ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

پشت پرده نیامدن نکونام به استقلال


کاپیتان سابق تیم ملی حرف هایی می زند که شاید خیلی از ستاره های فوتبال ایران از گفتن آن ابا داشته باشند.

خبرآنلاین؛ جواد نکونام مدتی سکوت کرده بود. قبل از بازی استقلال خیلی ها دنبال او بودند. تقابل نکونام با تیم محبوبش، می توانست پر سوژه باشد اما او سکوت کرد. سکوت کرد و حالا دو هفته بعد از این بازی، حرف هایی می زند که محتوای مهمی دارد. نکونام از اتفاقاتی روی سکوها حرف می زند که بی شک تک تک هواداران فوتبال آن را لمس کرده اند، چه آنها که به ورزشگاه رفته اند و چه آنها که چنین تجربه ای نداشتند. او چیزهایی می گوید که شاید خیلی از اهالی فوتبال ترجیح می دهند درباره اش سکوت کنند اما نکونام که رکوردار بازی های ملی است و نامی ماندگار در تاریخ فوتبال ایران، هراسی ندارد و آنها را بیان می کند.

از شما مصاحبه ای به یاد داریم که گفته بودید هر کاری می کنید تا هیچوقت جلوی استقلال بازی نکنید. اما چه اتفاقی افتاد که جواد نکونام جلوی تیم محبوبش قرار گرفت؟

واقعیت این است که دوست نداشتم هیچوقت این اتفاق بیفتد. به ایران آمده بودم تا با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی کنم. روز اولی که آمدم فکر نمی کردم یک روز مجبور به ترک استقلال شودم. ولی متاسفانه شرایط پیش آمد که این اتفاق تلخ برایم افتاد و مجبور شدم از استقلال بروم. (مکث) بالاخره فوتبال اینطوری است دیگر. از استقلال جدا شدم و نتوانستم به قولی که به هواداران داده بودم، عمل کنم. هواداران استقلال می دانند چه اتفاقاتی برایم افتاد....

دقیقا یادمان هست در روزهای اولی که آمدید می گفتید برای خداحافظی با پیراهن استقلال آمده اید. شاید آنموقع برایتان خنده دار بود که جلوی استقلال بازی کنید.

من اصلا فکرش را نمی کردم. موقعی که می خواستم از اسپانیا به ایران بیایم، بعضی از دوستانم به من گفتند نیا، نیا. ولی خودم تصمیم گرفتم و آمدم. بعدها متوجه شدم که چرا دوستانم آن حرف را می زدند. ولی باز هم مهم نیست. مهم این است که من به استقلال، تیم محبوبم آمدم و بازی کردم. خوشحالم که پیراهن تیم دوست داشتنی ام را تنم کردم. جدایی از استقلال برای من که آمده بودم بمانم و آنجا بازی کنم، بسیار سخت بود. به جرات می توانم بگویم یکی از تلخ ترین اتفاقات زندگی ام، لحظه ای بود که فهمیدم باید از استقلال بروم. (مکث) البته خاطرات خوبی هم در تیم محبوبم داشتم. قهرمانی در لیگ برتر و رفتن به جمع 4 تیم آسیا. همان سال هم بین به سه بازیکن برتر آسیا قرار گرفتم. این افتخاراتی بود که در استقلال به دست آوردم.

چه کسی باعث شد جواد نکونام مقابل استقلال قرار بگیرد؟
هیچکس، خودم.

خودت؟
بله، خودم.

چرا؟

نمی خواهم خاطر هواداران تلخ شود ولی فکر کنم امسال صحبت هایی که درباره حضورم در استقلال شد، الکی بود. کسی که خودش می داند کیست، بیشترین سهم را در نیامدنم داشت و برای استفاده از نام من مدام می گفت به استقلال بیا! وقتی این رفتارها را دیدم، در نهایت خودم تصمیم گرفتم برنگردم چون شرایط اصلا مهیا نبود. به کسی هم ایراد نمی گیرم. واقعا از ته دلم آرزو می کنم استقلال امسال موفق باشد. مثل یک هوادار پیگیر بازی های این تیم هستم و دوست دارم هواداران در پایان فصل خوشحال شوند.

