متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

ترجمه فارسی نهج البلاغه در حوادث بعد از هجرت یاد مشکلات هجرت



ترجمه فارسی نهج البلاغه
در حوادث بعد از هجرت
یاد مشکلات هجرت
خود را در راهی قرار دادم که پیامبر (ص) رفته بود، و همه جا از او پرسیدم تا به سرزمین (عرج) رسیدم. (این جملات در یک سخن طولانی آمده است، جمله (فاطا ذکره) در همه جا از او می‏پرسیدم. یکی از سخنانی است که در اوج فصاحت قرار دارد، یعنی خبر حرکت پیامبر (ص) از ابتداء حرکت تا پایان به من می‏رسید، که امام این معنا را با کنایه آورده است)
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) اقْتَصَّ فِیهِ ذِکْرَ ما کانَ مِنْهُ بَعْدَ هِجْرَةِ النَّبِىِّ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ، ثُمَّ لَحاقَهُ بِهِ: فَجَعَلْتُ أَتْبَعُ مَأْخَذَ رَسُولِ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ- فَأَطَأُ ذِکْرَهُ حَتَّى انتَهَیْتُ إِلَى ‏الْعَرَجِ‏. قالَ السَّید الشَریف: فِى کَلامٍ طَوِیلٍ. قَوْلُهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: فَاَطَأُ ذِکْرَهُ، مِنَ الْکَلامِ الَّذِى رُمِىَ بِهِ إِلى غایَتَىِ الْإِیجازِ وَ الْفَصاحَةِ، وَ أَرادَ أَنِّى کُنْتُ أُعْطى خَبَرَهُ، صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ مِنْ بَدْءِ خُرُوجِى إِلى أَنِ انتَهَیْتُ إِلى هذَا الْمَوْضِعِ، فَکَنى عَنْ ذلِکَ بِهذِهِ الْکِنایَةِ الْعَجِیبَةِ.


ویدیو مرتبط :
شیخ ابو اسحاق و فضایل هجرت در راه خدا (زیرنویس فارسی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجموعه تلویزیونی پایتخت مصائب هجرت در كلان شهرها را مطرح می كند



 

 

 

مجموعه تلویزیونی پایتخت مصائب هجرت در كلان شهرها را مطرح می كند

 

منتقد سینما:

مجموعه تلویزیونی پایتخت مصائب هجرت در كلان شهرها را مطرح می كند

یك منتقد سینما و تلویزیون مجموعه 'پایتخت' به كارگردانی سیروس مقدم را كمدی تلخی دانست كه مصائب هجرت به كلان شهرهای بزرگ را به تصویر كشیده است.

'محسن سلیمانی فاخر' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: 'پایتخت' نمایه ای از واقعیاتی است كه عده ای به بهای زندگی پر زرق و برق موطن خود را ترك می كنند و به امید یك زندگی تازه تر در مخمصه ای گرفتار می شوند كه راه برگشتی ندارند.

وی در ادامه اظهار داشت: این مجموعه باوجود ضعف هایی كه در نحوه روایت و مصداق گویی ها دارد، توانسته است با زبانی طنز، درامی را مطرح كند كه در پس خلق موقعیت های كمدی از یك تراژدی روز سخن گوید و مخاطب هدف خود را مورد انتقاد قرار دهد.

این منتقد سینما و تلویزیون با بیان اینكه استفاده از لهجه و آداب و رسوم یك قوم به هیچ وجه عملی مذموم نیست، یادآور شد: این تمهید می تواند فرهنگ و لااقل زبان خطه ای از این سرزمین را به دیگر ایرانیانی كه حتی اطلاعی از نحوه گویش قوم ها ندارند، معرفی كند.

سلیمانی فاخر به بزرگ نمایی و اغراق در روایت سریال 'پایتخت' اشاره كرد و افزود: سیروس مقدم و محسن تنابنده در گره افكنی هایی كه مدام در هر قسمت بر داستان افزوده می شود، می بایست بر زمینه چینی ها و بالا بردن دلایل در خلق گره ها بیش از این به شعور مخاطب احترام می گذاشتند و آدم های ساده لوح را قدری متفكرتر نشان می دادند.

وی 'پایتخت' را در نحوه شخصیت پردازی بازیگرها دچار سردرگمی و تضاد دانست و گفت: در هنگام گره افكنی ها، شخصیت ها به شدت ساده انگار عمل می كنند و هنگام گره گشایی شخصیت محوری در تضادی متفاوت و افراطی به فردی زبل و زیرك مبدل می شود و این نحوه نمایش حاكی از تعلیق ها و گره افكنی های متعدد و شتابزده است.

این منتقد به بازی موثر و پر حس تنابنده، مهران فر و رامین فر اشاره كرد و افزود: جنس بازی های های اصلی تاثیر گذارو باور پذیر است و به انتقال پیام كمك شگرفی داشته است.

سلیمانی فاخر اضافه كرد: علیرضا خمسه با نقش باباپنجعلی وارد دنیای متفاوتی از بازیگری خود شده است و یك احیای درونی برای دوران بازیگری اش محسوب می شود.

وی با بیان اینكه نگارش فیلمنامه و كارگردانی 'پایتخت' با شتابزدگی انجام شده است، گفت: اتفاق ها از جمله حضور در پزشك قانونی، قبرستان و رستوران به راحتی و سهل الوصول پیش می آید.

این منتقد افزود: این مجموعه پیش زمینه و عامل تحریك كننده ای برای توجه بیشتر به مسائلی چون ازدواج، اشتغال، مسكن و تحصیل است.

مجموعه 'پایتخت' به كارگردانی سیروس مقدم، تهیه كنندگی الهام غفوری و نویسندگی محسن تنابنده هر شب ساعت 22 و 15 دقیقه از شبكه یك سیما پخش می شود.

بازیگرانی چون محسن تنابنده، ریما رامین فر، علیرضا خمسه، احمد مهران فر، خسرو احمدی، نعیمه نظام دوست، آزیتا لاچینی، رضا بنفشه خواه و حسین مهری در این مجموعه به ایفای نقش پرداختند...../تحلیل:ایرنا