ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

کفاشیان:خودم هم به شادابیان می‌خندم/ فسخ قرارداد کی روش در صورت عدم حضور در برزیل



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

خودم هم به شادابیان می‌خندم/ از جوک‌های فتح‌الله‌زاده خوشم می‌آید!

رئیس فدراسیون فوتبال ایران گفت: اگر به جام جهانی 2014 نرویم، قرارداد‌ کی‌روش را فسخ خواهیم کرد.

، در آستانه سال جدید به دفتر رئیس فدراسیون فوتبال رفتیم تا بدانیم پرمخاطب‌ترین ورزش ایران در سالی که گذشت، چه شرایطی داشته و رئیس خندان و خوش اخلاق فوتبال سال 91 را چگونه پشت سر گذاشته است. تلاش کردیم این مصاحبه گفت‌وگویی متفاوت باشد و حتی درباره حال و هوای نوروز هم از علی کفاشیان هم سؤال کردیم هر چند بیشتر این گفت‌وگو در خصوص مسائل روز فوتبال است. در جریان مصاحبه نیز سرکال رئیس فدراسیون فوتبال امارات نیز با تلفن همراه کفاشیان تماس گرفت و رئیس فدراسیون فوتبال ما با او نیز شوخی و خنده کرد و حتی تلاش کرد با او فارسی صحبت کند.

* فدراسیون بعدی فدراسیون حاج خانم است!

شاداب نیستید به نظر؟

نه خوبم. کمی خسته هستم. این را نمی توانم کتمان کنم.

هنوز هم ورزش می کنید؟

من سه روز در هفته برای ورزش می‌روم و حتی اگر جلسه‌ای هم باشد آن را به بعد موکول می‌کنم. ورزش برای من مثل غذای روح است. بدون ورزش نمی‌توانم زندگی کنم. یکشنبه‌ها هم می‌روم و می‌دوم. البته مگر اینکه یک جلسه خیلی اضطراری باشد که ورزشم را تعطیل کنم اما بعدا قضای آن را به جای می‌آورم و برخی روزها هم به استخر می‌روم.

پس فدراسیون بعدی فدراسیون شنا و شیرجه و دو میدانی است؟

فدراسیون بعدی فدراسیون حاج‌خانم است. علاقه ذاتی من خدمت است. فرقی نمی‌کند در کجا باشد. من بعد از انقلاب و از سال 59 در ورزش بودم. سال 1360 رئیس فدراسیون دو و میدانی بودم و از آن زمان تاکنون در ورزش مدیریت کردم. بس است دیگر چقدر کار کنم. البته بعد از کنار رفتن اگر هم کسی از من کمک بخواهد، کمکش می‌کنم.

بعید است شما ورزش را رها کنید؟

بالاخره یک روز باید رها کنیم و برویم. نمی‌شود که همیشه مسئول بمانم.

یادمان است که یک بار گفتید تازه باتجربه‌ شده‌اید و کنار نمی‌روید؟

بله ولی اکنون دیگر باتجربه‌ها را نمی‌خواهند. بنابراین باید من که بازنشسته‌ام بروم و در خانه بنشینم و شاید هم بحث‌های کارشناسی بکنم.

شاید هم می‌خواهید به کمیته ملی المپیک برگردید و دوباره دبیر شوید؟

نه. آنجا که هیچ چیزش مشخص نیست. حتی زمان برگزاری انتخابات آن هم معلوم نیست بعد می‌گویند طرف را توی دِه راه نمی‌دادند سراغ کدخدا را می‌گرفت.

تصور می‌کنیم علاقه‌تان این است که کل ورزش را اداره کنید؟

نه. علاقه ذاتی من خدمت است. یک زمانی دو و میدانی بودیم. زمانی دیگر در جایی دیگر. اکنون هر زمان که من را نخواهند، از خدایم است و می‌روم. همانطور که گفتم از سال 60 در ورزش مسئولیت داشتم البته شغل اصلی‌ام چیز دیگری بود و در بانک مرکزی مشغول بودم.

فکر می‌کنیم پرفشارترین دوران کاری شما فدراسیون فوتبال بوده است؟

بله همین طور است. از روز اول فوتبال پرفشار بود و در برهه اخیر پرفشارتر. مخصوصا اینکه تیم‌های ملی ما بازی دارند. در این مقاطع و زمانی هم که نتیجه دلخواه به تیم ملی کسب نمی‌شود، فشار بیشتر می‌شود.

* هیئت رئیسه فدراسیون با کنار رفتن من مخالفت کرد

چقدر در این فشار و انتقادها خودتان را مقصر می‌دانید؟

برخی اوقات وقتی همه علیه من می‌شوند شک می‌کنم که نکند حضور من در این فدراسیون اشتباه است. بعد می‌روم و مشورت می‌گیرم و به آنها می‌گویم شاید بودن من برای فوتبال ضرر دارد و نبودنم خیلی بهتر است و می‌پرسم اگر اینگونه است این مسئله را درست کنیم. ولی به من می‌گویند نه اینگونه نیست. هر کاری مقطع و زمانی دارد. مثلا نمی‌توان وسط نماز آن را رها کرد و رفت. باید نماز تمام شود. هر کاری را باید به سرمنزل مقصود رساند و یا در مقطعی تمام کرد و سپس آن را رها کرد. از نظر ابعاد بین‌المللی و داخلی هم قابل توجیه شده باشند. ممکن است بگویند کفاشیان فساد و فلان و بهمان دارد. این بحثش جداست اما اگر بگویند توانایی این کار را ندارد باید دلایل خود را بیاورند و آن را به مجمع بدهند و مجمع است که می‌گوید بهتر است این شخص نباشد. من به این مسائل معتقدم و یا اینکه زمانی می‌گویند فلانی هست و بهتر از شما می‌تواند کار کند. من آن شخص را به مجمع معرفی و حتی از او دفاع هم می‌کنم خودتان دیدید که در مجمع گفتم آقای قریب هستند، توانمندند و بهتر از من هم هستند.