می ترسیدید به استقلال برگردید و بار دیگر اتفاقات قبل تکرار شود؟

نه، راستش من به آرامش نیاز داشتم. شاید این آرامش در استقلال برای من وجود نداشت. نمی گویم این تیم حاشیه ای دارد، منظورم به شخص خودم برمی گردد. ترجیح دادم جایی باشم که بی حاشیه و بی سر و صدا فوتبالم را بازی کنم. اگر به دلم بود، دوست داشتم به استقلال بیایم و برای این هواداران بازی کنم ولی این شرایط باعث شد تا مجبور شوم بر خلاف دلم عمل کنم. از اینکه سایپا را انتخاب کرده ام اصلا پشیمان نیستم. اینجا واقعا آرامش دارم. روز اول برایم سخت بود در ایران به تیمی غیر از استقلال ملحق شوم ولی سایپا با روی باز من را پذیرفت و از حضور در اینجا لذت می برم.

از رفتارهایی که با شما شد، دلخور هستید؟

اصلا دلخور نیستم.

نام جواد نکونام جزو اولین نام هایی بود که برای حضور در استقلال مطرح شد. دقیقا از همان روز اول. در آن زمان اصلا صحبتی هم با شما شد؟ آیا بحثی بود؟

آن روزها بحث بودن یا نبودن یکسری ها بود ولی حرف از حضور قطعی کسی زده نشد. من همان موقع گفتم که چه باشم و چه نباشم، دوست دارم استقلال موفق باشد. دنبال این هم نبودم تا هر کاری کنم و به استقلال برگردم. اصولا هیچوقت در فوتبال چنین کارهایی نکرده ام. تکلیفم از روز اول مشخص بود. گفتم اگر به من نیاز باشد می آیم، اگرنه برای استقلال دعا می کنم. مهم نیست چه بازیکنی در استقلال است، مهم این است که هواداران خوشحال شوند. هر کدام از ما فوتبالیست ها وظیفه داریم تا برای خوشحالی هواداران بازی کنیم. فکر می کنم آن روزها بیشتر نام من مطرح شد که برای یکسری ها تبلیغات شود.

شفاف حرف می زنید؟ منظورتان سوء استفاده است؟

دقیقا. به نظرم از نام سوء استفاده می شد که البته به این موضوع واکنش نشان دادم.

در روز بازی با استقلال، رفتار هواداران با شما چطور بود؟ حسن روشن پیشکسوت باشگاه استقلال در مصاحبه ای گفت که بعضی ها خط گرفته بودند تا نکونام را تشویق نکنند.

من برخلاف بعضی ها اسم جایگاههای ورزشگاه را هم نمی دانم. هیچوقت در فوتبالم دنبال این چیزها نبوده ام. اما روز بازی، در گوشه ای از ورزشگاه که خودم همیشه بازی های استقلال را از آنجا تماشا می کردم، تشویق شدم. موقعی که داشتیم گرم می کردیم، هواداران به من لطف داشتند. هواداران به صورت فردی هم به من ابراز لطف و علاقه کردند ولی به صورت گروهی و جمعی، این اتفاق زیاد نیفتاد. این هم به خاطر حضور یکسری افراد است که با من مشکل دارند. اینها همان کسانی هستند که با یک پسر غذا، نظرشان عوض می شود! یک مثال برای شما می زنم. بازیکنی بود که پارسال از استقلال رفت. به او بدترین بی احترامی ها را کردند. در صفحه مجازی اش انواع توهین ها را به او داشتند ولی وقتی امسال آمد، همین آدم ها تشویقش می کنند و اوضاع گل و بلبل شده است. فقط خواستم به شما و مردم بگویم که آنها چطور آدم هایی هستند.

