ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

چگونه مي توانم قد بلندي داشته باشم؟



به عقيده ي بيشتر افراد ، قد بلند مشخصه ي بسيار خوبي است و پسران ما عموماً آرزو دارند بلندتر و درشت اندام تر باشند. اما بلند قد شدن به عوامل متعددي بستگي دارد. سايز بدن افراد نتيجه اي از تداخل عوامل داخلي و محيطي در طول دوران رشد است. عوامل داخلي تعيين کننده قد ، فاکتورهاي ژنتيکي است که فرد از والدينش دريافت مي کند و قابل تغيير نيست ، عوامل محيطي تاثير گذار نيز عبارتند از : تغذيه ، آب و هوا ، اقليم و بيماريها و .... مثلاً شواهد موجود نشان مي دهد نزديکي يا دوري به خط استوا در اندازه بدن افراد موثر است .

قدبلند

اگر چه نمي توان عوامل محيطي و ژنتيکي را به راحتي جدا کرد ولي با بررسي ملل مختلف ، نژادها و سرزمينهاي گوناگون اين نتيجه به دست مي آيد که عوامل محيطي بسيار مهم اند . ضمنا افراد نيز مي توانند رژيم غذايي مناسبي را انتخاب کنند تارشدي آرام و طولاني تر داشته باشند.

طي تحقيقاتي مشخص شده که انسان کنوني از انسان اوليه بسيار بلند قامت تر است ؛ اين نتيجه که با مقايسه ستون مهره ها در سنگواره هاي به دست آمده حاصل شده است . از لحاظ فيزيولوژيک ، يک مادر بلند قد ، نوزادي با وزن گيري بهتر خواهد داشت زيرا فضاي لگن مادر بيشتر است و جنين رشد بهتري در رحم دارد .

بلند قد بودن مردان يکي از معيارهاي خانم ها براي انتخاب همسر است ، مرد بلند قد ، قوي تر به نظر مي رسد.در ميان مواد مغذي مورد نياز براي رشد قدي ، مصرف به اندازه پروتئين ها و املاح از اهميت ويژه اي برخوردار است .

بيشتر رشد قدي با افزايش طول استخوانهاي دراز بدن صورت مي گيرد بدين ترتيب که در سنين کودکي در انتهاي استخوانهاي دراز بدن مثل استخوان ران و ساق پا ، منطقه اي بنام اپي فيز موجود است که هنوز استخواني نشده و از جنس غضروف است. اين بخش مولد با تکثير سلولي موجب افزايش قد استخوانها مي شود و در انتهاي سنين بلوغ ، اين بخش استخواني شده و در اين مرحله رشد قدي فرد متوقف مي شود ، لذا قد فرد بلندتر نخواهد شد.

قدبلند

در بدن ، هورموني به نام هورمون رشد موجود است که در سنين کودکي و نوجواني تکثير سلولي ، در اين مناطق غضروفي را تحريک و موجب افزايش استخوان سازي مي شود. استخوان سازي تا پايان سنين بلوغ ، ادامه دارد يعني تا اوايل 20 سالگي هنوز امکان افزايش قد وجود دارد.

يکي از عوامل تاثيرگذار بر رشد قدي تغذيه است . ژاپني ها توانسته اند با تغذيه سالم ، متوسط قد جوانانشان را افزايش دهند. در ميان مواد مغذي مصرف به اندازه ي پروتئين ها و املاح بسيار اهميت دارد. يک نوجوان بايد پروتئين مورد نيازش را هر روز و به خصوص چند مرحله در طول روز دريافت کند. بهتر است پروتئين مصرفي از منابع پروتئين حيواني باشد مثل گوشت گوسفند و گاو ، مرغ و ماهي ، تخم مرغ و شير. در ميان املاحي که براي رشد قدي لازم اند کلسيم ، فسفر ، منيزيم ، روي و فلوئور از اهميت ويژه برخوردار هستند. منابع کلسيم: لبنيات مثل شير ، ماست ، پنير خامه و بستني است . فسفر و منيزيم در گوشت و ديگر منابع پروتئين و حبوبات فراوان است. فلوئور نيز در آب موجود است و آب مصرفي بايستي محتوي ppm 1 فلوئور باشد.