اما این جمله شما بیشتر یک جمله استراتژیک و تیزهوشانه بود که مجمع به شما رای بدهد.

نه اینگونه نبود. من خواست وزارت ورزش را مطرح کردم. آنها خودشان آن را نگفتند و من آن را به زبان آوردم. همه هم می‌دانستند و من هم آن را گفتم.

فکر نکردید که این مسئله ممکن است به ضررتان باشد؟

ضرر نمی‌کردم زیرا مجمع بود که می‌گفت کدام بهتر است و به آن شخص رای می‌داد. اکنون که من مانده‌ام بیشتر ضرر کرده‌ام و فشارهای زیادی را تحمل می‌کنم.

شما گفتید وقتی همه علیه من هستند احساس می‌کنم اشتباهی اینجا هستم. این همه چه کسانی هستند و شما از چه کسانی مشورت می‌گیرید؟

اول رسانه‌ها. دوم خود وزارت ورزش و یکسری ارگان‌های دیگر. وقتی همه می‌گویند تو نباش. یکی می‌گوید نمی‌توانی. یکی می‌‌گوید تو بازنشسته‌ای. یکی می‌گوید فلانی و وقتی حمایتی نشوم من را به شک می‌اندازند. مشورت هم از صاحب‌نظران مجمع فدراسیون فوتبال می‌گیرم که سالیان سال در فوتبال بوده‌اند و با آنها صحبت می‌کنم و مشاوره می‌گیرم. به آنها می‌گویم من آماده‌ام چه باید بکنیم. زیرا بالاخره یک روز باید مجمع را تشکیل بدهم و دردل‌هایم را بگویم و باید با یکسری اعضای مجمع صحبت کنم. با هیئت رئیسه فدراسیون هم صحبت می‌کنم. سه بار این صحبت را با هیئت رئیسه مطرح کردم که مجمع را بگذارید و انتخابات زودهنگام برگزار کنید. اما قبول نکردند.

هیئت رئیسه چرا پیشنهاد شما را قبول نکرد؟

هیئت رئیسه چند دلیل دارد. در مقطعی هستیم که بازی‌های مقدماتی جام جهانی که بسیار حساس است، برگزار می‌شود. ما چند هدف برای خود تعریف کرده‌ایم که به همه آنها رسیده‌ایم به جز تیم ملی جوانان که نتوانست به جام جهانی برود که آن هم با شایستگی به جام جهانی نرفت. فوتسال، نوجوانان و فوتبال ساحلی ما به جام جهانی صعود کردند. تیم ملی بانوان ما هم بالا آمد. در بخش‌های آموزش و ویژن هم فعالیت‌های خوبی داشتیم. در باشگاه‌ها و لیگ‌ها هم عملکردمان خوب بوده است. همین مسائل باعث شد AFC ما را فدراسیون برتر آسیا کند. آخرین کار ما هم حضور تیم ملی بزرگسالان در جام جهانی است. بنابراین هیئت رئیسه می‌گوید اگر اکنون من بروم همه مسائل فوتبال را فراموش می‌کنند و فقط به دنبال این هستند که چه کسی می‌آید و چه کسی می‌رود. تاریخ فوتبال این را نشان داده و این مسئله مهم است. بنابراین هیئت رئیسه گفت اجازه بدهید تکلیف تیم ملی مشخص شود و پس از آن این مسئله را پیگیری کنیم. دوم اینکه در اردیبهشت ماه انتخابات AFC برگزار می‌شود و رؤسای فدراسیون‌های مختلف کشورها با یکدیگر در تماس و لابی هستند تا بدانند چه کاری بکنند و چه تصمیمی بگیرند. وجهه بین‌المللی هم در آسیا به دست آوردیم. بحث دیگر هم آمدن بلاتر به تهران است و بحث دیگرش هم آن است که اگر من بروم و سرپرستی برای فدراسیون انتخاب شود، دوباره بحث دخالت در فوتبال پیش می‌آید و فیفا می‌گوید کفاشیان چرا رفتی، مریض بودی، بیماری بودی، مُردی؟ مشکلی بر مشکلات خودمان اضافه می‌کنیم. اما می‌توان با فکر،تدبیر و برنامه این کار را انجام دهیم. به خاطر همین دلایلی که گفتم هیئت رئیسه با پیشنهاد من موافقت کرد.

* ادعای ماندن در فوتبال را ندارم

زمانی که بحث استعفا را مطرح کردید، احساس کردیم خیلی خسته هستید که چنین حرف‌هایی زدید؟

ببینید من الان هم خسته هستم. شما درست می‌گویید. زمانی دیدم همه علیه من هستند. خودم شک کردم و گفتم شاید خلاف است که من در اینجا هستم. من داعیه ماندن در اینجا را ندارم اما می‌گویم کار باید درست پیش برود.

چرا اصرار بر ماندن ندارید؟

اگر خیلی اصرار کنم تصور می‌کنند اینجا حلوا توزیع می‌کنند اما واقعیت این است که من می‌گویم باید طرح و برنامه داشت. کفاشیان مهم نیست فوتبال ما مهم است. خواست ملی مهمتر از اشخاص هستند. من به اندازه کافی در ورزش مدیریت کرده‌ام. خسته هم شده‌ام و می‌روم و از دور می‌نشینم و به به می‌گویم و انتقاد می‌کنم.

شما که می‌گویید در مجمع خواست وزارت ورزش را بیان کردید، چرا به یکباره وزارتخانه ورزش با شما اختلاف نظر پیدا کرد؟

این را از خودشان بپرسید.

اما در همان جلسه مجمع هم لب‌خوانی حمید سجادی نشان می‌دهد که به شما می‌گوید کنار بکشید.

آن موقع دیگر نمی‌توانستم کنار بکشم چون از من خواسته بودند بمانم. من گفتم برای رای‌گیری می‌مانم اما از اعضای مجمع خواستم که به من رای ندهند اما به من رای دادند. پس من باید به آن رای احترام بگذارم و با همان رای هم کنار بروم. فدراسیون فوتبال الان شرایطی دارد که در آن مجمع تصمیم‌گیرنده است. اگر حرف منطقی در مجمع زده شود، پذیرفته می‌شود.

