ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ناكامى بزرگ مربیان در فوتبال انگلیس


لیگ برتر جزیره ثروتمندترین لیگ فوتبال دنیا است، با این وجود هیچ یك از نمایندگان این كشور به جمع هشت تیم برتر رقابت هاى اروپایى راه نیافته اند. بى تردید مقصر اصلى این فاجعه سرمربیان شاغل در فوتبال انگلیس هستند.

طرفداری: در پایان بازى هاى رفت از مرحله یك هشتم نهایى لیگ قهرمانان اروپا تیم هاى چلسى، منچسترسیتى و آرسنال هر سه نماینده لیگ برتر جزیره در این رقابت ها با قبول شكست مقابل حریفان خود، از دور رقابت ها كنار رفتند. لیورپول چهارمین نماینده انگلیس در رقابت هاى لیگ قهرمانان این فصل نیز در مرحله گروهى این رقابت ها نتوانست رقبایى نظیر رئال مادرید و بازل را از پیش رو بردارد و به عنوان تیم سوم گروه راهى رقابت هاى لیگ اروپایی شده بود.

اما در آن رقابت ها نیز لیورپول در دو بازى نتوانست از سد تیم بشیكتاش استانبول عبور نماید و خیلى زود از همه رقابت هاى اروپایی كنار رفت. تاتنهام دیگر نماینده انگلیس در لیگ اروپایی نیز در همین مرحله با قبول شكست مقابل فیورنتینا حذف شد، اورتون تنها نماینده باقى مانده لیگ برتر جزیره در رقابت هاى اروپایی نیز در مجموع دو دیدار نتوانست دینامو كیف را مغلوب نماید، تا فوتبال جزیره هیچ نماینده اى در جمع هشت تیم برتر دو رقابت باشگاهى بزرگ فوتبال در سطح قاره اروپا نداشته باشد.

اواخر زمستان گذشته فوتبال انگلیس شرایط بسیار دراماتیك و فاجعه اى بسیار بزرگ را تجربه نمود. براى اولین بار از زمان برگزارى رقابت هاى لیگ اروپایی هیچ تیمى از انگلیس در مراحل پایانى این رقابت ها لیگ برتر جزیره را نمایندگى نمى نماید و بعد از فصل 2012/13 بار دیگر مرحله یك چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا بدون حضور نماینده اى از فوتبال انگلیس برگزار خواهد شد. در آن فصل اما با وجود شكست تیم هاى انگلیسى در لیگ قهرمانان، چلسى موفق به فتح لیگ اروپایی شده بود.

برخى از كارشناسان اعتقاد دارند كه انچه تیم هاى انگلیسى در رقابت هاى بین المللى به نمایش مى گذارند در مقایسه با نمایندگان سایر لیگ هاى برتر اروپایی در سطح پایین ترى قرار دارد. اما در انگلستان به این موضوع به نحوه دیگرى نگریسته مى شود، از نظر آنها لیگ برتر جزیره از اهمیت بسیار بیشترى برخوردار است و پس از آن با فاصله بسیار زیادى سایر رقابت ها مطرح مى شوند.

این ادعا از قرارداد بسیار بالاى حق پخش تلویزیونى رقابت هاى لیگ برتر جزیره نیز قابل اثبات است. از سال 2016 به تیم هاى حاضر در لیگ برتر جزیره سالانه به خاطر پخش تلویزیونى دیدارهای آنها در مجموع 3.2 میلیارد یورو تعلق خواهد گرفت كه مبلغ بسیار چشمگیرى است، براى نمونه به سى وشش تیم آلمانى حاضر در بوندسلیگاى یك و دو براى حق پخش تلویزیونى رقابت هاى آنها در مجموع سالانه 835 میلیون یورو تعلق مى گیرد.

