ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

کمیته ملی المپیک پول فوتبال را برداشته؟!


دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌گوید برای تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های آسیایی باید بیش از 20 طلا بگیریم و رقیب اصلی‌مان قزاقستان است اما با اینکه اردوها دیر آغاز شده و بی‌پولی به ورزش فشار آورده، می‌توان به تکرار این عنوان خوش‌بین بود.

ایسنا: دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌گوید برای تکرار عنوان چهارمی در بازی‌های آسیایی باید بیش از 20 طلا بگیریم و رقیب اصلی‌مان قزاقستان است اما با اینکه اردوها دیر آغاز شده و بی‌پولی به ورزش فشار آورده، می‌توان به تکرار این عنوان خوش‌بین بود.

شاهرخ شهنازی یادآور می‌شود تا قبل از پایان خرداد بیش از 50 درصد اعتبارات کمیته ملی المپیک برای بازی‌های آسیایی تخصیص می‌یابد و فدراسیون‌ها مشکلی برای حضور در اردوهای تدارکاتی برون مرزی نخواهند داشت.

او همچنین تاکید دارد که دولت از طریق کمیته اعتبار 4 میلیاردی برای حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی تخصیص نداده و پولی که اوایل امسال در میان فدراسیون‌های ورزشی تقسیم شده، باقی مانده اعتبار کمیته المپیک از سال 92 بوده است.

 شاهرخ شهنازی درباره مسائل مربوط به اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی، وضعیت اردوها، ملی‌پوشان و رشته‌های اعزامی، شرایط مالی کمیته و فدراسیون‌ها، انتصاب‌های اخیر در کمیته و چگونگی مدیریت آکادمی المپیک و پارالمپیک صحبت کرد.

* از اقدامات صورت گرفته برای کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی چه خبر؟

برای اعزام به بازی‌های آسیایی در زمان‌های مختلف باید اطلاعات مورد نیاز را به برگزار کنندگان مسابقه‌ها بدهیم. به این ترتیب که در مرحله مقدماتی باید اطلاعات کلی شامل تعداد نفرات اعزامی، رشته‌ها و... به برگزار کنندگان اعلام شود. طی دو مرحله هم این اطلاعات پالایش خواهند شد. یکی در ماه آینده و مرحله نهایی نیمه مردادماه خواهد بود که در تاریخ دوم باید همه اطلاعات شامل اسامی نفرات، همراهان، ورزشکاران، گروه پزشکی، رشته‌های اعزامی، کادر فنی سرپرستی و خدماتی مشخص شود.

* آیا ثبت نام اولیه از کاروان صورت گرفته است؟

در اجلاس اخیر بحرین، اطلاعات اولیه کاروان شامل اسامی کادر پزشکی، تعداد رشته‌ها و نام ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی اعلام شد اما از آنجایی که هنوز درباره کلیه رشته‌های اعزامی تصمیم نگرفته‌ایم و در مراحل بعدی وضعیت اعزامی 11 رشته مشخص می‌شود، در بحرین اسامی ورزشکاران، کادر فنی، کادر سرپرستی و همه رشته‌ها برای ثبت نام اولیه اعلام شد.

* گویا قرار است هیاتی از ایران برای بازدید از دهکده و سالن‌های محل برگزاری بازی‌های اینچئون راهی کره شود.

به نظر می رسد باید هیاتی از ایران برای بازدید از امکانات، مسیرها، هتل‌ها، راه‌های ارتباطی و فواصل میان سالن‌های برگزاری مسابقه‌ها، محل اسکان خبرنگاران و محل برگزاری مسابقه‌ها راهی اینچئون شود چرا که اطلاعات کاملی از این اماکن و مدت زمان دسترسی به هر کدام را نداریم. البته یک ماه دیگر اطلاعات کاروان دقیق‌تر می‌شود. باید تکلیف برخی از ورزشکاران که مشکل سربازی دارند، با اقداماتی که خواهیم داشت، حل شود.

