متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

حکمت شماره 91



متن عربی حکمت نهج البلاغه

وَ سُئِلَ عَلَیْهِ السَّلامُ عَنِ الْخَیْرِ ما هُوَ؟ فَقالَ: لَیْسَ الْخَیْرُ أَنْ یَکْثُرَ مالُکَ وَ وَلَدُکَ وَ لکِنَّ الْخَیْرَ أَنْ یَکْثُرَ عِلْمُکَ، وَ ‏أَن‏ یَّعْظُمَ حِلْمُکَ، وَ أَنْ تُباهِىَ النَّاسَ بِعِبادَةِ رَبِّکَ، فَإِنْ أَحْسَنْتَ حَمِدْتَ اللَّهَ، وَ إِنْ أَسَأْتَ اسْتَغْفَرْتَ اللَّهَ، وَ لا خَیْرَ فِى الدُّنْیا إِلّا لِرَجُلَیْنِ، رَجُلٍ أَذْنَبَ ذُنُوباً فَهُوَ یَتَدارَکُها بِالتَّوْبَةِ، وَ رَجُلٍ یُسارِعُ فِى الْخَیْراتِ. وَ لا یَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ ‏التَّقْوى وَ کَیْفَ یَقِلُّ ما یُتَقَبَّلُ؟

ترجمه فارسی حکمت نهج البلاغه

ترجمه دشتی

و درود خدا بر او فرمود: (از امام پرسیدند (خیر) چیست؟ فرمود:) خوبی آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود، بلکه خیر آن است که دانش تو فراوان، و بردباری تو بزرگ و گران‏مقدار باشد، و در پرستش پروردگار در میان مردم سرفراز باشی، پس اگر کار نیکی انجام دهی شکر خدا بجا آوری، و اگر بد کردی از خدا آمرزش خواهی. در دنیا جز برای هر دو کس خیر نیست، یکی گناهکاری که با توبه جبران کند، و دیگر نیکوکاری که در کارهای نیکو شتاب ورزد. و درود خدا بر او فرمود: هیچ کاری با تقوی اندک نیست، و چگونه اندک است آنچه که پذیرفته شود؟

ترجمه فیض الاسلام

از امام علیه‏السلام پرسیدند که خیر و نیکی چیست؟ آن حضرت (در تفسیر آن) فرمود: خیر و نیکی آن نیست که دارائی و فرزندت بسیار گردد، بلکه خیر آن است که دانشت افزون و حلم و بردباریت بزرگ شود، و بر اثر اطاعت و بندگی پروردگارت به مردم سرفرازی کنی، پس اگر نیکی کردی خدا را سپاسگزاری، و اگر بد کردی از خدا آمرزش بخواهی، و در دنیا خیر و نیکی نیست مگر برای دو مرد: مردی که گناهان به جا آورده را به تو به تلافی نماید، و مردی که در کارهای خداپسند بشتابد (هر چند اندک باشد) و کاری که با تقوی و پرهیزکاری انجام گیرد اندک نیست، و چگونه عملی که مقبول و پذیرفته می‏شود اندک می‏باشد؟

ترجمه سید جعفر شهیدی

(و او را از خیر پرسیدند فرمود:) خیر آن نیست که مال و فرزندت بسیار شود، بلکه خیر آن است که دانشت فراوان گردد و بردباری‏ات بزرگمقدار، و بر مردمان سرافرازی کنی به پرستش پروردگار. پس اگر کاری نیک کردی خدا را سپاس گویی و اگر گناه ورزیدی از او آمرزش جویی، و در دنیا خیری نبود جز دو کس را: یکی آن که گناهانی ورزید و به توبه آن گناهان را در رسید، و دیگری آن که در کارهای نیکو شتابید. (و فرمود:) هیچ کاری با تقوی اندک نیست و چگونه اندک بود آنچه پذیرفتنی است.


ویدیو مرتبط :
افتتاحیه طرح طوبای حکمت 91

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکمت شماره 52



متن عربی حکمت نهج البلاغه
وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ: الصَّبْرُ صَبْرانِ: صَبْرٌ عَلى ما تَکْرَهُ، وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ.
ترجمه فارسی حکمت نهج البلاغه

ترجمه دشتی

و درود خدا بر او فرمود: شکیبایی دو گونه است، شکیبایی بر آنچه خوش نمی‏داری، و شکیبایی از آنچه دوست می‏داری.

ترجمه فیض الاسلام

امام علیه‏السلام (درباره شکیبائی) فرموده است: شکیبائی دو جور است: (یکی) شکیبائی بر آنچه نمی‏پسندی (که این نوع از شکیبائی از شجاعت و دلاوری است) و (دیگر) شکیبائی از آنچه دوست داری (که این نوع از صبر از عفت و پاکدامنی است).

ترجمه سید جعفر شهیدی

(و فرمود:) شکیبایی دو گونه است: شکیبایی بر آنچه خوش نمی‏شماری و شکیبایی از آنچه آن را دوست می‏داری.