متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

آیت الله مؤمن: 6 گروه 2 نفره صلاحیت ها را بررسی کردند/ آیت الله شب زنده دار: باید فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت ها در نظر گرفته شود



اخبار انتخابات,خبر های انتخابات,آیت الله محمد مؤمن

: اندک بودن زمان برای بررسی صلاحیت ها باعث ورود فشار زیادی هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر فیزیکی روی ما می شود.

شورای نگهبان علاوه بر تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام، وظیفه مهم دیگری را هم بر عهده دارد و آن نظارت مؤثر و کارآمد بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری و همچنین محافظت از آرای مردم است. این شورا بنا بر اعلام اعضای آن در این دوره برای بررسی صلاحیت ها از فرمول 12 به 6 بهره گرفته است.

 آیت الله محمد مؤمن با اشاره به فرمول مورد استفاده شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت داوطلبان از حضور 6 گروه دو نفری، یک فقیه و یک حقوقدان در این روند سخن گفت.

عضو فقهای شورای نگهبان درباره فرمول بررسی صلاحیت نامزدها در این دوره اظهار کرد: 6 گروه دو نفری، یک فقیه و یک حقوقدان برای بررسی صلاحیت ها قرار داده شده که هم از نظر فقهی و اسلامی و هم از نظر حقوقی به این پرونده ها رسیدگی شود.

** آیت الله شب زنده دار: زمان بیشتر، تکلیف احراز صلاحیت نشده ها را مشخص می کند
همچنین آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر اهمیت زمان بیشتر در بررسی صلاحیت نامزدها، گفت: اگر زمان بیشتر بود، امکان بررسی بیشتری هم وجود داشت و در آن صورت تکلیف افرادی که صلاحیتشان احراز نمی شود یا در این مورد باید با احتیاط عمل شود، مشخص می شد.

وی افزود: به طور یقین در فرصتی که قانون تعیین کرده مشکلی در روند بررسی صلاحیت ها پیش می آید که قانون باید آن را برطرف کند و فرصت بیشتری برای این کار اختصاص دهد.

** ابراهیمیان: اقدامات شورای نگهبان نشانگر حفظ نظام و حفظ سلامت دستگاه قانون گذاری است
همچنین نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه، تصریح کرد: اقدامات شورای نگهبان از یک سو نشانگر حفظ نظام و حفظ سلامت دستگاه قانون گذاری و از سوی دیگر حفظ آبرو و حیثیت مردم است و در این راستا برای طی کردن راه صحیح باید تلاش زیادی کنیم اما زمان ما اندک است.

ابراهیمیان ادامه داد: اندک بودن زمان برای بررسی صلاحیت ها باعث ورود فشار زیادی هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر فیزیکی روی ما می شود.

** ره پیک: افزایش دو برابری داوطلبان نسبت به دوره گذشته
در بخشی دیگر، سیامک ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره افزایش بیش از دو برابری تعداد داوطلبان نسبت به دوره گذشته، تصریح کرد: تعداد داوطلبان در این دوره زیاد و بیش از دو برابر دوره گذشته شده است و با توجه به این تعداد، تقریبا اعتراضات هم با اختلاف کمی مشابه با دو دوره گذشته بوده است.

وی افزود: البته در ادوار گذشته میزان تایید صلاحیت شده ها در مرحله بعد یعنی شورای نگهبان حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرده بود که چنین امری طبیعی است چون در چنین مرحله مدارک می رسد و به استعلامات پاسخ داده می شود.

** حجت الاسلام و المسلمین سلیمی: کاندیداها باید به کلیت نظام پایبند باشند
حجت الاسلام و المسلمین محمد سلیمی عضو حقوقدان شورای نگهبان دررابطه با روند بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان گفت: در شورای نگهبان بنا بر این نیست که خدای ناکرده افراد به هر دلیلی کنار گذاشته شوند، نمی گویم کنار گذاشته نمی شوند بلکه می گویم بنا نیست کنار گذاشته شوند بلکه قرار است چارچوب های تعیین شده توسط قانون رعایت شود.

وی ادامه داد: کاندیداها باید به کلیت، درون، اساس، قوانین و قانون اساسی نظام پایبند باشند. به طور یقین هیچ کسی دشمن را در پارلمان یا دولت خود جای نمی دهد زیرا این امر عاقلانه نیست.