* در جلسات مشترکی که میان کمیته المپیک و فدراسیون‌های ورزشی برگزار شده، اعلام کردید که از سفرهای برون مرزی و اردوهای تدارکاتی تیم‌های اعزامی حمایت می‌کنید. آیا شرایط برای حمایت از رشته‌های اعزامی و تامین اعتبارات لازم برای سفرها فراهم است؟

ما با کادرهای فنی و روسای فدراسیون‌های مختلف ملاقات داشتیم. برنامه‌ها را گرفته‌ایم و آن‌ها را ارزیابی کرده و به تصویب رساندیم. بخشی از برنامه‌ها هم حذف شدند. کمیته ملی المپیک در قبال برنامه‌هایی که تصویب شده و سفرهای تدارکاتی و برپایی اردوها مسئول است و قطعا حمایت مالی خواهد کرد. سفرهایی که به تایید ما رسیده‌اند انجام می‌شوند. طی دو، سه هفته آینده هم اعتباری را در میان فدراسیون‌ها تزریق می‌کنیم تا به برنامه‌هایشان برسند.

* هر روز به بازی‌های آسیایی نزدیک‌تر می‌شویم اما فدراسیون‌های ورزشی همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی هم که در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نمی‌دانند که در بازی‌ها حضور خواهند داشت یا خیر. آیا به این زودی‌ها به فدراسیون‌ها پول خواهید داد؟

ما تخصیص بسیار خوبی خواهیم داشت که هنوز به حساب کمیته واریز نشده است. تا قبل از پایان خرداد بیش از 50 درصد اعتبارات کمیته ملی المپیک را برای حضور موفق در بازی‌های آسیایی از دولت دریافت می‌کنیم و این اعتبار را به تناسب گروه‌بندی که از فدراسیون‌ها شده، توزیع خواهیم کرد. فدراسیون‌ها به تناسب مدال‌آوری، پول می‌گیرند. گروه 3 هم حداقل اعتبارات را خواهد گرفت. به عنوان مثال فدراسیون تنیس باید ببیند وضعیت اعزامش به بازی‌های آسیایی به چه صورت خواهد بود. اگر قرار باشد اعزام شود، از کمیته، پول خواهد گرفت. از طرفی نشست مشترکی با وزارت ورزش خواهیم داشت تا نظرات را درباره تقسیم اعتبارات به هم نزدیک کنیم.

* فدراسیون‌ها با چه اولویتی بودجه خواهند گرفت؟

اکنون روند تقسیم اعتبارات مشخص است. فدراسیون‌ها در سه گروه مدال‌آور، شانس مدال و فدراسیون‌های فاقد مدال، تقسیم‌بندی شده‌اند. ما اعتبارات را به تناسب مدال‌آوری و قول‌هایی که روسای فدراسیون‌ها داده‌اند در میان گروه‌های یک و دو تقسیم می‌کنیم. به عنوان مثال در گروه یک رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، یکی دو ماده دوومیدانی، کاراته، ووشو و ... را خواهیم داشت. اولویت‌بندی رشته‌ها در مدیریت جدید کمیته تغییر نکرده است. تنها یکی دو رشته از گروه 3 به گروه 2 با توجه به فعالیت‌ها و میزان اهمیت‌شان منتقل شدند.

* کمتر از چهار ماه تا بازی‌های آسیایی زمان داریم. وضعیت کاروان اعزامی به چه صورت است؟

من مرتب به اردوهای تیم‌های ملی سرکشی می‌کنم. خوشبختانه روند حاکم بر اردوها خوب است. فدراسیون‌ها جز پول دغدغه دیگری ندارند و اردوها به موقع در حال انجام است. ما تصمیم گرفتیم تا بازی‌های آسیایی هیچ پذیرش دیگری به جز تیم‌های اعزامی به بازی‌ها در آکادمی المپیک نداشته باشیم. در همین راستا هم ملی‌پوشان والیبال، کاراته و شمشیربازی در هتل آکادمی مستقر شده‌اند. بعد از بازدیدی که از اردوی تیم ملی کاراته داشتیم، چون محل تمرین‌هایشان خوب نبود، آن‌ها را انتقال دادیم. برخی رشته‌ها هم مانند وزنه‌برداری، در بیرون از تهران تمرین می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط خوبی دارند. اگر مشکلی داشته باشند به سرعت منعکس می‌کنند. ما تاکنون از هیچ رشته‌ای درباره اسکان و تغذیه گلایه و اعتراضی نشنیده‌ایم.

