ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

چرا استقلال جایگزینی برای پورحیدری ندارد؟


در روزهایی که پورحیدری در بیمارستان بستری است و ممکن است اجازه فعالیت دوباره در فوتبال را نداشته باشد، استقلال برای پر کردن جای خالی او هیچ گزینه‌ای ندارد.

ایران ورزشی: در روزهایی که پورحیدری در بیمارستان بستری است و ممکن است اجازه فعالیت دوباره در فوتبال را نداشته باشد، استقلال برای پر کردن جای خالی او هیچ گزینه‌ای ندارد. پورحیدری پس از سال‌ها مربیگری در استقلال، به عنوان سرپرست، مدیر فنی و عضو هیات‌مدیره باشگاه فعالیت کرد و در این سال‌ها باشگاه هیچ برنامه‌ای برای تربیت نیروهایی که بتوانند روزی در پست‌های مدیریتی جایگزین او شوند، نداشته است.

این مشکلی نیست که فقط محدود به باشگاه استقلال باشد. در فوتبال ایران اصولا بازیکنان بازنشسته علاقه زیادی به بخش مدیریت ندارند و اکثرا دنیای مربیگری را ترجیح می‌دهند. مدیریت به عنوان یکی از اضلاع مثلث موفقیت و پیشرفت، بخش مغفول فوتبال ایران است و بیشتر مشکلات هم از همین جا می‌آید.

نگاهی به مدیران شاغل در فوتبال ایران نشان می‌دهد که جای بازیکنان سابق چقدر خالی است. صندلی‌های مهم فوتبال متعلق به مدیرانی است که سابقه فوتبالی ندارند. به‌جز چند نمونه نادر، آنها عموما مدیران متوسط حوزه‌های دیگر بوده‌اند که به لطف خلا مدیریتی در فوتبال و تفکر سیستماتیک در ابتدایی‌ترین سطح توانسته‌اند به القابی مثل «مدیر موفق» و حتی «ناجی» برسند.

بررسی نمونه‌های خارجی هم نشان می‌دهد که شیفت کردن از زمین بازی به پشت میز مدیریت اتفاقی مرسوم است. بایرن مونیخ شاید بهترین مثال باشد که اکثر بازیکنان قدیمی‌اش پست‌های مختلف مدیریتی را در اختیار دارند و بعد از بازنشستگی بلافاصله در سنگر دیگری یاور باشگاه هستند. بکن‌باوئر، هوینس، رومنیگه، سامر و برایتنر همگی بخشی از کار مدیریت را به‌عهده گرفته‌اند و این باشگاه پرطرفدار را به یکی از سه باشگاه برتر جهان تبدیل کرده‌اند. در رئال‌مادرید، اینترمیلان، یوونتوس و باشگاه‌های کوچکتر اروپایی هم از این نمونه‌ها فراوان است. بارسلونا در کنار مربیان بی‌نظیری که تربیت کرده، مدیری مثل بگریستن ساخته و این هافبک سابق تیم کرویف، حالا مدیر فوتبال منچسترسیتی است و پروژه توسعه این باشگاه متمول را هدایت می‌کند.

دلیل بی‌میلی بازیکنان ایرانی به صندلی‌های مدیریت نیاز به یک بررسی دقیق دارد، ولی در نگاه اول می‌توان به چند مورد اشاره کرد. مدیریت فوتبال در ایران به عنوان یک حرفه و تخصص چندان جدی گرفته نمی‌شود و اکثر مدیران بیشتر بر اثر اتفاقات به سمت فوتبال کشیده می‌شوند. سهل گرفتن بحث مدیریت را می‌توان در قراردادهای مالی مدیران فوتبال هم دید. در حالی که دستمزد سالانه بازیکنان لیگ‌برتر به یک میلیارد رسیده، معمولا مدیران باشگاه‌های دولتی بدون قرارداد مالی مشغول کار می‌شوند و همیشه بابت اینکه بدون قرارداد کار می‌کنند، منت‌شان بالای سر فوتبال است! شاید گفته شود که بازیکنان قدیمی به‌دلیل اینکه به‌ندرت سراغ تحصیلات آکادمیک رفته‌اند، رغبتی برای مدیریت ندارند، ولی حتی بازیکنان تحصیلکرده هم ترجیح می‌دهند سراغ مربیگری بروند که ارج و قرب بیشتری دارد و البته قراردادهای جذابتر.

بی‌مدیری فوتبال قطعا با بحران سال‌های اخیر فدراسیون فوتبال هم مرتبط است. ریاست فدراسیون در این سالها در اختیار یک دونده سابق است که با وجود مشکلات و انتقادات توانسته موقعیتش را حفظ کند، چرا که در خانواده فوتبال هیچ رقیبی برای او دیده نمی‌شود. شاید کلید تحول فوتبال در ایران هم ورود بازنشسته‌ها به عرصه مدیریت در باشگاه‌ها و بخصوص فدراسیون باشد. درست مثل چهره‌هایی مانند دراگان استویکوویچ و داور شوکر که پس از بازنشستگی ریاست فدراسیون‌های صربستان و کرواسی را به‌عهده گرفته‌اند. البته لازم است که بازیکنان بازنشسته برای مدیریت آموزش ببینند ولی قبل از آن باید به این باور برسند که نیاز فوتبال ایران تنها به بخش فنی محدود نمی‌شود.


ویدیو مرتبط :
سیگار كشیدن منصور پورحیدری در تمرین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدایی پورحیدری از استقلال شایعه است



 

 

جدایی پورحیدری از استقلال شایعه است

 

مظلومی :جدایی پورحیدری از استقلال شایعه است

مدیرسابق تیم فوتبال استقلال گفت :خبر جدایی منصور پورحیدری از تیم استقلال و حضور من در این تیم به عنوان سرپرست شایعه است.

غلامحسین مظلومی اظهار داشت : پیش از این با توافقاتی که با علی فتح الله زاده سرپرست باشگاه استقلال داشته ام باعضویت درکمیته فنی و کمیته انضباطی درخدمت آبی پوشان قرارگرفته ام وقرارنیست درسمت سرپرست تیم ادامه فعالیت بدهم.

وی ضمن تکذیب خبر جدایی پورحیدری یادآور شد: توافق سرپرست تیم استقلال با یکی از باشگاه های اراک و جدایی وی از جمع پیشکسوتان استقلال صحت ندارد و امیدوارم که از وجود این مربی با سابقه به بهترین شکل ممکن در استقلال استفاده شود.

عضو کمیته فنی باشگاه استقلال تصریح کرد: در صورتی که پورحیدری تصمیم بگیرد برای ادامه فعالیت خود از استقلال جدا شود و به من برای جایگزینی وی پیشنهاد داده شود بدون شک از وی رخصت خواهم گرفت.

مظلومی در ادامه صحبت هایش درباره وضعیت تیم استقلال تاکید کرد: باتوجه به اینکه بازیکنان تیم استقلال در شرایط بدنسازی قرار داشتند کار آنها تا هفته سوم برای کسب نتایج دلخواه دشوار بود؛اما تصورمی کنم زمان موردنیاز برای بیرون آمدن از شرایط قبلی و همچنین هماهنگی آنها به اتمام رسیده است.

وی افزود: بازیکنان استقلال هم اکنون در آمادگی کامل جسمانی و روحی قراردارند و از این هفته باید شاهد بازی های زیبا و کسب نتایج مناسب این تیم باشیم.