شما هم ظاهرا کمربندتان را محکم‌تر کردید و گفتید برای پول ندادن وزارت ورزش هم آماده‌اید؟

مگر ما بد کار کردیم؟ امسال هم پول نگرفته‌ایم اما کارهایمان را پیش بردیم. هر چند تحت فشار هم بودیم. البته این را هم بگویم که خود اعضای دولت هم به ما کمک کردند. من با رئیس‌جمهور که جلسه داشتم ایشان خیلی به ما کمک کردند و به قول‌هایی که دادند اکثرا عمل کردند.

*رئیس‌جمهور به فوتبال ما کمک می‌کند نه به من

چطور می‌شود که وزیر ورزش به شما کمک نمی‌کند اما رئیس‌جمهور به کفاشیان کمک می‌کند؟

ایشان به من کمک نمی‌کند به فوتبال مملکت کمک می‌کند، البته وزارت ورزش هم مشکلات مالی پیدا کرد و اگر هم اکنون می‌خواستند پول بدهند نمی‌توانستند این کار را کنند. الآن می‌توان گفت که آنها پول ندارند و به ما نمی‌دهند.

البته آن زمان هم که پول داشتند ندادند؟

بخشی از تعهدات مربوط به گذشته است نه زمان عباسی مربوط به سازمان تربیت بدنی مثلاً برای جذب مربی خارجی که هزینه سنگینی هم دارد دستور کتبی از سعیدلو داریم اما زمانی که این تعهدات اجرا نمی‌شود به مشکل بر می‌خوریم و ما را اذیت و روند ما را کُند می‌کند. شاید در آینده برخی از نتایجی که نگیریم به خاطر اتفاقاتی است که اکنون می‌افتد. زیرا تیم امید و جوانان ما باید چند مسابقه قوی داشته باشد اما مدام این مسئله را عقب می‌اندازیم تا تعهداتی را که داریم را انجام دهیم. هزینه‌های ما اکنون سه‌چهار برابر شده است.

توانسته‌اید تعهدات مالی خود به کی‌روش را انجام دهید؟

بله تاکنون پرداخت‌های کی‌روش انجام شده است.

چه می‌شود که برای کی‌روش پول هست اما برای کارهای دیگر نیست؟

برای کارهای دیگر هم پول داریم اما مقطعی است و سعی کردیم کم‌کم جلو برویم. ما باید فضای کاری خوبی برای کی‌روش فراهم کنیم تا تیم ملی نتیجه بگیرد.

چه تضمینی وجود دارد که کی‌روش تیم ملی را به جام جهانی ببرد آن هم با این همه امکاناتی که در اختیارش می‌گذارید؟

او تمام تلاشش را می‌کند اما ما اکنون نمی‌توانیم به او بگوییم چرا چنین کردی و چنان نکردی و با او بد اخلاقی کنیم. دو سه ماه آینده را هم باید در کنار او باشیم و همه چیز را تحمل کنیم تا خردادماه که تکلیف تیم ملی برای رفتن به جام جهانی مشخص شود و پس از آن با او دوباره مذاکره می‌کنیم.

‌ شما خودتان با کی‌روش راحتید؟

بله مشکلی نیست.

خیلی‌جاها انتقاد می‌شود که فدراسیون بله قربان‌گوی کی‌روش است؟

اینگونه نیست، کی‌روش تمام کارهایش را با ما هماهنگ می‌کند. اینگونه نیست که شما می‌گویید.

برای نمونه همین برگزار نشدن جام حذفی که گفته می‌شد خواسته کی‌روش بوده است؟

نه اینگونه نبود ما سازمان و هیئت‌رئیسه لیگ داریم،‌ مربی می‌گوید من زمان بیشتری می‌خواهم و هیئت رئیسه سازمان لیگ هم تصویب کرد که جام حذفی برگزار نشود. البته اگر مربی ایرانی هم بود همین خواسته را داشت هرچند بعداً با اعتراض‌هایی که انجام شد جام حذفی را برگزار کردیم. باید قبول کنیم که اگر تیم ملی ما به جام‌جهانی برود فوتبال ما سود می‌برد و پیشرفت می‌کند. وقتی جام جهانی برای ما خیلی مهم است همه تدابیر را به کار می‌گیریم تا به این هدف برسیم.

* بعد از خرداد انتخابات فدراسیون فوتبال را برگزار می‌کنیم

‌ اگر امروز خرداد 92 بود و تیم ملی ایران هم به جام جهانی صعود کرده باشد علی کفاشیان همچنان در فدراسیون فوتبال می‌ماند یا می‌خواهد برود؟‌

تا خردادماه تکلیف تیم ملی مشخص می‌شود، یا انشالله به جام جهانی صعود می‌کنیم یا خدای نکرده به جام جهانی نمی‌رویم. در هر صورت من اعتقاد دارم که انتخابات زودرس فدراسیون فوتبال باید برگزار شود. البته قبل از آن نباید حرفی از انتخابات فدراسیون فوتبال زد زیرا به ضرر ما می‌شود. زیرا همین آقای کی‌روش بعداً بهانه دارد و می‌گوید آنجا مدام دعوا و معارفه بود و من نمی‌دانستم با چه کسی باید حرف بزنم این مسائل خیلی مهم است. پس فوتبال ما اکنون به آرامش نیاز دارد. اما بعد از خرداد وضعیت فرق می‌کند. هم تکلیف تیم ملی مشخص شده است هم سیاست جدیدی در کار است. پس می‌طلبد که آن زمان مجمع برای انتخابات فدراسیون برگزار کنیم و ممکن است دوباره به خود من تکلیف کنند که بمانم که امیدوارم چنین کاری نکنند اما اگر بخواهم ادامه بدهم با چنین شرایطی هرگز کار نمی‌کنم باید شرایط فرق کند.

