متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

خبر از فتنه



ترجمه فارسی نهج البلاغه
خبر از فتنه
ویژگیهای علمی و سیاسی امام علی (ع)
پس از حمد و ستایش پروردگار، ای مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم، و جز من هیچ کس جرات چنین کاری را نداشت، آنگاه که امواج سیاهیها بالا گرفت و به آخرین درجه شدت خود رسید، پس از من بپرسید پیش از آنکه مرا نیابید سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، نمی‏پرسید از چیزی که میان شما تا روز قیامت می‏گذرد، و نه از گروهی که صد نفر را هدایت یا گمراه می‏سازد، جز آنکه شما را آگاه می‏سازم و پاسخ می‏دهم. و از آنکه مردم را بدان می‏خواند، و از آنکه رهبریشان می‏کند، و آنکه آنان را می‏راند، و آنجا که فرود می‏آیند، و آنجا که بار گشایند، و آنکه از آنها کشته شود، و آنکه بمیرد، خبر می‏دهم، آن روز که مرا از دست دادید، و نگرانیها و مشکلات بر شما باریدن گرفت، بسیاری پرسش کنندگان به حیرت فرو رفته می‏گویند، سرانجام چه خواهد شد؟ که گروه بسیاری از مسوولان از پاسخ دادن فرو مانند
خبر از فتنه‏های آینده
این حوادث هنگامی رخ نشان می‏دهد که جنگ در میان شما طولانی شود، و دنیا چنان بر شما تنگ گردد که ایام بلا را طولانی پندارید، تا روزی که خداوند پرچم فتح و پیروزی را برای باقیمانده نیکان شما به اهتزاز درآورد (زمان ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف) فتنه‏ها آنگاه که روی آورند با حق شباهت دارند، و چون پشت کنند حقیقت چنانکه هست، نشان داده می‏شود، فتنه‏ها چون می‏آیند شناخته نمی‏شوند، و چون می‏گذرند، مورد شناسایی قرار می‏گیرند، فتنه‏ها چون گردبادها می‏چرخند، از همه جا عبور می‏کنند، در بعضی از شهرها حادثه می‏آفرینند و از برخی شهرها می‏گذرند.
خبر از فتنه‏های بنی‏امیه
آگاه باشید همانا ترسناکترین فتنه‏ها در نظر من، فتنه بنی‏امیه بر شما است، فتنه‏ای کور و ظلمانی که سلطه‏اش همه جا را فرا گیرد و بلای آن دامنگیر نیکوکاران است، هر کس آن فتنه‏ها را بشناسد نگرانی و سختی آن دامنگیرش گردد، و هر کس که فتنه‏ها را نشانسد، حادثه‏ای برای او رخ نخواهد داد. به خدا سوگند! بنی‏امیه بعد از من برای شما زمامداران بدی خواهند بود، آنان چونان شتر سرکشی که دست به زمین کوبد و لگد زند و با دهان گاز گیرد و از دوشیدن شیر امتناع ورزد، با شما چنین برخوردی دارند، و از شما کسی باقی نگذارند، جز آن کس که برای آنها سودمند باشد یا آزاری بدانها نرساند، و بلای فرزندان امیه، بر شما طولانی خواهد ماند، چندان که یاری خواستن شما از ایشان چون یاری خواستن بنده از مولای خویش، یا تسلیم‏شده از پیشوای خود می‏ماند. فتنه‏های بنی‏امیه پیاپی با چهره‏ای زشت و ترس‏آور، و ظلمتی با تاریکی عصر جاهلیت، بر شما فرود می‏آید، نه نور هدایتی در آن پیدا، و نه پرچم نجاتی در آن روزگاران به چشم می‏خورد.
سرانجام تلخ و دردناک بنی‏امیه