* رییس کمیته المپیک در فاز نخست از قطعی شدن اعزام 18 رشته به بازی‌های آسیایی خبر داد. تکلیف 11 رشته باقی مانده چه زمانی معلوم می‌شود؟

تا 10 روز دیگر وضعیت سایر رشته‌ها برای اعزام به بازی‌های آسیایی مشخص می‌شود.

* اخیرا یکی از روسای فدراسیون‌ها اعلام کرده که اعزام تیمش به بازی‌های آسیایی قطعی شده، آیا صحت دارد؟

تکلیف هیچ یک از 11 رشته باقی مانده برای اعزام به بازی‌های آسیایی فعلا مشخص نیست. اگر وضعیت مشخص بود، باید سایر روسای فدراسیون‌ها هم از قطعی شدن حضورشان در کره می‌گفتند. ما 11 رشته بلاتکلیف داریم که باید درباره اعزام شدن یا نشدن‌شان تصمیم بگیریم. اخیرا هم از برخی رشته‌ها برای حضور در بازی‌های آسیایی نام برده شده که اصلا درست نیست و در واقع تکلیف اعزام 11 رشته باقی مانده در دست بررسی است.

* اردوهای آماده‌سازی برای بازی‌های آسیایی دیر شروع شد. آیا به تکرار عنوان چهارمی در اینچئون خوش‌بین هستید؟

فشارهای زیادی روی فدراسیون‌ها بود و در واقع مهم‌ترین فشار نامشخص بودن وضعیت آن‌ها برای حضور در بازی‌های آسیایی بود. اکنون فدراسیون‌ها حس می‌کنند که شرایط تغییر کرده و دارند جبران می‌کنند. ورزش قابل پیش‌بینی نیست اما تلاش می‌کنیم در اینچئون آبروداری کنیم. همه دارند تلاش می‌کنند و به ما قول دادند که از حداکثر ظرفیت‌هایشان استفاده کنند. کمیته هم حمایت می‌کند. برای تکرار عنوان چهارمی باید در اینچئون بیش از 20 طلا بگیریم و در واقع رقیب اصلی ایران هم قزاقستان است.

* وضعیت اعزام تیم‌های ملی تیروکمان به بازی‌های آسیایی چه شد؟

مسئولان فدراسیون می‌گویند که در کامپوند طلا می‌گیریم ارزیابی ما از این رشته منفی نیست که بگوییم نمی‌توانند مدال بگیرند. در حال حاضر کمانداران رکوردهای خوبی دارند و باید تلاش کنند آن‌ها را بالا ببرند. ما به دوستان توصیه کردیم که از فرصت‌ها حداکثر استفاده را کنند تا وضعیت رکوردها اصلاح شود.

* کمیته ملی المپیک تلاش زیادی کرد که نظر دولت را برای اختصاص بودجه بیشتر برای حضور قوی‌تر در سه رویداد مهم نانجینگ، اینچئون و پوکت جلب کند. آیا قولی برای افزایش بودجه کمیته از دولت گرفته‌اید؟

دولت محدودیت‌های زیادی دارد. ما تا این لحظه نتوانستیم هیچ قولی بگیریم اما از آن‌ها خواهش کردیم که به ورزش نگاه ویژه‌تری کنند. به ما قول‌هایی دادند اما احساس می‌کنیم که برای دادن اعتبار بیشتر به ما مشکل دارند. قطعا دولت اولویت‌های دیگری جز ورزش دارد، تعارف نداریم. ما هم سعی می‌کنیم با وجود محدودیت‌ها، از محل‌های دیگر تامین اعتبار کنیم.

