ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

6 یا 8؟ دربیِ اعداد، مهم تر از دربی واقعی!


خواندن این جملات برای شما استقلالی ها یا پرسپولیسی ها سخت باشد یا نه، اما باید بخوانید تا بدانید مطالبات فوتبال باشگاهی در ایرانی چقدر سطحی شده است.





هفته نامه چلچراغ - چیا فوادی: خواندن این جملات برای شما استقلالی ها یا پرسپولیسی ها سخت باشد یا نه، اما باید بخوانید تا بدانید مطالبات فوتبال باشگاهی در ایرانی چقدر سطحی شده، آنقدر که پرسپولیسی ها برای سالگرد بازی ای که شش بر صفر استقلال را برده اند جشن می گیرند و استقلالی ها اعلام می کنند که در سال بوق هشت گل به پرسپولیس زده اند.

شش هشت می زنند

بازی استقلال و پرسپولیس شهریور 52 شش بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید اما فیلم بازی شش بر صفر وجود ندارد، چون اساسا فیلم برداری هم انجام نشده بود.

پرسپولیسی ها می گفتند که فیلم بازی سوزانده شده، اما در نهایت مشخص شد که دوربین های آن زمان تلویزیون برای فیلم برداری مسابقات جهانی کشتی به سالن کشتی حیدرنیا رفته بودند و بازی به صورت رادیویی پخش شد.

پرسپولیسی ها امسال به خاطر وجود شبکه های اجتماعی گسترده، آش ماجرای شش تایی را آن قدر هم زدند تا این که استقلالی ها هم سراغ یک سند عجیب رفتند و گفتند که تیم استقلال در اواسط دهه 40 پرسپولیس را 8 برصفر شکست داده است.

ادعای استقلالی ها این بود که پس از انحلال شاهین این اتفاق افتاده و بازیکنان جداشده از شاهین، تیم جدیدی به نام پرسپولیس را شکست داده اند و مقابل استقلال آن زمان در ورزشگاه امجدیه تهران بازی کرده اند و هشت بر صفر به پیروزی رسیدند. ماجرا را علی فتح الله زاده استارت زد.

مدیرعامل سابق استقلال که اعلام کرد سند بازی هشت تایی را رو می کند، چند پیش کسوت استقلال هم مثل علی جباری در این باره مصاحبه کردند. علی جباری البته یادش نمی آمد که چه کسانی در تیم مقابل بودند، اما می داند که پرسپولیس هشت بر صفر شکست خورده است. ولی از همان ابتدا همه چیز مشکوک بود. این که چطور ممکن است استقلالی ها هشت گل به پرسپولیس زده باشند و از همان سال تا الان یک کلمه هم درباره اش حرف نزده باشند. صحت این ادعا را راحت می شود بررسی کرد؛ که نتایج بررسی ها این طور اعلام می شود:

شش هشت می زنند

یک- اولین سندی که در این باره منتشر شده اشکالات اساسی دارد. این سندها شامل تصاویری از بریده جراید قدیمی است که با تیتر درشت نوشته است تاج هشت، پرسپولیس صفر! انتشار این بریده جراید در روزهای اخیر سر و صدای زیادی به راه انداخته است. اما کجا منتشر شده بود؟ در شبکه های اجتماعی. با مراجعه به کتاب خانه ملی و جست و جو در نشریات ورزشی آن زمان به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.

دو- بریده جرایدی که از بازی منتشر شد، کلام پر از ابهام بود. اصلا کامل نبود و حتی سندهایی که در این باره می گفتند وجود دارد، با هم نمی خواند. گزارش بازی از دو روزنامه بود. دو روزنامه که اولا تاریخ بازی در گزارش متفاوت بود. روزها فرق می کرد و این که نام ورزشگاه و نام گل زنان به شکل متفاوت نوشته شده بود. اصلا مشخص بود نمی تواند به این بریده جراید اطمینان کرد. بازی در سال 45 انجام شده است، اما آن زمان نام ورزشگاه امجدیه، شهید شیرودی بوده است؟

سه- ادعای علی فتح الله زاده این است که می گوید هشت گل استقلال را علی جباری (2 گل)، غلامحسین مظلومی (2 گل)، بیوک جدی ار (2 گل)، کارو حق وردیان و یک بازیکنی که ناشناخته است وارد دروازه پرسپولیس کرده است، اما همین فهرست گل زنان خیلی مشکل دارد.