ما اهل بیت پیامبر (ع) از آن فتنه‏ها در امانیم و مردم را بدان نمی‏خوانیم، سپس خدا فتنه‏های بنی‏امیه را براندازد، و از شما جدا سازد مانند جدا شدن پوست از گوشت، که با دست قصابی انجام پذیرد، خدا با دست افرادی، خواری و ذلت را به فرزندان امیه می‏چشاند که به سختی آنها را می‏رانند، و جام تلخ بلا و ناراحتی و مصیبت را در کامشان می‏ریزند، و جز شمشیر چیزی به آنها نخواهند داد، و جز لباس ترس بر آنها نپوشانند، در آن هنگام، قریش دوست دارد آنچه در دنیاست بدهد تا یک بار مرا بنگرد، گرچه لحظه کوتاهی به اندازه کشتن شتری باشد، تا با اصرار چیزی را بپذیرم که امروز پاره‏ای از آن را می‏خواهم نمی‏دهند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) ‏أَمَّا ‏بَعْدُ ‏أَیُّهَا ‏النَّاسُ‏، ‏فَأَنَاَ ‏‏فَقَأْتُ‏‏ عَیْنَ الْفِتْنَةِ، وَ لَمْ یَکُنْ ‏لِیَجْتَرِئَ‏ ‏عَلَیْها أَحَدٌ غَیرِى بَعْدَ أَنْ ماجَ ‏غَیْهَبُها، وَ اشْتَدَّ ‏کَلَبُها، فَاسْأَلُونِى قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِى فَوَالَّذِى نَفْسِى بِیَدِهِ ‏لا ‏تَسْأَلُونِى‏ عَنْ شَىْ‏ءٍ فِیما بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ السَّاعَةِ وَ لا عَن فِئَةٍ تَهْدِى مِائَةً و تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنبَأْتُکُمْ ‏بِناعِقِها وَ قائِدِها وَ سائِقِها وَ ‏مُناخِ‏ رِکابِها وَ مَحَطِّ رِحالِها وَ مَنْ یُقْتَلُ مِنْ أَهْلِها قَتْلًا وَ مَنْ یَمُوتُ مِنْهُمْ مَوتاً. ‏وَ ‏لَوْ ‏قَدْ ‏فَقَدْتُمُونِى‏ وَ نَزَلَتْ بِکُمْ ‏کَرائِهُ‏ الْأُمُورِ وَ ‏حَوازِبُ‏ الْخُطُوبِ لَأَطْرَقَ کَثِیرٌ مِنَ السَّائِلِینَ وَ فَشِلَ کثِیرٌ مِنَ الْمسئُولِینَ، وَ ذلِکَ إِذا ‏قَلَّصَتْ‏ حَرْبُکُمْ، وَ شَمَّرَتْ عَنْ ساقٍ، ‏و ‏ضاقَتِ‏ ‏الدُّنْیا ‏عَلَیْکُمْ‏ ‏ضِیقاً تَسْتَطِیلُونَ أَیَّامَ الْبَلاءِ عَلَیْکُمْ، حَتّى یَفْتَحَ اللَّهُ لِبَقِیَّةِ الاَبرارِ مِنکُمْ
إِنَّ الْفِتَنَ إِذا أَقْبَلَتْ ‏شَبَّهَتْ‏، وَ إِذا أَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ، یُنْکَرْنَ مُقْبِلاتٍ وَ یُعْرَفْنَ مُدْبِراتٍ، یَحُمْنَ حَوْمَ الرِّیاحِ یُصِبْنَ بَلَداً، وَ یُخْطِئْنَ بَلَداً. أَلا إِنَّ أَخْوَفَ الْفِتَنِ عِنْدِى عَلَیْکُمْ فِتْنَةُ بَنِى أُمَیَّةَ فَإِنَّها فِتْنَةٌ عَمْیاءُ مُظْلِمَةٌ عَمَّتْ ‏خُطَّتُها، وَ خُصَّتْ بَلِیَّتُها، وَ أَصابَ الْبَلاءُ مَنْ أَبْصَرَ فِیها، وَ أَخْطَأَ الْبَلاءُ مَنْ عَمِىَ عَنْها. وَ ایْمُ اللَّهِ لَتَجِدُنَّ بَنِى أُمَیَّةَ لَکُمْ أَرْبابَ سَوْءٍ بَعْدِى ‏کَالنَّابِ‏ الضَّرُوسِ، ‏تَعْذِمُ‏ بِفِیهَا وَ تَخْبِطُ بِیَدِها وَ ‏تَزْبِنُ‏ بِرِجْلِها وَ تَمْنَعُ ‏دَرَّها. لا یَزالُونَ بِکُمْ حَتّى لا یَتْرُکُوا مِنْکُمْ إِلَّا نافِعاً لَّهُمْ أَوْ غَیْرَ ضائِرٍ بِهِمْ، وَ لا یَزالُ بَلاؤُهُمْ حَتّى لا یَکُونَ انْتِصارُ أَحَدِکُمْ مِنْهُمْ إِلَّا کَانتِصارِ الْعَبْدِ مِن رَبِّهِ وَ الصّاحِبِ مِنْ مُسْتَصْحِبِهِ، ‏تَرِدُ ‏عَلَیْکُمْ‏ ‏فِتَنُهُمْ‏ ‏شَوْهاءَ ‏‏مَخْشِیَّةً‏ وَ قِطَعاً جاهِلِیَّةً، لَیْسَ فِیها مَنارُ هُدىً وَ لا ‏عَلَمٌ‏ یُرى. نَحْنُ أَهْلُ الْبَیْتِ مِنْها بِمَنْجاةٍ، وَ لَسْنا فِیها بِدُعاةٍ. ثُمَّ یُفَرِّجُهَا اللَّهُ عَنْکُمْ کَتَفْرِیجِ ‏الاَدِیمِ‏ بِمَنْ ‏یَسُومُهُمْ‏ ‏خَسْفاً، وَ یَسُوقُهُمْ عُنْفاً، وَ یَسْقِیهِمْ بِکَأْسٍ ‏مُصَبَّرَةٍ، لا یُعْطِیهِمْ إِلَّا السَّیْفَ، وَ لا ‏یُحْلِسُهُمْ‏ إِلَّا الْخَوْفَ، فَعِنْدَ ذلِکَ تَوَدُّ قُرَیْشٌ بِالدُّنْیا وَ ما فِیها ‏لَوْ ‏یَرَوْنَنِى‏ مَقاماً واحِداً وَ لَوْ قَدْرَ جَزْرِ ‏جَزُورٍ لَاَقْبَلَ مِنْهُمْ ما أَطْلُبُ الْیَوْمَ بَعْضَهُ فَلا یُعْطُونَنِیهِ.