** سوادکوهی: نگاه متین اعضای شورای نگهبان به روند بررسی صلاحیت ها
همچنین سام سوادکوهی عضو حقوقدان شورای نگهبان در این باره اظهار کرد: برای تهیه این پرونده ها زحمت بسیاری کشیده شده و این نشان می دهد افرادی که در سطح کشور در حال فعالیت روی این موضوع هستند، خبره اند و نهایتا یک نگاه متین و بسیار مناسبی در سطح شورا نسبت به این موضوع جریان پیدا می کند.

** علیزاده: پرونده ها در 6 گروه کارشناسی بررسی می شوند
محمدرضا علیزاده عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به روند بررسی صلاحیت ها گفت: ابتدا کارهای کارشناسی توسط کارگروه های موجود انجام می شود سپس اعضای شورای نگهبان به صورت کارشناسی به موضوعات می پردازند و یکی از آقایان فقها و یکی از آقایان حقوقدان یعنی 6 گروه کارشناسی، پرونده ها را بررسی می کنند.

در شرایطی که سه هفته تا برگزاری انتخابات زمان باقی مانده و همه نگاه ها به شورای نگهبان قانون اساسی دوخته شده، با تعدادی از اعضای این شورا گفت و گو کرده ایم تا از نحوه بررسی پرونده ها بیشتر بدانیم.در مرحله بررسی صلاحیت در هیئت های نظارت 40 درصد داوطلبان تایید، 28 درصد عدم احراز و 26 درصد رد صلاحیت شدند و مابقی انصراف دادند که پیش بینی می شود در مرحله پایانی بررسی ها در صحن شورای نگهبان تعداد تایید صلاحیت شدگان افزایش پیدا کند. این گفت و گوها در قالب یک گزارش کامل توسط واحد مرکزی خبر در بخش های مختلف خبری پخش شد.

اخبار انتخابات - جماران


ویدیو مرتبط :
آیت الله شب زنده دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر آیت الله جنتی درباره بررسی صلاحیت ها


رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: من بارها از زبان آیت الله جنتی مستقیما شنیده ام که ما بر اساس مستندات عمل می کنیم و به حرف و شایعه به هیچ وجه توجه نداریم.

خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: من بارها از زبان آیت الله جنتی مستقیما شنیده ام که ما بر اساس مستندات عمل می کنیم و به حرف و شایعه به هیچ وجه توجه نداریم.

محمد علی پور مختار در خصوص هجمه های اخیر علیه بررسی صلاحیت نامزد های انتخابات در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان به مفهوم شورای نگهبان تا امروز کسی را رد یا تایید نکرده است هیات های نظارت استانی که زیر مجموعه شورای نگهبان هستند بررسی کردند و صلاحیت تعدادی از نامزد ها را احراز نکرده و تعدادی از نامزد ها را رد صلاحیت کردند شورای نگهبان مرجع قانون است.

نماینده مردم کبودر آهنگ در مجلس ادامه داد: این افراد ۳ روز فرصت داشتند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند  و تا ۲۰ روز هم شورای نگهبان فرصت دارد تا بررسی های لازم را انجام داده و نظرش را علام کند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در گذشته بسیاری از رد صلاحیت ها در شورای نگهبان بررسی شده و نظر بر صلاحیت صادر شده است در برخی موارد هم در هیات نظارت افراد تایید صلاحیت شدند و شورای نگهبان رد صلاحیت کرده است.

وی تصریح کرد: بررسی صلاحیت ها تا مرحله انتخابات ادامه دارد اگر تخلفات حتی بعد از اینکه شورای نگهبان نامزد ها را تایید کرد در مراحل انتخابات رخ دهد، در هر مرحله ای شورای نگهبان می تواند از نظرش برگردد.

پور مختار گفت: در بررسی صلاحیت ها نظر هیات نظارت بر نظر هیات اجرایی ارجحیت دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود اظهار داشت: من بارها از زبان آیت الله جنتی مستقیما شنیده ام که ما بر اساس مستندات عمل می کنیم و به حرف و شایعه به هیچ وجه توجه نداریم که این نشان دهنده واقع بینی و قانون گرایی شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: در عین حال ممکن است دستگاهی از این دستگاه های چهارگانه گزارش غلطی بدهد که دیگر ایرادی بر شورای نگهبان نیست.

پور مختار گفت: همه باید به رای شورای نگهبان گردن بگذارند زیرا بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان برای حفظ جریان انقلاب ضروری است مجلس به نمایندگان فعال صالح و پاکدست نیاز دارد که بتوانند در حفظ حقوق مردم موفق باشند.