌خواستم همه‌مان را بکشم زنم را زدم و دست خودم هم زخمی شد.


متهم در نهایت با درخواست حکم قصاص اولیای‌دم به قصاص و به‌خاطر نگهداری سلاح غیرمجاز نیز به سه‌سال حبس محکوم شد. رای صادره مورد اعتراض متهم قرار گرفت. رای قصاص تایید اما حبس به‌خاطر نگهداری سلاح غیرمجازات نقض شد. روز گذشته متهم به خاطر نگهداری سلاح غیرمجاز پای میز محاکمه رفت او گفت: به خاطر اینکه دامداری داشتم و مرتب به صحرا می‌رفتم سلاح خریداری کردم حدود 30‌سال قبل بود که این سلاح را خریدم و قصد کار خلاف با آن را نداشتم.  در پایان هیات قضات برای صدور رای دادگاه وارد شور شدند.
شرق