با یک جست و جوی ساده در ویکی پدیا متوجه می شوید که غلامحسین مظلومی و کارو حق وردیان و علی جباری در آن زمان اصلا در استقلال نبودند. سال 1345 مظلومی 17 ساله بود و در تیم صنعت نفت بازی می کرد. او تازه در سال 1347 به جمع استقلالی ها ملحق شد.
علی جباری هم بازیکن راه آهن بود، پس عملا نمی توانسته اند در بازی حضور داشته باشند و تازه برای تیم تاج دو گل هم بزنند!

به غیر از سه نام، کارو حق وردیان دیگر گل زن این مسابقه هم در سال 1345، 19 ساله بود و اصلا در استقلال حضور نداشت. حق وردیان تازه در سال 1347 و در سن 21 سالگی استقلالی شد. در آن سال مورد ادعای بریده جراید حق وردیان در تیم آرارات بازی می کرد. پس او هم نمی توانسته در دیدار حضور داشته باشد. این جا کلا گزارش بازی رد می شود.

چهار- برخی می گویند بازی دوستانه بوده، برخی هم می گویند که بازی در جام حذفی باشگاه های تهران بوده است. آرشیو هیئت فوتبال استان تهران، اصلا چنین تاریخی را ثبت نکرده است. استقلالی های که این دو تاریخ را هم قبول ندارند، می گویند که این بازی اوایل تشکیل تیم پرسپولیس بوده و این تیم نه نامی داشته و نه نشانی و البته بازیکنانش حرفه ای هم نبوده اند. اما آن زمان تیمی تحت نام پرسپولیس در لیگ دسته دوم باشگاه های تهران بازی می کرده و البته چون استقلال در دسته اول بوده، هیچ برخوردی با استقلال نداشته اند. در آن تاریخ جام حذفی باشگاه های تهران هم انجام نشده است.

شش هشت می زنند

پنج- پرسپولیس ها که می گویند به طور کامل این بازی جعلی است و با استناد به اطلاعات غلطی که در بریده جراید وجود دارد، هم برگزاری بازی را رد می کنند و هم این نوشته ها را. البته حق کاملا با آن هاست. چرا که در آن زمان فونتی مثل فونتی که بریده جراید منتشر کرده، وجود نداشته است.

شش- اما استقلالی ها می گویند که بریده جراید منتشر شده مربوط به هفته نامه دنیای ورزش است. کافی است در ویکی پدیا یا سایت خود موسسه اطلاعات جست و جو کنید، هفته نامه دنیای ورزش از سال 1349 منتشر شده و روی کیوسک رفته است و آن زمان که بازی انجام می شده، اصلا دنیای ورزشی وجود نداشته است.

هفت- برخی استقلالی ها هم این نتیجه و این بازی را از بیخ و بن تکذیب می کنند. استقلالی های قدیمی مثل مسعود معینی که حتی علی فتح الله زاده او را شاهد گرفته است، می گوید اصلا چنین بازی ای در کار نبوده که پرسپولیس هشت بر صفر ببازد. مگر می شود ما هشت گل زده باشیم و بعد با آن کری نخوانیم؟ من از آقای فتح الله زاده تعجب می کنم که چنین چیزی می گوید. تازه می خواهد سند هم رو کند. سند چه چیزی را می خواهد رو کند؟

هشت- این عدد هشت را استفاده کردیم تا آخرین دلیلی باشد که ثابت می کند این بازی انجام نشده است. دلیل آخر این است که بازیکنان استقلال و پرسپولیس و آن هایی که یکی دو سال عقب و جلو هستند نسبت به تاریخ بازی و آن زمان در این دو تیم بازی می کردند، هیچ اشاره ای به نتیجه بازی در طول سالیان دراز نکرده اند.

حالا نوبت پرسپولیسی هاست

اما پرسپولیسی ها هم بی کار ننشستند. در شرایطی که در روزهای گذشته علی فتح الله زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال و روزنامه استقلال جوان به هواداری از همین باشگاه بحث برد تاریخی هشت بر صفر تاج سابق برابر پرسپولیس را به راه انداخته بودند، پرسپولیسی ها بی کار نماندند و پاسخ دادند.