یعنی منظورتان از شرایط وضعیت مالی است؟

همه چیز، حمایت مالی و معنوی، حمایت‌های معنوی هم خیلی مهم است، اینکه شما کار کنید و یکباره یکی پس کله‌ات بزند، اینگونه نمی‌شود.

یعنی اگر تیم ملی به جام جهانی برود ممکن است شرایط بسنجید و در فوتبال بمانید؟‌

نه من شرایط را نمی‌سنجم بلکه همه چیز را بر عهده مجمع می‌گذارم و از آنها می‌خواهم که در مورد انتخابات زودرس فدارسیون فوتبال فکر کنند.

*به جام جهانی نرویم قرارداد کی‌روش فسخ می‌شود

اگر تیم ملی به جام جهانی نرود کی‌روش همچنان سرمربی تیم ملی ایران خواهند ماند؟

تعهد ما با کی‌روش این است که تیم ملی را به جام جهانی ببرد. اگر تیم ملی را به جام جهانی نبرد با او دیگر کاری نداریم.

یعنی در آن صورت قرارداد فسخ می‌شود یا مجبور هستید که دستمزدش را پس از اخراج به طور کامل بدهید؟

نه قراردادمان اینگونه است که اگر تیم ملی را به جام جهانی نبرد قراردادمان فسخ می‌شود.

خودتان عملکرد تیم ملی را می‌پسندید؟

آخرین بازی تیم ملی مقابل لبنان را پسندیدم البته تیم ملی ما به گونه‌ای است که با توجه به امکانات و کادر فنی که برایش انتخاب کردیم باید حضورش در جام جهانی قطعی می‌شد. یعنی قطر و لبنان را برده باشیم و مشکلی نداشته باشیم ولی این اتفاق نیفتاد و کار ما خیلی سخت شده و این مسئله ما را اذیت کرده است.

* شانسی برای ریاست AFC نداشتم اما خانم شجاعی شانس دارد

چه شد که به یکباره از نامزدی ریاست و نایب‌رئیسی AFC انصراف دادید؟

نایب‌رئیسی نبود، ریاست AFCبود، ضمن اینکه برای نایب‌رئیسی بانوان و کمیته اجرایی تلاش می‌کنیم. من ابتدا می‌خواستم نامزد شوم اما بررسی کردم و دیدم دو سه نفر نامزد هستند و تمام آسیا متوجه آنهاست. یک نفر از چین و دو نفر هم از کشورهای عربی که شاید آنها با هم به تفاهم‌هایی برسند. آنها اکنون شروع به کار می‌کنند و با هواپیماهای شخصی خود به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و قول‌هایی می‌دهند و برخی جاها مذاکره می‌کنند این حمایت‌ها هست من هرچه فکر کردم این حمایت‌ها را نداریم. پس بهتر است که ما به همان عضو هیئت‌رئیسه فکر کنیم و یک نفر را در هیئت رئیسه AFC داشته باشیم.

چون شما رئیس فدراسیون هستید نمی‌توانیم نامزدی برای ریاست AFC داشته باشیم و اگر شخص دیگری بود می‌توانستیم چنین شانسی را برای ایران قائل باشیم؟ چه زمانی می‌رسد که ایران بتواند ریاست AFC را داشته باشد؟

انشالله زمانش می‌رسد. البته هر شخصی باشد نمی‌تواند از جیبش هزینه کند و با هواپیمای شخصی به این کشور و آن کشور سفر کند اول آنکه باید مدتی در AFC حضور داشته باشد، ارتباط بگیرد، صحبت بکند،‌مثلاً بن همام و یکی از شاهزاده‌های بحرینی در زمان انتخابات با هواپیمای خالی به کشورهای مختلف سفر می‌کردند اما آیا چنین امکاناتی ما داریم؟

‌ یعنی شخصیتی مثل علی دایی می‌تواند اکنون رئیس AFCشود؟

نمی‌دانم.

* جرأت می‌کردیم به قطبی بگوییم این کار را انجام بده

افشین قطبی چند روز پیش گفت فوتبال در ایران بیزینس سیاسیون است. این حرف را قبول دارید؟

نه من نمی‌دانم چرا قطبی چنین حرفی زده است، زیرا در ایران رسانه‌ها نقش پررنگی در فوتبال دارند. سیاسیون هم از رسانه‌ها خوراک فوتبال را می‌گیرند و می‌فهمند درون فوتبال چه خبر است. من ندیدم که سیاسیون در فوتبال دخالتی بکنند.

با افشین قطبی، علی دایی و کارلوس کی‌روش کار کرده‌اید با کدام یک از آنها راحت‌تر بودید؟

نمی‌توان اینگونه در مورد این اشخاص صحبت کرد، البته آقای قطبی انعطاف‌پذیری بیشتری داشت و تابعیتش از فدراسیون بیشتر بود.

علی دایی چطور؟

شرایط آن موقع فرق می‌کرد، خود من تازه به فوتبال آمده بودم و بلد نبودم و وارد نبودم انسجام هیئت‌رئیسه کنونی را هم نداشتیم. البته ایشان می‌آمد و درون جلسات شرکت می‌کرد. صحبت می‌کرد و بحث می‌کرد و کارش را هم انجام می‌داد. یک مقدار هم جدی بود مثل آقای کی‌روش.

مثل اینکه آقای کی‌روش خیلی جدی هستند؟

دایی هم جدی بود مثل کی‌روش اما او در برخی مسائل ما را درک می‌کرد اما کی‌روش می‌گوید نه من این چیز را می‌خواهم مثلاً اگر دستمزدش عقب می‌افتاد چیزی نمی‌گفت اما پول کی‌روش را باید حتماً بدهیم.

پس با قطبی راحت‌تر بودید؟

نه بحث راحتی نیست، جرأت می‌کردیم به او بگوییم این کار را انجام بده و آن کار را انجام نده انعطاف‌پذیری بیشتری داشت.

یعنی به کی‌روش جرأت نمی‌کنید که حرفی بزنید؟

خصوصیات اخلاقی افراد فرق می‌کند همه آنها هم کارشان را خوب انجام می‌دادند.

