ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

چراغ فوتبال شیراز در لیگ برتر خاموش شد


تیم فجر سپاسی شیراز امروز ساعت ۱۷ در دیدار برگشت رقابت‌های پلی آف لیگ برتر در ورزشگاه شهر قدس تهران به مصاف تیم پیکان رفت و با دریافت یک گل بازی را به تیم پیکان واگذار و به لیگ دسته یک سقوط کرد.

خبرگزاری تسنیم: از شیراز تیم فجر سپاسی شیراز امروز ساعت ۱۷ در دیدار برگشت رقابت‌های پلی آف لیگ برتر در ورزشگاه شهر قدس تهران به مصاف تیم پیکان رفت و با دریافت یک گل بازی را به تیم پیکان واگذار و به لیگ دسته یک سقوط کرد.

تیم فجر تنها نماینده فوتبال شیراز در لیگ برتر بعد از گذراندن یک فصل پرفراز و نشیب  و نفس گیر برای یک سال با لیگ برتر فوتبال ایران خداحافظی کرد تا در سال آینده برای صعود به لیگ برتر و روشن کردن چراغ فوتبال شیراز تلاش کند.

سرمربی تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز در اظهاری نظری  مشکل اصلی تیم فجر را از دست دادن بازیکنان اصلی تیم و دلیل آن کوتاهی مسئولان در حمایت از فجر شهید سپاسی عنوان کرده بود.

وی در اظهار نظر دیگر دلیل ناکامی تیم فجر در لیگ برتر را اشتباهات داوری دانسته و گفته بود فجر شهید سپاسی در ۹ بازی مورد کم لطفی داوران قرار گرفته است.

به هر حال شیرازی‌ها  و علاقمندان تیم فجر یک سال دیگر باید چشم به راه حضور دوباره تیم فجر در لیگ برتر باشند.


ویدیو مرتبط :
مقایسه لیگ برتر فوتبال ایران با لیگ های معتبر اروپایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرکت چراغ خاموش ذوبی‌ها در لیگ برتر


در روزهایی که اردوگاه زردپوشان اصفهانی دستخوش حواشی و تغییرات شده، تیم ذوب‌آهن چراغ خاموش به جمع مدعیان لیگ برتر راه یافت و در جام حذفی نیز در مسیر تکرار قهرمانی فصل گذشته قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس: تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان که در سال‌های اخیر با افت‌وخیز زیادی همراه بوده، بار دیگر خود را به جمع مدعیان اضافه کرده است.

حرکت چراغ خاموش تیمی که چند فصل گذشته جز فانوس به دستان بوده، بار دیگر بارقه‌های امید را در اصفهان زنده کرده است.

همین دو سه فصل پیش بود که ذوب‌آهن کارش به پلی‌آف لیگ هم کشید اما توانست با همت و غیرت بازیکنانش بار دیگر در لیگ برتر بماند تا با سیاست‌های حمایتی باشگاه و جوان‌گرایی بار دیگر خود را به جمع مدعیان لیگ بازگرداند.

 ذوب‌آهن شانس قهرمانی در لیگ را دارد

روند رو به رشدی که تیم ذوب‌آهن طی کرده و در حال حاضر هم در لیگ برتر و هم در جام حذفی در قامت یک مدعی ظاهر شده، موجب شد تا به سراغ رسول کربکندی برویم تا در گفت‌وگو با این مربی که در دو مقطع تجربه هدایت تیم ذوب‌آهن را بر عهده داشته است، به بررسی روند صعودی سفید و سبزپوشان اصفهانی بپردازیم.

سرمربی سابق ذوب‌آهن در گفت‌وگو با فارس گفت: تیم ذوب‌آهن به ثبات خوبی رسیده است و در عملکرد نه چندان خوب تیم‌های سپاهان و پرسپولیس و استقلال و به‌ دور از چشمان رسانه‌ها و تنش و اضطراب راحت پیش‌ آمده است.

کربکندی ادامه داد: ذوب‌آهن با این شرایط توانست خودش را ترمیم کند تا هم فوتبال زیبایی ارائه دهد و هم تیم با ثبات و بدون حاشیه را داشته باشد که حاصل آن عملکرد خوب آن‌ها از لحاظ فنی بوده که این عوامل شرایط خوبی را برای این مهیا کرده است.

وی در ادامه افزود: حاصل این عوامل شرایط خوبی است که ذوب‌آهن پیدا کرده است تا روند رو به رشدی را در این مدت طی کنند و حتی در ادامه می‌تواند در غفلت مدعیان شانس قهرمانی لیگ را هم داشته باشد.