شما چقدر این رفتارها را جدی می گیرید؟

من اگر می خواستم به این رفتارها توجه کنم که الان محبوب سکوها بودم! همین که مردم در خیابان، همین استادیوم ها و هر جای دیگری من را می بینند و احترام می گذارند، برایم کافی است. همین برایم کافی است و چیز دیگری نمی خواهم. بعد از 151 بازی ملی و حضوری که در فوتبال داشتم، جواب زحماتم را از مردم گرفتم. آنها همیشه به من لطف دارند ولی دیگر همه می دانند که مردم در ورزشگاه نمی توانند بازیکنی را که دوست دارند تشویق کنند. طرف من و خیلی از فوتبالیست ها همیشه مردم هستند نه یک مشت دست نشانده. من بازیکنی هستم که وقتی داور سوت بازی را می زند، دیگر تمام تمرکزم را روی بازی می گذارم. اصلا متوجه نمی شوم که چه کسی تشویق می شود و چه کسی تشویق نمی شود. در بازی استقلال هم این حالت را داشتم و بعد از سوت داور چیزی متوجه نشدم. خدارا شکر مردم و هواداران این آدم ها را می شناسند. آنها هستند که در استادیوم خط می دهند.رفتار و حرکات شان هم مشخص شده است. تمام بزرگان این فوتبال با این افراد مشکل دارند.

شاید علت این اتفاقات پستی بود که بعد از مرگ هادی نوروزی در اینستاگرام خود منتشر کردید.

من آنموقع واقعیت ها را گفتم. الان هم نظرم همان است. شما، مردم و همه می دانند چیزهایی که من درباره اش حرف می زنم، واقعیت دارد و متاسفانه در فوتبال ما اتفاق می افتد. مردم خودشان بهترین قاضی هستند و متوجه همه چیزی می شوند.

قبل از بازی استقلال شاید خیلی ها تصور می کردند شما به سمت نیمکت حریف نروید اما این اتفاق افتاد.

چرا نباید این کار را می کردم؟ من هیچوقت اخلاق را فراموش نکرده ام. یاد گرفته ام اخلاق را رعایت کنم و احترام بگذارم چون با مربیان اخلاق مدار در ایران کار کرده ام.

حتی بعضی از رسانه ها نوشتند که برخورد شما با پرویز مظلومی سرد بوده.

برخورد که سرد و گرم ندارد. آقای مظلومی هیچوقت مربی من نبوده است و اگر به سمت نیمکت رفتم به خاطر همان احترام بود. زمانیکه به عیادت غلامحسین مظلومی به بیمارستان رفتم، پرویز مظلومی را آنجا دیدم و با هم صحبت کردیم. آنجا بود که بیشتر با هم آشنا شدیم. مطمئن باشید اگر حتی سرمربی استقلال را نمی شناختم، به خاطر احترام به این کادر و همینطور بقیه مربیان و بازیکنان و همینطور بر حسب کوچکی و بزرگی، به سمت نیمکت می رفتم و عرض ارادت می کردم.

جدا از این بحث ها. مهدی ترابی ستاره سایپا در مصاحبه ای گفته بود که شما خیلی به او کمک می کنید. گویا ارتباط تان با همه بازیکنان سایپا خوب است.

من اگر کاری می دهم، انجام وظیفه است. من با خیلی از بازیکنان در تیم ملی رابطه خوبی داشتم. با همه دوست بودم. در سایپا هم همینطور است. هر کاری از دستم بربیاید برای همه انجام می دهم. مهدی ترابی هم بازیکن جوان و آینده داری است. به نظر من مطبوعاتی به مهدی کم توجهی می کنند. او لیاقت زیادی دارد و مستحق توجه بیشتری است. آینده مهدی درخشان است. او بیشتر از بعضی از بازیکنانی که به آنها توجه زیادی می شود، مستحق توجه رسانه هاست.

سایپا 21 امتیاز در رده پنجم جدول لیگ برتر قرار دارد. خود جلالی بارها گفته تجربه شما و دیگر بازیکنان با تجربه تیم به موفقیت تیم کمک زیادی کرده است.

سایپا متکی به یک بازیکن نیست. سایپا تیم خوبی است. به خود باوری رسیده. بازیکنان باور کرده اند که می توانم جلوی هر تیمی برنده باشیم. مقابل استقلال که تیم محبوب و دوست داشتنی من است، مستحق برد بودیم و می شد برنده باشیم. اگر یک مقدار دقت می کردیم، برنده بازی می شدیم. من هم در این مسابقه با تمام وجود بازی کردم. وقتی هم در پاس بازی می کردم، همیشه جلوی استقلال نهایت تلاشم را انجام می دادم تا بهترین بازی ها را انجام دهم. به خاطر تعهد و قراردادی که با سایپا داشتم، در هر بازی تلاش کرده ام بهترین بازی را انجام دهم. امیدوارم هواداران استقلال هم این شرایط را درک کنند. به هر حال من باید برای موفقیت سایپا بجنگم.