بزرگترین چالش شما در فدراسیون فوتبال چه بود؟

باخت‌هایی که انجام می‌شود. باخت‌ها تحمل مردم و رسانه‌ها را کم می‌کند.

*احساس کردم حمایت نمی‌شوم

یکی از چالش‌های امسال فدراسیون فوتبال اتفاقی بود که برای مشاور ارشد شما افتاد؟

آن اتفاق مربوط به مسائل بیرونی فوتبال بود.

این مسئله به شما ضربه‌ای وارد نکرد؟

ضربه که نه اما مقطعی بود که احساس کردم از همه جا حمایت نمی‌شوم و وقتی حمایت نشوم تصمیم دیگری باید می‌گرفتم.

سخت‌ترین روزی که در سال 91 در فدراسیون فوتبال داشتید چه روزی بود؟

چیز خاصی یادم نمی‌آید همه روزها آسان بوده است.

روزی که فشار کار شما را خسته و ناراحت و عصبانی کرده باشد؟

از این روزها اینجا زیاد داریم اما روز خاصی را به یاد نمی‌آورم.

بهترین روزتان کدام روز بوده است؟

همه روزهای خدا بهترین هستند.

* از روی عصبانیت گفتم استقلال فدراسیون یعنی کشک

روزی که جایزه بهترین فدراسیون را گرفتید، در مصاحبه‌ای با فارس، گفتید استقلال فدراسیون یعنی کشک، اما بعداً گفتید این حرف را به خاطر عصبانیت یا لجبازی زدید؟ درست است؟

گفتم از روی عصبانیت بود البته باید استقلال را تعریف کنیم،‌این که با همه مخالفت کنیم و بگوییم ما استقلال داریم درست نیست استقلال فدراسیون آن است که خوب اداره شود و کار طبق قانون و دستورالعمل پیش برود. استقلال فدراسیون یعنی اینکه اکنون در برخی از هیئت‌های فوتبال مدیرکل ورزش آن رئیس را نمی‌خواهد اما مجمع به او رأی می‌دهد این استقلال است اما اینکه بخواهیم بی‌خود و بی‌جهت موانع ایجاد کنیم و یا با وزارت ورزش مخالفت کنیم که بگوییم استقلال داریم درست نیست،‌من باید به عنوان رئیس فدراسیون تعامل داشته باشم.

*آیت‌اللهی با مرخصی در فدراسیون است

در انتخاب نواب رئیس خود انتخاب‌های عجیبی داشتید،‌تاج و عزیزمحمدی را کنار گذاشتید و دوباره اکنون به سراغ تاج رفتید، دلیل این کار چه بود؟‌

من آنها را کنار نگذاشتم من آن زمان گفتم در صورتی می‌مانم که اساسنامه اینگونه اصلاح شود که نایب‌رئیس‌ها را خودم پیشنهاد دهم.در آن فضا تاج کنار رفت و عزیزمحمدی هم برای ریاست نامزد شد، بعد از یکسال و نیم اکنون که ارزیابی کردم دیدم که بهترین فرد برای نایب‌رئیسی تاج است زیرا سلامت کاری دارد که آن را می‌دانم و به مسائل اشراف کامل هم دارم و ایشان را معرفی کردم.

بهروان نظرتان را نتوانست جلب کند؟

او نظرم را جلب کرد اما به خاطر بحث بازرسی کل کشور کنارش گذاشتیم.

وضعیت آیت‌اللهی چه شد؟ ظاهراً 20 بهمن باید به وزارت ورزش بر می‌گشت؟

ما برای تمدید مأموریت ایشان درخواست کرده‌ایم اما هنوز موافقت نکردند و مرخصی هستند و می‌آیند و می‌روند. او به عنوان نایب‌رئیس اول کار اجرایی ندارد و در صورتی که من نباشم ایشان مسئولیت خواهند داشت.

تا چه زمانی می‌خواهید آیت‌اللهی با مرخصی در فدراسیون کار کند؟

مشکلی نداریم هر زمان که نیاز باشد می‌تواند بر سر کارش برود. نایب‌رئیس اول تشریفاتی است.

*برای تیم‌ملی سرپرست انتخاب نمی‌کنیم

‌ نبی هم دبیرکل فدراسیون است هم سرپرست تیم ملی، این مسئله برای او سنگین نیست،‌ مگر قرار نبود سرپرست انتخاب کنید؟

ما یک بازی در عید داریم و اصلی‌ترین کار تیم ملی در اردیبهشت و خرداد است. در آن سه بازی حساس مقدماتی جام جهانی هم به نبی مرخصی می‌دهیم و خودمان کارها را انجام می‌دهیم تا او به تیم ملی برسد. تا پایان مقدماتی جام جهانی سرپرستی برای تیم ملی انتخاب نمی‌کنیم اینگونه بهتر است. کی‌روش و نبی تفاهم لازم را دارند و کارها را انجام می‌دهند.

* در فدراسیون به خیلی ها بدهکار هستیم

کمیته انضباطی بارها تهدید کرده که باشگاه‌های بدهکار مثل پرسپولیس و استقلال را از حضور در مسابقات منع می‌کند و یا از آنها امتیاز کسر می‌کند،‌ این تهدیدها چقدر جدی است چون هیچ وقت عملی نمی‌شود؟

ما باید تذکرات لازم را بدهیم تا مسائلشان را حل کنند آنها نیز خودشان این بدهی‌ها را ایجاد نکرده‌اند بلکه مربوط به مدت زمان زیادی است. با باشگاهی مثل استقلال تفاهم کردیم که بخشی از درآمدها را به پرداخت بدهی‌ها اختصاص بدهیم. البته باید حق درآمدشان هم به آنها بدهیم و بدهی‌ها را نیز کم‌کم از آنها کم کنیم ما خودمان در فدراسیون به خیلی‌ها بدهکاریم.

حق پخش را نتوانستید بگیرید؟

حق پخش را طبق همان قرارداد قبلی گرفتیم.

