متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

اتاقی دنج ، شاد و ضدترس برای كودك شما


چیدمان اتاق بچه‌ها كمی سخت‌ است چون باید در كنار زیبایی حواس‌تان به نكات ایمنی و بهداشتی اتاق هم باشد تا در ساعات بازی، نگران بلاهای احتمالی نباشید و در كنار آن، كودك‌تان هم احساس خوشایندی نسبت به اتاقش داشته باشد

راهكارهای ساده و به درد بخور

اتاقی دنج ، شاد و ضدترس برای كودك شما

چیدمان اتاق بچهها كمی سخت است چون باید در كنار زیبایی حواستان به نكات ایمنی و بهداشتی اتاق هم باشد تا در ساعات بازی، نگران بلاهای احتمالی نباشید و در كنار آن، كودكتان هم احساس خوشایندی نسبت به اتاقش داشته باشد

نظم و نظافت

نظم، ترتیب و پاكیزگی نقش بسیار مهمی در سلامت روان كودكان دارد. در اتاق كودك نیز همیشه باید لباسهای او مرتب و اسباببازیهایش جمع و فضای میانی اتاق خالی باشد تا كودك بدون استرس و پریشانی بتواند در آن راه رفته، بازی كند و بخوابد. میتوانید برای اسباب بازیها سبدی تهیه كرده و آن را كنار اتاق بگذارید تا خود كودك به راحتی اسباب بازیها را از درون آن بیرون آورده یا سرجایشان بگذارد.

 ملایم و روشن

بهترین رنگها برای اتاق كودك، رنگهای روشن و ملایم هستند. آبی و سبز ترجیحا بیش از سایر رنگها توصیه میشوند چون آرامش بخش بوده و به خواب بهتر كودك كمك میكند. در عین حال میتوان از اشیای زردرنگ مانند آباژور در اتاق او استفاده كرد. رنگ زرد، فعالیت و فكر كردن را برای كودك سادهتر میكند و خلاقیت را در او افزایش میدهد.

 انتخاب تخت مناسب

كودكان مرتبا در حال رشد بوده در نتیجه تخت آنها ممكن است برایشان كوچك و تنگ شود. حین خرید تخت جدید به این مسئله دقت كنید و آن را برحسب سن كودك بهگونهای انتخاب كنید تا حداقل برای ۵ سال آینده قابل استفاده باشد. نكتهای كه بسیار مهم است اینكه باید تخت كودكان را بهنحوی قرار داد كه سر به سمت شمال یا شرق باشد. در ضمن برای حفظ ایمنی و پیشگیری از خطر سقوط یا برخورد پنجره با سر كودكان هرگز نباید تخت آنها را زیر پنجره گذاشت. اگر چند كودك در یك اتاق میخوابند، نیز موضوع فرق نمیكند. بهتر است تختهای آنها به همین ترتیب چیده و در حد امكان هر گوشه به تخت یك كودك اختصاص داده شود. در ضمن، رویه تشك كودك بهتر است از پارچههای طبیعی به رنگ روشن و ملایم انتخاب شود.

محل كار كودك

بعضی بچهها عادت دارند روی زمین لم  و تكالیف مدرسه شان را انجام دهند. این كار، فشار زیادی به عضلات و استخوانها وارد میكند و در طولانی مدت میتواند سبب بروز مشكلات اسكلتی و عضلانی شود. به همین دلیل توصیه میشود كودكان هنگام درس خواندن و انجام تكالیف مدرسه از میز و صندلی مناسب استفاده كنند. لازم است در اتاق كودكان قسمتی به میز تحریر اختصاص داده شود. این قسمت باید فضایی جدا از فضای خواب باشد. پس ترجیحا یك گوشه از اتاق را به تخت و سمت مقابل را به میز تحریر اختصاص دهید. هر یك از این قسمتها باید نوری مخصوص بهخود و به میزان مناسب داشته باشند.

منطقه بازی

بازی كردن یكی از مهمترین فعالیتهای دوران كودكی است كه موجب رشد تواناییهای فكری و جسمی كودكان شده و به گسترش روابط اجتماعی شان در آینده كمك میكند. در كنار تخت خواب و میز تحریر لازم است یك سمت اتاق را به محل بازی كودك اختصاص داد. در این گوشه میتوانید سبد اسباب بازی كودك را قرار دهید تا حین بازی در همان سمت بنشیند و تمام اتاق را با اسباب بازیها شلوغ نكند.

وسایل ممنوعه

اگرچه باید یك سمت اتاق كودك را به محل اسباببازی اختصاص داد اما هرگز در اتاق كودك، تلویزیون، رایانه یا پلی استیشن قرار ندهید. بررسیها نشان داده است وجود تلویزیون و رایانه در اتاق كودكان و نوجوانان موجب اختلال خواب در آنها شده و رفتارهایی مانند عصبانیت، پرخاشگری، انزوا و همچنین رفتارهای پرخطر را در آنها افزایش میدهد. از لحاظ ایمنی نیز وجود سیمهای برق، رایانه، ویدئو و تلویزیون در اتاق كودكان صحیح نیست.

نورپردازی ضدترس

بیشتر كودكان از خوابیدن در فضاهای تاریك و كم نور میترسند. همیشه باید سعی كنید با فرارسیدن شب، نوری در اتاق كودك روشن بگذارید تا او به راحتی و بدون ترس بتواند از اتاق خارج شده یا به آن وارد شود.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
آهنگ شاد کرمانجی شوان - محسن میرزازاده - شاد شاد شاد شا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کودکانتان را شاد کنید!!





بچه های شاد

 

کمی به بچه ها سواری بدهید! می توانید او را روی دوشتان دور خانه بگردانیدو آنها را شاد کنید



در جنگل یا پارکی نزدیک خانه، با بچه ها پیاده روی کنید.بچه ها در کنار شما بودن را د وست دارند و شاد می شوند.

 

 

خودتان دوچرخه سواری را به بچه ها یاد بدهید.

 

 

ستاره ها و پرتاب شهاب ها را تماشا کنید.اول یا دوم اردیبهشت، اوایل مرداد و اواخر آبان می توانید پرتاب شهاب ها را در آسمان ببینید.

 

 

فرزندانتان را به محلی ببرید که در آن بزرگ شده اید. حتی اگر لازم است که به شهر دیگری سفر کنید،این کار را انجام دهید.

 

 

آنها را به یک کارخانه شکلات سازی یا آشپزخانه یک قنادی ببرید.

 

 

خواب هایتان را برای یکدیگر تعریف کنید.

 

 

در روزهای پیروزی انقلاب یا جشن های دیگر، بچه ها را به خیابان ببرید تا آتش بازی و شادی مردم را ببینند.

 

 

در صورت امکان، در یکی از گردش های علمی یا دیگر فعالیت های گروهی مدرسه، بچه ها را همراهی کنید.

 

 

کتابی را که خودتان در بچگی دوست داشتید، برای فرزندتان بخوانید. و کودکتان را شاد کنید.

 

 

با انجام اینگونه کارها بچه هایتان را شاد و شاد و شادتر کنید.