ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گودرزی خواستار اصلاح مالیات مربیان شد


وزیر ورزش و جوانان با ارسال نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار اصلاح ضریب مالیاتی سنگین مربیان فوتبال شد.

ورزش سه: به نقل از سایت کانون مربیان چند ماه قبل اعضای کانون مربیان در دیداری که با نصرالله سجادی، معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان داشتند، درباره مشکلات مربیان فوتبال در زمینه مالیاتی و ضریب ناعادلانه‌ای که برای درآمد این قشر در نظر گرفته شده است، با معاون وزیر گفت‌وگو کردند. در همان جلسه قرار شد دکتر گودرزی برای حل این مشکل به صورت رسمی با وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مکاتبه کند. وعده‌ای که امروز به آن عمل شد.

متن نامه وزیر ورزش و جوانان به طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر طیب‌نیا

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

سلام علیکم

احتراماً؛ همانگونه که مستحضرید حرفه مربیگری در کشور علی‌رغم عمر کوتاه خود، به دلیل تأثیر عمده در فرهنگ‌سازی و تربیت نسل جوان در زمره مشاغل فرهنگی است. حال آنکه در حوزه مالیاتی، اجحاف بزرگی در حق مربیان شده و بالاترین ضریب مالیاتی در میان تمام اصناف کشور، برای فوتبال تعیین گردیده است. فلذا مراتب ذیل جهت مزید استحضار و درخواست صدور اوامر مقتضی ایفاد می‌گردد:

بیان مسئله:

در لیست ضرایب تعیین شده توسط کمیسیون ضرایب موضوع ماده (154) قانون مالیات‌های مستقیم، ضریب مالیاتی ورزشکاران و مربیان فوتبال در سال 1393 با فاصله‌ای چشمگیر نسبت به سایر مشاغل هم‌ردیف، 60 درصد تعیین و اعلام گردیده است که به دلایل توجیهی ذیل‌الذکر، ضریب مالیاتی تعیین شده در خصوص مشاغل مرتبط با حوزه ورزش کشور به عنوان اقشار تأثیرگذار در فرهنگ و آموزش کشور بسیار بالا و غیرمتعارف بوده و با توجه به دلایل و استدلالات زیر، نیازمند بازنگری اساسی است:

1) با توجه به اینکه حرفه مربیگری در زمره مشاغل سخت و بعضاً زیان‌آور می‌باشد، آسیب‌دیدگی‌ها، تعویض‌های پیاپی مربیان باشگاه‌ها ناشی از تصمیمات مدیریتی، عدم وجود پشتوانه‌های مادی و معنوی پس از کناره‌گیری از ورزش، عدم وجود هرگونه حمایت از جانب دولت یا سایر سازمان‌های حمایتی پس از بیکاری و یا بازنشستگی، صاحبان این مشاغل را با چالش‌ها، بیماری‌ها و مشکلات جدی عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود مواجه می‌نماید.

2) 60 درصد «مبلغ اولیه» قرارداد منعقده مربیان با باشگاه‌ها مشمول پرداخت مالیات قرار گرفته است و این در حالی است که بسیاری از مشاغل مشابه یا معاف از مالیات هستند، یا درصد ضریب مالیاتی آنها بسیار پایین‌تر تعیین گردیده است.

3) باشگاه‌ها هیچ‌گاه به طور کامل به تعهدات قراردادی خویش در خصوص «پرداخت مبلغ قرارداد» عمل نمی‌نمایند. ضمن آنکه در متن قراردادها "جرایم و بدهی‌هایی" پیش‌بینی شده است که دست باشگاه‌ها را برای عدم پرداخت مبلغ کامل قرارداد به مربیان باز می‌گذارد. ضمن آنکه اغلب قراردادها تا پایان فصل تداوم نداشته و مبلغ قراردادها نیز به صورت مرحله‌ای به مربیان پرداخت می‌گردد.

4) با این تفاسیر مجوز انعقاد قرارداد با باشگاه آتی منوط به تسویه‌حساب مالیاتی سال پیش اعلام گردیده است. حال آنکه در بسیاری موارد، مربیان کل مبلغ قرارداد را از باشگاه دریافت ننموده‌اند، لیکن ملزم به پرداخت 60 درصد کل مبلغ قراداد به عنوان مالیات هستند. در این راستا و برای حل مشکل مطروحه و دفاع از حرفه مربیگری به عنوان یکی از مشاغل ورزشی مورد نیاز و تأثیرگذار در امر فرهنگ‌سازی کشور، پیشنهاد می‌شود:

1) ضمن پذیرش الزام کامل به احترام و رعایت معافیت مربیان از پرداخت مالیات به موجب به (ل) ماده (139) قانون مالیات‌های مستقیم، متضمن برخورداری از معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