اما در ابتدای فصل گفتید که باید مبلغ آن زیاد شود؟

خوب عقب‌نشینی کردیم.

به استقلال هم بیشتر از پرسپولیس کمک کردید؟

اخیراً دیدیم که بازیکن خارجی استقلال از این تیم شکایت کرده و دیدیم که از نظر فیفا این شکایت بد می‌شود با اینکه خودمان به پول نیاز زیادی داشتیم 50هزار دلار به استقلال دادیم.

گفتید به خاطر عصبانیت رویانیان با او جلسه گذاشتید، چرا چنین کاری کردید؟

می‌بینیم که او در پرسپولیس زحمت زیادی می‌کشد و تلاش زیادی می‌کند رفتیم تا دلش را به دست آوریم تا ناراحت نباشد.

اما برخی می‌گویند در آن جلسه لابی شده و حرف‌هایی باشگاه‌های دیگر پشت سر شما می‌زنند و می‌گوید بخشش گل‌محمدی نتیجه این جلسه بود؟

عیبی ندارد من می‌بخشم، چه لابی شده است؟ کمیته انضباطی ما مستقل است و خلاف آیین‌نامه هم نباید رفتار کند،‌ممکن است حرف‌هایی بزنند. من آن بخشی که مربوط به خودم می‌شود و به اختلافات می‌خواست دامن زده شود را کم کردم و با رویانیان جلسه گذاشتم.

شما عصبانی هم می‌شوید؟

بله بالاخره انسان هستم و عصبانی می‌شوم.

می‌شود بگویید چه زمانی عصبانی شدید؟

بیشتر سر مسائل مالی عصبانی می‌شوم.

مسائل مالی یعنی چه؟

گاهی اوقات خیلی کم به ناحق کاری انجام شود، عصبانی می‌شوم.

‌ دیسیپلین و ابهتی هم برای اداره فدراسیون دارید؟

دیسیپلین یعنی چه؟

مثلاً وقتی وارد کمیته‌ای می‌شوید از شما حساب ببرند؟

نه من همیشه با همه رفیق بوده‌ام و از این کار هم سود برده‌ام. من راضی‌ام دیگران راضی‌اند و انشالله خدا هم راضی است. شما در کمیته المپیک ببینید یک نفر از من بد می‌گوید؟‌ در وزارت ورزش هم با همه خوش‌ اخلاق بودم.

دیکتاتور نیستید؟

نه اصلاً من در خانواده‌ام هم اینگونه نیستم.

از رفتارتان سوءاستفاده نمی‌شود؟

چه سوءاستفاده‌ای شود؟ من آدم دیسیپلینی و با رفتار تند نیستم با همه دوستم و همه آزادند.

در مجموعه طنز خنده‌بازار شخصیتی به نام شادابیان از روی رفتار شما درست کرده‌اند، از این مسئله ناراحت نیستید؟

نه، وقتی مردم شاد می‌شوند چرا ناراحت باشم.

‌ البته علی دایی از این بابت خیلی ناراحت بود؟

هر شخصیتی یک جور است.

خودتان هم خنده‌بازار را می‌بینید حتی برای برکناری بهروان هم آیتم درست کردند؟

فرصت داشته باشم، می‌بینم البته دو سه برنامه اخیر آنها را ندیده‌ام در مورد آیتم بهروان هم شنیدم ولی خودم آن را ندیدم.

خودتان هم به این برنامه می‌خندید؟

بله هرکاری که باعث شود مردم شاد شوند خوب است.

* حقوق نمی‌گیرم

در هنگام سال تحویل کجا هستید؟

فکر می‌کنم فدراسیون باشم. البته دقیق نمی‌دانم کجا هستم زیرا یکسری جلسات هم در AFC داریم ولی سعی می‌کنم کنار خانواده‌ام باشم.

در این چند سال که به فوتبال آمده‌اید عیدها کنار خانواده‌تان بوده‌اید؟

نه اکثراً این‌طرف و آن‌طرف بوده‌ام.

به کارمندان عیدی دادید؟

سعی کردیم مبالغی پرداخت شود هرچند آنها هم می‌دانند دست ما بسته است و مشکلات زیاد داریم.

کسی به شما عیدی هم می‌دهد؟

عیدی به من ندادند که بگیرم.

‌حقوق می‌گیرید؟

نه

‌ با چه انگیزه‌ای پس کار می‌کنید؟

خدمت به مردم انگیزه نیست؟ من بازنشسته بانک مرکزی هستم و حقوقم را از آنجا می‌گیرم. از زمانی که به در ورزش مسئولیت گرفته‌ام حقوقی دریافت نکرده‌ام.

پاداش چطور؟

پاداش که نه اما در مأموریت ارزی به ما داده می‌شود که در آنجا دیگر از جیبمان خرج نکنیم و صرفه‌جویی شود. دو سال پیش هم بن یک میلیون و 500هزار تومانی به ما دادند، چنین چیزهای جزئی به ما می‌دهند. من در فدراسیون دومیدانی و سازمان تربیت‌بدنی هم که بودم پولی دریافت نمی‌کردم. حقوقم را از بانک مرکزی می‌گیرم و در حدی است که زندگی‌ام را بگذرانم و به جلو بروم.

* در عید به دیدار وزیر می‌روم

‌ عیددیدنی وزیر می‌روید؟

بله وظیفه‌ام است.

‌ کی می‌روید؟

عید

‌ منظورمان این است که روزهای اول سال می‌روید؟

بستگی دارد که ایشان باشد، وظیفه من است که بروم. من چند بار هم پیغام داده‌ام که هر وقت بگویند می‌روم. هر دستوری بدهند اجرا می‌کنیم وظیفه‌ام است.

تیپ و لباس شما هنگام دریافت جایزه بهترین فدراسیون آسیا خیلی مناسب نبود و خیلی‌ها از این مسئله انتقاد کردند؟

فقط رنگ کفشم فرق داشت وگرنه مشابه لباس و کت و شلوار من را هم رئیس AFCپوشیده بود. کت سرمه‌ای با شلوار طوسی. این لباس را فیفا به ما داده بود و ست بود فقط کفش من قهوه‌ای بود.