حال این پرسش مطرح مى شود كه آیا این مزیت بزرگ اقتصادى ضمانت شده، مى تواند  دربهبود نتایج تیم هاى انگلیسى در رقابت هاى اروپایى تاثیرگذار باشد؟ چون فوتبال اروپا در سال هاى اخیر هرگز شاهد اقتدار نمایندگان لیگ برتر جزیره با وجود در اختیار داشتن سرمایه هاى فراوان، نبوده است. آیا مى توان ادعا نمود كه مربیان شاغل در لیگ برتر جزیره از كیفیت لازم برخوردار نیستند؟

در فوتبال جزیره شاهد سرمربیان كار بلد و توانایى نظیر ژوزه مورینیو، لوئیز فن خال، آرسن ونگر و حتى مانوئل پیگرینى حضور دارند كه پیش از این بارها كیفیت و سطح بالاى توانایی خود را به اثبات رسانده اند. اما فن خال 63 ساله و ونگر 65 ساله به دوران بازنشستگى خود نزدیك مى شوند و بسیارى از همكاران آنها در لیگ برتر جزیره شرایط مشابهى را تجربه مى نمایند. تنها هفت مربى از بیست مربى شاغل در لیگ برتر جزیره زیر 50 سال سن دارند، به عبارتپ دیگر تنها 28 درصد از مربیان حاضر در لیگ جزیره زیر 50 سال سن دارند كه این نسبت در بوندسلیگا به 77 درصد مى رسد.

در انگلیس همچنین شرایط كارى سرمربیان اندكى با سایر لیگ ها متفاوت است، در این كشور مربیان به نوعى مدیران ورزشى تیم نیز محسوب مى شوند و به همین دلیل در فوتبال انگلیس به آنها به جاى Coach از اصطلاح Manager استفاده مى شود. در حالى كه در بیشتر لیگ هاى مطرح اروپایی در كنار یك سرمربى، یك مدیر ورزشى مسئول جذب و عقد قرارداد با بازیكنان جدید مى باشد. به همین دلیل هنگامى كه باشگاه هاى انگلیسى با وجود قدرت مالى بالایى كه دارند به موفقیت چندانى نمى رسند، همگان تنها سرمربى را به عنوان عامل ناكامى مى شناسند، چون عامل اصلى شكست و عدم نتیجه گیرى تیم، تركیبى از اشتباهات تاكتیكی و كادر ضعیف تیم مى باشد.

برخى از كارشناسان معتقد هستند كه در فوتبال جزیره همانند سال هاى گذشته بازیكنان بزرگ خارجى، قابل به ارائه كیفیتى بالا نیستند، جرمى ویلسون از ورزشى نویسان روزنامه Daily Telegraph در این زمینه معتقد است:"بازیكنان خارجى با مبالغ زیادى جذب مى شوند و دستمزدهاى بالایى نیز دریافت مى نمایند، اما همانند ستارگان خارجى گذشته حاضر در لیگ برتر همانند آنرى، برگ كمپ، نیستلروى یا اوورماس از كیفیت بالایى برخوردار نیستند. اگر بخواهیم بیست بازیكن برتر حال حاضر فوتبال اروپا را انتخاب كنیم، براى من مشكل خواهد بود كه بتوانم یك یا دو بازیكن از فوتبال جزیره را در بین آنها قرار دهم."

اما واقعا در فوتبال انگلیس سرمربیان با وجود سرمایه فراوانى كه در این رقابت ها وجود دارد از كیفیت بالایى برخوردار نیستند؟ در حالى كه در كشورهاى صاحب فوتبال اروپایى نظیر آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا اهمیت خاصى به پرورش و آموزش سرمربیان داده مى شود، چنین موضوعى تا دو سال پیش هرگز در انگلیس مظرح نبوده است.

بر طبق یك تحقیق منتشر شده در سال 2012 در آن زمان تنها 2769 انگلیسى از گواهینامه مربى گرى فوتبال بر طبق معیارهاى اتحادیه فوتبال اروپا برخوردار بوده اند، در حالى كه در فرانسه آمار این مربیان به 17588 نفر، در اسپانیا به 23995 نفر، در ایتالیا به 29420 نفر و در آلمان به 34 970 نفر مى رسیده است. مى توان ادعا نمود كه مربیان انگلیسى نیز با مشكلى مشابه با بازیكنان انگلیسى براى حضور در تیم هاى لیگ جزیره مواجه هستند.

در لیگ برتر جزیره براى جذب سرمایه بیشتر، امكان تصاحب كامل یك باشگاه توسط سرمایه گذارى خارجى وجود دارد و این مالكین خارجى باشگاه ها علاقه اى به سرمایه گذارى بر فوتبال پایه و استعدادهاى انگلیسى ندارند و براى كسب سود مناسب بیشتر مایل به استفاده از بازیكنان خارجى هستند و یكى از دلایل افت كیفیت تیم ملى انگلیس در سال هاى اخیر نیز بى تردید همین موضوع است.