2) با توجه به لزوم اتخاد رویه مشترک و صحیح و استانداردسازی ضرایب مالیاتی به عنوان ابزار اصلی تشخیص علی‌الرأس و نیز نظر به غیرمتعارف بودن و عدم سنخیت ضریب مالیاتی مربیان با ذات و ماهیت فعالیت ایشان، موضوع در کمیسیون ضرایب موضوع ماده (154) قانون مالیات‌های مستقیم و دفتر پژوهش سازمان امور مالیاتی مورد بازنگری واقع گردیده و در جدول ضرایب مالیاتی سال 1394، ضریب فعالیت‌های مربوط به حوزه مربیگری رشته‌های ورزشی کاهش یابد.

3) با توجه به عدم حضور نماینده‌ای از حوزه ورزش در کمیته مربوط به منظور امکان دفاع مؤثر از حقوق مربیان و ورزشکاران که طبعاً باعث تعیین و تصویب ضرایب غیرمتعارف برای درآمد و حقوق این قشر گردیده است و عملاً آینده ورزش حرفه‌ای ایران با این مالیات سنگین در معرض خطر جدی است. درخواست حضور نماینده تام‌الاختیار این وزارت در کمیته و کمیسیون‌های مربوطه مورد استدعاست.

4) تشکیل کارگروه مالیاتی با هدف بررسی مسائل کلان مالیاتی ورزش در حوزه قانونگذاری و تدوین مقررات و تعامل با سازمان امور مالیاتی و تهیه و ارائه راهکارهای قانونی برای بهره‌مندی حداکثری از معافیت مالیاتی و شرکت نمایندگان صنوف ورزش (أعم از مربیان، ورزشکاران و ...) در هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر مالیاتی به منظور پرداختن به مسائل فردی شاغلان حوزه ورزش در حوزه امور مالیاتی را خواستاریم.

ضمناً لازم به ذکر است که در حوزه بازیکنان ورزشی نیز صرفاً بازیکنان تیم‌های لیگ برتری و آن هم 20 درصد ایشان قراردادهایی با مبالغ بالا با باشگاه‌های صاحب‌نام منعقد می‌نمایند و مابقی با دستمزدهایی به مراتب پایین‌تر یک فصل کامل مجبور به تحمیل شرایط سخت تمرین و بازی هستند. لیکن در حال حاضر سیستم تعیین مالیات ورزشکاران متناسب با این واقعیت نیست و دستگاه مالیات در ایران برای ورزشکاران از روش علی‌الرأس استفاده می‌نماید که در حال حاضر به هیچ‌عنوان رعایت عدالت در تعیین مالیات را تضمین نمی‌نماید.

فلذا به منظور جلب مشارکت حداکثری مربیان و ورزشکاران به عنوان مودیان مالیاتی در تعیین مالیات به ویژه از طریق خوداظهاری مالیاتی اعلام می‌دارد که دستیابی به این هدف در سطح مطلوب مستلزم حرکت هدفمند نظام مالیاتی در جهت رعایت انصاف و عدایت منطبق با واقعیت‌های موجود در حوزه ورزش است.

با عنایت به مراتب فوق‌الذکر، صدور اوامر مقتضی در جهت رفع مشکلات موجود مزید امتتان خواهد بود.

محمود گودرزی


ویدیو مرتبط :
نعمت زاده اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را خواستار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات جدید از آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل/ وزیر اقتصاد خواستار جایگزینی مالیات به‌جای نفت شد !



اخبار,اخبار اقتصادی,آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل

 
اخبار اقتصادی   - در پاسخ به مهر اعلام شد؛
گزارش آخوندی به روحانی درباره آزادراه شمال/ جزئیات جدید از آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل، گفت: از نظر حقوقی، قراردادی با قرارگاه خاتم الانبیا برای آزاد راه تهران شمال نداریم، ضمن اینکه به دنبال این هستیم که قرارداد قبلی ما با بنیاد در این آزادراه بررسی شود و گزارشی را در این خصوص به رئیس جمهور دادیم.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در نشست خبری به مناسبت هفته حمل ونقل در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آزادسازی قیمت‌ها در بخش حمل ونقل گفت: اگر می‌خواهیم تغییر پاردایان داشته باشیم باید به سمت بازار برویم که نمی توان با کنترل قیمت‌ها به این سمت رسید، از سوی دیگر بخش خصوصی باید فعال باشد، بنابر این دولت باید با آن سازگار باشد.