فکر می کنید سایپا در پایان فصل بتواند سهمیه بگیرد؟

وضعیت تیم ما خیلی خوب است. واقعا خدا را شکر می کنم. باید از باشگاه و کادر فنی به خاطر حمایت از تیم تشکر کنم. اگر بازی استقلال اهواز را ببریم دوباره در جمع مدعیان باقی می مانیم. باید از همه بچه های تیم تشکر کنم. در سایپا بزرگ ها بزرگی می کنند و جوان ها هم واقعا احترام می گذارند. جو تیم فوق العاده است و از بودن در سایپا لذت می برم.


ویدیو مرتبط :
قهرمانی استقلال با گل نکونام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده نیامدن تیموریان به استقلال


کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی راهی سایپا شد که قبل از آن با مسوولان باشگاه استقلال نشستی را برگزار کرد اما به خاطر مسائل مالی و مطالباتی که از قبل وجود داشت طرفین به توافق نرسیدند.

ایران ورزشی: کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی راهی سایپا شد که قبل از آن با مسوولان باشگاه استقلال نشستی را برگزار کرد اما به خاطر مسائل مالی و مطالباتی که از قبل وجود داشت طرفین به توافق نرسیدند.

در حالی که پرویز مظلومی شخصا پیگیر عقد قرارداد با کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران شد و صبح روز سه‌شنبه به محض ورود تیموریان به ایران با او تماس گرفته بود اما این قرارداد هرگز نوشته و نهایی نشد. ناکام ماندن مذاکرات استقلال و آندو برای عقد قرارداد از آن جهت غیرقابل پیش بینی بود که هم تیموریان و هم مظلومی تمایل داشتند که آندو در استقلال برای نیم‌فصل دوم به میدان برود اما با وجود این تمایل این قرارداد بسته نشد. البته مسائل عجیبی هم در این مسیر وجود داشت؛ به عنوان مثال با وجود درخواست رسمی و رسانه‌ای مظلومی نام آندرانیک تیموریان در لیست خرید استقلال اعلام نشد که این می‌توانست نشان از مخالفت بخشی از بدنه باشگاه با این قرارداد داشته باشد. حتی نظری‌جویباری هم اعلام کرد که «من را کنار گذاشتند تا بازیکن خودشان را بیاورند ».

اما علت اصلی توافق نکردن آندرانیک تیموریان با باشگاه استقلال شاید این بود که تیموریان سال گذشته از استقلال پولی دریافت نکرده بود و در حدود یک میلیارد تومان طلبکار شد، حدود ۶۰۰ میلیون تومان هم مالیات او که باید باشگاه پرداخت می‌کرده، پرداخت نشده است.

تیموریان اگر قصد داشت برای استقلال بازی کند باید یک میلیارد فصل گذشته را دریافت می‌کرد، ۶۰۰ میلیون تومان مالیات را هم از آنها می‌گرفت و برای نیم‌فصل دوم هم حدود ۴۰۰ میلیون دریافت می‌کرد که مجموعا ۲ میلیارد تومان می‌شد.

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران عصر روز سه‌شنبه جلسه‌ای با پرویز مظلومی و بهرام افشارزاده داشت تا تکلیفش را برای حضور در استقلال مشخص کند. ظاهرا در این نشست مسوولان استقلال حاضر به پذیرش پیشنهاد تیموریان نشده‌اند و در مقابل تیموریان هم پیشنهاد پایین مالی باشگاه استقلال را نپذیرفته است.

ضمن اینکه به دلیل مشکلات مالی که در باشگاه استقلال وجود دارد مسوولان حاضر به پرداخت بخشی از مطالبات این بازیکنان به صورت نقدی نشده‌اند. به همین خاطر تیموریان راهی سایپا شد و پول نسبتا خوبی هم از این باشگاه دریافت کرد.