 نسل جوان مربیان ایرانی نیازمند حمایت مدیران

چند سالی است که تیم‌های لیگ برتری به‌ جز معدود تیم‌هایی از آن فوتبال ناب دنیا فاصله گرفته‌اند و هواداران پرشور این ورزش اقبالی نسبت به فوتبال داخلی ندارند اما در این بین گاهی اوقات تیم‌هایی هستند که در سایه حمایت مدیران باشگاه چراغ خاموش فوتبال چشم‌نوازی ارائه می‌دهند و توانسته‌اند حتی به قهرمانی در لیگ هم‌ دست پیدا کنند.

اگر از تقویم خیلی هم دور نشویم نفت تهران، فولاد، تراکتورسازی، سپاهان در فصل‌های گذشته و ذوب‌آهن و تا حدودی استقلال این فصل با تلفیق جوانان و باتجربه‌ترها بازی چشم‌نوازی را ارائه می‌دهند.

همان‌طور که میدان دادن به بازیکنان جوان همیشه سودمند بوده است، موفقیت تیم‌های نامبرده ناشی از اعتماد به مربیان جوان بوده است، به عبارت دیگر با خداحافظی تدریجی نسل طلایی فوتبال که در دهه‌ هفتاد و هشتاد در عرصه ملی افتخار آفرین بوده‌اند، به جرگه‌ مربیگری روی آورده تا بار دیگر شاهد افتخارآفرینی آن‌ها در موقعیت دیگری باشیم.

یکی از خصوصیات مربیان جوان لیگ آشنا بودن به علوم و فنون جدید و به‌ روز فوتبال دنیا است، جایی‌که همین جوانانی که کرسی‌های تیم‌های لیگ برتری را بر عهده گرفته‌اند، اتفاقات تازه‌ای را به فوتبال کشورمان وارد کردند تا به مدیران اثبات کنند جوان‌گرایی در این زمینه نیز می‌تواند مثمرثمر باشد.

متأسفانه چند سال اخیر لیگ کشورمان با بحران مربی روبه‌رو بود، جایی‌که مربیان تاریخ گذشته خارجی ارجحیت به مربیان جوان و جویای نام ایرانی داشتند که معمولاً پس از کسب نتایج ضعیف هزینه‌های هنگفتی از بابت شکایت‌ها و فسخ قراردادها بر دوش باشگاه‌های اکثرا دولتی می‌گذاشتند.

اما با بازنشسته شدن نسل طلایی فوتبال کشورمان شاهد موفقیت آن‌ها بار دیگر در عرصه‌ مربیگری هستیم جایی که مربیان جوانی همچون علیرضا منصوریان، یحیی گل‌محمدی، علی دایی و... فوتبال کشورمان را متحول کرده‌اند و با اعتقادی که به جوانان دارند، نام‌های بزرگی را به فوتبال کشورمان معرفی کرده‌اند.

حمایت از گل‌محمدی نتیجه داد

در این بین تیم یحیی گل‌محمدی که فوتبال چشم‌نوازی را در این روزهای کسل‌کننده‌ فوتبال ایران به نمایش می‌گذارد، تاکنون نتایج خوبی هم کسب کرده است و در دو جام از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می‌رود.

کربکندی پیرامون عملکرد گل‌محمدی نیز تاکید می‌کند: حمایت مدیران ذوب‌آهن موجب نتیجه‌گیری یحیی گل محمدی در این تیم شده و این در حالی است که تیم ذوب‌آهن در ده-یازده هفته‌ ابتدایی فصل گذشته نتایج خوبی کسب نکرده بود که همین اتفاق تا حدودی برای خود من در تیم ذوب‌آهن رخ‌ داده بود اما من را برکنار کردند و این ثبات و حمایت مدیریت عامل موفقیت وی در ذوب‌آهن شده است.

وی افزود: وی با تلفیق جوانان با باتجربه‌ترها نیازهای تیمی‌اش را برطرف کرد که باتجربه‌ترها از تجربه‌شان و جوان‌ترها از تلاش و دوندگی‌شان تیم هماهنگ و آماده‌ای را ساختند که گل‌محمدی توانسته با تلفیق این دو با هم تیم خوبی را به وجود آورد، از طرف دیگر تیم بی‌حاشیه‌ ذوب‌آهن که مشکلات مالی آن‌ها نیز برطرف شده، روحیه خوبی پیدا کرده‌اند و در کنار آن‌ها بینش و دانش گل‌محمدی و جوانی این مربی باعث شده است که کارش را به‌خوبی انجام دهد.