جرمى ویلسون ضمن انتقاد به عدم هدایت تیم هاى بزرگ انگلیسى توسط مربیان بومى مى گوید:"فكر مى كنم به جزء هرى ردنپ در تاتنهام هیچ سرمربى انگلیسى دیگرى در ده سال گذشته وجود نداشته است كه با تیم خود حضور در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه كرده باشد." از نظر ویلسون تیم هاى انگلیسى خود مقصر در به وجود آمدن چنین بحرانى هستند:"در انگلیس پول كمى براى فوتبال پایه سرمایه گذارى مى شود، بسیارى از سرمربیان انگلیسى نسبت به این موضوع شاكى هستند كه امكانى براى آنها براى حضور و هدایت تیم هاى بزرگ وجود ندارد، چون این تیم ها توسط سرمربیان خارجى همواره هدایت شده اند."

در سال 2012 فدراسیون فوتبال انگلیس به ناكامى تیم ملى این كشور واكنش نشان داد و مركز سنت جورج پارك را با هزینه 120 میلیون یورو براى آموزش سرمربیان فوتبال به بهره بردارى رساند. تجربه نشان داده است كه پروژه هاى مشابه حداقل ده سال طول مى كشد تا بتواند انتظارها را برآورده سازد. ویلسون اما حضور سرمربیان جوان و موفقی نظیر رونالد كومان در ساوتهمپتون، گرى مونك در سوانسى و برندان روجرز در لیورپول را در فوتبال انگلیس بسیار مثبت ارزیابى مى نماید.

جرمى ویلسون همچنین رویاى خود را حضور یورگن كلوپ در رقابت هاى لیگ برتر جزیره مى داند:"من بسیار مایل هستم كه یورگن كلوپ را در لیگ برتر ببینم، معتقد هستم كه او مى تواند پویایى و حركتى در لیگ برتر به وجود آورد و اثرى ماندگار از خود در این رقابت ها بر جاى گذارد."


ویدیو مرتبط :
مربیان بزرگ فوتبال از گذشته تا امروز!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مربیان بزرگ فوتبال که هرگز بازی نکردند


مربیان بزرگی در عرصه فوتبال مشغول به فعالیت هستند که خود هرگز بازیکن نبوده و کارشان را مستقیما از مربیگری آغاز کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران: به نقل از فرانس پرس مریان صاحب نامی مانند آرسن ونگر ژوزه مورینیو دوران درخشانی به هنگام بازی نداشتند و از آنان به عنوان فوتبالیست‌های بااستعداد یاد نمی‌شد اما حداقل در عضویت باشگاههای بزرگی بودند.

در مقابل مربیانی مانند آندره ویلاس بواش سرمربی سابق چلسی هم هستند که در زمان بازی بسیار ضعیف بوده و حتی در عضویت باشگاه بزرگ و یا تیم فوتبال حرفه‌ای نبودند ویلاس براش پس از چلسی هدایت تیم تاتنهام را هم پذیرفت و اخیرا از او به عنوان گزینه اصلی هدایت تیم لیورپول در صورت برکناری برندن راجرز صحبت می‌شود.

گروه سومی از مربیان هم هستند که هرگز و هرگز فوتبال بازی نکردند و معلوم نیست از کجا متوجه استعداد خود در مربیگری شدند. جالب آنکه برخی از آنان به افتخارات چشمگیری از جمله قهرمانی در بازیهای جام جهانی هم رسیدند.

