ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گفتگو با بهداد سلیمی + عكس



 گفتگو با بهداد سلیمی + عكس
یك دهه پیش بود كه وزنه‌برداری ایران، چهره شاخصی به این رشته در دنیا معرفی كرد كه نام او را «هركول» گذاشتند... «حسین رضازاده» جوان اردبیلی كه در طول یك دهه حضور در مسابقات المپیك و جهان، دو مدال طلای سنگین وزن المپیك به سال‌های 2000 سیدنی و 2004 آتن را از آن خود كرد و هر سال قهرمان جهان شد و ركورد یك ضرب، دو ضرب و مجموع جهان را به خود اختصاص داد، در طی این سال‌ها خیلی‌ها از جمله وزنه‌برداران روسی و چینی می‌خواستند ركورد او را بشكنند، اما نشد كه نشد...

 

تا این‌كه یك ایرانی دیگر، اما این‌بار از دیار مازندران توانست ركورد یك ضرب 213 كیلوگرمی رضازاده را شكسته و یك كیلوگرم افزایش بدهد، او در دسته سنگین وزن مسابقات جهانی فرانسه سه طلای یك ضرب، دو ضرب و مجموع را به دست آورد و جالب این‌كه نفر دوم سنگین وزن هم از ایران بود، سجاد انوشیروانی كه دوم شد... نام این جوان كه همه او را می‌شناسید و باید از او به عنوان شیر مازندران یاد كرد، «بهداد سلیمی» است بچه قائمشهر...

 

  بهداد سلیمی,بیوگرافی بهداد سلیمی,عكس های بهداد سلیمی

 با این جوان 22 ساله ایرانی بیشتر آشنا شوید...

پس از خداحافظی «حسین رضازاده» از مسابقات وزنه‌برداری خیلی از قوی‌ترین مردان در دیگر كشورهای مختلف دنیا نفس راحتی كشیدند با این خیال كه «حالا حالاها از ایران كسی پیدا نمی‌شود.» اما زهی خیال باطل كه بهداد آمد و حالا قوی‌ترین مرد جهان است... پیش از مطالعه متن ذیل، كارنامه ورزشی او را مرور كنید.

 

افتخارات بهداد سلیمی
مدال برنز جهان در سال 2008، مدال طلای آسیا در سال 2009، مدال طلای باشگاههای آسیا در سال‌های 2000، مدال طلای جوانان جهان در سال 2009، مدال نقره جام باشگاههای آسیا در سال 2008، مدال طلای جهان در سال 2010(آنـتالیا) و 2011 پاریس كه منجر به ركوردزنی جهانی او در یك ضرب هم شد.

 

المپیک تابستانی لندن ۲۰۱۲
او پس از کسب سهمیه المپیک تابستانی لندن در روز سه شنبه۱۷ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۰۵+ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفت و در حرکت اول یک ضرب ۲۰۱ کیلو گرم را بالای سر برد و در حرکات بعدی یک ضرب وزنه‌های ۲۰۴ و ۲۰۸ کیلو را بالای سر برد و بعد از وزنه‌بردار روس در جایگاه دوم یک ضرب قرار گرفت. قابل ذکر است وزنه بردار روس هم وزنه۲۰۸ کیلو را زد و دومی بهداد سلیمی در یک ضرب به خاطر سنگین تر بودن وزن او نسبت به وزنه بردار روس بود.

در دوضرب و در اولین حرکت وزنه ۲۴۷ کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۶۴ کیلوگرمی را -که رکورد المپیک محسوب می‌شد- بالای سر ببرد با ۴۵۵ کیلوگرم مدال طلای المپیک را گرفت؛ اما او نتوانست رکورد المپیک را که با ۲۶۳ کیلو گرم در دستان حسین رضازاده است را بزند.

بازیهای آسیایی 2014  اینچئون کره جنوبی
بهداد سلیمی در رقابت‌های فوق سنگین وزنه‌برداری بازی‌های آسیایی موفق شد رکورد مجموع فوق سنگین این بازی‌ها که با 451 کیلوگرم در اختیار حسین رضازاده بود را در حرکت اول خود با مهار وزنه241 کیلویی به میزان 11 کیلوگرم در مجموع ارتقا دهد. وی در حرکات یکضرب نیز با وزنه 210 کیلویی به کار خود پایان داده بود.
 
بهداد همچین در دوضرب نیز رکورد حسین رضازاده در بازی های آسیایی را یک کیلوگرم ارتقا داد.
 