ویدیو مرتبط :
مستند فتنه 88 از واحد مرکزی خبر 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پخش مستند جدید فتنه 88 از شبکه خبر


مستند جدیدی از حوادث فتنه سال 88 در 3 قسمت از شبکه تلویزیونی خبر به روی آنتن می‌رود.

خبرگزاری فارس: مستند جدیدی از حوادث فتنه سال 88 در 3 قسمت از شبکه تلویزیونی خبر به روی آنتن می‌رود.

حوادث انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و رفتارها و رخدادهای منجر به بروز فتنه 88 از امشب سه شنبه 8 دی ماه در برنامه ای مستند، بررسی می‌شود.

در سالروز حماسه نهم دی ماه، روز به حرکت در آمدن موجی از امواج شکوهمند اقیانوس غیرت فرزندان روح الله، زوایای عبرت آموزی از رخدادهای منجر به فتنه 88 از شبکه خبر در معرض نگاه مردم قرار می‌گیرد.

بررسی مستند حوادث انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و فتنه 88 در روزهای هشتم، نهم و دهم دی ماه پخش خواهد شد.

قسمت نخست این برنامه ساعت 19 و 30 دقیقه سه شنبه 8، 9 و 10 دی ماه و تکرار آن ساعت 23 و 30 دقیقه همان روز، از شبکه خبر پخش می شود.