تحقيقات اخير ، اذعان مي دارد که مصرف " روي " به مقدار کافي موجب رشد قدي مناسب خواهد شد ، در خاورميانه و خصوصاً ايران مصرف کم روي موجب کوتاه قدي و قدرت جنسي پايين مردان جوان مي شود. به علاوه با کمبود روي سطح توانايي هاي مغزي و ايمني بدن پائين آمده و ابتلا به بيماريهاي مسري زياد تر رخ مي دهد.

توصيه متخصصان تغذيه براي نوجوانان ، مصرف روزانه 150 گرم گوشت ، نصف تا 1 ليوان حبوبات پخته ، 2 تا 3 ليوان شير و لبنيات ديگر به همراه سبزيجات فراوان است.

قدبلند

نوجواناني که در سنين رشد هستند و افزايش قد خوبي ندارند مي توانند با مصرف مکمل ويتامينها و املاح ، طبق دستور و مصرف هفتگي آهن ، رشد قدي شان را بهبود بخشند. پس توصيه مي شد کساني که مي خواهند قد بلند تري داشته باشند هفته اي يکبار جگر و دو بار غذاي دريايي ميل کنند و هر روز چند عدد ، بادام ، بادام زميني و گردو بخورند .

غذاهاي دريايي مثل ماهي ، ميگو ، جگر و دانه هاي روغني حاوي املاح زيادي هستند و فوائد بسياري براي نوجوانان دارند.پس توصيه مي شود کساني که مي خواهند قد بلندتري داشته باشند هفته اي 1 مرتبه جگر و 2 مرتبه غذاي دريايي ميل کنند و هر روز چند عدد بادام و بادام زميني و گردو بخورند .

يک نکته بسيارمهم در افزايش قد ، انجام فعاليت هاي ورزشي است . هر چه تحرک ما بيشتر باشد گردش املاح استخواني بيشتر خواهد بود و اين مساله به رشد قدي کمک خواهد کرد. ورزشهايي مثل بسکتبال ، واليبال ، شنا ، بدمينتون و تنيس براي کمک به افزايش قد بسيار مفيد اند.

در دهه ي اخير با انجام عملي بر روي افراد کوتاه قد ، به طور مصنوعي طول استخوانهاي درازشان را افزايش مي دهند ، بدين ترتيب که استخوانهاي پا را شکسته و محل شکستگي را به پوششي از جنس استيل متصل مي کنند .در نهايت بهتر است با تامين رژيم غذايي مناسب و با تشويق آنها به فعاليت بيشتر زمينه رشد قدي نوجوانان را فراهم سازيم.


ویدیو مرتبط :
اگر توان ازدواج رو نداشته باشم می توانم خودارضایی کنم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا وقتی که مریض هستم، می توانم فعالیت ورزشی داشته باشم؟



ورزش,ورزش در هنگام بیماری,چه زمانی نباید ورزش کنید

آیا وقتی که مریض هستم، می توانم فعالیت ورزشی داشته باشم؟
برای خیلی از ورزشکاران پیش می آید که وقتی مریض می شوند، در ادامه فعالیت ورزشی به نوعی دچار تردید می شوند، ادامه بدهم یا نه؟ برای برخی از بیماری ها جواب کاملا" مشخص است که نباید تمرین کنید، مانند سرما خوردگی. اما برخی علائم بیماری و یا حالت های وجود دارد که احتمالا" نسبت به آن بی توجه باشید.

 

چه زمانی نباید ورزش کنید؟
آیا من تب دارم؟
تب معمولا" نشانه ای از وجود عفونت در بدن و مبارزه بدن با عفونت است. پس اگر تب داشتید، ورزش نکنید، چرا که با ورزش کردن تنها دمای بدنتان را بالا می برید و مشکلات بعد از آن شروع خواهد شد. اگر تب دارید یا خستگی و درد گسترده در عضلات دارید از ورزش کردن اجتناب کنید. بگذارید بدنتان راهنمایتان باشد.