سلیمی با این حرکت مدال طلای بازی‌های آسیایی را نیز قطعی کرد و مانند بازی‌های آسیایی 2010 قهرمان این رقابت‌ها شد.
 

 

 بهداد سلیمی,بیوگرافی بهداد سلیمی,عكس های بهداد سلیمی

22 ساله قائمشهری
او خود را این‌گونه معرفی می‌كند: هفدهم آذرماه سال 1368 در قائم‌شهر به دنیا آمدم. یك خواهر و یك برادر بزرگ‌تر از خود دارم و فرزند آخر خانواده‌ام هستم، پدر و مادرم ورزشی نبودند، اما من با توجه به اندامم، عاشق ورزش بودم، سابقه ورزشی 8 ساله دارم و از 14 سالگی به این رشته رو آوردم و اولین مربی‌ام هم «قاسم غزالیان» بود. نخستین عنوانم را در سال 85 به دست آوردم و در مسابقات آموزشگاه‌های كشور قهرمان شدم. در ضمن دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه قائم‌شهر هم هستم...   (گفتنی است آقا بهداد سلیمی در تعطیلات نوروز 90 به جرگه متاهلین پیوست)


شروع با ژیمناستیك  
قوی‌ترین مرد جهان می‌گوید: شروع ورزش من با ژیمناستیك بود، مدتی را هم به باشگاه كشتی رفتم، اما بعد متوجه شدم علاقه‌ام به وزنه‌برداری بیشتر است، این شد كه به این رشته روی آوردم، البته وزنه‌بردار شدنم هم كاملا اتفاقی بود، یك روز یكی از دوستانم كه به باشگاه وزنه‌برداری می‌رفت، به من گفت تو فیزیك بسیار مناسبی برای رشته وزنه‌برداری داری، من هم با توجه به این كه افتخارآفرینی‌های رضازاده را بارها دیده بودم و دوست داشتم یك روز مثل او شوم، از پیشنهاد دوستم استقبال كردم و همراه او به باشگاه وزنه‌برداری نامجوی شهر قائم‌شهر رفتم، این شروع حضور من در دنیای وزنه‌برداری بود...


به فوتبال علاقه‌ای ندارم
هیچ علاقه‌ای به فوتبال ندارم و پیگیر نتایج هم نیستم، البته این بدان معنا نیست كه از فوتبال متنفرم... من دوستای فوتبالی زیادی دارم و تیم مورد علاقه‌ام هم نساجی قائم‌شهر است، در میان تیم‌های خارجی بازی بارسلونا را بیشتر از دیگر تیم‌ها دوست دارم. به خصوص لیونل مسی كه در اوج می‌باشد.

 

زحمات مربیان من  
مربیانم خیلی برای من زحمت كشیده‌اند. جا دارد از آقای غزالیان كه سرمایه‌گذاری اولیه را روی من انجام دادند تشكر كنم. حاج حسین رضازاده، آقای توكلی و آقای باقری خیلی به من كمك كردند. به خصوص آقای باقری كه شبانه‌روز برای من زحمت كشیدند. از همه آنها تشكر می‌كنم و امیدوارم لایق آن باشم و بتوانم باز افتخارآفرینی کنم.


همسر بهداد: به قدرتش شكی نداشتم
همسر بهداد سلیمی می‌گوید: من شب اول كه بهداد مسابقه داشت پای گیرنده تلویزیون خیلی استرس داشتم؛ البته به قدرت بهداد شكی نداشتم ولی چون سرماخوردگی قبل از مسابقه باعث شده بود كمی ضعیف بشود خیلی نگران بودم. اولین بار كه وزنه را بلند كرد آنقدر استرس داشتم كه یك لحظه فكر كردم وزنه را انداخته، خیلی ترسیده بودم اما وقتی وزنه را بالای سر برد خیلی خوشحال شدم. من در آن لحظه خانه مادرشوهرم بودم، كه صدای تشویق و سوت و كف از خانه بلند شد.

 

 بهداد سلیمی,بیوگرافی بهداد سلیمی,عكس های بهداد سلیمی

جالب است بدانید من شب قبل از مسابقه از او خواستم كه ركورد جهانی را بزند كه خوشبختانه این اتفاق افتاد. در حقیقت بهداد به عشق من وزنه 214 كیلویی را زد(باخنده).


