ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

4 اشتباه رایج ورزشی



اشتباه ورزشی

انجام ورزش زیاد گاهی اوقات باعث ایجاد آسیب دیدگی و سوزش عضلات می‌شود

 

کاهش وزن و افزایش آمادگی جسمانی یک شبه به دست نمی‌آید. انجام ورزش زیاد گاهی اوقات باعث ایجاد آسیب دیدگی و سوزش عضلات می‌شود. می‌توان با انجام ندادن اشتباهات خاص، از بروز آسیب دیدگی‌ها جلوگیری کرد.

اشتباهاتی که باید از آن‌ها در حین ورزش برای کاهش بروز آسیب دیدگی‌ها جلوگیری کرد، عبارتند از:

1- انجام سریع ورزش شدید:
اصول ورزش بدین شکل است که هر هفته میزان شدت فعالیت را افزایش دهید. باید به بدن خود زمان بدهید تا به ورزش و افزایش شدت آن عادت کند. پرورش بدن به آرامی این امکان را می‌دهد که موفقیت بیشتری در ورزش داشته باشید. داشتن روز استراحت نیز می‌تواند مفید باشد.

2- توجه نکردن به بدن:
معمولا همه فکر می‌کنند که درد در تمرین‌های ورزشی عادی است. با این حال بعضی دردها به هنگام ورزش پیامی از سوی بدن هستند. در صورتی که درد بسیار شدید باشد باید به آن توجه کرد. اگر این علائم را نادیده بگیرید دچار آسیب دیدگی شدید می‌شوید و به هدف ورزشی خود نمی‌رسید.

3- وضعیت نامناسب بدن:
به هنگام ورزش بدن باید در وضعیت مناسب قرار بگیرد. در صورتی که این اتفاق نیفتد به مفاصل فشار می‌آید. در برش وضعیت نامناسب بدن به پاها فشار می‌آورد. در شنا در صورتی که بدن در وضعیت مناسب قرار نگیرد، دست‌ها و شانه‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. در صورتی که به هنگام انجام ورزش دچار آسیب شدید باید به وضعیت بدنی خود شک کنید و اشکالات آن را برطرف کنید.

4- کفش نامناسب:
کفش مناسب می‌تواند از آسیب دیدگی جلوگیری کند. باید کفشی پیدا کنید که به پاهای شما امکان فعالیت درست را بدهد. کفش مناسب برای هر فرد متفاوت است و به رشته ورزشی نیز بستگی دارد. راحتی در انتخاب کفش اهمیت زیادی دارد.

منبع: ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫پنج اشتباه رایج ورزشکاران‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 اشتباه رایج در مورد دیابت



 

 

10 اشتباه رایج در مورد دیابت

 

از آنجا كه درمان دیابت دارای ابعاد وسیعی بوده و تغییرات وسیعی را در شیوه زندگی فرد مبتلا می طلبد به طبع باید ها و نباید های زیادی را برای افراد دیابتی ایجاد خواهد كرد كه ممكن است گاها" غیر كارشناسی بوده و تنها اثرشان ایجاد تصویری اشتباه و ناخوشایند از این بیماری در ذهن مبتلایان باشد. در اینجا به 10 اشتباه و سوء تفاهم رایجی كه در مورد این بیماری وجود دارد اشاره كرده و آنها را با هم تصحیح می كنیم:

 

اشتباه اول: قوانین زیادی باید در برنامه غذایی دیابتی ها اعمال شود.

اگر دیابت دارید وعده های غذایی تان نیاز به برنامه ریزی خواهند داشت. اما اصول كلی این برنامه ریزی بسیار ساده است. پیروی از رژیم دیابتی به این معناست كه انتخاب غذاها به نحوی با فعالیت بدنی و داروهای مصرفی تان هماهنگ شود كه قند خونتان تا حد ممكن نزدیك به مقدار نرمال حفظ شود. با این وجود آیا نیاز هست كه در غذاهای مصرفی تان تغییراتی بدهید؟ شاید؛ اما احتمالا" نه به آن مقدار كه انتظارش را داشتید!

 

اشتباه دوم: كربوهیدراتها برای دیابتی ها مضرند.