وقتی که سرفه می کنم؟
سرفه های پی در پی معمولا" برای اکثر ورزشکاران در حین فعالیت ورزشی پیش آمده است، تنگی نفس و فشاری که همین سرفه ها بر بدن وارد می کند حداقل عوارض آن است. با سرفه های مرطوب  که مقدار زیادی خلط بوجود می آورد انجام فعالیت ورزشی کار درستی نیست. اگر خیلی مایل به ورزش بودید می توانید با چند حرکت کششی نیاز آن را روز در حداقل خود رفع کنید.


مریض هستم اما خیلی انرژی دارم!
شرایطی پیش می آید که با وجود اینکه ورزشکار بیمار است؛ اما برای مدت کوتاهی احساس سر زندگی و انرژی زیادی در خود دارد، سعی نکنید فقط برای احساس انرژی زیاد در مدت کوتاه بدن ضعیف را وادار به ورزش کنید.
در حالت بیماری، برخی یا همه سیستم های سلولی در حالت ضعف و ناتوانی قرار گرفته اند. بنابراین فشار مضاعفی به سلول های بیمار وارد می‌شود. در چنین شرایطی ورزش کردن نه فقط کمکی به سلول ها نمی کند، بلکه برعکس می‌تواند موجب عمیق‌تر شدن آسیب به سلول ها شود.


من حالم خوب نیست اما تمرین کردن را دوست دارم!
گاهی اوقات ما صرفا" به خاطر اینکه سرماخورده ایم و نمی توانیم ورزش کنیم، احساس گناه می کنیم! اگر شما  یک برنامه ورزشی منظم دارید و از آن دسته از ورزشکارانی هستید که مرتب تمرین می کنید باید مراقب باشید! وقتی که بیمار هستید و صدای درونی شما می گوید؛ من خوبم! تمرین را هم دوست دارم، پس ورزش می کنم. اگر یک روز احساس کردید که نمی توانید یا دوست ندارید آن روز تمرین کنید، بهترین کار این است که در خانه بمانید و استراحت کنید.


وقتی پزشک توصیه می کند، تمرین نکنید
اغلب ما احساس می کنیم در مورد وضعیت بدنمان بهترین ها را می دانم و خودمان می توانیم خوب و بد را تشخیص دهیم، اما فرد باهوش تری از  ما نیز هست. سعی کنید وقتی دچار بیماری می شوید با پزشک مشورت کنید تا حد و حدود را برایتان مشخص کند.


اگر تمرین نکنم بدنم توانایی هایش را از دست می دهد
 اگر احساس خوبی ندارید، یک تمرین ورزشی شاید احساس بدی را در شما بوجود آورد. نگران از دست دادن آمادگی بدنی خود نباشید. چندین  روز طول می کشد تا بدن شما استقامت هوازی و  قدرت عضلات خود را از دست بدهد، بنابراین تا زمانی که احساس بهبودی نکردید، سراغ تمرینات ورزشی نروید.
دقت کنید اگر مریض هستید، .سیستم ایمنی بدنتان در حال مبارزه است و یک تمرین سخت می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف و روند درمان را به تأخیر بیاندازد. این مورد حتی برای زمانی که دچار آسیب شده اید صدق می کند. متأسفانه با ورزشکارانی مواجه می شویم که با وجود اینکه آسیب دیده اند اما باز هم تمرین را ادامه می دهند، این کار باعث بدتر شدن وضعیت آسیب و افزایش مدت زمان درمان می شود.


شدت و نوع ورزش در بیماری
به خاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به این دلیل که ورزش های شدید باعث افزایش تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود. هورمون های استرس مهارکننده فعالیت سلول های طبیعی قاتل هستند. این سلول ها نوعی از سلول های سفید خون بوده که به عوامل ویروسی حمله کرده و بدن را از وجود آن ها پاک می کنند.

منبع : elmevarzesh.com