ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

پایان انتظار 27 ساله کره برای صعود به فینال


تیم‌ملی فوتبال کره پس از 27 سال حضور در فینال جام‌ملت‌های آسیا را جشن گرفت.

ورزش سه: کره ای ها آخرین بار در جام‌ملت‌های آسیا 1988 به فینال مسابقات رسیده بودند که در آنجا مغلوب عربستان شدند.

صعود امروز کره به فینال ششمین تجربه فینال جام‌ملت‌های آسیا در تاریخ این مسابقات برای کره ای هاست.


ویدیو مرتبط :
جشن صعود به فینال لیگ قهرمانان و انتظار لادسیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان انتظار 27 ساله نصف جهان


«نقش جهان» یا «دهکده المپیک»؛ ابرورزشگاهی در شمال شهر اصفهان که کلنگ آن سه دهه پیش زده شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

روزنامه شرق: «نقش جهان» یا «دهکده المپیک»؛ ابرورزشگاهی در شمال شهر اصفهان که کلنگ آن سه دهه پیش زده شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

مسئولان وقت در حالی در تمام این سال‌ها دلیل تأخیر اتمام این مجموعه ورزشی را هر بار نبود اعتبار عنوان می‌کردند که به نظر می‌رسد روند ساخت این مجموعه بیش از کمبود اعتبار از ضعف تصمیم‌گیری و مدیریت رنج برده است.  طوری که هربار وعده افتتاح نقش جهان داده می‌شد، حرف از تغییر مدیریت ساخت آن هم به میان می‌آمد.

سوم شهریور ماه سال گذشته اما در جریان سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به استان اصفهان و بازدید از ورزشگاه نقش جهان بود که او بر ضرورت تکمیل این ورزشگاه تأکید کرد و از دستگاه‌های مربوطه و وزارت ورزش و جوانان خواست مسائل مربوط به این مجموعه را  هرچه‌زودتر حل‌وفصل کنند.

حال گفته می‌شود تکمیل این ورزشگاه نوین ملی ایران رو به پایان و قرار است افتتاح و بهره‌برداری از آن در کارنامه دولت تدبیر و امید نوشته شود.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان، روز گذشته در بازدیدی که از روند ساخت مجموعه ورزشی نقش جهان اصفهان داشت، از بهره‌برداری این ورزشگاه در پایان خرداد ماه سال آینده خبر داد.

او در جمع خبرنگاران گفت: «درحال‌حاضر روزانه 350 نفر در این طرح در حال فعالیت و 10 گروه کاری نیز برای اتمام آن فعال هستند و به نظر می‌رسد طبق زمان‌بندی اعلام‌شده عملیات سازه تا پایان امسال به پایان برسد. شرکت فولاد اصفهان بخش عمده‌ای از اعتباراتش را به اتمام این طرح اختصاص داده است. با کاشت چمن امیدواریم لیگ جدید را علاقه‌مندان فوتبال در این استادیوم شاهد باشند. راه‌های دسترسی نیز از سوی شهرداری در حال بررسی است و ما نیز به عنوان دولت، بخشی که وظیفه‌مان است را حمایت و مساعدت می‌کنیم تا در آینده نزدیک کسانی که از کنار این جاده عبور می‌کنند شاهد فعالیت ورزشکاران و روشن‌بودن چراغ‌های این مجموعه باشند. این پروژه آبروی ورزش استان و کشور است و می‌تواند با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد کمک زیادی به ورزش استان، کشور و تیم‌های ملی کند». بر اساس گزارش اعلام‌شده از سوی شرکت توسعه، برای ادامه روند تکمیل طرح نیمه‌تمام ورزشگاه ملی نقش جهان از اواخر سال 92 تا به امروز، 230 میلیارد ریال اعتبار صرف شد که تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کلنگ مجموعه ورزشی نقش جهان در سال ۱۳۶۸ به زمین زده و فعالیت‌های آغازین آن از سال ۱۳۷۲ شروع شد. فاز نخست این ورزشگاه در سال ۱۳۸۱ افتتاح شد و فقط برای مسابقات فوتبال مورداستفاده قرار می‌گرفت که تیم سپاهان در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار می‌کرد. در سال ۱۳۸۶ این ورزشگاه برای ساخت فاز دوم تعطیل شد تا اینکه در هشتم آذر ۱۳۹۳، وزارت ورزش و جوانان، مدیریت اجرائی ورزشگاه نقش جهان را برای تکمیل و بهره‌برداری آن به مجتمع فولاد مبارکه واگذار کرد. با وجود هزینه حدود 67میلیاردریالی در این مقطع، ورزشگاه نقش جهان پیشرفت فیزیکی چشمگیری نداشت زیرا بسیاری از کارهای صورت‌گرفته در این سال مربوط به بازسازی «طبقه اول» شامل سکوهای پایین، نصب صندلی، چمن، پیست تارتان و سایر موارد بود که متناسب با استانداردهای AFC و آیین‌نامه‌های مربوط به ایمنی سازه ساخته نشده بود و چاره‌ای جز تخریب و بازسازی بسیاری از قسمت‌ها با وجود هزینه‌های کلان در یک دهه گذشته نبود! و از طرفی هم با آغاز عملیات اجرائی فاز دوم شامل نصب سازه فلزی طبقه دوم، محوطه‌سازی اطراف ورزشگاه، مسیر دسترسی تماشاگران، نوسازی تونل ورودی بازیکنان به زمین مسابقه و همچنین احداث در ورودی ورزشگاه، می‌توان گفت این ورزشگاه بار دیگر از نو ساخته شد.

این در حالی است که شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش و جوانان با همکاری شرکت فولاد در سال‌های 93 تا 94 بیش از140 میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اعتبار صرف کرده است.

با نزدیک‌شدن به آغاز افتتاح این ورزشگاه ملی که به دومین ورزشگاه بزرگ ایران پس از آزادی تهران تبدیل خواهد شد، آرزوی دیرینه مردم اصفهان هم محقق می‌شود و می‌توانند با حضور در این ورزشگاه شاهد رقابت‌های ورزشی تیم‌های محبوب خود باشند.

اما مهم‌ترین مسئله پس از افتتاح ورزشگاه‌ها، بودجه و هزینه نگهداری آنهاست و با توجه به اینکه ردیف‌بودجه‌ای برای نگهداری اماکن ورزشی کشور تعریف نشده است، به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از تجربه واگذاری نقش جهان به بخش خصوصی می‌توان دیگر ورزشگاه‌های کشور را به تیم‌های باشگاهی واگذار کرد تا دغدغه نگهداری اماکن ورزشی کشور به حداقل برسد. به گفته رئیس‌جمهوری «ورزش را باید به مردم واگذار کرد».