* کمیته المپیک برای حضور در بازی‌های نانجینگ و المپیک لندن، اسپانسر جذب کرد. آیا برای بازی‌های اینچئون با اسپانسری وارد مذاکره شده‌اید؟

کارهایی را برای جذب اسپانسر آغاز کردیم. معلوم نیست که چقدر می‌توانیم از این طریق درآمدزایی کنیم. تا دو هفته آینده آگهی‌ای را در روزنامه‌ها منتشر می‌کنیم و فراخوان عمومی می‌دهیم تا اسپانسرها در مناقصه شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند مانند بازی‌های المپیک لندن تبلیغات داخلی و برون مرزی داشته باشند.

* اخیرا تست دوپینگ یکی از وزنه‌برداران نوجوان مثبت اعلام شده و با توجه به نمونه‌گیری که نادو یک ماه قبل از تیم ملی بزرگسالان داشته، خبرهایی شنیده می‌شود که دوپینگی‌های دیگری هم خواهیم داشت. این مسئله نگرانی‌هایی را برای شما ایجاد کرده است؟

با رضازاده صحبت کردیم. او می‌گوید که کارش را با دقت انجام می‌دهد. مثبت شدن نمونه دوپینگ یک ملی‌پوش نوجوان ربطی به بازی‌های آسیایی ندارد و در واقع به فدراسیون هم ارتباطی پیدا نمی‌کند. هیچ مشکلی برای فدراسیون پیش نمی‌آید. خیلی‌ها دوپینگ می‌کنند اما نمی‌توان فدراسیون را روی هوا برد. نادو و فدراسیون حواس‌شان جمع است. رضازاده مسئول و مطلع است. ما توصیه‌های لازم را کرده‌ایم. فدراسیون پزشکی هم مرتب به ورزشکاران سر می‌زند و توجه دارد. جزوات آموزشی توسط فدراسیون و نادو تهیه شده و بر روی سایت قرار گرفته است. نادو مرتب درباره داروهای ممنوعه اطلاع‌رسانی می‌کند و بسیار فعال است. اینکه کسی اشتباه کند باید خودش پاسخگو باشد. در واقع کسی که دوپینگ می‌کند محرومیت، گریبان خودش را می‌گیرد. ما به عنوان کمیته المپیک نکات کلیدی را مدام یادآوری می‌کنیم. اما اگر کسی تخلف کند، نمی‌توان کاری کرد.

* مسوولان فدراسیون فوتبال می‌گویند دولت قصد داشته 4 میلیارد تومان برای حضور تیم ملی در جام جهانی از طریق کمیته به فدراسیون فوتبال پرداخت کند اما این اعتبار در میان همه فدراسیون‌ها تقسیم شده و سهم فوتبال تنها 81 میلیون تومان بوده است. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟

ما از محل اعتبارات سال 92 پولی را طلب داشتیم که تا قبل از عید نوروز دریافت نشده بود. این رقم بیش از 4 میلیارد تومان بود که بلافاصله پس از واریز به حساب کمیته در میان فدراسیون‌ها تقسیم شد. رقم زیادی به فدراسیون فوتبال اختصاص ندادیم چون سایر فدراسیون‌ها وضع مالی خوبی نداشتند. سهم فدراسیون فوتبال کمتر بود چون آن‌ها از محل‌های دیگر درآمد داشتند. من نمی‌دانم که در مکاتبات صورت گرفته برای واریز این رقم چیزی مطرح شده یا نه اما می‌دانم این مبلغ از مابقی اعتبارات سال 92 کمیته بوده که پرداخت شده است و بودجه فوتبال برای حضور در جام جهانی نبوده است. اگر دولت بخواهد کمکی به فوتبال بکند باید به طور جداگانه پرداخت شود. در واقع فوتبال درباره باقی مانده بودجه سال 92 حقی را از سایر فدراسیون‌ها ضایع نکرده است. این پول از محل اعتبار کمیته و متعلق به همه فدراسیون‌ها بوده که تقسیم شد. ممکن است فوتبال دنبال کمک اضافی باشد که قطعا دولت برای جام جهانی کمک می‌کند و این مبلغ ارتباطی به کمیته ندارد.