در حقیقت كربوهیدراتها برای دیابتی ها مفیدند! كربوهیدراتها، اساس یك رژیم دیابتی سالم یا بهتر بگوییم هر نوع برنامه غذایی سالمی را تشكیل می دهند. كربوهیدراتها بیشترین تأثیر را روی قند خون دارند به همین دلیل در صورت ابتلا به دیابت نیاز به كنترل مقدار آنها در برنامه غذایی است. نكته قابل توجه در مورد كربوهیدراتها انتخاب آن نوع غذاهایی است كه مواد مغذی بیشتری را به بدن می رسانند مثل استفاده از غلات كامل، میوه ها و كربوهیدراتهای پر فیبر و...

 

اشتباه سوم: برای دیابتی ها پروتئین ها از كربوهیدراتها مفیدترند.

به دلیل این كه كربوهیدراتها بسیار سریعتر روی قند خون تأثیر می گذارند احتمالا" دیابتی ها تمایل دارند كه پروتئین ها را جایگزینشان كنند. اما مصرف پروتئین ها به مقدار زیاد، می تواند منجر به ایجاد مشكلاتی برای دیابتی ها شود. مهمترین اشكال این كار این است كه بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین مثل گوشت ممكن است از چربی های اشباع نیز انباشته باشند كه خوردن مقدار زیاد این چربی ها خطر بیماری های قلبی عروقی را بالا خواهند برد. در رژیم دیابتی ها پروتئین ها باید تقریبا" 15 تا 20 درصد كل كالری روزانه محاسبه شوند.

 

اشتباه چهارم: دیابتی ها می توانند داروهای خود را طوری تنظیم كنند كه غذاهای مصرفی شان خنثی شود.

اگر برای كنترل دیابتتان انسولین می گیرید احتمالا" آموخته اید كه چگونه میزان و نوع آن را با مقدار غذای مصرفی تان هماهنگ كنید؛ اما كار به این معنی نیست كه می توانید هر مقدار كه خواستید غذا بخورید و برای ثبات قند خونتان داروی بیشتری مصرف كنید. اگر از انواع دیگر داروهای دیابت استفاده می كنید سعی نكنید كه دز مصرفی تان را با تغییرات مقدار كربوهیدرات غذای تان هماهنگ كنید مگر این كه این مهارت را از پزشكتان آموخته باشید. اكثر داروهای دیابت وقتی بهترین اثر را دارند كه دائما" توسط پزشك تنظیم و هدایت شوند.

 

اشتباه پنجم: اگر دیابت دارید باید از غذاهای مورد علاقه تان دست بكشید.

در صورت ابتلا به دیابت هیچ نیازی به دست كشیدن از غذاهای مورد علاقه تان نیست. به جای آن تلاش كنید:

· راه های تهیه و آماده سازی غذاهای مورد علاقه خود را تغییر داده و سالمتر كنید.

· غذاهای ناسالمی كه معمولا" همراه غذاهای مورد علاقه تان مصرف می كنید را سالم سازی كنید.

· اندازه و مقدار مصرف غذاهای مورد علاقه تان را كاهش دهید.

· از غذاهای مورد علاقه تان به عنوان جایزه برای دنبال كردن برنامه غذایی تان استفاده كنید.

 

اشتباه ششم: اگر دیابت دارید باید از مصرف دسرها صرف نظر كنید.

درست نیست! راهای مختلفی برای گنجانیدن دسرها در برنامه غذایی دیابتی ها و سالم تر سرو كردن آنها وجود دارد. به عنوان مثال:

· از شیرین كننده های مصنوعی در تهیه دسرها استفاده كنید.

· بخشی از دسر را حذف كنید. به عنوان مثال از 2 اسكوپ بستنی یكی را حذف كنید. یا دسرتان را با دوستتان سهیم شوید.

· هر از گاهی از دسرها به عنوان جایزه پیگیری رژیم استفاده كنید.

· دسرها را مغذی تر و كم كالری تر تهیه كنید. به عنوان مثال از فرآورده های تهیه شده از غلات كامل، ماست، میوه های تازه و آبمیوه های خانگی و ... استفاده كنید. خیلی وقتها بدون قربانی شدن طعم و قوام می توان از مقدار شكر كمتری در تهیه دسرها استفاده كرد.

· به جای استفاده از بستنی های معمولی یا پای و كیك صنعتی از انواع بستنی های ویژه دیابتی ها و كیكهای خانگی با درصد شكر پایین تر استفاده كنید.