فکر می‌کردید به نحوه لباس پوشیدن شما هم ایراد بگیرند؟

نه هم این را فکر نمی‌کردم هم این که فکر نمی‌کردم که جایزه گرفتن من از AFC برای برخی بسیار تلخ باشد.

اگر شما رئیس فدراسیون نبودید از گرفتن این جایزه خوشحال می‌شدید؟

من خدا شاهده خوشحال می‌شدم. نباید تفکر ما با یک برد و باخت تغییر کند. مثلا می‌گوییم ازبکستان 4 ورزشگاه خوب دارد اما ما هم 40 ورزشگاه داریم که حداقل 10 تای آنها خوب ساخته شده است. در خیلی از مسائل سرعت رشد ما خیلی خوب بوده است. اگر پولی که در کره، ژاپن و کشورهای عربی در فوتبال خرج می‌شود یک سوم آن را خرج کنیم فوتبال ما خیلی عالی‌تر از آنها می‌شود. اما ما توانمندی این خرج‌ها را نداریم. ما هنرمندیم منظور من نیستم بلکه کشور ایران را می‌گویم که با وجود همه مشکلات مالی و کمبود امکانات خوب جلو می‌رویم به اکثر اهدافمان هم در فوتبال رسیده‌ایم. فقط تیم جوانان ما به جام جهانی نرفته و سه تیم دیگرمان راهی جام جهانی شده است. رسانه‌ها هم انتقاد می‌کنند تا ما خودمان را بهتر کنیم. اما برخی مواقع در خیابان به من می‌گویند تو کی می‌روی یا در اماکن متبرکه و زیارتی که برای زیارت می‌روم خیلی‌ها از من حلالیت می‌خواهند.

از حرف‌های مردم ناراحت هم می‌شوید؟

من ناراحت نمی‌شوم اما ذهن او از رسانه‌ها شکل گرفته است، و همه ماجراها را نمی‌داند اینها بد است و آدم را اذیت می‌کند و در کارش خسته می‌شود و می‌گویند به‌به نفر بعدی بیاید تا ببینیم چه می‌کند و بعد دوباره شروع به انتقاد می‌کنند و می‌گویند نفر بعدی این رویه خوب نیست.

* پشت تعریف کردن فحش است

روزنامه‌ می‌خوانید و رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها را نگاه می‌کنید؟

بله هر روز آنها را نگاه می‌کنم. در خبرگزاری‌ها هم فارس، ایسنا و مهر را نگاه می‌کنم.

از انتقادهای ما ناراحت می‌شوید؟‌

نه اما یک بار به آقای خلیفه هم گفتم، تیم ملی باخته بود یک مطلب تندی علیه فدراسیون نوشتید که نوشته بودید من نمی‌توانم و بلد نیستم و خیانت می‌کنم اما نباید ملاک یک برد و باخت باشد باید عملکرد مدت‌دار و امکانات را در نظر گرفت، من که نمی‌توانم معجزه کنم. من که شاه پریان نیستم که معجزه کنم و مثل آن فیلم با یک چوب همه چیز را به یکباره درست کنم. ما هم در این کشور کار می‌کنیم با همین امکانات مدیران بالادستی زیادی در ورزش دیده‌ام، همیشه سعی کرده‌ام تابع باشم و منافع شخصی خودم را اعمال نکنم.

از مطالب تعریف و تمجیدی رسانه‌ها خوشتان می‌آید؟

خدا شاهده نه،‌ چون می‌دانم پشت آن تعریف تخریبی هست. آن روزهای اول که به فوتبال آمده بودم یک روز با علی‌آبادی به ورزشگاه رفتیم و مردم شعار دادند کفاشیان دوستت داریم که علی‌آبادی به من گفت: کیف می‌کنی وقتی این حرف ها را می‌شنوی گفتم نه می‌دانم پشت آن حرف ها فحش است. ما نه تعریف را می‌خواهیم نه فحش را.

‌ فدراسیون لبنان دو بازیکن را به دلیل تبانی محروم کرد و AFC از آن دو بازیکن تقدیر کرد، دلیل آن چه بود؟

هفته آینده جلسه داریم در AFC و این مسئله را از آنها سؤال می‌کنم.

این بحث تبانی را پیگیری می‌کنید و نگران نیستید؟

ما باید حرفمان را در زمین بزنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم همه حذف شوند و ما صعود کنیم. باید قطر و لبنان را ببریم و صعود کنیم.

مهدی رحمتی به تیم ملی بر می‌گردد؟

من هیچ نظری ندارم.

نگران نیستید که دانیال داوری نتواند خوب دروازه‌بانی کند؟

آن مسئله به کادر فنی بر می‌گردد من دخالتی نمی‌کنم.

از حضور دو رگه‌ها در تیم ملی راضی هستید؟

نگویید دو رگه، آنها هم ایرانی هستند، مثلاً پورفسور سمیعی از آمریکا به ایران می‌آید و دو عمل می‌کند همه به اینکه ایرانی است افتخار می‌کنیم. این بازیکنان هم ایرانیان خارج از کشور هستند. باید از همه پتانسیلمان استفاده کنیم.

در هفت‌سین هم حتماً سکه را دوست دارید؟

نه سبزه را دوست دارم.

نظرتان را در مورد اشخاصی که نام می‌بریم خیلی کوتاه بگویید؟

عادل فردوسی‌پور: برپا کننده جار و جنجال

حمید سجادی: یک ورزشکار با لیاقت و یک مدیر خوب برای آینده ورزش کشور

محمد رویانیان: کسی که دوست دارد در ورزش خیلی زحمت بکشد و پرسپولیس را بالا ببرد

علی فتح‌الله‌زاده: از صحبت‌هایش خوشم می‌آید و جوک‌هایی که می‌گوید

افشین قطبی: مربی که به قول‌هایی که داد نتوانست عمل کند

علی دایی: اسطوره و افتخار فوتبال ایران

کی‌روش: یکی از بهترین مربیان خارجی که آوردیمش تا ببینیم چه می‌شود

محمد دادکان:‌ مدیر زحمت‌کشی که حقش را خوردند

محمود احمدی‌نژاد: رئیس‌جمهوری که بیشتر از تمام رؤسای جمهور به ورزش کشور خدمت کرد

این حرف را از ته قلبتان گفتید؟

بله از ته قلبم، من رئیس‌جمهورهای دیگر را هم دیده‌ام اما آقای احمدی نژاد در ورزش بی‌نظیر است.