سبک بازی تیم‌های گل محمدی پاس کاری‌های فراوان و مالکیت توپ و میدان است همان روشی که پپ گواردیولا در نیوکمپ بنا گذاشت و پس از آن این روش را به آلمان برد تا بار دیگر افتخارآفرینی کند که تاکنون نیز موفق بوده و به‌زعم کارشناسان روش جدیدی از فوتبال را ایجاد کرد.

این سبک بازی این روزها از تیم‌های بزرگ دنیا دیده می‌شود یکی از روش‌های نوین مالکیت توپ و میدان است که برای موفقیت این تاکتیک بازیکنان باید تمرینات خاص و زیادی را طی کنند. یکی از عوامل موفقیت اجرای این برنامه در ذوب‌آهن همدلی میان بازیکنان جوان و باتجربه ترها به همراه همدلی با کادر فنی است.

رابطه خوب گل‌محمدی با بازیکنان

سن پایین مربیان می‌تواند کمک به ایجاد رابطه‌ بهتری میان بازیکنان بکند که یحیی گل‌محمدی از این عامل نهایت استفاده را برده است جایی‌که وی توانسته رابطه‌ خوبی با بازیکنان باتجربه مثل حدادی‌فر و رجب‌زاده داشته باشد تا از آن‌ها در اوج استفاده کند و در زمین نیز عواملی را در اختیار داشته باشد که بازیکنان جوان‌تر را هدایت کند.

کارشناس فوتبال اصفهان درباره‌ عملکرد بازیکنان باتجربه در تیم ذوب‌آهن گفت: طبیعی است که بازیکنان باتجربه در روحیه و اعتماد به‌ نفس جوان‌ترها می‌توانند تأثیرگذار باشند، جایی‌که بازیکنانی امثال رجب‌زاده و حدادی‌فر نقش مؤثری داشته‌اند. یک بازیکن باتجربه زمانی می‌تواند تأثیرگذار باشد که خودش هم بازی خوبی را به نمایش بگذارد و اگر قرار باشد یک بازیکن باتجربه فقط حرف بزند و عملکرد خوبی در زمین نداشته نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: با توجه به عملکرد خوب حدادی‌فر و رجب‌زاده در تیم ذوب‌آهن تلفیق آن‌ها با جوان‌ترها جواب داده است و توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند که اگر عملکرد این دو بازیکن خوب نبود نمی‌توانستند بروی جوان‌ها تأثیرگذار باشند که هم از نظر روحی و هم از نظر فنی کمک زیادی به ذوب می‌کنند.

تیم‌های کم تماشاگر سکوی پرتاب مربیان جوان

کار کردن در تیمی که هوادارانش انتظارات بالایی ندارند این جسارت را به یحیی داده است که بتواند جوانان را به تیم اضافه کند جایی‌که امثال رضا شکاری‌ها در فوتبال زیاد هستند اما متأسفانه از چشم مربیان دور می‌مانند.

اتفاقی که کمتر از مربیان خارجی دیده می‌شود و با توجه به انتظاراتی که مدیران از آن‌ها دارند بیشتر به دنبال کسب نتایج خوب هستند تا بازیکن‌سازی و پرورش جوانان و البته با توجه به انتظارات مدیران اتفاق غریبی نیست.

یحیی گل‌محمدی که سابقه‌ مربی‌گری در پرسپولیس را نیز داشت، به دلیل نبود حوصله از سمت برخی هواداران و مدیران باشگاه راهی ذوب‌آهن شد تا در آرامش اصفهان تیم جوان و هماهنگی را بسازد.

وی فصل گذشته توانست ذوب‌آهن را از قعر جدول نجات دهد و در جام حذفی قهرمانی را از نفت منصوریان ربود تا نامش را در خاطر هواداران ذوب حک کند. این مهم در سایه‌ دو عامل به وجود آمد: اول از همه حمایت مدیران باشگاه که به وی زمان دادند تا تیمش را بسازد و ثانیاً هوادارانی که انتظار گزافی از مربی جوان تیمشان نداشتند.

در فوتبال به اصلاح حرفه‌ای ما عامل دوم گاهی اوقات تصمیمات بزرگی را رقم می‌زند و اگر همین فشار هواداران نبود شاید یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس هم می‌توانست به این افتخارات دست پیدا کند اما در فوتبال ما مربیان جوان در تیم‌های کم تماشاگر و یا بدون تماشاگر عملکردشان را ثابت می‌کنند تا بعد به تیم‌های بزرگ‌تر راه پیدا کنند.