2 روز استرس داشتم
دو روز قبل از مسابقات استرس بدی داشتم. چون می‌دانستم این مسابقات به صورت زنده پخش می‌شود و به این فكر بودم كه الان ملت عزیز ایران و خانواده‌ام پای گیرنده‌ها هستند و اگر خدای ناكرده نتوانم وزنه را بالای سرم ببرم، پیش مردم رو سیاه و شرمنده می‌شوم و باید جوابگوی آنان باشم. به همین خاطر دچار استرس شدیدی شده بودم. شب قبل ازمسابقه به خاطر استرس 5 صبح خوابم برد و شب بعد مسابقه هم از خوشحالی نتوانستم بخوابم!


تماشاگران ایرانی كه در كشور فرانسه بودند سنگ تمام گذاشتند و خیلی ما را تشویق كردند. در ایران هم در فرودگاه علاقه‌مندان زیادی به استقبال ما آمده بودند. در مازندران هم مردم به من لطف كردند و جمعیتی حدود 5000 نفر آمده بودند كه برای من باعث افتخار است. جا دارد از استاندار مازندران كه به استقبال من آمده بود، تشكر كنم. من اصلا توقع نداشتم، واقعا من را غافلگیر كردند...


رو سفیدی جلوی همسر
بعد از مسابقه اولین كسی كه به من زنگ زد همسرم بود. هر چقدر از همسرم بگویم كم گفته‌ام. او به خاطر این‌كه یك روزی این مدال را بر گردن من ببیند دوری من را تحمل كرد كه به نظرم ایثار كردند و این ركوردشكنی‌ها را مدیون همسرم می‌دانم و این ركورد زدن‌ها خواسته همسرم بود، خدا را شكر جلوی همسرم رو سفید شدم.

 

   بهداد سلیمی,بیوگرافی بهداد سلیمی,عكس های بهداد سلیمی

به او افتخار می‌كنم
خیلی خوشحالم و برایم افتخار است كه همسر بهداد هستم. همیشه گفته‌ام كه بهداد خیلی مهربان است. بهداد مردی بسیار مهربان و دل‌ نازك است. شاید از من هم دل‌نازك‌تر باشد. در واقع بهترین خصوصیت اخلاقی بهداد «مهربانی» اوست. با این‌كه ما در دوران عقد به سر می‌بریم و هنوز وارد زندگی مشترك نشده‌ایم اما هر موقع به منزل ما می‌آید، نمی‌گذارد من كار كنم و خودش دست به كار می‌شود و اصلا كار خانه را سخت نمی‌داند.


حاج حسین حامی من بود  
عكس‌العمل آقای رضازاده نسبت به این‌كه ركورد او را زدم خیلی خوب بود. او اولین كسی بود كه به من تبریك گفت و بارها من را كه در تمرینات ركورد او را زده بودم حمایت كرد. آقای رضازاده چه در تمرینات و چه در مسابقات همواره حامی من بوده‌اند. در فدراسیون هم حاج حسین خیلی به ما كمك كردند و من فكر می‌كنم اگر حسین رضازاده در فدراسیون نبودند، مشكلات زیادی برای‌مان به وجود می‌آمد. چون واقعا برای فدراسیون زحمت می‌كشند. ولی انتظار ما از مسئولان این است كه به نیازهای ما بیشتر اهمیت بدهند، یكسری ورزش‌ها هست كه واقعا برای آنها سرمایه‌گذاری زیادی می‌شود و بیش از حد مورد توجه است.

 

به نظر من اولویت در هر ورزشی؛ سقف آن است و سقف هر ورزشی المپیك است. رشته‌ای كه رسیدن به المپیك برای آن افتخار است و انتظار مدال در آن می‌رود باید حمایت بیشتری بشود، من هم به نوبه خودم سعی می‌كنم در تمرینات ركورد بیشتری بزنم تا با خیال راحت‌تری وارد مسابقات المپیك بشوم.

 

 بهداد سلیمی,بیوگرافی بهداد سلیمی,عكس های بهداد سلیمی

 فكر نمی‌كردم روزی قهرمان شوم   
از همان دوران بچگی نسبت به همسن و سالانم احساس بزرگی می‌كردم و یك جورایی از سنم بیشتر می‌فهمیدم. از چهار سالگی ورزش ژیمناستیك را آغاز كردم و بعد از آن به ورزش‌های مختلفی از جمله وزنه‌برداری پرداختم. اوایل كه به سراغ این رشته آمدم، به فكر این بودم كه سه ماه تابستان وقتم را پر كنم ولی كم‌كم به این رشته علاقه‌مند شدم. اصلا فكر نمی‌كردم روزی قهرمان وزنه‌برداری جهان شوم. از همان بچگی حسین رضازاده را خیلی دوست داشتم و آرزو می‌كردم مثل او بشوم كه به این جایگاه رسیدم.