روزنامه پیروزی در شماره رو یکشنبه 22 شهریور 94 از یک سورپرایز ویژه برای مخاطبان خبر داد که روی جلد دوشنبه این روزنامه خودنمایی کرد.

شش هشت می زنند

روزنامه پیروزی از یک بازی رسانه ای نشده بین پرسپولیس و استقلال در زندان قزلحصار در سال 62 با برتری شش گله سرخ پوشان خبر داد که حمید درخشان هم آن را تایید کرده است. البته در آن مطلب گفته شده که بازی 9 به 9 برگزار شده است. از سال 62 تا 65 استقلال و پرسپولیس به مصاف هم نرفتند. البته روزنامه پیروزی ادعا کرده که نفرات هر دو تیم نفرات اصلی پرسپولیس و استقلال در همان سال بودند و فقط سرمربی آبی ها در این بازی پرویز ابوطالب بود، نه منصور پورحیدری.

سند این ماجرا مستدل تر است، چرا که هفته نامه دنیای ورزش گزارش این بازی را منتشر کرده بود. داور این مسابقه بهرام رضوی بود. البته استقلال آن سال در شرایط عجیبی قهرمان شد. در سال 62 استقلال به لطف تفاضل گل بهتر و پس از سه بر صفر بازنده اعلام شدن پرسپولیس در دیدار با شاهین قهرمان باشگاه های تهران شده بود. پرسپولیس پنج بر دو شاهین را مغلوب کرده بود. اما چرا سرمربی عوض شده است؟ ماجرا آن زمان این بود که پرویز ابوطالب برای این که بازیکنان استقلال از سوی باشگاه مواخذه نشوند، تیم را با نام تیم استقلال در آن بازی به میدان نفرستاده بود.

کدام دربی مهم تر است؟

در روزهایی قرار داریم که دربی در دو فصل گذشته روی هم رفته ورزشگاه را به زور پر می کرد. یعنی جمعیت هر دو دربی را روی هم می گذاشتی، ورزشگاه پر می شد. اما واقعا کدام دربی مهم ترا ست؟ دربی اعداد شش و هشت یا دربی واقعی که همین الان پرسپولیس ها حسابی برای استقلالی و بالعکس کری می خوانند؟

شش هشت می زنند

شما فرض کنید چندین و چند سال پیش شش، هفت تا، اصلا هشت تا زده اید. الان چه می کنید؟ الان مقابل تیم های قدرتمند فوتبال ایران چقدر آقا هستید؟ اصلا کجای جدول هستید؟ چرا حرف از گذشته پرافتخار زدن برایتان مثل نقل و نبات شده است؟

بزرگ ترین تیم های جهان هم شکست های سنگین داشته اند، اما عوضش کلی قهرمانی در جام های مختلف در اختیار دارند، اما پرسپولیس چند سال است قهرمان لیگ برتر نشده؟ استقلال چند فصل است که هوادارانش ناراضی هستند؟ شش و هشت را بگذارید برای مراسمی، عروسی ای، جایی! بچسبید به اصل کار!

شش و هشت برای سرگرم کردن است نه برای اداره و مدیریت فوتبال بیمار ایران، آقایان! کدام دربی مهم تر است؟ دربی شش و هشت یا دربی اصلی؟ با همه این تفاسیر و عدد بازی و ادعاهای عجیب و غریب، برگزاری دربی اصلی مهم تر است؛ دربی ای که در آن 120 هزار نفر به ورزشگاه بروند، نه این که چند ده هزار یوزر اینترنتی پی گیر ماجرا باشند.


ویدیو مرتبط :
13- اعداد واقعی در پستگرسکیوال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهم‌ترین بازیکن پرسپولیس در دربی 79 را بشناسید



اخبار,اخبار ورزشی ,پیام صادقیان

 

اخبار ورزشی - مهم‌ترین بازیکن پرسپولیس در دربی 79 را بشناسید

خیلی‌ها به ساق‌های پیام صادقیان چشم دارند و بعضی‌ها مدیریت محمد نوری را سلاح اول سرخ‌ها در دربی 79 تهران می‌انگارند.

در پرسپولیس در یکی از معمولی‌ترین ترکیب‌های این تیم در دو دهه اخیر شاید یک محسن بنگر دور از نظر مانده و «به اندازه کافی تحسین نشده» نقش مهمتری را در این دربی ایفا کند.