وی افزود: بنابر این ما به سمت نظامی حرکت می کنیم که بخش خصوصی در آن فعال شده باشد و دولت هم نقش تنظیم گر را ایفا کند، ضمن آنکه در جهت قانونی مصوباتی را در برنامه پنجم توسعه داریم که ما را موظف کرده در حوزه ریلی، هوایی، جاده ای قیمت‌ها را آزادسازی کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه پس از شناور سازی قیمت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی نوبت به بخش حمل و نقل هوایی است، اظهارداشت: شناور‌سازی قیمت‌ها را به زودی در بخش هوایی اجرایی می کنیم و باید به سمتی برویم که مدافع حقوق شهروندان باشیم.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: ما به دنبال کاهش مداخلات دولت در بخش حمل و نقل هستیم، ضمن آنکه باید در بخش‌های ریلی و هوایی با توجه به پیچ زمان و ساعت قیمت‌ها تغییر کند و شرکت‌های حمل و نقل بتوانند در نظام اقتصادی توسعه و رشد داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید پس از آزادسازی ناوگان خود را توسعه دهد، تصریح کرد: در حال حاضر در ناوگان ریلی حدود 1600 واگن فعال است و باید برای 2200 واگن جدید سرمایه گذاری کنیم.

آخوندی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال قطارهای مسافری تقاضای افزایش قیمت داشته اند، گفت: شرکت راه آهن با این افزایش قیمت موافقت نکرده بود اما با توجه به نرخ تورم و به شرط افزایش سطح خدمات، وجود پزشک در قطار و اعمال جریمه بابت تاخیرات با افزایش قیمت‌ها موافقت شد.

آخوندی تصریح کرد: در نهایت راه آهن در مسیرهای مختلف بلیت‌ها را شناور کردند، البته تخفیف 30 درصدی برای افرادی که یک ماه زودتر پیش خرید کنند، در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص آزاد راه تهران شمال و حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این پروژه اظهار داشت: ما قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نداریم و قرارداد کنونی با بنیاد مستضعفان است، زیرا در اواخر دولت گذشته مصوبه ای را هیات وزیران برای واگذاری قطعات 2 و 3 به قرارگاه داشت که توسط رئیس مجلس ایراد گرفته شد و مصوبه به طور کلی لغو گردید.

وی با بیان اینکه نه اینکه مامخالف باشیم اما از نظر حقوقی قراردادی وجود ندارد، اظهارداشت: به دنبال این هستیم که قرارداد قبلی ما با بنیاد بررسی شود و گزارشی را در این خصوص به رئیس جمهور دادیم.
                               ........................................................
وزیر اقتصاد خواستار جایگزینی مالیات به‌جای نفت شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه بزرگ شدن اندازه دولت و افزایش درجه آسیب پذیری اقتصاد؛ دو چالش وابستگی اقتصاد به نفت است، خواستار جایگزینی درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی شد و گفت: در سالیان گذشته تزریق منابع عظیم نفتی به اقتصاد باعث افزایش انتظارات عمومی از دولت‌ شده است.

به گزارش مهر، علی طیب نیا در پیامی به هفتمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران و جشنواره پژوهش‌های برتر مالیاتی و مالیه عمومی در دانشگاه تهران تصریح کرد: اقتصاد ایران در یکصد سال گذشته به شدت به نفت و درآمدهای حاصل از آن وابسته شده است؛ اگرچه نمی توان اثرات مثبت این نعمت خدادادی را در توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد اشتغال در کشور نادیده گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اما بایستی اذعان کرد که نفت و درآمدهای نفتی به دلایل مختلف که مهمترین آن مصرف نادرست و به تعبیری سوء مدیریت درآمدهای نفتی بوده، منشاء یکسری از مشکلات اساسی و ساختاری در کشور شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در کشور ما بخش اعظمی از هزینه های دولت از طریق درآمدهای نفتی تامین می شود، کاهش این درآمدها موجب کاهش رشد اقتصادی و افزایش بیکاری می شود که در نتیجه آن، دخالت هر چه بیشتر دولت در اقتصاد و یا تامین هزینه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی که ساده ترین و در عین حال، ناکارآمدترین روش تامین کسری بودجه است، افزایش می یابد.

طیب نیا افزود: از سوی دیگر عواملی مانند وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی و انعطاف ناپذیری مخارج دولت، بروز پدیده بیماری هلندی و عواقب وخیم آن در بخش تولید و تورم داخلی را موجب شده است.