از لابه‌لای حرف‌های همسر بهداد
خانم نصرتی همسر بهداد می‌گوید:
 بهداد وقتی وزنه را بالای سر برد و به زمین انداخت، دیگر نتوانستم بغضم را نگه دارم.
 بهداد در قائمشهر زندگی می‌كند و با برادرم كه او هم وزنه‌بردار است در اردوی تیم ملی آشنا شد، بعد از بازی‌های شهریور سال گذشته در آنتالیای تركیه، چند بار به منزلمان در بابلسر آمدند و بعد هم خواستگاری... وقتی بهداد به خواستگاری من آمد چون با برادرم دوست بود، از برادرم خیلی خجالت می‌كشید و روز خواستگاری وقتی نگاهش به برادرم می‌افتاد از خجالت قرمز می‌شد.


 زمانی كه می‌خواستیم ازدواج كنیم، او از من پرسید می‌توانی دوری از یكدیگر و سختی‌های زندگی را تحمل كنی كه من هم قبول كردم...
 قول می‌دهم بهداد در المپیك ركورد دو ضرب را هم بشكند.
 در دل بهداد هیچ چیز نیست. مهربانی‌اش مثل یك بچه 2 ساله است...


درباره این زوج مازندرانی
 آیدین نصرتی برادر «آلما» در اردوی تیم ملی از دوستان نزدیك بهداد بود.
 آلما می‌گوید: بهداد را بخاطر شهرت انتخاب نکردم.
 همسر بهداد، قایقرانی را به شكل حرفه‌ای ادامه می‌داد تا این‌كه آسیب دید.
 آنها دوم فروردین‌ماه سال 90 بر سر سفره عقد نشسته‌اند و احتمالا مراسم ازدواج‌شان پس از المپیك لندن برگزار خواهد شد.
 4 ماه اخیر بهداد دائما در اردو بود و ما با هم فقط تلفنی حرف می‌زدیم، این دوری هر چند تلخ بود، اما هر دو یك هدف داریم، رسیدن به قهرمانی در المپیك لندن...
 شب قبل از مسابقه به من قول داد كه ركوردشكنی می‌كند.


از او بیشتر بدانیم
 بهداد سلیمی می‌گوید: ادامه تحصیل در كنار ورزش برای رشد و ترقی علمی او بسیار مهم است. می‌گوید: تمام سعی خودم را می‌كنم كه در درس و علم هم مانند ورزش به سقف برسم و درجات علمی را یكی پس از دیگری طی كنم. نام‌خانوادگی كامل او سلیمی‌گرد آسیایی است.


 بهداد در مورد ماه محرم می‌گوید: «امام حسین(ع) مردی بود كه برای نجات اسلام از جان خانواده خود كه باارزش‌ترین سرمایه هر انسانی است، گذشت...»
 منبع خانواده سبز

  


ویدیو مرتبط :
گفتگو با بهداد سلیمی پس از مصدومیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی حماسه ای دیگر آفریدند/ ایران پس از ۹ سال قهرمان آسیا شد



بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی حماسه ای دیگر آفریدند/ ایران پس از ۹ سال قهرمان آسیا شد

 ,تیم ملی وزنه برداری,بهداد سلیمی ,سجاد انوشیروانی,اخبار,اخبار ورزشی

 

 تیم ملی وزنه برداری کشورمان قهرمان آسیا شد.

بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی، دو دلاور مرد دسته فوق سنگین وزنه برداری ایران، حماسه ای دیگر آفریدند و با کسب مدال های طلا و نقره دسته 105+ کیلوگرم مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا، اسباب قهرمانی تیم ملی وزنه برداری کشورمان در کره جنوبی را فراهم کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون وزنه برداری، در شرایطی که رقابت نزدیک و میلیمتری تیم ملی وزنه برداری ایران و کره جنوبی برای قهرمان شدن در آسیا، به آخرین حرکت دوضرب وزنه بردار کره ای رسیده بود، سانگ گان جون وزنه 250 کیلویی را انداخت تا تیم ملی وزنه برداری کشورمان تنها با یک امتیاز برتری نسبت به کره جنوبی و با امتیاز 501، پس از 9 سال قهرمان آسیا شود./خبرآنلاین


نتایج دسته فوق سنگین

1- بهداد سلیمی (206+ 245) در مجموع 451

2- جئون سانگ گوئن (200+ 237) در مجموع 437

3- سجاد انوشیروانی (193+ 238) در مجموع 431