از وقتی سیدجلال حسینی به قطر رفت، سهم بنگر در گرداندن خط دفاعی قرمزها بیشتر و بیشتر شد. چند جلسه نیمکت‌نشینی علیرضا نورمحمدی و تبعات آن و قهرهای مسکوت او عامل ثبات و اطمینان را از بازی وی سلب کرد و هنوز کسی نمی‌داند سیاست‌های حمید درخشان در گسیل مایکل اومانیا مدافع وسط تخصصی کاستاریکایی به پست هافبک دفاعی وسط کار درست و عاقبت‌داری هست یا خیر ولی خیلی‌ها این را می‌پرسند که آیا پرسپولیسی‌ها این همه هزینه کردند تا مدافعی از آمریکای مرکزی را با سفری دور و سنگین به تهران بیاورند تا به جای ترمیم خط دفاعی‌شان (یعنی هدف اصلی از خریداری وی) در یک خط دیگر به بازی گرفته شود آن هم خطی که تخصص و به تبع آن مهارتی غیرمعمول در آن ندارد؟

او بی‌اشتباه نیست اما...
جواب سوال فوق هرچه باشد، فرآیندهای مذکور سبب عمده‌تر شدن سهم بنگر در دفاع وسط پرسپولیس شده و او در روز دربی جدید تهران نیز همین سهم و مسوولیت و دشواری‌های مرتبط با آن را بر دوش‌اش حمل خواهد کرد. بنگر تا به حال به اکثر امیدها و توقعات موجود از خود پاسخ داده و هر چند بی‌اشتباه هم نبوده و برخی کاستی‌های آشکار هم داشته اما در حد توانش دفاع پرسپولیس را سازماندهی کرده و سعی در برقراری ارتباطی موثر بین آن و خط میانی داشته و هر موقع فرصتی پییش آمده، به سمت جلو رفته و روی کرنرها و ضربات ایستگاهی با ضربات سر گلزنی هم کرده است.

بی‌گمان بنگر با شرح و وصفی که برایتان آوردیم، سهم فراوانی در ترسیم نتیجه دربی جدید تهران هم دارد و اگر او مظهر قدرت و کم اشتباه جلوه کند، پرسپولیس از دام گسترده رقیب بزرگش خواهد گریخت و در غیر این صورت سرخ‌ها شکست را در دربی بسیار نزدیک به خود خواهند دید و شاید اصولا قادر به رهایی از آن نباشند.

مسن ولی قدرتمند
همه این مسائل زمانی جالب‌تر و تاکید بر سهم وسیع بنگر در مسابقه سنتی روز 2 آذرماه هنگامی عجیب‌تر می‌شود که متذکر گردیم وی 35 سال سن دارد و نه یک جوان پرنشاط بلکه مردی میانسال است که قاعدتا باید کارآیی‌هایش کمرنگ شده باشد.


حقیقت امر این است که این بازیکن متولد شهرستان نور در استان مازندران که پیشینه بازی در باشگاه‌های نساجی قائمشهر، شموشک نوشهر و سپاهان اصفهان را هم دارد و 13 بار هم برای تیم ملی به میدان آمده، در این سن و سال هم قدرتمند و مسلط عمل می‌کند و نشانه‌ای از نزول در او دیده نمی‌شود. سابقه سه بار قهرمانی متوالی با سپاهان در لیگ برتر کلکسیون او را کامل کرده اما او که از دو سال و نیم پیش عضو پرسپولیس شد، شاید در این فصل چیزی فراتر از قهرمانی و یک هدف شخصی را تعقیب می‌کند و آن اثبات شایستگی‌اش پس از خالی ماندن دور و بر وی از مدافعانی همسطح با وی است.

پاسخ یک سوال
حالا حتی ماهینی و پولادی هم نیستند تا با متمایل شدن به وسط دفاع، به او در دفع حملات رقبا کمک کنند. بنگر بدون این عامل کمکی نیز امسال خدمات قابل توجهی را چه در دوره مربیگری دایی و چه وقتی درخشان آمد، به قرمزها ارزانی داشته است اما آیا او می‌تواند در دربی جدید تهران نیز همین کار را تکرار کند؟ پاسخ این سوال در ترسیم نتیجه این مسابقه هم سهم بسزایی خواهد داشت.
اخبار ورزشی - ایران ورزشی