* در پست‌هایی کمیته ملی المپیک برای سمت دبیرکلی پست معاونت اجرایی دیده نشده است اما اخیرا کهندانی رییس پیشین کمیته تشریفات برای این سمت حکم گرفته است.

این یک حکم داخلی است. از آنجایی که حجم کارها برای بازی‌های آسیایی اینچئون زیاد است خواستم تحت عنوان معاون، بخشی از کارها توسط کهندانی انجام شود تا تمرکز بیشتری داشته باشم. مکاتبات زیادی در کمیته المپیک باید انجام شود که می‌تواند توسط شخص دیگری صورت بگیرد. من به کهندانی یک ابلاغ داخلی دادم. اگر نیاز باشد که برای این جایگاه پست سازمانی ایجاد کنیم این کار را انجام می‌دهیم، در غیر این صورت مسئولیت او پس از بازی‌های آسیایی تمام می‌شود. تنها به دلیل حجم کاری زیاد چنین تصمیمی گرفته‌ام.

* قرار بود پس از حضور شما در کمیته ملی المپیک تکلیف ریاست آکادمی مشخص شود.

ما قصد داریم به طور اساسی در زمینه شرح وظایف آکادمی المپیک و پارالمپیک بازنگری کنیم. فعلا در حال انجام مطالعات تطبیقی هستیم. کار آکادمی سیستماتیک است. احتمالا مانند شرایطی که برای معاون دبیرکلی در کمیته ایجاد کردیم و کهندانی ابلاغ داخلی گرفت، به یک نفر از عزیزانی که در آکادمی مشغول است،‌ ابلاغ می‌دهم تا کارهایم سبک‌تر شود. تا زمانی که تکلیف نهایی آکادمی روشن نشود و درباره ساختار فعلی بررسی‌های لازم را نکنیم، حکم قطعی برای فرد جدیدی نخواهیم زد و فعلا قصد دارم جانشینی برای خودم در آکادمی بگذارم.


ویدیو مرتبط :
مستند متفاوت انتخابات کمیته ملی المپیک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تبریک کمیته ملی المپیک به تیم ملی فوتبال


کمیته ملی المپیک طی پیامی صعود تیم ملی فوتبال ایران را به دور بعدی مقدماتی جام جهانی تبریک گفت.

خبرگزاری ایسنا: کمیته ملی المپیک طی پیامی صعود تیم ملی فوتبال ایران را به دور بعدی مقدماتی جام جهانی تبریک گفت. به نقل از کمیته ملی المپیک، در متن پیام تبریک کمیته ملی المپیک آمده است:

میلاد با سعادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر را به تمامی مسلمانان جهان و بخصوص ملت بزرگ ایران و شیرزنان این سرزمین تبریک گفته و تقارن این روز بزرگ را با صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال به دور بعدی مقدماتی جام جهانی بیانگر این امر است که همواره خداوند متعال و اهل بیت علیه السلام در میادین بزرگ اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بخصوص ورزشی یاریگر ملت بزرگ و بخصوص ورزشکاران بوده اند.

ضمن تبریک فرارسیدن روز مادر به تمامی زنان و مادران ایران زمین همزمانی آن را با موفقیت ورزشی کشورمان و صعود تیم ملی فوتبال به دور بعدی مرحله مقدماتی جام جهانی را به فال نیک گرفته و ضمن خسته نباشید به فدراسیون،کادر فنی و ملی پوشان آن ،امید می رود در دیگر رقابتهای پیش رو، ورزشکاران کشورمان در سایه تلاش،برنامه ریزی، دعای خیر مردم، توجهات الهی و توسلات ائمه اطهار علیه السلام سربلند از میادین ورزشی خارج شوند.