ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

4-4-2 یا 4-2-3-1؟/ برانکو و مظلومی سیستم خود را به ‌کروش تحمیل می‌کنند؟



اخبار,اخبار ورزشی,سیسم ترکیبی

در سال‌های گذشته تیم های ایرانی تحت تاثیر بازی تیم ملی و کارلوس کروش، با چیدمانی 4 - 2- 3 - 1 به میدان می رفتند.

هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران، یک سورپرایز برای بینندگان به همراه داشت. تیم‌ها با سیستمی جدید و هجومی تر بازی می کردند. 4-2-3-1 ملال آور فصل‌های اخیر، جای خود را به 4-4-2 روان و زیبا داده بود. نکته‌ای که به خوبی قابل لمس بود و هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال از این تغییر سیستم به خوبی استقبال کردند.

تغییر سیستم در بازی تیم‌هایی نظیر رئال مادرید، با عوض شدن پست یک بازیکن تغییری شگرف در جریان بازی این تیم‌ها دارد. کهکشانی‌ها در 2 سال گذشته هر گاه 4-4-2 بازی کردند عملکردی موفق داشتند، اما با توجه به شرایط، مربی مجبور بود از 3 عنصر هجومی خود استفاده کند و یک بازیکن از خط هافبک را به نیمکت بفرستد. این‌گونه بود رئال با 4-3-3 شناخته شد.


به همین دلیل نظرات 2 کارشناس و مربی با دانش فوتبال ایران، مجید جلالی و مرتضی محصص را در این مورد جویا شدیم، که آیا این تغییر سیستم‌ها واقعا تغییری اساسی در فوتبال تیم ها دارد یا خیر.


مرتضی محصص مانند گذشته معتقد بود که این سیستم ها نیستند که در زمین بازی می کنند و نمی توانند نقشی کلیدی در موفقیت یک تیم در طول فصل داشته باشند. او نقش اراده بازیکنان و توانایی مربی را در موفقیت تیم ها مهم تر از این می‌داند. محصص می‌گوید: «ممکن است تیمی سیستم خود را 4 - 6 - 0 ببندد، اما آن قدر هافبک‌های قدرتمندی داشته باشد تا تیم حریف را گل‌باران کند.» کارشناس با سابقه فوتبال کشورمان معتقد است تیم ها به زودی به همان سیستم 4 - 2 - 3 - 1 باز می‌گردند.

 

او گفت: «4 - 2 - 3 - 1، سیستمی نتیجه گرا تر است. با این چیدمان تیم‌ها جمع تر بازی می‌کنند و ریسک کمتری متحمل می‌شوند. نسبت به 4-4-2 لوزی که این هفته نخست تیم‌ها بازی کردند، احتمال گل خوردن در آن کمتر است. پس پرسپولیسی که هفته اول با آن سیستم به نتیجه مطلوب نرسید، بعد از چند هفته مجبور است تا به همان 4-2-3-1 باز گردد.»


مجید جلالی، سرمربی تیم سایپا نیز در این مورد گفت: «من 4-2-3-1 را سیستمی تدافعی تر از 4-4-2 نمی‌دانم، بلکه به نظرم سیستمی فوتبالی تر است. بازیکنان در آن وضعیت در تمام زمین پخش هستند و موقع دفاع به راحتی دفاع می کنند و در ضد حملات بسیار خطر ناک هستند.»

 

اخبار,اخبار ورزشی,سیسم ترکیبی

 


جلالی دلیل تغییر سیستم تیم ها و روی آوردن آن ها به 4-4-2 را نبود پیستون های خوب در فوتبال ایران می داند. چرا که 4-2-3-1 نیازمند مدافعین کناری فوق العاده با توانایی دوندگی بالا است. او هم مانند محصص معتقد است به زودی تیم ها به همان شیوه تک مهاجم قبلی روی می‌آورند.

 

اخبار,اخبار ورزشی,سیسم ترکیبی

 

«تیم ها در هفته‌های نخستین به دلیل فشار بدنی‌ای که شاید روی تیم حرف حس می‌کنند روی به این روش می‌آورند. اما چون دوندگی بالایی در این سیستم نیاز است، بعید است شیوه در تمام طول فصل جواب‌گو باشد.»

در سال‌های گذشته تیم های ایرانی تحت تاثیر بازی تیم ملی و کارلوس کی‌روش، با چیدمانی 4 - 2- 3 - 1 به میدان می رفتند. چیدمانی که به دلیل نبود پیستون های قوی و هم‌چنین مهاجمین گل زن، به شدت بر جذابیت لیگ برتر ایران تاثیر گذاشته بود. بازی های کم گل و کم موقعیت و تیم‌های بی برنامه برای حمله، ماحصل این تغییر بود.

 

حال باید دید آیا این‌بار مانند سایر نقاط جهان، تیم‌های لیگ برتری می‌توانند بر تیم ملی اثر گذار باشند و کارلوس کی روش از این چیدمان برای تیم ملی استفاده خواهد کرد یا خیر. سیستمی که در تمام این سال ها شاید تنها 3 بار در بازی های رسمی برای تیم ملی به کار رفته باشد.

اخبار ورزشی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پبشنهاد جالب هواداران پرسپولیس به برانکو در واکنش به خبر انتخاب پرویز مظلومی!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

با اعلام خبر انتخاب پرویز مظلومی به عنوان سرمربی استقلال ، پرسپولیسی ها هم پیشنهاد جالبی برای برانکو دارند.

با انتخاب پرویز مظلومی برای مربیگری استقلال ، پرسپولیسی ها هم از برانکو خواستند تا کابوس این مربی را همین طور بی دلیل و فقط برای دربی ها بخرد! بعد از انتشار خبر رسمی پیوستن پرویز مظلومی به استقلال ، کامنت های بسیاری از سوی پرسپولیسی ها در خبرآنلاین گذاشته شده که از برانکو می خواهند ایمون زاید را برای تیمش جذب کند. زاید که کابوسی بی پایان برای پرویز مظلومی است.

 

این بازیکن ایرلندی -لیبیایی توانست با پیراهن پرسپولیس در دربی هت تریک کند و در آن دربی معروف ، قرمزها در 10 دقیقه بازی 2 بر صفر باخته را با مربیگری دنیزلی ، 3 بر دو از پرویز مظلومی ببرند. از آن بازی تا امروز ، استقلالی ها نتوانستند  هیچ کدام از دربی ها را ببرند!

 

اخبار ورزشی - خبرآنلاین