 

اشتباه هفتم: شیرین كننده های مصنوعی برای مبتلایان به دیابت خطرناك است.

شیرین كننده های مصنوعی بسیار شیرین تر از معادل مقدار قند معمولی هستند و بنابراین استفاده بسیار كمتر از آنها همان مقدار طعم شیرینی را در غذا ایجاد می كند و به همین دلیل به نسبت قندها استفاده از آنها كالری غذا را نیز كاهش می دهند. انجمن دیابت امریكا استفاده از شیرین كننده های مصنوعی ذیل را مجاز اعلام كرده است:

· ساخارین

· آسپارتام

· اسسولفام پتاسیم

· سوكرالوز(اسپلندا)

 

اشتباه هشتم: برای دیابتی ها استفاده از غذاهای ویژه دیابتی ها لازم و ضروریست.

حقیقت این است كه چیزی به عنوان رژیم دیابتی وجود ندارد. غذاهایی كه برای مبتلایان به دیابت مناسبند برای دیگر اعضای خانواده نیز انتخاب های خوبی و سالمی شمرده می شوند و معمولا" نیازی به آماده كردن غذای خاصی برای دیابتی ها نیست. تفاوت بین رژیم فرد دیابتی با برنامه معمول خانواده در این است كه باید روی چیزهایی كه می خورید كنترل دقیقتری داشته باشید. به این معنی كه مقدار كل كالری مصرفی، مقدار و نوع كربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین را در نظر داشته باشید.

 

اشتباه نهم: خوردن قند زیاد باعث دیابت می شود.

دلیل ایجاد دیابت كاملا" شناخته نشده است. آنچه می دانیم این است كه بعید به نظر می رسد خوردن قند زیاد علت مستقیم ایجاد دیابت باشد. یافته ها نشان می دهند كه دیابت وقتی ایجاد می شود كه چیزی در عملكرد بدن در تبدیل غذا به انرژی اختلال ایجاد كند. برای فهم این مطلب باید بدانید كه بدن شما بیشتر غذایی را كه مصرف می كنید به واحد های گلوكز كه نوعی قند مورد نیاز سلولهای شماست می شكند. هورمونی به نام انسولین كه توسط پانكراس تولید می شود به سلولهای بدن كمك می كند كه از گلوكز به عنوان سوخت استفاده كنند. در این جا به شایع ترین علل دیابت و آنچه تحقیقات درباره علتشان نشان داده است اشاره می كنیم:

دیابت نوع 1: وقتی اتفاق می افتد كه پانكراس توانایی ساختن انسولین را نداشته باشد. بدون انسولین قند در رگهای خونی تان انباشته می شود. افراد مبتلا به این نوع دیابت باید انسولین دریافت كنند تا قند به درون سلولها راه پیدا كند.تحقیقات نشان می دهند كه نوعی اختلال در سیستم ایمنی علت این نوع دیابت است.

دیابت نوع 2: وقتی اتفاق می افتد كه یا پانكراس نتواند به حد كافی انسولین بسازد یا انسولین تولید شده در بدن عملكرد كارآمدی نداشته باشد. (یا ممكن است هر دو اتفاق با هم بیفتد) داشتن اضافه وزن بدن را مستعد این نوع دیابت می كند

دیابت بارداری: این نوع دیابت ویژه دوران بارداری است. در این نوع دیابت تغییرات هورمونی دوران بارداری از كاركرد بهینه انسولین جلوگیری می كند. اغلب مبتلایان به دیابت بارداری نیاز به دریافت انسولین دارند. احتمالا" این شرایط بعد از تولد نوزاد بهبود می یابد.

 

اشتباه دهم: غذاهای رژیمی برای دیابتی ها بهترین انتخابند.

فقط به دلیل این كه غذایی برچسب رژیمی خورده به این معنی نیست كه برای دیابتی ها انتخاب بهتری است. در حقیقت، غذاهای رژیمی گرانتر بوده و نسبت به غذاهای معمول غیر رژیمی مزیتی برای سلامتی ندارند. در هنگام انتخاب غذاها برچسب آنها را به دقت بخوانید تا مواد تشكیل دهنده و محتوای كالری آن را ارزیابی كنید. برای این كار می توانید از دكتر دیابت یا رژیم شناستان كمك بگیرید.
منبع:behsite.ir