در ادامه به 5 مربی فوتبال موفقی که هیچ وقت دوران بازیکنی را تجربه نکرده‌اند اشاره شده‌:

1-کارلوس آلبرتو پریرا:

پریرا متولد سال 1943 و اهل برزیل است. او در سال 1994 تیم ملی فوتبال برزیل را به قهرمانی جهان رساند و در حال حاضر بازنشسته است. پریرا آخرین مربی خارجی تیم ملی آفریقا جنوبی بود و کار خود را از مربیگری تیم های باشگاهی آغاز کرده از جمله فعالیت‌های او در عرصه ملی‌ می‌توان به مربیگری تیمهای فوتبال کویت، امارات متحده، عربستان، برزیل و آفریقای جنوبی اشاره کرد. پریرا  در مورد موفقیتهای خود بدون آنکه هرگز بازیکن فوتبال بوده باشد گفت: من کارم را با عنوان مربی بدنساز آغاز کردم اما زندگی‌ام به شکل‌ دیگری رقم خورده بود و در کویت برای اولین باز ازمن خواسته شد مربیگری تیم جوانان را برعهده بگیرم همان پیشنهاد ساده موجب شد 9 مرتبه همراه با تیمهای ملی مختلف در بازی‌های جام جهانی حضور یابم و در سال 1994 برزیل را به قهرمانی برسانم.

مربیان بزرگ فوتبال که هرگز بازی نکردند

2- آریگو ساچی:

این مربی ایتالیایی در سال 1946 متولد شده و مربیگری از سالهای نخست 20 سالگی آغاز کرد. او در 2 دوره زمانی متفاوت هدایت تیم آث میلان را بر عهده داشت و همراه آن به قهرمانی در سری آ ایتالیا و لیگ اروپا هم دست یافت. ساچی در جام جهانی 1994 تیم ملی ایتالیا را به بازی فینال رساند اما در ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی برزیل شده و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد. ساچی شغل اصلی خود را کفش فروشی می‌دانست و حتی تا به امروز هم این تجارت را با علاقه بسیار ادامه داده است. مربیگری ساچی در آث میلان با شروع مالکیت سیلیویو برلوسکنی در این باشگاه همزمان شد و پس از آنکه تیمی جدید و قدرتمند از میلان ساخت مورد حمایت ویژه برلوسکنی قرار گرفت.

مربیان بزرگ فوتبال که هرگز بازی نکردند

3-بیل استروث:

او را به عنوان موفق‌ترین مربی در انگلیس و کشور کوچک اسکاتلند می شناسند. استروث در سال 1876 به دنیا آمد و در 1956 درگذشت. اویک دونده بود و فروشگاه ورزشی بزرگ خود را اداره می‌کرد اما سرنوشت چیز دیگری برای استروث رقم زده بود. این مربی اسکاتلندی در سال 1914 هدایت تیم رنجرز را بر عهده گرفت و 25 سال در این سمت باقی ماند. او دارای رکورد 18 عنوان قهرمانی در لیگ برتراسکاتلند بود و مجموع افتخارات داخلی و اروپایی‌اش به 37 قهرمانی مختلف رسید. استروث قهرمان ملی کشورش لقب گرفت.

4-برایان کر:

این مربی ایرلندی در سال 1953 چشم به جهان گشود و از دوران نوجوانی در دوره‌ها و کلاس‌های مربیگری فوتبال شرکت کرد. برایان کر در حالی که فقط 21 سال سن داشت توانست هدایت تیم دوم شمروک روورز که آن زمان در لیگ برتر فوتبال ایرلند حضور داشت را بر عهده بگیرد. برایان کر خیلی سریع در مسیر پیشرفت قارر گرفته و مربیگری تیم ملی فوتبال ایرلند را بر عهده گرفت. هر چند کسب برخی نتایج ضعیف موجب شد او در سال 2005 از این سمت برکنار شود اما در حال حاضر مربی تیم ملی جزایر فارو است.

مربیان بزرگ فوتبال که هرگز بازی نکردند

5-لس پری:

پری متولد 1957 انگلیس بوده و در اصل فیزیوتراپ تیم فوتبال بوده است. تیم باشگاهی ترانمر روورز در انگلیس دارای قدمتی 120 ساله است زیرا در سال 1884 تاسیس شد. هر چند این تیم در قرن حاضر موفق به کسب افتخاری در فوتبال انگلیس نشده اما قدمت تاریخی‌اش در سراسر این کشور اروپایی مورد احترام است. لس پری از سال 1991 وارد باشگاه ترانمر روورز شد و سرانجام در سال 2009 شغل خود از فیزیوتراپی تیم را به مربیگری آن تغییر داد. او تا سال 2012 در همین سمت باقی ماند. لس پری دارای مدرک دکتری در رشته آسیب‌های ورزشی و تاثیر تمرینات غلط حرفه ای است.