وی تاکید کرد: این موضوع درک سیاست مداران و اقتصاددانان عصر حاضر را نسبت به کاهش کارآیی سیاست های ملی و سایر مشکلات عدیده اقتصاد کشور از طریق تکیه بر منابع نفتی افزایش داده و رویکرد آنان را به سمت توجه بیشتر به نقش درآمدهای مالیاتی در کاهش کسری بودجه دولت و سایر پیامدهای مثبت آن معطوف ساخته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان داشت: به صورت کلی در کنار موهبت‌های نفت و درآمدهای حاصل از آن، طی یک قرن اخیر وجود این منبع عظیم درآمدی کشور را با دو چالش عمده روبرو کرده که نخست بزرگ شدن اندازه دولت و سیطره بر اقتصاد کشور و دوم افزایش درجه آسیب پذیری اقتصاد کشور به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی اظهار داشت: تردیدی وجود ندارد که مدیریت و فروش نفت توسط دولت به تدریج بدنه دولت و دستگاه دیوانسالاری آن را بزرگ کرده است. وفور این منبع طبیعی و تزریق منابع حاصل از آن به اقتصاد موجب افزایش انتظارات عمومی از دولت از یک سو برای دخالتی در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و از سوی دیگر شکل گیری این باور در بین دولتمردان مبنی بر لزوم دخالت، مشارکت و تصدی گری در همه امور مملکت شده است.

طیب نیا تصریح کرد: حاصل این پدیده بزرگ شدن بی حد و حصر اندازه دولت و حضور آن در همه ارکان اقتصادی کشور و تنگ تر شدن عرصه برای فعالیت بخش خصوصی در کشور شده است. گسترش سیطره دولت و نهادهای شبه دولتی به نوبه خود کاهش کارآیی اقتصادی و از دست رفتن درآمدهای مالیاتی را به دنبال داشته است.

وی افزود: در خصوص افزایش درجه آسیب پذیری اقتصاد به دلیل وابستگی به درآمدهای نفتی عواملی چون برونزا بودن قیمت نفت و ورود شوک‌های ناشی از نوسانات قیمت جهانی نفت به اقتصاد کشور یکی از مشکلات دیرینه اقتصاد ایران بوده و همین نوسانات به نوبه خود موجبات ناپایداری درآمدهای دولت و به تبع آن بی ثباتی اقتصاد کشور را فراهم کرده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: تورم ناشی از تبدیل درآمدهای ارزی حاصل از نفت به پول ملی، بیماری هلندی، واردات بی رویه و به تبع آن، رکود تولیدات داخلی از دیگر تبعات وابستگی اقتصاد کشور به نفت بوده است.

وی اظهار داشت: بدون تردید رهایی از این مشکل دیرینه و ساختاری جز با قطع وابستگی دولت به درآمدهای پرنوسان و نامطمئن نفتی، بازنگری در شیوه های مصرف و مدیریت این درآمدها و توجه به دیگر منابع و توان داخلی میسر نیست.

طیب نیا ادامه داد: از آنجایی که یکی از منابع عظیم درآمدی که می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای پرنوسان نفتی باشد، مالیات است. این منبع به ویژه باید با توجه به دو اثر عمده و فزاینده آن مد نظر قرار گیرد؛ اولاً توجه به مالیات جز با رونق تولید داخلی میسر نیست، ثانیاً رونق کسب و کار و تولید داخلی خود منجر به افزایش پایه مالیاتی و به تبع آن درآمدهای مالیاتی می شود.

وی ادامه داد: با وجود مورد فوق نسبت پایین مالیات به تولید ناخالص داخلی، سهم اندک مالیات در تامین مالی هزینه های جاری دولت و نسبت پایین مالیات به درآمدهای عمومی از کمرنگ شدن نقش مالیات در اقتصاد کشور حکایت دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: از آنجا که بودجه و نفت در اقتصاد ایران طی دوره های بلند مدت به شدت به هم گره خورده اند و از هم گسستگی این پیوند به صورت تدریجی و برنامه ریزی شده امکان پذیر است. طبق اهداف برنامه های توسعه دولت باید در قالب بودجه های سنواتی هزینه های جاری خود را از محل مالیات‌ها تامین و درآمد نفت را صرف تامین اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کند

 

و هر ساله با کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی تا پایان برنامه پنجم تمام هزینه های جاری را صرفاً از محل مالیات‌ها تامین کند که دستیابی به این هدف علاوه بر مدیریت بهینه مخارج دولت، مستلزم عزم ملی و تلاش مستمر کلیه ارکان اقتصادی کشور به توسعه همه جانبه نظام مالیاتی است.

وی خاطرنشان کرد: گسترش پایه مالیات، ساماندهی و حذف معافیت های غیرضرور، ساده سازی مالیات، تقویت ضمانت های اجرایی، تقویت و توسعه نظام اطلاعات مالی، ایجاد زیرساخت فناوری و تقویت دستگاه اداری وصول مالیات از جمله اقدامات اساسی لازم برای توسعه نظام مالیاتی است.
 اخبار اقتصادی - مهر