محمدعباسی وزیر ورزش: قدری آرام و ملایم که کمتر با ما تماس می‌گیرد

محمد علی‌آبادی: رئیس کمیته المپیکی که سیاستش با زمان ریاستش در سازمان تربیت بدنی فرق کرده است.

مهدی تاج:‌ نایب‌رئیس همراه و خوب

همراه خوب یا همراهی که گاهی اوقات آنتن نمی‌دهد؟‌

واکنش کفاشیان فقط خنده است.

یک دروغ 13 بگویید؟

دروغ حرام است.

در هنگام سال تحویل چه آرزویی می‌کنید؟

انشاءلله تیم ملی به جام جهانی برود.

آرزوی شخصی بگویید؟

انشاءلله من زودتر از فوتبال بروم.

آرزوی شخصی نه فوتبالی؟

انشاءلله اعمالم خوب باشد و نزد خداوند بروم.

و غلامرضا بهروان: مظلوم واقع شد.

گفت‌وگو از علیرضا وهابی و مهستا اخباری


ویدیو مرتبط :
بازارگرمی های کفاشیان برای تمدید قرارداد کی روش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب سرپرست تیم ملی بدون دخالت کی‌روش/ عدم استعفای کفاشیان در مجمع



انتخاب سرپرست تیم ملی بدون دخالت کی‌روش/ عدم استعفای کفاشیان در مجمع

نایب رئیس نخست فدراسیون فوتبال از انتخاب سرپرست تیم ملی فوتبال ایران بدون دخالت کادرفنی تا پایان هفته آینده، مربی پروازی نبودن کی‌روش و کسر امتیاز از باشگاه‌های بدهکار حتی اگر استقلال و پرسپولیس هم بین این باشگاه‌ها باشند، خبر داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

هادی آیت‌اللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد انتخاب سرپرست برای تیم ملی فوتبال ایران ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر شرایط کار به گونه‌ای شده که خود کی‌روش هم به این عقیده رسیده است تیم ملی نیاز به سرپرست دارد.

انتخاب سرپرست تیم ملی بدون دخالت کادرفنی

وی اضافه کرد: سرپرست تیم ملی فوتبال تنها با نظر فدراسیون فوتبال و نفر اول فدراسیون یعنی علی کفاشیان انتخاب می‌شود و نظر کادر فنی در خصوص اینکه چه فردی سرپرست شود، دخیل نیست.

کی‌روش با اجازه کفاشیان به مرخصی رفت

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال با بیان اینکه سرپرست تیم ملی تا پایان هفته آینده معرفی می‌شود، در مورد مرخصی دوباره کی روش تاکید کرد: کی‌روش با اجازه فدراسیون فوتبال و هماهنگی با کفاشیان به مرخصی رفته و برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود، باید بگویم تعداد روزهای مرخصی وی در قراردادی که با او داریم، کاملا شفاف و مشخص است.

کی‌روش مربی پروازی نیست

وی تصریح کرد: به هیچ وجه قبول ندارم کی‌روش مربی پروازی است، ضمن اینکه در حال حاضر سایر اعضای کادر فنی تیم ملی در حال رصد کردن رقابت های جام حذفی هستند.

روی مسائل جزئی تمرکز نمی‌کنیم!

آیت‌اللهی در پاسخ به این پرسش که آیا کی‌روش برای استفاده از البسه تیم ملی تقاضای مبلغ مجزا کرده، اظهار داشت: من اطلاع دقیقی ندارم و این موضوع به ما مربوط نمی‌شود. در حال حاضر ما آنقدر مشکل و دغدغه فکری در فدراسیون فوتبال داریم که نمی‌توانیم بر روی چنین مسائل جزئی تمرکز کنیم.

ثبات نباشد، نمی‌‍توان برنامه‌ها را پیش برد

وی در پاسخ به پرسش دیگر که پس از یک هجمه سنگین علیه فدراسیون فوتبال و کفاشیان آرامش نسبی بر این فدراسیون حاکم شده، گفت: مطمئن باشید اگر ثبات نباشد، نمی‌توان کاری کرد و برنامه‌های فدراسیون فوتبال را پیش برد.

استعفای کفاشیان در مجمع بهمن‌ماه کذب است

نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال همچنین به نکته مهمی اشاره کرد: صحبت‌هایی که در برخی از رسانه‌ها در مورد استعفای کفاشیان در مجمع بهمن‌ماه فدراسیون فوتبال مطرح می‌شود، کذب محض است. مطمئن باشید در آن مجمع کفاشیان استعفا نخواهد داد.

کسر امتیاز از باشگاه‌های بدهکار

وی در خصوص مهلتی که کمیته انضباطی به باشگاه‌های بدهکار داده، تاکید کرد: مطمئن باشید فدراسیون فوتبال با همه توان از تصمیم کمیته انضباطی دفاع می‌کند و اگر باشگاه‌ها تا قبل از شروع نیم فصل با بدهکاران خود بویژه آنهایی که حکم قطعی از کمیته انضباطی دارند، تسویه حساب قطعی نکرده و یا رضایت آنها را نگیرند، مطابق احکام کمیته انضباطی که حتی منجر به کسر امتیاز از آنها می‌شود، عمل می‌کنیم.

تبعیض قائل نمی‌شویم

آیت‌اللهی در پایان گفت: مطمئن باشید در این خصوص هیچگونه تبعیضی برای تیم ها قائل نمی‌شویم حتی اگر این تیم‌ها استقلال و پرسپولیس باشند./مهر